“DE MKB’ERS EN ZZP’ERS VOOR WIE WE WERKEN, ZIEN IN ONS EEN BREDE ADVISEUR” vraag of we klanten willen overnemen,” vertelt Niels. “Zeker zzp’ers worden niet meer overal verwelkomd. Omdat wij vaak ‘ja’ zeggen, komen we inmiddels wel om in het werk. We zoeken dan ook nieuwe collega’s! Een relatiebeheerder die aangiftes kan samenstellen en een eigen portefeuille kan opbouwen, zou erg welkom zijn. Helaas is de vijver met kandidaten in deze regio niet groot. Stagiairs zijn niet altijd even betrokken en gemotiveerd en het aantal studenten dat een financiële opleiding doet neemt af. De jeugd heeft volgens ons een verkeerd beeld van het vak. Ze willen geen strak keurslijf, maar ons werk is veel dynamischer dan ze denken. Om personeel aan te trekken, pas ik onze social media content aan. In plaats van klantwerving doen we vooral aan versterking van ons werkgeversmerk.” WERKCULTUUR Degene die de stap waagt, zal direct ervaren dat er bij Verkaart een informele, woonkamerachtige sfeer heerst. “We hebben flexibele werktijden, medewerkers mogen zelf hun schema bepalen en kunnen verschillende taken combineren,” aldus Wouter. “We lopen rond in casual kleding, op de achtergrond hoor je een muziekje en je moet niet gek opkijken als de hond gezellig op schoot springt. Naast onze donderdagmiddagborrel hebben we regelmatig werkoverleg met z’n allen. Meedenken over procesverbetering? Doorgroei? Graag! Op een tempo dat bij de medewerker past, want druk werkt averechts. Met een dertiende maand en gezellige uitjes maken we ons pakket aan secundaire arbeidsvoorwaarden af.” KWALITEITSBORGING Direct na de oprichting elf jaar geleden is Verkaart gecertificeerd NOAB-lid geworden. “Voor ons is dit een kwaliteitskeurmerk dat we gebruiken naar klanten toe,” legt Niels uit. “Het laat zien dat we bijblijven op ons vakgebied. En hebben we complexe vraagstukken, dan is er een adviesgroep beschikbaar.” Verder kunnen aangesloten kantoren cursussen en trainingen volgen via NOAB. “Het lidmaatschap werkt als stok achter de deur om je PE-punten te halen,” lacht Wouter. De heren zijn het erover eens dat NOAB best wat strenger op kwaliteit zou mogen controleren. “We merken dat niet meer alle hypotheekverstrekkers blind vertrouwen op het NOAB-certificaat. Van ons mag NOAB dus best wat vaker steekproeven doen onder de kantoren.” MENS BOVEN EURO’S Niels en Wouter vinden dat ze ook een maatschappelijke functie hebben als kantoor. “Er zijn veel ouderen die zelf geen belastingaangifte kunnen doen. Als zij bij een accountantskantoor binnenlopen, krijgen ze te horen dat er geen tijd is of dat het bergen geld kost. Wij helpen ze graag. Voor de voedselbank doen we werk zonder dat we ervoor betaald krijgen.” Of het nu gaat om die voedselbank, betalende klanten of hun eigen medewerkers: ze kijken altijd naar het persoonlijke verhaal. “Een klant die me vraagt of hij nog een extra vestiging moet openen, antwoord ik niet standaard met ‘ja’ omdat dat extra omzet betekent,” vertelt Niels. “Ik vraag eerst hoe de klant in het leven staat en of hij daar gelukkig van zou worden. Zit jij ook zo in elkaar en kom je graag helpen met de levensloopen toekomstplanning van onze klanten? Dan zien we je sollicitatie tegemoet!” Wouter Blommaert en Niels Verkaart NOAB.NL 37 COMMUNITY
38 Online Touch Home