0

JAARGANG 6 UITGAVE 3. 2025 VOOR ONDERNEMER S ADV I SEURS IN DE ADMINIS T R AT IE VE EN FI S C A LE SEC TOR PAGINA 8 Familiebedrijven als ruggengraat van de economie PAGINA 11 Leren, ontmoeten en verbinden PAGINA 24 Eén op de vijf ondernemers kan niet rondkomen PAGINA 5 De échte prijs van de economie

COLOFON INDEX &GO is een uitgave van de Nederlandse Orde van Administratie- en Belastingdeskundigen en verschijnt 4x per jaar. Jaargang 6, uitgave 3, september 2025 BLADMANAGEMENT Chantal van Pelt EINDREDACTIE Loft 238 Tekst & Media, Paul Postema REDACTIE Femke Hellings, Hans Pieters, Henk Poker, Eveline aan de Wiel VORMGEVING Campagne, Rotterdam OPMAAK Appeltje Eva, Lith DRUK Dekkers van Gerwen, ’s-Hertogenbosch ABONNEESERVICE Opgave van abonnementen, opzegging en adreswijziging uitsluitend schriftelijk doorgeven aan de uitgever. Indien twee maanden voor het verstrijken van de abonnementsperiode geen schriftelijk bericht van opzegging is ontvangen wordt het abonnement automatisch met een jaar verlengd. Meer informatie over abonnementen via: info@noab.nl ADVERTEREN? Meer informatie via: communicatie@noab.nl Commentaar, ideeën en suggesties? Welkom via: communicatie@noab.nl CONTACT NOAB Rompertdreef 7, 5233 ED ‘s-Hertogenbosch Postbus 2478, 5202 CL ‘s-Hertogenbosch 073 614 14 19 I www.noab.nl ISSN 2666-8068 De digital nomad en zijn ‘lieu de résidence’ “Kijk naar waar je tevreden over bent” 28 32 IN DIT NUMMER: 03 Voorwoord 05 Duider van de échte economie 08 De kracht van familiebedrijven 11 NOAB Ledenfestival 2025 16 AI gaat de sector ingrijpend veranderen 18 Hoe om te gaan met cryptovaluta 20 Tijd om weer naar kantoor te komen? 2 &GO magazine 24 Zo houd je geldzorgen onder controle 28 “Kijk naar waar je tevreden over bent” 30 De kracht van het keurmerk 32 De digital nomad en zijn ‘lieu de résidence’ 36 Zij rekenen, jíj telt 38 Hoe je afleiding de baas blijft 42 “ De samenwerking staat bij ons voorop” 44 Hoe je superfijne klanten vindt, wint én behoudt 46 Mentoring: leren van ondernemers, voor ondernemers Kun je niet rondkomen? AI gaat de sector ingrijpend veranderen 16 INDEX

De échte waarde zit in verbinding Met veel plezier kijk ik terug op het NOAB Ledenfestival van 11 september jl. Het thema De kracht van samenwerking kwam die dag meteen tot leven tijdens de openingsactiviteit. Vanaf het eerste moment hing er een sfeer van energie en verbinding: samen deelnemen, samen ontdekken en samen geïnspireerd raken. Het was een dag die liet zien hoe waardevol het is om elkaar te ontmoeten en nieuwe ideeën op te doen. Met een glimlach denk ik terug aan dat samenzijn. Diezelfde kracht van verbinding en inspiratie herken ik ook in deze editie van &GO. Het coververhaal met Jona van Loenen zet je aan het denken over de échte economie. Hij laat zien dat de laagste prijs vaak niet de goedkoopste keuze is en maakt zichtbaar welke mechanismen er achter consumentengedrag en prijsstrategieën schuilgaan. Zijn inzichten nodigen uit om verder te kijken dan cijfers alleen en een bredere blik te ontwikkelen. Daarnaast lees je in dit nummer hoe kunstmatige intelligentie onze sector verandert en welke vaardigheden daarbij nodig zijn. Ook komen actuele thema’s voorbij als wet- en regelgeving, cryptovaluta en de manier waarop ondernemers ondersteund kunnen worden bij financiële zorgen. Verder vind je artikelen over de kracht van mentoring, het belang van familiebedrijven en waarom focus tegenwoordig het nieuwe goud is. Stuk voor stuk verhalen die prikkelen, inspireren en richting geven. Juist in deze tijd van snelle veranderingen geloof ik dat verbondenheid belangrijker is dan ooit. Samen staan we sterker – dat hebben we op het Ledenfestival opnieuw mogen ervaren. Ik hoop dat jullie dat gevoel ook terugvinden in de verhalen van dit nummer. Ik wens je veel leesplezier en inspiratie toe. Met vriendelijke groet, Dirk-Jan van Blijderveen voorzitter NOAB NOAB.NL 3 VOORWOORD

4 &GO magazine

DUIDER VAN DE ÉCHTE ECONOMIE DOOR: HANS PIETERS In zijn boek ‘Waarom de laagsteprijsgarantie ervoor zorgt dat jij te veel betaalt’ laat econoom/schrijver/columnist Jona van Loenen zien dat de economische realiteit vaak diametraal anders is dan je op het eerste gezicht denkt. NO AB.NL 5

“IK BEN ER HEILIG VAN OVERTUIGD DAT DE ECONOMIE TE BELANGRIJK IS OM AAN ECONOMEN OVER TE LATEN. HET IS GEEN VER-VAN-JE-BEDSHOW, HET IS JE BED ZELF” Van Loenen legt de titel van zijn boek – met de ondertitel: ‘Antwoorden op vragen die economen niet durven te stellen’ – uit aan de hand van een voorbeeld. “Stel, je bent op zoek naar een wasmachine. De verkoopprijs van het model dat je op het oog hebt is € 500 en de kostprijs is € 300. De ceo van Coolblue denkt: als ik de prijs verlaag naar € 400, komen alle klanten naar mij. De ceo van Mediamarkt volgt en vervolgens krijg je een haasje-over richting € 300.” De Coolblue-ceo kan er óók voor kiezen de laagsteprijsgarantie en de wasmachine op € 500 te houden, en zeggen: als je hetzelfde product ergens anders goedkoper vindt, vergoeden wij het verschil, stelt Van Loenen. “Dat neemt bij de concurrentie de prikkel weg om de prijzen te verlagen. Waardoor jij en ik veel te veel betalen. Een laagsteprijsgarantie is een kartelvorming zonder dat je daar onderling afspraken over maakt.” Hij verwijst naar de supermarktoorlog tussen 2003 en 2006. “Die eindigde toen Jumbo op het idee kwam om de laagsteprijsgarantie te hanteren. Toen was er geen enkele reden meer voor andere ketens om de prijs te verlagen.” BIZARRE VERHALEN Zijn boek resoneert het succes van ‘Freakonomics, The Hidden Side of Everything’ van Stephen Dubner en Steven Levitt. Met één essentieel verschil, stelt Van Loenen. “Zij leggen de meest bizarre verhalen uit aan de hand van economie. Ik probeer de economie uit te leggen aan de hand van de meest bizarre verhalen.” De aanleiding voor zijn boek ligt enkele jaren terug. “Als puber waren er weinig vakken die me konden boeien. Dat veranderde in één klap door het vak economie, waardoor ik de wereld om mij heen beter leerde begrijpen. Ik ging economie studeren, waar ik leerde om de meest ingewikkelde sommen tot op de komma te berekenen. Maar al die modellen gingen voornamelijk over dingen die ik nooit in mijn dagelijkse leven tegenkwam. Met ieder college en tentamen kwam ik steeds verder van de wereld af te staan.” Met twee cum laude-bachelors vertrok hij naar de Bocconi University in Milaan, de beste Europese economie-universiteit. “In het allereerste college stelde de professor met een stalen gezicht: dit is het model dat we de komende zes maanden gaan gebruiken. Maar tussen jou en mij gezwegen, het werkt niet, alleen hebben we geen beter alternatief. Het leek erop alsof we een kaart van de Pyreneeën gingen gebruiken om een weg door de Alpen te banen, simpelweg omdat we niets anders hadden. “MENSEN VERGETEN VAAK DAT DE DEFINITIE VAN DUURZAAM OOK BETEKENT DAT JE GELD MOET VERDIENEN” Op dat moment wist ik dat dit boek moest worden geschreven. Om antwoord te geven op de écht belangrijke economische vragen, die economen niet durven te stellen. Ik ben er heilig van overtuigd dat de economie te belangrijk is om aan economen over te laten. Het is geen ver-van-je-bedshow, het is je bed zelf.” 6 &GO magazine

hebben wat de zorg kost. We gingen pas minder stoken toen de gasprijs door het dak ging, niet omdat de overheid dat vroeg. Flesjes en blikjes worden niet minder weggegooid vanwege het zwerfvuil, maar omdat we statiegeld betalen.” REAGEREN OP PRIKKELS Het grootste probleem van deze tijd is dat we niet bereid zijn de prijs te betalen voor hetgeen dat je wilt, stelt Van Loenen. “We kijken als volwassenen vaak op een kinderachtige manier naar de samenleving. We worden boos op bedrijven die hun winst maximaliseren, om vervolgens naar de supermarkt te gaan omdat de shampoo 1-plus-1-gratis is. Dat is precies hetzelfde gedrag, alleen aan de andere kant van de medaille. Dus hoe kun je bedrijven kwalijk nemen dat ze zo’n hoog mogelijke winst nastreven als je zelf zo goedkoop mogelijk uit wil zijn?” De vraag hoe we kunnen zorgen dat het systeem gaat werken, begint Van Loenen met een uitleg. “Mensen reageren op prikkels en gedragen zich op datgene wat van hen wordt verlangd. We maken pas de juiste keuze als de overheid met wetgeving komt waardoor we de juiste prijs gaan betalen. Pas wanneer we de pijn letterlijk in de portemonnee voelen, komen we in actie en maken we de goede keuze. De totale zorgkosten zijn zo hoog omdat we geen idee GELD VERDIENEN Voor een succesvolle energie- en grondstoftransitie heb je twee dingen nodig, stelt hij. “Je hebt een goed businessmodel nodig waarmee je je geld verdient. Mensen vergeten vaak dat de definitie van duurzaam ook betekent dat je geld moet verdienen. Duurzaam betekent letterlijk dat iets houdbaar is in de toekomst. Zonder winst gaat een bedrijf failliet, dat is allesbehalve duurzaam. Je moet net zo gefocust zijn op de commerciële doelen als de duurzame doelen. De grote tragiek van deze tijd is dat de duurzame, ideologische bedrijven commercieel enorm slecht functioneren en commerciële bedrijven juist ideologisch gezien vaak een ramp zijn.” De tweede voorwaarde is dat de overheid een speelveld moet creëren waarbij duurzaamheid wint. “Met een transitie – “dat zit al in het woord” – heeft de overheid een grote rol. Die moet met wet- en regelgeving komen om de markt te maken, om zo een speelveld te creëren waarbij duurzaamheid loont.” Opnieuw laat hij zien waarom economen het vaak mis hebben: “We geven vaak de schuld aan de vrije markt voor de opwarming van het klimaat. Maar je kunt ook zeggen dat het juist komt door een gebrek aan een markt. Bedrijven konden zoveel vervuilen omdat ze de échte prijs voor die vervuiling niet hoefden te betalen. Met het Europese CO2emissiehandelssysteem kwam opeens een prijs tot stand voor CO2-uitstoot. Vanaf dat moment werkte het als een trein. In 2017 bedroeg de prijs € 5/kg; in 2022 was dat € 90, achttien keer zoveel. De totale uitstoot van de grote Europese energiecentrales is sinds de introductie met 44% gedaald.” NOAB.NL 7 Jona van Loenen TRENDS & ONTWIKKELINGEN

De kracht van familiebedrijven: stabiel, duurzaam en strategisch DOOR: EVELINE AAN DE WIEL Wie ooit binnenstapte bij een familiebedrijf, weet dat daar meer speelt dan winst en verlies. Generaties werken er samen met één doel: het bedrijf gezond doorgeven. Juist dat langetermijndenken maakt familiebedrijven sterker in crisistijden en relevanter in een snel veranderende wereld. 8 &GO magazine

“FAMILIEBEDRIJVEN ZOEKEN ADVISEURS DIE HUN UNIEKE DYNAMIEK BEGRIJPEN EN HEN KUNNEN HELPEN KEUZES TE MAKEN DIE BEPALEND ZIJN VOOR DE VOLGENDE GENERATIE” Begin 2022 telde Nederland bijna 300.000 familiebedrijven. Samen waren ze goed voor een omzet van 595 miljard euro en droegen ze ruim 152 miljard euro bij aan de Nederlandse economie, zo blijkt uit de meest recente cijfers van het CBS. Familiebedrijven zijn daarmee niet alleen cultureel en sociaal belangrijk, maar vormen ook een stevige pijler onder onze welvaart. Van de ruim twee miljoen ondernemingen in 2022 was 1 op de 7 een familiebedrijf. In Zeeland (23 procent) en Overijssel (22 procent) is het aandeel familiebedrijven relatief groot, terwijl Noord-Holland juist achterblijft. Ook de sectoren verschillen: in de landbouw, bosbouw en visserij is bijna de helft een familiebedrijf, gevolgd door horeca (40 procent) en de autohandel (30 procent). RENTMEESTERSCHAP ALS FUNDAMENT Wat familiebedrijven onderscheidt van andere ondernemingen, is hun langetermijnvisie. Waar beursgenoteerde ondernemingen vaak sturen op kwartaalcijfers, kijken familiebedrijven naar de volgende generatie. Hun primaire doel is continuïteit: het bedrijf in gezonde staat doorgeven. Die houding vertaalt zich naar financiële stabiliteit. Familiebedrijven hechten veel waarde aan een hoge solvabiliteit, oftewel een sterke verhouding tussen eigen en vreemd vermogen. Daarmee zijn ze minder afhankelijk van banken en beter bestand tegen economisch slechte tijden. Tijdens de coronacrisis bleek opnieuw dat deze reserves en financiële voorzichtigheid hen hielpen om schokken beter op te vangen. Familieondernemers houden graag een appeltje voor de dorst. Ook trots speelt een rol. Veel familiebedrijven zijn zuinig op hun onafhankelijkheid en zien een sterke balans als symbool van ondernemerschap. Waar grote beursbedrijven genoegen nemen met een solvabiliteitsratio van 15 tot 20 procent, mikken familiebedrijven vaak op een veel hoger percentage. Dat betekent minder externe druk en meer vrijheid om zelf de koers te bepalen. DUURZAAMHEID ALS KANS Naast stabiliteit zijn familiebedrijven ook diep verankerd in hun omgeving. Veel grote ondernemingen hebben een eigen stichting en investeren in maatschappelijke projecten. Maar hun maatschappelijke verantwoordelijkheid gaat verder. Uit onderzoek van de Universiteit Maastricht, AFAS en BDO blijkt dat familiebedrijven een sleutelrol kunnen spelen in de duurzaamheidstransitie. Hun regionale wortels zorgen voor een sterk verantwoordelijkheidsgevoel en hun langetermijnblik maakt dat investeringen met een langere terugverdientijd minder snel worden geschuwd. Dat loont: bedrijven die duurzaamheid écht integreren, trekken makkelijker jong talent aan, bouwen sterkere klantrelaties op en presteren uiteindelijk beter. Opvallend is dat juist familiebedrijven vaak bereid zijn om te experimenteren met energiezuinige technologieën, circulaire productie of het verminderen van afvalstromen. Omdat zij niet alleen rekenen in NOAB.NL 9 TRENDS & ONTWIKKELINGEN COVERARTIKEL

“OMDAT FAMILIEBEDRIJVEN NIET ALLEEN REKENEN IN KWARTALEN MAAR IN GENERATIES, ZIEN ZIJ DUURZAAMHEID EERDER ALS INVESTERING DAN ALS KOSTENPOST” kwartalen maar in generaties, zien zij duurzaamheid eerder als investering dan als kostenpost. Voor adviseurs en administratiekantoren ligt hier een belangrijke rol: zij kunnen helpen om deze initiatieven financieel te onderbouwen en fiscaal optimaal in te richten. OPVOLGING STRATEGISCHER BENADERD Misschien wel het meest bepalende moment in de levenscyclus van een familiebedrijf is de overdracht van het leiderschap. Traditioneel lag de nadruk sterk op overdracht binnen de familie: het eigendom moest koste wat kost in de familie blijven. Maar recent onderzoek laat zien dat dit aan het verschuiven is. Waar opvolging vroeger vooral een kwestie van traditie was, wordt zij nu steeds vaker strategisch benaderd. De opvolger komt niet altijd meer vanzelfsprekend uit de familie. Soms is de volgende generatie nog niet klaar of kiest zij een andere weg. In die gevallen zoeken bedrijven vaker naar een externe directeur die tijdelijk de leiding kan nemen, of wordt samenwerking met een strategische of financiële partner overwogen. Die bredere blik maakt familiebedrijven professioneler en toekomstbestendiger. Het eigendom kan nog steeds binnen de familie blijven, maar de leiding komt vaker in handen van mensen die specifieke kennis en ervaring meebrengen. Daarmee wordt opvolging minder een emotionele kwestie, en meer een strategische stap in de ontwikkeling van het bedrijf. TRADITIE ÉN VERNIEUWING Familiebedrijven onderscheiden zich dus door hun financiële stabiliteit, hun maatschappelijke betrokkenheid en hun langetermijnblik. Ze zijn niet alleen de ruggengraat van de Nederlandse economie, maar ook een drijvende kracht achter maatschappelijke transities zoals duurzaamheid. Tegelijkertijd professionaliseren ze hun opvolgingsprocessen, waarbij traditie en emotie plaatsmaken voor strategie en realisme. Voor administratie- en belastingadvieskantoren liggen hier volop kansen. Of het nu gaat om financiële planning, duurzaamheid of opvolging: familiebedrijven zoeken adviseurs die hun unieke dynamiek begrijpen en hen kunnen helpen keuzes te maken die bepalend zijn voor de volgende generatie. 10 &GO magazine

NOAB Ledenfestival 2025 Leren, ontmoeten en verbinden DOOR: EVELINE AAN DE WIEL Op donderdag 11 september 2025 vond het jaarlijkse NOAB Ledenfestival plaats bij De Kaap in Zoelen. Ruim 350 kantoorhouders, medewerkers en relaties trotseerden het wispelturige weer, waarin zon, regen en wind elkaar afwisselden. Toch bleef de energie de hele dag hoog en stond het festival in het teken van inspirerende gesprekken en ontmoetingen. De rode draad van de dag was duidelijk: de kracht van samenwerking. AB.NL LEDENFESTIVAL

Voorzitter Dirk-Jan van Blijderveen opende het festival door de diversiteit van de aanwezigen te benadrukken en zijn trots uit te spreken op de vereniging en haar leden. De variatie aan generaties en regio’s bood een mooie kans om verbindingen te leggen. VAN ONBEKENDEN TOT TEAMGENOTEN Het kennismakingsspel Play it Nice, Break the Ice van The Box Company zette de toon voor de dag. Deelnemers scanden met hun telefoon een QR-code, kregen een willekeurige afbeelding toegewezen en gingen op het festivalplein op zoek naar anderen met hetzelfde plaatje. Samen losten ze puzzelopdrachten op en stelden ze elkaar korte kennismakingsvragen over NOAB, zoals: “Welk vooroordeel over de beroepsgroep klopt stiekem wel?” Het spel zorgde voor veel plezier en lichte chaos. Telefoons gingen massaal de lucht in terwijl iedereen probeerde ‘soortgenoten’ te vinden. “Waar zijn de pinda’s?” riep een NOAB-lid dat op zoek was naar zijn groep met een pinda als afbeelding. Binnen enkele minuten vormden zich de eerste groepjes en werden onbekenden teamgenoten. De kleur van de keycords liet zien uit welke regio de deelnemers kwamen. In het begin stonden de kleuren nog bij elkaar, maar tijdens het spel mengden ze zich op natuurlijke wijze. Het ijs was gebroken en de toon voor een dag vol samenwerking was gezet. 12 &GO magazine PERSONEEL EN WERKCULTUUR Het middagprogramma bestond uit drie rondes met inhoudelijke sessies. Leiderschapsexpert Kirsten de Roo verzorgde een interactieve sessie over personeelstekort, met de prikkelende stelling: “Personeelstekort begint bij jezelf.” Ze legde uit dat veel werkgevers worden opgeslokt door de waan van de dag. “Maar cultuur is net als een jaarrekening: jij bent verantwoordelijk voor het eindresultaat,” zei ze. Hoe je dagelijks met medewerkers omgaat, bepaalt of ze blijven of vertrekken. Haar sessie was niet alleen inhoudelijk sterk, maar ook op een positieve manier confronterend. Ze gaf praktische tips, zoals duidelijke wederzijdse verwachtingen uitspreken, regelmatige check-ins houden en actief luisteren naar wat medewerkers nodig hebben om goed te presteren én zich prettig te voelen. Deelnemers werden uitgedaagd om kritisch naar hun eigen rol te kijken en met kleine gedragsveranderingen het verschil te maken. De sessie was levendig, met veel stellingen en volop ruimte voor NOAB-leden om ervaringen te delen. Er ontstond een open gesprek over leiderschap, verantwoordelijkheid en werkcultuur. COMMUNICATIE EN SAMENWERKING Spreker en entertainer Arno Folkerts bracht op energieke wijze de essentie van samenwerking over, ondersteund

“DE DAG BOOD INSPIRATIE, PRAKTISCHE HANDVATTEN EN EEN GEVOEL VAN VERBONDENHEID DAT DEELNEMERS MEENAMEN NAAR HUN EIGEN KANTOOR” door veel beeldmateriaal en praktische inzichten. Hij benadrukte dat ons brein geneigd is om fouten te zien, terwijl het juist belangrijk is te communiceren over wat goed gaat. Goede communicatie zit volgens hem in de details. In de prehistorie was samenwerking noodzakelijk om te overleven en ons te ontwikkelen. Diversiteit in karaktereigenschappen versterkt teams, en door elkaar te begrijpen vanuit verschillende perspectieven ontstaat de sterkste eenheid. Hij liet zien dat verandering voortkomt uit urgentie of passie, waarbij de laatste de voorkeur heeft, en dat het stellen van vragen helpt om die verandering te realiseren. Vertrouwen en ontmoetingen activeren spiegelneuronen, waardoor we elkaar kunnen aanvoelen, kopiëren en beïnvloeden. Fouten maken is niet erg; leiderschap draait om ervaring, betrouwbaarheid en empathie. Zijn boodschap, gebracht met veel humor, vaart, nieuwe inzichten én verrassende zang, hield de zaal elke ronde opnieuw geboeid. KLANTGERICHTHEID EN KLEINE ACTIES In de frisse buitenlucht verzorgde trainer en communicatie-expert Hans Zomer een kleinschalige maar populaire sessie over klantbeleving. Hoe maak je klantgericht werken niet alleen nuttig, maar vooral leuk? En hoe overtref je de verwachtingen van een klant en maak je écht impact? Hij liet zien dat vaak de kleine dingen het verschil maken. Een gratis ijsje bij de receptie kon bijvoorbeeld al veel impact hebben op de klantbeleving. Ook introduceerde hij het impactkwadrant, een hulpmiddel om te bepalen welke acties haalbaar zijn en een hoge emotionele waarde hebben. Zo konden deelnemers ontdekken waar ze hun energie het best op konden richten om klantgerichtheid te vergroten. Aan de slag! GENERATIES EN DIVERSITEIT De interactieve workshop van broer en zus Estrella en Jordy van Toor van FullCharge richtte zich op de vier generaties op de werkvloer, van babyboomers tot generatie Z. Ze lieten zien hoe verschillen in werk- en communicatiestijl geen obstakel hoeven te zijn, maar juist een kans bieden om teams sterker te maken en het werkplezier te vergroten. Mentale gezondheid, wederzijds begrip en kleine gedragsveranderingen via methodes zoals de 1%-regel en de ‘als-dan’-methode kwamen uitgebreid aan bod. NOAB.NL 13 LEDENFESTIVAL

De sessie liet zien hoe teams optimaal kunnen samenwerken en hun werkgeluk kunnen vergroten door aandacht te hebben voor alle generaties. Deelnemers herkenden veel uit hun eigen praktijk en verlieten de zaal met meer begrip en nieuwe inzichten over generatieverschillen. ACTIE EN REFLECTIE: ARCHERY TAG EN QIGONG Op het strand van het festivalterrein bracht de spannende sessie Archery Tag de energie naar buiten. Gewapend met zachte pijlen en bogen werkten deelnemers samen achter obstakels en streden ze in teams tegen elkaar. Eén sessie vond plaats tijdens een flinke hoosbui, maar de dynamiek en het plezier leden daar niet onder. Er werd gelachen, gerend, geschuild en gejuicht: een fysieke manier om samenwerking letterlijk in praktijk te brengen. Tegenover deze energie stond de rust van Qigong, onderdeel van de Chinese bewegingsleer. Met eenvoudige oefeningen en meditatievormen konden deelnemers hun lichaam en geest ontspannen, opladen en nieuwe energie vinden: een waardevol rustmoment te midden van alle indrukken. IMPROVISATIE OP TOPSNELHEID: RAPPEN OVER BOX 3 Bij de afsluiting sprak voorzitter Dirk-Jan van Blijderveen nogmaals zijn trots uit over de vereniging en de inzet van de leden gedurende de dag, waarmee het gevoel van verbondenheid werd versterkt. Daarna was het podium voor cabaretier Andries Tunru voor een improvisatieshow op topsnelheid, volledig gebaseerd op input uit de zaal. Zo vroeg hij voor een scène om zinnen die de aanwezigen die dag hadden gehoord en die hen waren bijgebleven. De ingebrachte zin “Personeelstekort begint bij jezelf” (van de sessie van Kirsten de Roo) leidde tot de gevatte reactie: “Goh, jij bent zeker zzp’er? Ach, over twee jaar zijn jullie allemaal vervangen door AI!” Vervolgens vroeg hij het publiek welke zinnen zij in hun branche absoluut nooit meer wilden horen. Dat leverde herkenbare inbreng op, zoals “Ik moet het morgen hebben”, “Mijn boekhouding stelt niets voor” en “Een jaarrekening maken is één druk op de knop”. Als dagboekwaardige gebeurtenis werd gekozen voor een reisje naar Mars. Andries schreef de ingebrachte zinnen op losse briefjes, die hij tijdens het ‘voorlezen’ van zijn 14 &GO magazine

geïmproviseerde dagboekfragment over zijn ruimtemissie te pas (en vooral te onpas) openvouwde en voorlas. Dat leidde tot een optreden vol humor en verrassingen. “Toen Neil Armstrong op de maan landde, sprak hij de beroemde woorden ‘That’s one small step for a man.’ Als ik over vier dagen voet zet op Mars, dan spreek ik de legendarische woorden (vouwt briefje open): Mijn boekhouding stelt niets voor!” Tot slot testte de improvisatiekampioen zijn theorie dat je over elk onderwerp een Nederlandstalige rap kunt maken – zolang het maar rijmt. Het publiek maakte het hem niet makkelijk en kwam met onderwerpen als Duitse schlagers en de bekende slogan van de Belastingdienst: ‘Leuker kunnen we het niet maken’. Op het ingebrachte onderwerp box 3 reageerde Andries direct: “Joh, ik ben zzp’er in de culturele sector; ik heb niets te maken met box 3!” Toch volgde een overtuigende rap op rijm over de Belastingdienst, schlagerklassieker Regenbogen Johnny én fictief versus werkelijk rendement. Zo eindigde het programma energiek en humoristisch, waarna er ruimte was om informeel na te praten tijdens een gezellige borrel. INSPIRATIE, ENERGIE EN VERBINDING Het NOAB Ledenfestival liet wederom zien dat inhoud, plezier en verbinding hand in hand kunnen gaan. Ondanks de wisselende weersomstandigheden waren de deelnemers energiek en betrokken. Er ontstonden nieuwe ontmoetingen en tijdens de inhoudelijke sessies werden inspirerende inzichten gedeeld. Van het kennismakingsspel tot de interactieve workshops en actieve en rustige doe-activiteiten, en van de inhoudelijke presentaties tot het improvisatiecabaret: het centrale thema samenwerking stond steeds voorop. De dag bood inspiratie, praktische handvatten en een gevoel van verbondenheid dat deelnemers meenamen naar hun eigen kantoor. Ze verlieten De Kaap met nieuwe ideeën, hernieuwde contacten en een versterkt gevoel van saamhorigheid. Met een frisse blik vooruit! “DE VARIATIE AAN GENERATIES EN REGIO’S BOOD EEN MOOIE KANS OM VERBINDINGEN TE LEGGEN” NOAB.NL 15 LEDENFESTIVAL

AI gaat de sector ingrijpend veranderen DOOR: HENK POKER Artificial Intelligence is niet meer weg te denken en heeft in menig kantoor inmiddels haar intrede gedaan. Maar, er zijn ook nog kantoorhouders die zich er niet aan wagen of voorzichtig overwegen AI in te zetten. Immers, wil je optimaal gebruik maken van AI, dan is voldoende IT-kennis een vereiste. &GO peilde de stand van zaken. Vaststaat dat AI steeds meer rekenwerk van de accountant gaat overnemen. Oftewel, de verschuiving van uitvoerend naar adviserend was al in gang gezet, maar is door de komst van AI in een stroomversnelling gekomen. Uit een rapport van de ING blijkt dat kunstmatige intelligentie (AI) de sector de komende jaren ingrijpend gaat veranderen. AI wordt al gebruikt voor het samenstellen en controleren van contracten, maar kan ook worden ingezet bij de inspectie van bedrijven. Fouten kunnen daardoor worden voorkomen en bovendien kan fraude sneller worden opgespoord. Daarnaast, zo blijkt uit het rapport, zal AI de werkdruk in de branche verminderen. 16 &GO magazine SIGNIFICANTE IMPACT WoltersKluwer deed ook onderzoek naar de inzet van AI en daaruit kwam naar voren dat 57 procent van de finance professionals denkt dat AI een significante impact op de branche zal hebben, terwijl 15 procent er negatief tegenover staat. Een meer internationaal georiënteerd onderzoek van Chartered Accountants Worldwide geeft aan dat 85 procent van de registeraccountants wereldwijd bereid is AI te gebruiken. Beveiliging, gebrek aan training en ethische bezwaren werden genoemd als de belangrijkste redenen om AI niet te gebruiken. Daarnaast vond een meerderheid van de respondenten dat beroepsorganisaties

“AI IS EEN HULPMIDDEL, GEEN VERVANGING VAN MENSELIJKE EXPERTISE. KRITISCH DENKEN IS EN BLIJFT NODIG” het voortouw moeten nemen bij de ontwikkeling van opleidingsmaterialen en normen. Immers, AI is een hulpmiddel, geen vervanging van menselijke expertise. Kritisch denken is en blijft nodig. Basiskennis van IT is eveneens welkom. Hoe verzamel je gegevens, hoe sla je die op en hoe gebruik je die vervolgens, bijvoorbeeld met databases of spreadsheets. Ook is het goed om te weten hoe AI-modellen leren van data en hoe je dit kunt koppelen aan andere systemen of apps. En vanzelfsprekend is beveiliging belangrijk, zeker omdat AI met gevoelige informatie werkt. Kortom, een beetje kennis van software en hoe systemen kunnen samenwerken is welkom. NIEUWE VAARDIGHEDEN Terug naar de actualiteit. Het klassieke boekhoudwerk, denk aan factuurverwerking, btw-aangiften en rapportages, wordt door veel kantoren al automatisch verwerkt. Maar ook andere routinematige taken, zoals controles, kunnen steeds meer door AI worden overgenomen. Ook voor het herkennen van patronen in financiële gegevens of het signaleren van afwijkingen in de administratie, biedt AI de juiste tools. Verder kan AI volledige datasets doorlichten, wat de betrouwbaarheid van de jaarrekening ten goede komt. Dat is mooi, maar het vraagt wel om nieuwe vaardigheden op het gebied van data-analyse, algoritmes en ook ethische vraagstukken rondom AI. Oftewel, je dient als accountant/boekhouder te weten hoe AI tot bepaalde uitkomsten is gekomen. Je moet weten hoe algoritmes werken. Naast financieel adviseur en vertrouwenspersoon ben je dus ook nog data-analist. Gebruikmaken van alle technologie is mooi, maar de menselijke expertise en inzichten zullen altijd op prijs worden gesteld door klanten. Niet voor niets wordt elders in dit magazine gesteld dat de mens te allen tijde leidend zal blijven. OPLEIDINGEN Voordat je gebruikmaakt van AI moeten er dus nog wel een aantal stappen doorlopen worden. Het verbaast daarom dat er op hogescholen nog amper aandacht is voor AI en Accountancy, maar er zijn wel bepaalde ontwikkelingen gaande. Zo biedt de Hogeschool Utrecht | Amersfoort met ingang van dit kalenderjaar een hboopleiding Accountancy, Data & Advisering, waarin traditionele accountancy wordt gecombineerd met data-analyse, kunstmatige intelligentie en strategisch advies. Verder bieden de Hogeschool Utrecht en de Haagse Hogeschool geen expliciete AI-modules binnen de opleidingen, maar wordt wel aandacht besteed aan digitale vaardigheden en ICT-ontwikkelingen. TRAININGEN Zijn dan de brancheorganisaties aan zet? Waarschijnlijk wel voor de meeste accountants en boekhouders die al in de praktijk actief zijn. Zij zullen niet zo snel voor een hbo-opleiding of minor kiezen en zijn in afwachting waar hun brancheorganisatie mee komt. NOAB biedt al trainingen aan en die mogen zich verheugen in een grote belangstelling. De Community AI & AI Assistent (introductie) is reeds gestart en zit helemaal vol. De introductieworkshop AI en AI Assistenten zoals ChatGPT en Copilot zitten ook grotendeels vol. Alleen op 28 oktober of 25 november kun je nog aan deze training deelnemen. In de training is aandacht voor de vraag hoe je tools en technieken kunt inzetten om optimaal en verantwoord gebruik te maken van deze nieuwe technologieën. En ontdek je hoe AI-technologieën, zoals ChatGPT, bedrijven transformeren en nieuwe kansen bieden voor administratiekantoren. Onder begeleiding van een deskundige docent leer je hoe je deze geavanceerde tools inzet om processen te optimaliseren en efficiënter te werken. Daarnaast is er aandacht voor ethische aspecten: hoe ga je om met privacygevoelige informatie? Ook is er een vooruitblik naar wat we in de toekomst nog kunnen verwachten. Gezien de grote belangstelling voor de trainingen, is de verwachting dat er in 2026 wederom AI-trainingen worden aangeboden. NOAB.NL 17 ICT & INNOVATIE

“ONJUISTE VASTLEGGING KAN LEIDEN TOT REPUTATIESCHADE” Hoe om te gaan met cryptovaluta DOOR: HENK POKER De branche verandert razendsnel. Blockchain, cryptovaluta en meest recent de introductie van AI zorgen ervoor dat kantoren vrijwel continu moeten anticiperen op nieuwe ontwikkelingen. De vraag is hoe je daar goed mee om kunt gaan, zonder in valkuilen te trappen of onnodige risico’s te nemen Blockchain ontstond al in 2009 met de introductie van bitcoin, de eerste gedecentraliseerde cryptovaluta, die werkt op basis van blockchain. Gedecentraliseerd betekent in dit geval dat de valuta niet onderhevig is aan toezicht van een centrale bank of overheid. In het verleden is er in dit magazine al vaker over blockchain geschreven. Het is een technologie waarbij een netwerk van gebruikers gezamenlijk een database van transacties bijhoudt. Zo kan bijvoorbeeld een digitaal grootboek worden gecreëerd, die transacties onderhoudt en waarbij deelnemers veranderingen in het grootboek moeten goedkeuren. Bitcoin is één van de toepassingen. Alle informatie in blockchain wordt versleuteld opgeslagen en vormt een soort onkraakbare informatieketting. 18 &GO magazine VEILIG EN CORRECT Een euro in een boekhouding vastleggen kunnen we allemaal, daarvoor zijn we op deze wereld. Maar, hoe werkt dat met cryptovaluta, dat de ene keer bijvoorbeeld 100.000 euro waard kan zijn, maar een maand later ineens 40.000 euro. Immers, een klant met bitcoins op de balans is geen zeldzaamheid meer. Het is de vraag hoe je veilig en correct cryptovaluta boekt. Vooropstaat dat je zorgvuldig en consistent te werk moet gaan, er is bij cryptovaluta nog steeds veel onduidelijk en het is onderwerp van specifieke regelgeving en interpretatie. Arjan Bijker van Bijker Boekhouden en Fiscaal Advies in Staphorst zegt tot nu toe amper met cryptovaluta bij zijn klanten te maken te hebben gehad. “Af en toe kom ik het

“TOT NU TOE HAD DE FISCUS WEINIG GRIP OP CRYPTOVALUTA, MAAR DIT GAAT VANAF 1 JANUARI 2026 VERANDEREN” tegen, maar dan vooral in de privésfeer. Zolang het onder de vermogensvrijstelling blijft, is dat geen probleem. Mocht een klant erin gaan handelen, dan zou ik wel in overleg met hem willen. Zeker als het richting blockchain gaat, daar ben ik nog wel wat huiverig voor.” JAARAFSLUITING Cryptovaluta worden steeds vaker als wettig betaalmiddel beschouwd, maar tot een echte doorbraak is het nog niet gekomen. Hoe moet je de valuta dan in de boekhouding opnemen? In de praktijk wordt een cryptomunt tot nu toe meestal gewaardeerd tegen de aanschafprijs. Pas bij de jaarafsluiting moet de accountant/boekhouder beoordelen of de betreffende cryptovaluta sterk in waarde is gedaald. Is dat het geval, dan kan dit leiden tot een afwaardering, terwijl een waardestijging pas wordt verwerkt bij eventuele verkoop. Dat je als kantoor moet beschikken over voldoende bewijs van het bezit, spreekt voor zich. Dit kan bijvoorbeeld met blockchaingegevens, maar ook met wallets of transactiebewijzen. Gerealiseerde winsten of verliezen op cryptovaluta moeten worden meegenomen in de winst- of inkomstenbelasting. Een transparante boekhouding van ondernemers is cruciaal om op een correcte manier te voldoen aan fiscale verplichtingen. Ook Wouter Roes van Fisc Account in Venlo komt cryptovaluta nog maar weinig tegen. “Ik zie het wel voorbijkomen, maar niet zakelijk. Ik verwacht wel dat dit gaat veranderen, dat het bijvoorbeeld wordt gebruikt bij investeringen. Ja, ik ben daarop voorbereid. Er is bijvoorbeeld al steeds meer jurisprudentie, waar je het nodige uit kunt halen. Kortom, ik laat het rustig op me afkomen.” WEINIG GRIP Tot nu toe had de fiscus weinig grip op cryptovaluta, maar dit gaat vanaf 1 januari 2026 veranderen. Dan namelijk worden crypto-aanbieders verplicht om gegevens van hun gebruikers te verzamelen, te controleren en te delen met de Belastingdienst, zo wordt op de website vermeld. Zij kan deze informatie vervolgens gebruiken bij de controle van de aangifte inkomstenbelasting. Het wetsvoorstel dat dit regelt is op 7 juli jl. naar de Tweede Kamer gestuurd. Ook in Europa zijn de cryptoteugels aangehaald. Vanaf 2024/2025 is er Europese wetgeving ingevoerd (MiCAR – Markets in Crypto-Assets Regulation) voor de handel en uitgifte van cryptovaluta en andere digitale tokens. Doel is duidelijke regels, consumentenbescherming en het voorkomen van misbruik, zoals witwassen en fraude. MiCAR verplicht uitgevers en aanbieders van crypto-activa tot registratie en vergunning. Verder stelt het eisen aan transparantie, risicobeheer en informatievoorziening aan klanten. JUISTE GEGEVENS Ron Jacobs van Jacobs Advies en Administratiekantoor in Heemskerk heeft wel klanten die crypto zakelijk gebruiken. “Ik weet hoe ik daar boekhoudkundig mee om moet gaan. Belangrijk is dat de klant de juiste gegevens verstrekt en daar wijs ik hem dan ook op. Wil hij dat niet, dan zal ik geen aangifte opstellen.” Volgens Jacobs moeten we ons voorbereiden op een tijd waarin crypto meer vanzelfsprekend wordt. “Met name bij jongeren zie je die interesse nu al.” Dat cryptovaluta gevoelig zijn voor fraude, witwassen en koersschommelingen is genoegzaam bekend. Onjuiste vastlegging kan leiden tot reputatieschade, met alle gevolgen van dien. Daarom is het van belang om bij klanten die cryptovaluta op de balans hebben extra zorgvuldig te werk te gaan. Kennis van blockchaintechnologie, wet- en regelgeving en specifieke risico’s is essentieel. NOAB.NL 19 TRENDS & ONTWIKKELINGEN

Werkgevers kritischer over thuiswerken: Tijd om weer naar kantoor te komen? DOOR: EVELINE AAN DE WIEL Thuiswerken is voor veel mensen inmiddels het nieuwe normaal. Sommige medewerkers zijn zelfs nauwelijks nog op kantoor te zien. Toch willen steeds meer bedrijven daar nu verandering in brengen. Banken zoals ING en ABN AMRO roepen hun personeel nadrukkelijk terug naar kantoor, en ook uit onderzoek van vakbond CNV blijkt dat werknemers steeds minder vrijheid ervaren om zelf te bepalen waar ze werken. Thuiswerken mag, maar te veel afstand is geen optie meer. Nemen we afscheid van de thuiswerkplek?

“SPONTANE ONTMOETINGEN BIJ DE KOFFIEAUTOMAAT, KORTE OVERLEGGEN OF ONVERWACHTE BRAINSTORMSESSIES LEIDEN VAAK TOT NIEUWE IDEEËN” Drie op de tien werknemers geven aan dat hun mogelijkheden om thuis te werken zijn afgenomen ten opzichte van een paar jaar geleden, bleek onlangs uit onderzoek van CNV onder 1.200 werknemers. Veel medewerkers zien dit als een verlies van hun autonomie. Zelf de werkplek kunnen kiezen is voor velen een belangrijke arbeidsvoorwaarde en helpt om werk en privé beter te combineren. De voordelen van thuiswerken zijn duidelijk: zes op de tien werknemers zeggen thuis productiever te zijn, en vier op de tien merken dat hun creativiteit toeneemt. Zelf de werkplek kunnen bepalen verlaagt bovendien stress bij driekwart van de ondervraagden en draagt bij aan een betere werk-privébalans. Ook helpt het tegen ziekteverzuim: 60 procent meldt zich minder vaak ziek als werken op afstand mogelijk is. PRODUCTIEF THUIS, VERBONDEN OP KANTOOR Thuiswerken verhoogt vaak de productiviteit. Minder reistijd, minder afleiding en meer concentratie zorgen ervoor dat medewerkers efficiënter werken. Toch is het niet voor alle taken ideaal. Samenwerking, kennisdeling en innovatie verlopen soms beter op kantoor. Spontane ontmoetingen bij de koffieautomaat, korte overleggen of onverwachte brainstormsessies leiden vaak tot nieuwe ideeën. Ook de bedrijfscultuur speelt een grote rol. Identiteit ontstaat niet alleen uit documenten of kernwaarden, maar vooral uit gedeelde ervaringen. Samen successen vieren, moeilijke beslissingen doorleven en voorbeeldgedrag van collega’s zien, gebeurt het makkelijkst op kantoor. Thuiswerken kan dit gevoel van verbondenheid verzwakken. Nieuwe medewerkers pikken de cultuur minder snel op, teams ontwikkelen eigen subculturen en de samenhang tussen afdelingen neemt af. Bedrijven die veel waarde hechten aan reputatie en integriteit, zien fysieke aanwezigheid daarom als een belangrijk ankerpunt. MENTALE GEZONDHEID Voor werknemers biedt thuiswerken duidelijke voordelen. Zelf de werkplek kunnen kiezen vermindert stress en maakt het makkelijker werk en privé te combineren. Ook helpt het tegen ziekteverzuim: medewerkers werken bij lichte klachten vaak door, maar melden zich minder snel ziek. Maar niet iedereen profiteert op dezelfde manier. Mensen die sociaal contact nodig hebben, voelen zich beter op kantoor. Wie zelfstandig werkt en concentratie nodig heeft, presteert vaak beter thuis. Daarnaast kunnen perfectionistische werknemers risico lopen op overwerk en burn-out wanneer de vrijheid te groot is. THUISWERKVERGOEDING ONTOEREIKEND Ook financiële aspecten spelen mee. De belastingvrije thuiswerkvergoeding van € 2,40 per dag dekt voor veel werknemers de extra kosten van een thuiswerkplek niet volledig. Volgens CNV ervaart 61 procent van de werknemers de vergoeding als ontoereikend, terwijl de gemiddelde reiskostenvergoeding vier tot vijf keer hoger ligt. Werkgevers die de vergoeding ruimhartiger regelen, profiteren vaak van hogere productiviteit en minder ziekteverzuim. NOAB.NL 21 TRENDS & ONTWIKKELINGEN

“EEN SLIMME COMBINATIE VAN THUISWERKEN EN KANTOORBEZOEK KAN MEDEWERKERS VERBINDEN, DE PRODUCTIVITEIT VERHOGEN ÉN DE ORGANISATIECULTUUR LEVENDIG HOUDEN” THUISWERKBELEID In de praktijk hanteren bedrijven uiteenlopende strategieën. ING en ABN AMRO vragen hun medewerkers inmiddels vaker op kantoor te komen om de samenwerking, binding en kennisdeling te verbeteren. Dat kan wrijving geven: drukke kantoordagen (vechten om een parkeerplek op de populaire dinsdag en donderdag), eerdere afspraken over flexibel werken en cao-afspraken spelen allemaal mee. Andere organisaties kiezen een subtielere aanpak. Rabobank stimuleert aanwezigheid bijvoorbeeld met gratis lunches, waardoor terugkomen aantrekkelijk wordt zonder het te verplichten. Internationaal zien we vergelijkbare discussies. Amerikaanse banken zoals Goldman Sachs en J.P. Morgan hebben thuiswerken vrijwel verboden, terwijl techbedrijven als Google, Meta en Amazon een minimumaantal dagen op kantoor instellen. Ceo’s zien vaak voordelen in fysieke aanwezigheid, terwijl werknemers vooral flexibiliteit belangrijk vinden. HYBRIDE WERKEN: DE SLIMME MIDDENWEG Hybride werken (een mix van thuis en op kantoor) biedt een mogelijke middenweg. Onderzoek van TNO laat zien dat dit kan bijdragen aan meer autonomie, minder werkdruk en behoud van sociale verbinding, mits goed georganiseerd. Duidelijke afspraken over werktijden, persoonlijke voorkeuren en productiviteit zijn cruciaal. Niet iedere aanpak werkt voor iedere medewerker, dus maatwerk blijft belangrijk. Thuiswerken verhoogt de productiviteit en tevredenheid van werknemers, terwijl kantoorbezoek samenwerking, cultuur en kennisdeling versterkt. De uitdaging voor werkgevers is om de juiste balans te vinden. Een slimme combinatie van beide kan medewerkers verbinden, de productiviteit verhogen én de organisatiecultuur levendig houden. Wie erin slaagt de voordelen van kantoor en thuiswerken te combineren, haalt het beste uit beide werelden. 22 &GO magazine

Documents First Make accountancy great again Vendor lock-ins. Urenlang zoeken naar één factuur of bonnetje. Applicaties die totaal niet samenwerken. Veiligheid die in ‘t geding komt. Complexe migraties en documenten die verspreid staan over tientallen applicaties. Herkenbaar? Het zijn problemen waar administratie- en belastingkantoren iedere dag tegenaan lopen. Gelukkig is er een manier om al deze problemen in één keer op te lossen: je documentmanagement centraliseren en op orde brengen. Niet volgende maand, volgende week, of morgen – maar nu. Oftewel: Documents First-werken. Hoe dat zit? Ernesto Lopez-Vega, directeur van Qwoater, legt het uit. DE VERGETEN BASIS “Het vreemde is dat documentbeheer in veel kantoren nog steeds een sluitpost is,” zegt Ernesto. “Men focust eerst op zichtbare systemen: een nieuw CRM, werkprogramma of klantportaal. Maar daarmee los je het kernprobleem niet op. Alles wat je doet, eindigt in een document. Als die verspreid staan over tientallen applicaties, creëer je chaos.” Die chaos heeft serieuze gevolgen. Versiebeheer is onbetrouwbaar, collega’s verliezen uren met zoeken en compliance is nauwelijks te waarborgen. “En ondertussen raak je steeds afhankelijker van softwareleveranciers die je documenten en klantdossiers beheren. Het gevolg? Een vendor lockin. Je wil vooruit, maar je documenten houden je tegen.” WAT BETEKENT DOCUMENTS FIRST? De oplossing voor al die problemen is verrassend eenvoudig: begin met het op orde brengen van je documenthuishouding. “Zet klantdossiers en documenten centraal in je organisatie en bouw dáármee het fundament. Want werk je vanuit één centrale opslag? Dan kun je applicaties eenvoudig koppelen, zonder opnieuw een complexe migratie te ondernemen. Daarmee krijg je grip op je digitalisering.” Het resultaat? Een overzichtelijkere, veiligere en flexibelere organisatie. Medewerkers vinden documenten in seconden terug, klanten krijgen sneller antwoord en nieuwe technologieën zoals AI worden eindelijk toepasbaar. “Door Documents First te werken, maak je je organisatie toekomstbestendig”, legt hij uit. GEEN GROOT PROJECT, MAAR EEN SLIMME START Veel kantoren zien op tegen de overstap, maar dat is volgens Ernesto nergens voor nodig. “Met de Document Hub van Qwoater maak je binnen een paar minuten je account aan en is de rest een traject van slechts een paar weken. Jij levert de documenten aan, wij regelen de migratie op de achtergrond. Voor je het weet werk je live in een centrale, veilige omgeving. Geen chaos meer, maar overzicht en vrijheid.” MEER WETEN? Wil je graag meer informatie over zo’n Documents First-strategie voor jouw kantoor? Ben je benieuwd hoe je zo’n werkwijze implementeert? Of wil je graag meer weten over de Document Hub? Lees dan het whitepaper op https://www.qwoater.nl/documents-first NOAB.NL NOAB.NL 23 Ernesto Lopez-Vega ADVERTORIAL

Eén op de vijf ondernemers kan niet rondkomen Zo houd je geldzorgen onder controle DOOR: EVELINE AAN DE WIEL Voor veel ondernemers is geld verdienen een constante uitdaging. Kleine betalingsachterstanden kunnen snel uitgroeien tot grote problemen, zoals onbetaalde rekeningen, oplopende belastingen en aanhoudende stress. Hoe kunnen ondernemers grip houden op hun financiën, en welke rol spelen adviseurs en administratiekantoren daarbij?

“ONGEVEER EEN HALF MILJOEN ONDERNEMERS IN NEDERLAND, RUIM ÉÉN OP DE VIJF, VERDIENT TE WEINIG UIT HUN EIGEN ONDERNEMING OM ROND TE KOMEN” Ongeveer een half miljoen ondernemers in Nederland, ruim één op de vijf, verdient te weinig uit hun eigen onderneming om rond te komen. Dat blijkt uit het KVK-onderzoek Ondernemen in 2024, waarin ruim 1.800 ondernemers zijn bevraagd. Voor bijna 170.000 ondernemers is de financiële druk direct of binnen zes maanden voelbaar. Ze hebben moeite om zakelijke rekeningen en belastingen op tijd te betalen, of lopen tegen achterstanden of schulden aan. Veel ondernemers beoordelen hun eigen bedrijfssituatie als onvoldoende. LATE BETALINGEN De problemen worden versterkt door late betalingen van klanten. Volgens de Exact MKB Barometer 2025 krijgt negen op de tien mkb’ers hier regelmatig mee te maken. Eén op de vijf verliest hierdoor jaarlijks meer dan 20.000 euro omzet. Gemiddeld blijft 14 procent van de facturen langer openstaan dan afgesproken en bij 2,4 procent komt het geld helemaal niet binnen. Vooral kleinere ondernemers in de horeca, zakelijke dienstverlening en technische sectoren lopen hierdoor risico om zelf financieel in de knel te komen. Veel ondernemers wachten te lang met actie omdat het vaak om belangrijke opdrachtgevers gaat. Het gevolg: eigen salarissen en vaste lasten kunnen niet op tijd worden betaald, wat de continuïteit van de onderneming direct bedreigt. Niet alle ondernemers lopen evenveel risico. Van de zzp’ers kan een kwart niet rondkomen, terwijl dit bij mkb-ondernemers iets meer dan één op de zeven is. De problemen zijn het grootst in de detailhandel, ICT en media, en cultuur, sport en recreatie. In deze sectoren kan ongeveer één op de drie ondernemers niet rondkomen. In de persoonlijke dienstverlening, horeca en logistiek geldt dit voor ruim een kwart van de ondernemers. STARTEN MET EEN ONDERNEMINGSPLAN Een opvallende oorzaak van geldzorgen is het ontbreken van een gedegen financiële planning. Een realistisch ondernemingsplan waarin alle kosten zijn meegenomen en een financiële buffer is opgebouwd, vormt de basis voor stabiliteit. Zo weet een ondernemer waar hij of zij aan toe is en kan er tijdig worden bijgestuurd als de cijfers tegenvallen. Toch maakt het merendeel van de startende ondernemers deze berekening niet. Ruim vier op de vijf ondernemers is afhankelijk van de nettowinst om in hun levensonderhoud te voorzien, maar minder dan een derde berekent vooraf welk inkomen hiervoor nodig is. Veel ondernemers doen dit pas later, of helemaal niet, met financiële verrassingen als gevolg. PRAKTISCHE ADVIEZEN Financieel overzicht is de sleutel om geldzorgen te voorkomen. Begin met een helder overzicht van inkomsten, uitgaven, schulden en verplichtingen. Vergelijk dit regelmatig met de werkelijkheid, zodat je vroegtijdig problemen signaleert en bijstuurt. Een strak facturatieproces en het actief opvolgen van openstaande posten helpen om kleine problemen te voorkomen. Kasstroomprognoses, begrotingen en scenario-analyses geven bovendien inzicht in de financiële situatie en maken het makkelijker om te anticiperen op tekorten of tegenvallers. NOAB.NL 25 ONDERNEMERS

“EEN REALISTISCH ONDERNEMINGSPLAN WAARIN ALLE KOSTEN ZIJN MEEGENOMEN EN EEN FINANCIËLE BUFFER IS OPGEBOUWD, VORMT DE BASIS VOOR STABILITEIT” Een buffer voor onverwachte uitgaven biedt extra zekerheid. Het beperken van personeels- en bedrijfskosten en het stellen van grenzen aan uitgaven kan de druk verlagen. Zo voorkom je dat kleine financiële problemen uitgroeien tot grote zorgen. ROL VAN ADMINISTRATIEKANTOREN EN ADVISEURS Adviseurs en administratiekantoren kunnen voor ondernemers een grote steun zijn. Ze kunnen helpen bij het signaleren van financiële problemen, advies geven over strategieën en praktische ondersteuning bieden. Bijvoorbeeld door een overzicht te maken van inkomsten en uitgaven, actieplannen op te stellen voor kostenbesparing, omzetverhoging of herstructurering van schulden, en specialisten in te schakelen bij complexe kwesties of juridische vragen. Praktische tools zoals dashboards, begrotingen en scenario-analyses kunnen ondernemers helpen om grip te houden op hun financiën. Tegelijkertijd is het belangrijk om aandacht te hebben voor de stress die geldzorgen veroorzaken en hier steun bij te bieden. Door samen met de ondernemer plannen bij te sturen en inzicht te creëren, kunnen adviseurs ondernemers helpen om financieel stabiel te blijven. VOORKOMEN IS BETER DAN GENEZEN Naast het actief bijhouden van cijfers, zijn er verschillende preventieve stappen die ondernemers kunnen nemen. Zo kunnen duidelijke betalingsvoorwaarden voor klanten, tijdige herinneringen en het aanbieden van gespreid betalen helpen om late betalingen te beperken. Het opbouwen van een financiële buffer van een tot twee maanden vaste lasten geeft extra zekerheid. Regelmatige evaluatie van de financiële situatie en het bijstellen van plannen voorkomt dat problemen escaleren. Het KVK-onderzoek en de MKB Barometer laten zien dat veel problemen voorkomen hadden kunnen worden met een goede voorbereiding. Adviseurs kunnen ondernemers begeleiden bij het maken en actief gebruiken van financiële plannen, als fundament voor een succesvolle onderneming. Met overzicht, grip en de juiste ondersteuning kunnen ondernemers niet alleen huidige uitdagingen het hoofd bieden, maar ook met vertrouwen bouwen aan de toekomst. 26 &GO magazine

NOAB adviesgroep voor leden NOAB heeft een betrouwbaar netwerk van specialisten opgebouwd om op terug te vallen zodra extra specialistische kennis nodig is. Voor meer informatie: Fiscaal-juridisch Marree & van Uunen Belastingadviseurs T: 013 - 5 773 481 E: info@marree-cs.nl W: www.marree-cs.nl NOAB.NL 27

‘Kijk naar waar je tevreden over bent’ DOOR: HANS PIETERS Met Verlangzamen heeft Elke Gybels een boek geschreven met handvatten om rustmomenten in je dag te verweven. De ondertitel van haar boek luidt: Ideeëngids voor meer tevreden tijd. Haar belangrijkste advies: in plaats van naar het verleden te kijken, kun je beter nadenken waar je nu al tevreden over bent. “Mijn boek is een oproep om voldoende tijd te nemen om na te denken: wat is belangrijk in mijn leven? Maar vooral ook hoe je ‘meer leven uit de dagen haalt’.” De lessen in haar boek bieden praktische handvatten hoe je als NOAB-adviseur meer uit het gesprek met de ondernemer haalt en hoe je deze op het goede spoor zet. ALTIJD MAAR ‘AAN’ STAAN Het liedje ‘Opzij’ van Herman van Veen is uit 1979. Toen hadden we al ‘ongelofelijke haast’. Sindsdien is het alleen maar erger geworden. “We moeten altijd bereikbaar zijn. Je hebt WhatsAppgroepen voor je professionele leven. Het werk sijpelt steeds verder je privéleven in, waardoor het steeds lastiger is om een goede werk-privébalans te vinden,” kenmerkt ze in een notendop de huidige ‘altijd maar ‘aan’ staan’-samenleving. Ze wijst naar onderzoek waaruit blijkt dat mensen meer schermtijd kennen dan slaaptijd. “Ik heb aan mijn studenten aan de hogeschool gevraagd wie aan acht uur slaapt komt. Dat was niemand. We vergeten onszelf tijd te gunnen om voldoende op te laden.” Ze maakt de vergelijking met de batterij van je telefoon. “Die geeft bij 20% batterijlading automatisch het advies om in de energiebesparingsmodus te gaan. Vandaar mijn oproep om te verlangzamen en te vertragen.” “Elk mens heeft drie basisbehoeften,” vertelt Gybels. “De behoefte aan autonomie, competentie en betrokkenheid. Competentie 28 &GO magazine

“HET VERLEDEN KUN JE NIET VERANDEREN. DE MANIER WAAROP JE DAARNAAR KIJKT WEL” houdt in dat je ook reflecteert op de weg die je al hebt afgelegd; betrokkenheid draait om de motivatie die je haalt uit het werk dat je doet.” Het gaat mis qua autonomie, meent ze. “We vragen steeds minder snel om steun, omdat we ons al gauw schamen en ons schuldig voelen als we ergens niet zelf uitkomen. Waardoor we te laat om hulp vragen.” Precies daarbij kan de NOABadviseur de mkb-ondernemer helpen, door het gesprek slim te sturen. “Ik ga het verleden nooit bekijken om te zoeken naar oorzaken. Ik ga vooral het verleden gebruiken, met de mensen om mij heen, om te kijken waar we als team tevreden over zijn. Hoe zijn we daar in geslaagd?” Ze vervolgt: “De vraag ‘waar hoop je op?’ vind ik altijd een mooie vraag. Hoop is altijd toekomstgericht. Je kunt niet hopen op iets uit het verleden. Het verleden kun je niet veranderen. De manier waarop je daarnaar kijkt wel. Het is mooi om hulp te vragen bij datgene waarnaar je verlangt, in plaats van hulp te vragen om een probleem op te lossen. Mijn verhaal is een oproep om vaker het gesprek aan te gaan. Ik gebruik vaak de metafoor van een bankje. Even neervlijen op een bank is een rustpunt op een wandeling. Waarbij je al je zintuigen kunt gebruiken. Maar ook een plek voor goede, verrassende gesprekken met wie naast je komt zitten.” VERBINDEN MET JEZELF Gybels gebruikt in haar boek de komma als metafoor. “Een komma in een zin is een rustpunt. Daar moet je even wachten en je weet nooit wat er na de komma komt. Het opent mogelijkheden. Een komma is een moment van reflectie om verbinding te maken met jezelf. Om na te denken: waar sta ik in mijn leven? Wat is voor mij belangrijk? Wat geeft mij ‘goesting’, zoals we in Vlaanderen zeggen. Waar ben ik allemaal tevreden over en hoe kan ik in mijn toekomst meer doen dan alleen mijn werk? Vroeger dacht ik aan het eind van mijn werkdag vooral na over de dingen die ik niet goed had gedaan. Ik was mezelf aan het degraderen.” Sinds een jaar of tien heeft ze een omslag gemaakt en verplicht ze zichzelf om te reflecteren vanuit positieve vragen. “Dat ik bij mezelf naga wat ik goed heb aangepakt en wat goed heeft uitgepakt. Dus de vraag: wat moet ik blijven doen? En dan pas nadenken over wat ik eventueel anders kan doen. Natuurlijk heb ik werk- en verbeterpunten. Daardoor ben ik een aantrekkelijker en leuker persoon voor mijn omgeving. En begin ik met meer energie aan de grote taken. Het is misschien wel de formule voor een goed leven: dat je ’s ochtends nadenkt ‘wat wil ik als eerste aanpakken, zodat ik aan het eind van de dag tevreden kan zijn?’. Dat je het combineert met de vraag bij het slapengaan: ‘waar ben ik vandaag tevreden of dankbaar voor?’ Zelf schrijf ik al zeven jaar elke avond op waar ik tevreden over ben. Als ik dat nalees zorgt dat voor een glimlach en een beter gemoed.” LEESTIP: Elke Gybels, Verlangzamen. Ideeëngids voor meer tevreden tijd. 200 p. LannooCampus, 2025. NOAB.NL 29 TRENDS & ONTWIKKELINGEN

De kracht van het keurmerk Evelyn Noordam-Haagmans en Hiske Rodenburg DOOR: HANS PIETERS Zorgmedewerkers en -organisaties, installateurs en ook de NOAB-adviseur. Met hun keurmerk laten ze zien dat ze kwaliteit leveren. Evelyn Noordam-Haagmans en Hiske Rodenburg van HKZ-NEN en Marcel van Lieshout van Stichting Centraal Register Techniek (vakbedrijven) vertellen over de meerwaarde van hun keurmerk. HKZ is onderdeel van NEN, het Nederlands normalisatie-instituut. HKZ ontwikkelt normen voor kwaliteitsmanagementsystemen in de zorg. “We zijn een stichting zonder winstoogmerk. We zitten er om een stukje zorg betrouwbaarder en veiliger te maken, zodat je met een veilig gevoel van de zorg gebruikmaakt. Want uiteindelijk krijgen we er allemaal mee te maken,” vertelt HKZ-consultant Evelyn Noordam-Haagmans. De overheid speelt hierbij alleen indirect een rol. “ALS JE BIJ ONS IN HET REGISTER STAAT, HEEFT DAT EEN BETEKENIS” 30 &GO magazine “De markt bepaalt wat in de normen komt te staan. De HKZ-normen zijn opgesteld door de zorg voor de zorg. Als HKZ zorgen we dat ze aansluiten bij de internationale eisen ten aanzien van kwaliteitsmanagementsystemen en het gedachtengoed van ISO 9001, en maken een vertaalslag naar de Nederlandse markt,” stelt HKZ-consultant Hiske Rodenburg. “Daarbij kijken we ook naar de duurzame borging van kwalitatief goede zorg, dus naar de risico’s voor de langere termijn. Je organisatie moet toekomstbestendig zijn. Dat vraagt om een periodieke risico-inventarisatie. Uiteindelijk geloven we, en dat horen we ook terug, dat een zorgorganisatie er beter van wordt. Als je beter weet wat de risico’s zijn, kun je je beleid daar scherper op afstellen en kom je voor minder verrassingen te staan.”

“ZORGORGANISATIES KUNNEN NIET MEER ZONDER FLEXIBELE SCHIL, MAAR WILLEN WEL BEKWAME, BEVOEGDE ZORGVERLENERS INZETTEN DIE HUN ONDERNEMERSCHAP OP ORDE HEBBEN” VAKPASPOORT Het Centraal Register Techniek is het digitale kwaliteitsregister voor vakbedrijven en vakmensen in de installatietechniek. “We bieden inzicht in vakmanschap. We helpen de sector met het digitaliseren van kwalificaties. Op die manier kunnen opdrachtgevers checken of een bedrijf of vakspecialist de vereiste expertise heeft,” vat CRT-directeur Marcel van Lieshout de rol krachtig samen. Voor Van Lieshout is de emancipatie van de vakkracht een belangrijke drijfveer bij de innovatie van het productaanbod. Met het persoonlijke Vakpaspoort kunnen mensen hun vakmanschap aantonen. In de app staan niet alleen de diploma’s en certificaten, maar ook werkrelaties. “We kijken heel duidelijk wat belangrijk is voor de vakkrachten en hoe we hun kansen kunnen geven. Dan helpt het als je goed in beeld hebt wat de kwalificaties zijn en aan welke opdrachten je hebt gewerkt. Het is een bewijs van jouw vakmanschap. Als je bij ons in het register staat, heeft dat een betekenis. Met het Vakpaspoort bieden we trots. Een opdrachtgever kan zien of je bekwaam bent om een onderzoek of het werk te doen.” Het CRT speelt met diensten als het Vakpaspoort in op de ontwikkeling om van de arbeidsmarkt een skillsmarkt te maken. “Vakmanschap is zoveel meer dan een diploma. Je wilt veel meer kijken waar iemand goed in is, wat zijn of haar competenties en skills zijn. Met die gedachte hebben we ons platform gebouwd. We stimuleren dat mensen zich een leven lang blijven ontwikkelen en meekunnen.” ZEKERHEID “Het register is geen keurmerk op zich, maar ik denk dat het steeds meer een keurmerk is dat je in het register staat,” meent Marcel. “In deze ingewikkelde wereld is het fijn als er een aantal plekken zijn waar je als opdrachtgever of consument de zekerheid hebt dat de kwaliteit is geborgd. Als individu kun je daar niet zelfstandig onderzoek naar doen. Dat bieden wij.” CRT heeft inmiddels ook een Reparateursregister en het Register Integrale Veiligheid ontwikkeld, vertelt hij. “We helpen keurmerken te faciliteren, volwassen te maken, doordat wij een norm neerzetten wat een keurmerk moet zijn. Hoe je dingen kunt inrichten als het gaat om kwaliteit en skills. En dat je trots voelt dat je als bedrijf of vakman of -vrouw aan die norm voldoet.” ZZP’ER IN DE ZORG Het is een trend die ook voor de zorg geldt. HKZ heeft op verzoek van de sector een certificering voor zzp’ers in zorg en welzijn ontwikkeld. Vanuit het gedachtengoed van de ISO 9001-norm is dit vertaald naar een HKZ-certificaat voor de Nederlandse zzp’er. “Kwaliteitsnormen schrijven, zodat je daarop getoetst kan worden, is ons werk. Daar zit een hele systematiek achter, om te zorgen dat niet alleen de zzp’er periodiek tegen eisen getoetst wordt, maar ook wij én de certificerende instelling. Allemaal moeten we aan eisen voldoen om de kwaliteit hoog te houden.” Door de controle op schijnzelfstandigheid en berichten over fraude neemt de behoefte aan een onafhankelijke kwaliteitstoets alleen maar toe, aldus Evelyn en Hiske. “We kijken naast de beroepskwalificaties, zoals diploma’s en de VOG, vooral ook naar het ondernemerschap van de zzp’er. Hoe zit het als jij ziek wordt? Hebben jouw opdrachtgevers dan pech of heb je een back-up waarbij iemand kan invallen? En als er een klacht over je is? Heb je dan iets geregeld? HKZ maakt je bewust van deze vragen en vraagt je onder andere over dit soort zaken na te denken. Zorgorganisaties kunnen niet meer zonder flexibele schil, maar willen wel bekwame, bevoegde zorgverleners inzetten die hun ondernemerschap op orde hebben. Zeker als je een kleinere zorgorganisatie bent, heb je niet altijd de mankracht beschikbaar om zelf die controles te doen. Maar met het HKZ-keurmerk voor zzp’ers weten ze dat het goed zit.” NOAB.NL 31 TRENDS & ONTWIKKELINGEN

De digital nomad en zijn ‘lieu de résidence’ DOOR: HANS PIETERS ’s Ochtends werken op het balkon van je appartement en ’s middags naar het strand of op de surfplank. Een groeiende groep professionals verkiest een leven als ‘digital nomad’ zonder na te denken over de fiscale risico’s, ziet fiscaal econoom Anjo Bots van Digitax Nomad. Anjo Bots

“ER IS HELAAS GEEN CHECKLIST DIE JE KUNT AFVINKEN OF JE WEL OF NIET SUCCESVOL LOS BENT VAN NEDERLAND” Anjo ging haar man achterna toen hij voor zijn werk naar Valencia verhuisde. Ze werd al snel een vraagbaak voor de lokale Nederlandse gemeenschap. “Mensen kwamen vanzelf met hun vragen en verhalen: ik heb nog een huis in Nederland waar ik sta ingeschreven, maar zit best allang weer hier?” Toen een klant die als digital nomad volledig online voor Nederlandse opdrachtgevers werkte aanklopte voor advies, ging er een lampje bij haar branden: “Waarom zou ik me alleen op Nederlanders in Spanje of Valencia focussen? Het kan niet anders dat meer mensen dit soort vragen hebben.” Inmiddels komen de meest gevarieerde verhalen voorbij en melden ook accountants- en administratiekantoren zich voor advies aan klanten. KOP IN HET ZAND Regelmatig hoort ze verhalen die rondgaan in het wereldje van de digital nomads over mensen die al jaren zijn uitgeschreven uit Nederland en vanuit het buitenland klussen aannemen. “En dat op de meest creatieve manieren die niet altijd juist zijn. Dat maakt mijn werk soms lastig. Mensen krijgen van mij vaak niet het antwoord waarop ze hopen. Vaak blijkt het allemaal niet zo eenvoudig als wat hun door mede-digital nomads wordt verteld,” stelt ze. “Als je nog steeds sterke banden met Nederland hebt, kun je binnenlands belastingplichtig blijven in Nederland in de ogen van de Belastingdienst. Ook als je maar zelden in Nederland bent. Bijvoorbeeld als je nog een woning tot je beschikking hebt, vermogen aanhoudt, een Nederlandse bron van inkomen hebt, een Nederlands telefoonnummer gebruikt en af en toe terugkeert. Er is helaas geen checklist die je kunt afvinken of je wel of niet succesvol los bent van Nederland.” De grootste onwetendheid – misschien is het ook de kop in het zand – is het risico dat mensen lopen in het land waar ze naartoe gaan. “Een grote groep digital nomads staat nog in Nederland ingeschreven en heeft hun zorgverzekering in Nederland lopen. Ze zijn zich onbewust van de vuistregel dat je, als je ergens 183 dagen of meer (een half jaar) verblijft, in veel landen belastingplichtig wordt,” vertelt ze. “De voornaamste vraag waar ze zich druk om maken is: kan ik in Nederland een probleem krijgen? Dat is terecht. Maar een tweede belangrijke vraag is: welk risico loop ik in het land waar ik ben? Het nieuwe land kan daar ook iets van vinden.” De hoofdregel luidt: je betaalt belasting dáár waar je woont en aan het werk bent. “Als je langere tijd vanuit een ander land werkt, verschuift de belastingplicht naar dat land. En ook de sociale zekerheid kan zich verplaatsen,” verklaart Bots. “Het lastige is dat iedere situatie anders is. Daar kunnen nog allerlei extra haken en ogen en verschillen aan vastzitten, afhankelijk naar welk land je gaat en of je in loondienst werkt of een zelfstandige bent. Zolang er keurig in Nederland belasting betaald wordt, hoor ik in de praktijk de Belastingdienst niet snel klagen. De fiscus onderzoekt natuurlijk liever de mensen die – mogelijk onterecht – geen belasting betalen. De Sociale Verzekeringsbank staat daar wel weer scherper in, is mijn ervaring, vanuit economisch motief.” Grotere bedrijven hebben vaak HR-beleid wie wel of niet in het buitenland mag werken of maximaal vanuit het buitenland mag wonen en werken. “Meestal is dat een bepaald aantal dagen. Of in ieder geval minder dan 183 dagen, om safe te zitten.” Kleinere werkgevers hebben vaak niet door dat zíj een probleem kunnen krijgen als een werknemer vanuit het buitenland voor ze werkt. NOAB.NL TRENDS & ONTWIKKELINGEN

“WELK RISICO LOOP IK IN HET LAND WAAR IK BEN? HET NIEUWE LAND KAN DAAR OOK IETS VAN VINDEN” “Ze onderschatten de risico’s,” stelt Bots. “Je loopt de kans dat je in het verkeerde land de afdracht doet. En ook arbeidsrechtelijk gezien kan het zijn dat je niet voldoet aan de verplichtingen die het land stelt waarvandaan de medewerker voor je werkt.” BANDEN MET NEDERLAND Emigreren is niet iets wat je van de ene op de andere dag doet: “Vroeger emigreerde je naar Australië of Canada en kwam je nooit meer terug. Inmiddels gaat dat niet meer zo zwart-wit. Vaak is iemand al een of twee jaar weg uit Nederland op het moment dat hij of zij denkt: ik kan nu niet meer ontkennen dat ik ergens anders behoorlijk wortel aan het schieten ben. Moet ik niet iets regelen? Soms hebben ze een sabbatical opgenomen en blijven ze op wereldreis ergens hangen. Vaak niet eens met de intentie om nooit meer terug te komen naar Nederland. Ik probeer mensen te helpen en te beschermen met ‘food for thought’ in begrijpelijke taal. Vooral jonge mensen hebben niet het bewustzijn dat je, zodra je de grens overgaat, opeens met andere regels te maken hebt. Die voelen zich wereldburger. Dat snap ik.” Ze adviseert mensen zelf de eerste stap te zetten. “Er is heel veel wél mogelijk. Instanties zoals de KVK, de Belastingdienst en de SVB willen meedenken als je openheid van zaken geeft.” Doe dat wel met de juiste begeleiding, is haar voorbehoud. “Ik weet welke vragen ik moet stellen en welk standpunt ik moet innemen. Een accountant of belastingadviseur kan je ook helpen. Maar haal je kop uit het zand. Met een brief van de Belastingdienst op de deurmat kun je het verhaal niet meer herschrijven en wordt het een lastig gesprek.” 34 &GO magazine

Nextens: fiscale content + software in één DOOR: FEMKE HELLINGS Wat 70 jaar geleden begon met een belastingalmanak op papier, is nu een softwarebedrijf met 160 medewerkers. Juliette Goetzee, managing director van Nextens, vertelt over hun combinatie van content en software. “Je hebt de inhoud nodig om tot een goed advies te komen.” DRIVING CHANGE Nextens, net als Elsevier onderdeel van RELX met wereldwijd 36.000 medewerkers, positioneert zich als marktleider door innovatie. Zoals Juliette het verwoordt: “We drijven verandering, zodat belastingadvieskantoren en bedrijven voorop kunnen blijven lopen.” Nextens is als eerste op de markt met nieuwe producten en wetgevingsupdates. Ze waren ooit de eerste in de cloud, hadden het eerste digitale dividendbelastingproduct en waren de eerste met een digitaal bezwaarsysteem en adviessignalen. Doordat de helft van hun medewerkers developer is, kunnen ze vroeg instappen op de juiste digitale trends. KLANTGERICHTE PRODUCTONTWIKKELING De productontwikkeling wordt ondersteund door een afdeling die zich richt op klantproblemen. Hun filosofie ‘Fall in love with the problem’ wil zeggen dat ze eerst focussen op klantproblemen voordat ze de juiste oplossingen daarvoor bedenken. Voorbeelden van klantgedreven producten zijn hun jaarrapportagemodule en de internationale juridische content. “Voorheen bevatte ons systeem alleen Nederlandse wetgeving. Door toenemende grensoverschrijdende vragen hebben we dat uitgebreid naar Europese,” legt Juliette uit. Ook Nextens’ nieuwe generatieve AI-assistent Tex is ontstaan vanuit klantbehoefte. GENAI BELASTINGASSISTENT TEX Tex is een van de nieuwste producten van Nextens, speciaal voor fiscale vragen. Tex bespaart je tijd door directe, betrouwbare antwoorden te geven in plaats van je te laten zoeken door eindeloze wetgeving. “Het is een soort ChatGPT, specifiek getraind op de belastingcontent van Nextens,” aldus Juliette. Nu laat je hem nog vragen beantwoorden, straks creëert Tex daadwerkelijke adviesproducten voor klanten. Hij evolueert van timesaver naar omzetgenerator. “De tienduizenden gebruikers die Tex twee maanden gratis mochten proberen, gaven aan dat ze nu eindelijk het maximale uit Nextens Naslag kunnen halen.” Ook de hoge terugkeerfrequentie en positieve Trustpilot-reviews hebben geleid tot een officiële lancering per 1 juni 2025. MENSELIJKE FACTOR Ook al doet hun formule content + data + technologie = krachtige oplossingen anders vermoeden, Nextens gelooft dat menselijke expertise cruciaal blijft. Met Tex als nieuwe digitale medewerker houden fiscalisten tijd en energie over voor waardevolle klantinteractie en advies, in plaats van standaardaangiftes. Klanten hoeven zich niet zelf te verdiepen in complexe wetgeving, want Nextens zorgt voor updates. Juliette legt uit dat ze nog nooit te laat zijn geweest met hun jaarversie op 1 januari. “Best belangrijk in de kritieke periode tot mei waarin miljoenen aangiftes door het systeem gaan. Elk kantoor dat op tijd en op de juiste manier aangiftes wil doen op een moderne, efficiënte manier, is welkom voor een kennismaking.” nextens.nl NOAB.NL NOAB.NL 35 Juliette Goetzee ADVERTORIAL

Zij rekenen, jíj telt DOOR: FEMKE HELLINGS Als klant of medewerker sta je centraal bij Verkaart Administratie & Advies. Eigenaren Niels Verkaart en Wouter Blommaert vertellen over hun klantgerichte werkwijze en de kandidatenvijver op Schouwen-Duiveland. Ook hun stimulerende werkcultuur en maatschappelijke hulp aan ouderen en de voedselbank laten zien: de mens staat hier boven de euro’s. mee in elke levensfase en over hun toekomstplannen, waarbij we life planning boven puur financieel advies zetten. De mkb’ers en zzp’ers voor wie we werken, zien in ons een brede adviseur.” FINANCIAL & LIFE PLANNING Verkaart Administratie & Advies bestaat elf jaar en heeft momenteel acht medewerkers. Vanuit een monumentaal pand in de binnenstad van Zierikzee werken ze voor zo’n 700 ondernemers, vooral op Schouwen-Duiveland. “Ons team bestaat uit vier dames en vier heren. Stuk voor stuk met verschillende specialisaties,” legt Niels uit. “Wat we allemaal met elkaar gemeen hebben, is dat we complexe zaken begrijpelijk maken voor onze klanten. We denken 36 &GO magazine AUTOMATISERING Wat doet Verkaart Administratie & Advies anders dan andere kantoren? “Wij houden van simpel,” antwoordt Wouter meteen. “We geloven dat standaardisatie en uniforme werkwijzen cruciaal zijn voor procesoptimalisatie en het voorkomen van dubbel werk. Tachtig procent van onze klanten werkt met het Snelstart online boekhoudpakket, met bankkoppeling en zelffacturatie. Voor nieuwe klanten hebben we Snelstart of een ander online boekhoudpakket zelfs verplicht gemaakt.” Om het belang van technologische inzet te onderstrepen, legt Wouter uit dat hun kantoor zonder digitalisering maximaal 400 klanten zou kunnen bedienen. “Nu zitten we bijna aan het dubbele! Dat komt door onze productiestraat met gekoppeld boekhoud-, rapportage- en fiscaal pakket. En in de toekomst kan het nog efficiënter. Een specialist legt binnenkort onze kantoorstructuur onder de loep voor verdere automatisering en AI-implementatie.” PERSONEELSTEKORT Waar veel andere kantoren op Schouwen-Duiveland geen nieuwe klanten meer aannemen door capaciteitsproblemen, loopt het aantal klanten bij Verkaart steeds verder op. “We krijgen wel eens van concurrenten de

“DE MKB’ERS EN ZZP’ERS VOOR WIE WE WERKEN, ZIEN IN ONS EEN BREDE ADVISEUR” vraag of we klanten willen overnemen,” vertelt Niels. “Zeker zzp’ers worden niet meer overal verwelkomd. Omdat wij vaak ‘ja’ zeggen, komen we inmiddels wel om in het werk. We zoeken dan ook nieuwe collega’s! Een relatiebeheerder die aangiftes kan samenstellen en een eigen portefeuille kan opbouwen, zou erg welkom zijn. Helaas is de vijver met kandidaten in deze regio niet groot. Stagiairs zijn niet altijd even betrokken en gemotiveerd en het aantal studenten dat een financiële opleiding doet neemt af. De jeugd heeft volgens ons een verkeerd beeld van het vak. Ze willen geen strak keurslijf, maar ons werk is veel dynamischer dan ze denken. Om personeel aan te trekken, pas ik onze social media content aan. In plaats van klantwerving doen we vooral aan versterking van ons werkgeversmerk.” WERKCULTUUR Degene die de stap waagt, zal direct ervaren dat er bij Verkaart een informele, woonkamerachtige sfeer heerst. “We hebben flexibele werktijden, medewerkers mogen zelf hun schema bepalen en kunnen verschillende taken combineren,” aldus Wouter. “We lopen rond in casual kleding, op de achtergrond hoor je een muziekje en je moet niet gek opkijken als de hond gezellig op schoot springt. Naast onze donderdagmiddagborrel hebben we regelmatig werkoverleg met z’n allen. Meedenken over procesverbetering? Doorgroei? Graag! Op een tempo dat bij de medewerker past, want druk werkt averechts. Met een dertiende maand en gezellige uitjes maken we ons pakket aan secundaire arbeidsvoorwaarden af.” KWALITEITSBORGING Direct na de oprichting elf jaar geleden is Verkaart gecertificeerd NOAB-lid geworden. “Voor ons is dit een kwaliteitskeurmerk dat we gebruiken naar klanten toe,” legt Niels uit. “Het laat zien dat we bijblijven op ons vakgebied. En hebben we complexe vraagstukken, dan is er een adviesgroep beschikbaar.” Verder kunnen aangesloten kantoren cursussen en trainingen volgen via NOAB. “Het lidmaatschap werkt als stok achter de deur om je PE-punten te halen,” lacht Wouter. De heren zijn het erover eens dat NOAB best wat strenger op kwaliteit zou mogen controleren. “We merken dat niet meer alle hypotheekverstrekkers blind vertrouwen op het NOAB-certificaat. Van ons mag NOAB dus best wat vaker steekproeven doen onder de kantoren.” MENS BOVEN EURO’S Niels en Wouter vinden dat ze ook een maatschappelijke functie hebben als kantoor. “Er zijn veel ouderen die zelf geen belastingaangifte kunnen doen. Als zij bij een accountantskantoor binnenlopen, krijgen ze te horen dat er geen tijd is of dat het bergen geld kost. Wij helpen ze graag. Voor de voedselbank doen we werk zonder dat we ervoor betaald krijgen.” Of het nu gaat om die voedselbank, betalende klanten of hun eigen medewerkers: ze kijken altijd naar het persoonlijke verhaal. “Een klant die me vraagt of hij nog een extra vestiging moet openen, antwoord ik niet standaard met ‘ja’ omdat dat extra omzet betekent,” vertelt Niels. “Ik vraag eerst hoe de klant in het leven staat en of hij daar gelukkig van zou worden. Zit jij ook zo in elkaar en kom je graag helpen met de levensloopen toekomstplanning van onze klanten? Dan zien we je sollicitatie tegemoet!” Wouter Blommaert en Niels Verkaart NOAB.NL 37 COMMUNITY

Focus is het nieuwe goud: Hoe je afleiding de baas blijft Elke Geraerts

“DOOR ORDE TE SCHEPPEN IN JE OMGEVING, CREËER JE ORDE IN JE HOOFD” DOOR: EVELINE AAN DE WIEL We kennen het allemaal: je begint de dag vol goede bedoelingen, maar nog voor de koffie op is, ben je verstrikt geraakt in je mailbox, belletjes en appjes. Aan het einde van de werkdag blijkt dat je wéér niet bent toegekomen aan die ene belangrijke taak. Herkenbaar? Volgens Elke Geraerts, doctor in de psychologie en CEO van Better Minds, is dit geen persoonlijke zwakte, maar een logisch gevolg van hoe ons brein werkt. “Ons brein is evolutionair geprogrammeerd om alert te zijn op nieuwigheden,” legt Geraerts uit. “Elke prikkel kan potentieel een gevaar zijn, en dus trekt afleiding automatisch onze aandacht. Bovendien voelt het soms prettig om je op iets kleins te storten: het kost minder energie dan diepgaande focus.” Maar die korte onderbrekingen zijn niet zo onschuldig als ze lijken. Ze kosten ons niet alleen tijd, maar ook mentale ruimte. “Afleiding zorgt ervoor dat we minder creatief zijn, dat ons geheugen verzwakt en dat we vaker fouten maken,” zegt Geraerts. “Bovendien schakelt je brein telkens over naar een soort fight-or-flight modus, waardoor je stressniveau stijgt. Als dat de hele dag doorgaat, raak je uitgeput.” MICROGEWOONTES VOOR FOCUS Gelukkig is er iets aan te doen. Focus is geen aangeboren talent, maar een vaardigheid die je kunt trainen. “Begin klein,” adviseert Geraerts. “De meeste mensen kunnen zich geen uur meer concentreren, maar wél tien minuten. Installeer zulke microgewoontes, bouw ze rustig op naar vijftien of twintig minuten en je zult merken dat je brein leert om beter te focussen.” Praktische stappen zijn onmisbaar: meldingen uitzetten, een rustige ruimte kiezen, en vooral afspraken maken met je omgeving. “Je kunt niet gefocust blijven als collega’s je steeds onderbreken. Het helpt als een team samen duidelijke regels maakt, bijvoorbeeld dat de kantoortuin een stille zone is, of dat je een symbool gebruikt om aan te geven dat je niet gestoord wilt worden.” DE OLIFANT EN DE KONIJNEN Een metafoor die Geraerts vaak gebruikt, spreekt tot de verbeelding. “Laat je niet afleiden door konijnen wanneer je achter een olifant aan zit,” zegt Geraerts. De olifant staat voor je belangrijkste prioriteit, het werk dat echte impact maakt. De konijnen zijn de dagelijkse ruis: mails, notificaties, telefoontjes. Veel mensen maken de fout om hun dag te beginnen in het konijnenhok: de mailbox. “Je verspilt je frisse ochtenden aan bijzaken,” legt Geraerts uit. “En tegen de tijd dat je bij je olifant komt, is je energie vaak al op. Zo schuif je belangrijke taken steeds vooruit, wat stress oplevert. Maar je hebt juist die olifanten nodig om voldoening te ervaren in je werk.” In sommige organisaties die Geraerts heeft begeleid, gebruiken teams inmiddels beeldjes van kleine olifantjes op hun bureau als signaal: ik werk nu aan mijn prioriteit. NOAB.NL 39 TRENDS & ONTWIKKELINGEN

“JE KUNT NIET GEFOCUST BLIJVEN ALS COLLEGA’S JE STEEDS ONDERBREKEN” VAN DRUKTE NAAR VOLDOENING Ook voor medewerkers van administratie- en belastingadvieskantoren is de boodschap helder: laat je niet regeren door de waan van de dag. Creëer ruimte om aan je olifanten te werken en respecteer elkaars focustijd. Dat levert niet alleen betere prestaties op, maar óók meer werkplezier. “De gemiddelde mens is te intelligent om alleen maar konijnen na te jagen,” besluit Geraerts. “We hebben die olifanten nodig om bevlogen te blijven en het gevoel te hebben dat ons werk ertoe doet. Focus is het nieuwe goud, én dichterbij dan je denkt, als je bereid bent je aandacht te beschermen.” Het helpt om focus bespreekbaar en zichtbaar te maken, en creëert een cultuur waarin niet drukte, maar concentratie centraal staat. RITUELEN VOOR JE BREIN Een andere krachtige manier om focus te versterken, is het creëren van een aandachtsritueel. Geraerts verwijst naar topsporters zoals tennisser Rafael Nadal, die vaste handelingen uitvoert voor een wedstrijd. “Door orde te scheppen in je omgeving, creëer je orde in je hoofd. Dat werkt net zo goed voor kenniswerkers. Het kan zo simpel zijn als steeds hetzelfde muziekje aanzetten voordat je begint. Je brein leert dan: dit is focustijd.” Dit principe van stimulus-respons, pure conditionering, is volgens Geraerts een onderschatte kracht. “Het zou zonde zijn om die niet te gebruiken. Met een klein ritueel kun je je brein trainen om sneller in de juiste modus te komen.” In haar boek ‘Focus is het nieuwe goud’ combineert Geraerts krachtige inzichten met praktische tools die meteen inzetbaar zijn. Een aanrader voor iedereen die meer grip wil krijgen op zijn aandacht en werkplezier. Tijd om die olifant te vangen! elkegeraerts.com LEESTIP: Elke Geraerts, Focus is het nieuwe goud. Efficiënt werken en stressvrij leven in een wereld vol afleiding. 264 p. Lannoo, 2024. 40 &GO magazine

‘AI en accountancy: de mens blijft in de lead’ DOOR: HENK POKER Dat is de overtuiging van Jasper Horstink, ceo van MoneyMonk, de boekhoudsoftwareleverancier voor zzp’ers en klein-mkb en sinds twee jaar ook voor boekhouders en accountants. “AI gaat het werk van boekhouders en accountants vergemakkelijken, dat staat vast. Maar, het is niet zo dat daardoor de mens buitenspel komt te staan, integendeel. De samenwerking tussen de ondernemer, boekhouder en de softwareleverancier blijft belangrijk.” Het is alweer dertien jaar geleden dat MoneyMonk het levenslicht zag. Samen met zijn broer Jorgen wilde Jasper boekhoudsoftware ontwikkelen waarmee vooral zzp’ers en kleine ondernemers hun boekhouding zoveel mogelijk zelf konden doen. Dat MoneyMonk daarin is geslaagd blijkt uit de groei die het bedrijf sindsdien heeft doorgemaakt. “Twee jaar geleden besloten we ook boekhouders en accountants te bedienen, met name omdat ze op die manier efficiënter met hun klanten kunnen samenwerken. Dat is goed voor ondernemer, boekhouder en MoneyMonk.” SNELLER MoneyMonk heeft de ontwikkelingen in de branche in de afgelopen dertien jaar behoorlijk zien veranderen, met de komst van AI als voorlopig laatste ingrijpende verandering. “AI zorgt ervoor dat boekhouders en accountants hun werk sneller kunnen doen, waardoor er meer tijd over blijft voor andere activiteiten, bijvoorbeeld het adviseren van ondernemers.” Wat Jasper ziet is dat met name oudere kantoorhouders wat meer vasthouden aan de traditionele manier van werken, waar jongeren meer openstaan voor de kansen die AI biedt. “Zo kan AI ondersteunen bij boekingsvoorstellen, omdat het sneller kan analyseren dan de mens. Het kan ook antwoord geven op bepaalde vragen, dat merken we bij onze helpdeskservice waar minder vragen binnenkomen dan voorheen. Echter, kom je ergens niet uit, dan zijn wij altijd bereikbaar voor onze klanten en helpen we graag.” CHECKEN “AI is een middel, een instrument om bepaalde vraagstukken snel op te lossen, maar wij adviseren altijd om te checken of een antwoord klopt. Wij lichten onze medewerkers voor over de kansen en valkuilen van Jasper Horstink AI, want je moet altijd zelf blijven nadenken. En let op wat je erin stopt, zeker wanneer het AVG-gerelateerde of andere gevoelige zaken betreft. Dus ja, we omarmen AI zeker, maar we moeten ermee leren omgaan, dat geldt voor iedereen. We moeten het leren begrijpen en doorgronden, wat zijn de mogelijkheden en wat zijn de risico’s? Pas wanneer je het bredere plaatje begrijpt, heeft het toegevoegde waarde.” Iedereen is inmiddels met AI bezig en aan het experimenteren, “en dat is goed, maar het staat nog in de kinderschoenen,” vindt Jasper. “Veel mensen weten echt nog niet wat AI allemaal kan. Waar we over tien jaar staan met AI? Ik durf het niet te voorspellen. Wat voor mij wel vaststaat is dat de rol van de mens overeind blijft staan, AI gaat vooral veel invloed hebben op onze manier van werken.” moneymonk.nl NOAB.NL NOAB.NL 41 ADVERTORIAL INNOVATIE

‘De samenwerking staat bij ons voorop’ DOOR: HENK POKER Wet- en regelgeving op het gebied van belastingen, UBO, privacy, Wwft, enzovoorts, verandert snel, terwijl de handhaving strenger wordt. Van accountants en boekhouders wordt derhalve verwacht dat zij deze veranderingen bijhouden, toepassen en waar nodig klanten tijdig informeren. Het BFT reikt daarbij de helpende hand. Voor grotere kantoren met een eigen complianceafdeling is dat vaak geen probleem, hoewel zij hun eigen uitdagingen hebben, kleinere kantoren moeten meer moeite doen om bij te blijven. Daarom is het van belang dat klanten hun administratieve processen beter gaan inrichten en ook daar ligt een rol voor de accountant/boekhouder. HANDHAVINGSINSTRUMENTEN Het niet naleven van normen, zoals die in verschillende wetten en regelgeving zijn neergelegd, kan leiden tot boetes. Bij het Bureau Financieel Toezicht, kortweg het BFT, autoriteit voor financieel-juridisch toezicht, willen ze dat liever voorkomen. Mike Mooij, toezichthouder bij het BFT: “Wij hebben verschillende handhavingsinstrumenten die we kunnen inzetten, alvorens we eventueel overgaan tot het opleggen van een bestuurlijke boete of in het ergste geval het indienen van een tuchtklacht. Dat willen we vooral voorkomen, daarom kiezen we voor samenwerking.” “We zien namelijk dat bij het naleven van de Wwft, want daar gaat het om, het vaak schort aan voldoende kennis. Als dat het geval is, dan wordt het herkennen van ongebruikelijke transacties een stuk moeilijker. Wij zien het daarom als één van onze taken om de kennis bij accountants en boekhouders te vergroten. Zit de Wwft eenmaal in je systeem, dan houd je er bijna automatisch rekening mee. Een goed risicobeleid is daarbij een voorwaarde, maar ook het inschatten van risico’s is een belangrijk aspect.” SAMENWERKING “In de beginjaren van het BFT trad de organisatie soms hard op tegen kantoren die verzuimden hun cliënten voldoende te screenen. Maar, we merkten al snel dat we daar weinig mee opschoten. Daarom hebben we op een gegeven moment gekozen voor samenwerking, het delen van kennis, we zijn altijd beschikbaar voor advies.” Echter, maak je als kantoor een fout die absoluut niet door de beugel kan, dan moet het BFT handhaven. Het nieuwe handhavingsbeleid, inclusief het boetebeleid, is in juli van dit jaar gepubliceerd.* En zo verandert de taak van de accountant/boekhouder van het correct vastleggen van financiële gegevens steeds meer naar advies, naleving en risicobeheersing. Ondernemers verwachten dat hun adviseur niet alleen fouten ontdekt, maar ook actief meedenkt over het inrichten van administratieve processen die voldoen aan de geldende wet- en regelgeving, interne procedures en vastgestelde normen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het implementeren 42 &GO magazine

TRENDS & ONTWIKKELINGEN Ronald Kleverlaan “WE HEBBEN GEKOZEN VOOR SAMENWERKING, HET DELEN VAN KENNIS, WE ZIJN ALTIJD BESCHIKBAAR VOOR ADVIES” van interne controles en het verder digitaliseren van de boekhouding. Dit betekent dat accountants en boekhouders een meer preventieve rol krijgen, een rol waarbij ze systemen en controles inbouwen, waardoor eventuele sancties kunnen worden voorkomen. NIET ALLEEN “Wat we bij het BFT duidelijk willen maken, is dat kantoren er niet alleen voor staan. We vinden echter ook dat de naleving van de Wwft wel beter kan. We zoeken daarom naar manieren waarmee we kantoren beter kunnen helpen.” Van accountants en boekhouders mag worden verwacht dat zij kritisch kijken naar signalen van fraude, witwassen en onrechtmatige constructies. Door continu op de hoogte te blijven van nieuwe verplichtingen en trends, ben je in staat om klanten tijdig te informeren over wijzigingen, zodat zij hun processen daarop kunnen inrichten. En door zelf vooruit te kijken en je klanten goed te begeleiden, groeit je kantoor uiteindelijk uit naar een positie als strategisch partner in plaats van alleen maar als controleur. FRAUDE Bij het BFT zien ze onder andere veel zorgfraude en hypotheekfraude voorbijkomen. Mooij: “Jaarlijks verdwijnt zo’n 10 miljard euro zorggeld in de zakken van fraudeurs, dit schaadt de maatschappij heel erg. Het leidt bijvoorbeeld tot verhoging van zorgkosten, uitbuiting van kwetsbare mensen en aantasting van het zorgstelsel.”Met hypotheekfraude ziet het BFT ook de gekste dingen voorbijkomen. “Kantoren die zien dat hun klanten zich daar schuldig aan maken, moeten echt aan de bel trekken. Want, hoe goed je het als ondernemer ook bedoelt, je medewerker op bepaalde manieren helpen waardoor hij een hypotheek kan afsluiten is gewoon fraude. Kortom, er is nog voldoende te doen en daar gaan we graag, samen met de kantoorhouders, mee aan de slag.” *Zie: wetten.nl - Regeling - Handhavingsbeleid van het BFT - BWBR0051291 en wetten.nl - Regeling - Beleidsregel boetetoemetingsbeleid BFT 2025 - BWBR0051284. NOAB.NL 43

“KLANTEN VERDIENEN DOOR HET LEVEREN VAN WAARDEVOLLE ERVARINGEN” DOO: PO Hoe je superfijne klanten vindt, wint én behoudt DOOR: FEMKE HELLINGS In een tijd waarin digitalisering en automatisering de norm zijn, is persoonlijk contact met klanten belangrijker dan ooit. Jos Burgers, expert in klantgerichtheid, benadrukt in zijn boek Superfijne klanten het belang van het verdienen van klanten in plaats van het kopen ervan. We delen zijn waardevolle inzichten. Zodat je niet alleen klanten aantrekt, maar ook fans en ambassadeurs van ze maakt. WAT ZIJN SUPERFIJNE KLANTEN? Superfijne klanten zijn meer dan tevreden klanten. Ze waarderen je diensten, betalen een eerlijke prijs en zijn prettig in de samenwerking. Het werken voor deze klanten voelt niet als werken, omdat er wederzijds respect en vertrouwen is. Bovendien zijn ze geneigd je aan te bevelen bij anderen, wat leidt tot nieuwe, gelijkgestemde klanten. HOE KOM JE AAN SUPERFIJNE KLANTEN? Volgens Burgers zijn er twee manieren om klanten te verkrijgen: door ze te kopen via advertenties en kortingen of door ze te verdienen door het leveren van uitzonderlijke service en het opbouwen van vertrouwen. Het verdienen van klanten is duurzamer en leidt tot sterkere klantrelaties. Een effectieve strategie is het inzetten op mond-totmondreclame. Door klanten een ervaring te bieden die hun verwachtingen overtreft, worden ze ambassadeurs van je bedrijf. Dit vraagt om een verandering in houding en gedrag van je hele team. HOE MAAK JE FANS VAN JE KLANTEN? Het doel is om van klanten fans te maken. Fans zijn loyaal, minder prijsgevoelig en bevelen je actief aan bij anderen. Om dit te bereiken, geeft Burgers de volgende tips: 44 &GO magazine Yannick Dillen

1. Overtref verwachtingen Lever meer dan je belooft. Dit creëert een positieve verrassing en versterkt de klantrelatie. Merk je bijvoorbeeld dat klanten documenten voor de btwaangifte telkens te laat aanleveren, stuur ze ruim voor de deadline een persoonlijk herinneringsbericht met handige checklists afgestemd op hun situatie. Zie je dat klanten worstelen met het begrip van hun jaarcijfers? Licht ze visueel toe met infographics, toekomstscenario’s en concrete adviezen. Of ga nog een stap verder door elk kwartaal een korte, persoonlijke videoboodschap te sturen met een update over relevante financiële of fiscale ontwikkelingen voor die klant. Ook een gratis online adviesuurtje via Teams kost relatief weinig tijd, maar levert enorme waardering op. 2. Geef persoonlijke aandacht Ken je klanten en toon oprechte interesse. Een vijfof tienjarig bestaan? Een geboorte of overname? Een handgeschreven kaartje of een klein cadeautje kost hooguit een paar tientjes, en zorgt vaak voor hartverwarmende reacties. Wie weet word het zelfs wel gedeeld op LinkedIn, met een vermelding voor jouw kantoor. 3. Doe iets met feedback Gebruik de feedback van klanten om je diensten te verbeteren. Elke klacht is een kans! Misschien voel je zelfs wel wat voor het opzetten van een klantadviesraad. Door klanten actief te betrekken bij je bedrijfsstrategie, voelen ze zich gewaardeerd en zijn ze eerder geneigd je aan te bevelen. 4. Empower je medewerkers Geef je team de vrijheid en middelen om klanten positief te verrassen. Stel duidelijke richtlijnen en bevoegdheden vast. Een goed idee is je medewerkers een budget te geven waarmee ze zonder toestemming kleine verrassingen voor klanten mogen regelen. Deze vrijheid motiveert om creatief en klantgericht te denken. Bovendien voelen klanten dat het hele team écht met hen meeleeft, niet alleen hun vaste contactpersoon. LEESTIP: Jos Burgers, Superfijne klanten. Hoe kom je eraan? 128 p. Van Duuren Management, 2024. 5. Focus dagelijks op klantgerichtheid Maak klantgerichtheid een kernwaarde binnen je organisatie. Moedig medewerkers aan om dagelijks iets extra’s te doen voor een klant. Dit kun je doen door elke werkdag te beginnen met een korte klant-start van tien minuten. Iemand deelt daarbij een positieve klantreactie of recente case waarin extra service het verschil maakte. Dit zorgt voor een mentaliteitsverandering. Medewerkers gaan actiever op zoek naar kansen om klanten te verrassen of helpen. Het effect? Meer positieve klantverhalen, sterkere onderlinge teamspirit én een zichtbare stijging in klanttevredenheid. GROEIEN DANKZIJ FANS Hoe minder klanten die puur voor de prijs komen en hoe meer superfijne klanten die blijven vanwege het persoonlijke contact en de duidelijke meerwaarde, hoe meer fans. En dat is precies zoals Jos Burgers het bedoelt: klanten verdienen door het leveren van waardevolle ervaringen. Door te investeren in klantgerichtheid en sterke relaties op te bouwen, creëer je een duurzaam netwerk van superfijne klanten die als ambassadeurs fungeren. Door bovenstaande tips op te volgen, bouw je aan een solide klantenbestand dat niet alleen loyaal is, maar ook actief bijdraagt aan de groei van je bedrijf. Succes en veel plezier! NOAB.NL 45 TRENDS & ONTWIKKELINGEN

Mentoring: leren van ondernemers, voor ondernemers DOOR: FEMKE HELLINGS Als accountant of adviseur ben je dagelijks bezig met je klanten. Je helpt anderen groeien, begeleidt ze bij financiële keuzes en denkt mee over hun toekomst. Maar wie helpt jóu eigenlijk verder? Ondernemen kan soms een eenzame route zijn. Zeker als je een eigen kantoor runt en alle verantwoordelijkheid op jouw schouders rust. Daarom is mentoring zo krachtig. Want leren van andere ondernemers is geen zwaktebod, het is een slimme groeistrategie. Mentoring werkt! “JUIST ALS HET DRUK IS, IS HET WAARDEVOL OM AF EN TOE STIL TE STAAN BIJ HET GROTERE PLAATJE” STUKKEN SNELLER GROEIEN Mentoring is méér dan een goed gesprek. Het is een bewezen manier om sneller en sterker te groeien. Uit onderzoek van Universiteit Utrecht blijkt dat mkb-bedrijven die gebruikmaken van een mentor of coach gemiddeld 26% sneller groeien dan bedrijven zonder mentor. Ook ligt de overlevingskans van jonge bedrijven significant hoger als er sprake is van goede begeleiding. Voor financieel dienstverleners geldt dat net zo goed. Of je nu een klein boekhoudkantoor hebt of een groeiend accountantsbureau. Een mentor helpt je met strategische keuzes, reflecteert op jouw manier van werken en daagt je 46 &GO magazine uit om buiten vertrouwde kaders te denken. VAN KLANTGERICHT NAAR TOEKOMSTGERICHT Veel NOAB-leden zijn gewend om in dienst van de klant te denken. Begrijpelijk en waardevol, maar het risico bestaat dat je jezelf als ondernemer uit het oog verliest. Wat wil jíj eigenlijk met je bedrijf? Waar wil je naartoe groeien, of juist in terugschalen? Een mentor stelt precies die vragen. Niet om je op het verkeerde been te zetten, maar om je scherper te maken in je keuzes. Mentoring dwingt je ook om uit de waan van de dag te stappen. Juist als het druk is, is het waardevol om af en toe stil te staan bij het grotere plaatje. Een goed mentortraject helpt je de balans te bewaren tussen operationele drukte en strategische visie. WAT DOET EEN MENTOR PRECIES? Een mentor is meestal een ervaren ondernemer die zijn of haar kennis, fouten en inzichten deelt met jou. Zo’n mentor: • luistert zonder oordeel; • stelt scherpe vragen; • helpt verbanden leggen; • deelt ervaringen (ook de minder succesvolle); • fungeert soms als spiegel of klankbord.

De relatie is vaak informeel, gebaseerd op wederzijds vertrouwen. Het gaat niet om advies op papier, maar om gesprekken die je verder helpen. Mentoring is persoonlijk, praktisch en gericht op ontwikkeling. Niet alleen van je bedrijf, maar ook van jou als ondernemer. LEREN VAN COLLEGA-ONDERNEMERS Een mentor hoeft niet uit exact dezelfde branche te komen om waardevol te zijn. Sterker nog, juist iemand uit een andere sector kan verrassende perspectieven bieden. Tegelijkertijd is het voor veel financiële professionals prettig om te leren van collega’s die dezelfde uitdagingen kennen. Denk aan het bouwen van een team, digitaliseren, omgaan met veranderende wet- en regelgeving of het vinden van nieuwe verdienmodellen. Soms ontstaat mentoring spontaan. Denk aan een collega-ondernemer of mede-NOAB-lid die je al jaren kent en bij wie je af en toe je verhaal kwijt kunt. Er zijn ook georganiseerde programma’s, zoals initiatieven van lokale ondernemersverenigingen of netwerken als Qredits of NLgroeit. Deze programma’s koppelen ondernemers doelgericht aan mentoren, vaak op basis van groeivraagstukken of ondernemersfase. COACHING OF MENTORING? De termen mentor en coach worden regelmatig door elkaar gebruikt. Toch is er een verschil. Een coach helpt je meestal met persoonlijke ontwikkeling en gedrag. Denk aan leiderschap, communicatie of omgaan met stress. Een mentor is vaak meer gericht op ondernemerservaring en bedrijfsontwikkeling. Beide vormen zijn waardevol en sluiten elkaar zeker niet uit. Voor administratie- en advieskantoren is coaching soms een logische stap als het gaat om het versterken van leiderschapsvaardigheden of het leren omgaan met groei. Mentoring is weer geschikt als je praktische keuzes wilt toetsen of richting zoekt bij grote beslissingen. EEN MENTOR VINDEN, HOE PAK JE DAT AAN? Een goede mentor hoeft geen beroemdheid te zijn of miljoenenbedrijf te runnen. Het gaat om de klik, het vertrouwen en de bereidheid om ervaringen te delen. Enkele tips: • Vraag in je netwerk of iemand een mentor kent, of zelfmentor is. • Sluit je aan bij ondernemersnetwerken of lokale initiatieven met mentorprogramma’s. • Benader iemand die je bewondert in je branche of regio, en vraag om een kennismakingsgesprek. • Stel duidelijke doelen. Wat hoop je uit het contact te halen? Wat wil je leren? DURF TE INVESTEREN IN JEZELF Als accountant of financieel adviseur help je anderen grip te krijgen op hun onderneming. Maar vergeet niet om óók in je eigen ontwikkeling te investeren. Mentoring is geen luxe, het is een manier om scherper, bewuster en succesvoller te ondernemen. Of je nu net begonnen bent of al jarenlang een stabiel kantoor runt, er is altijd iets te leren van anderen. Mentoring werkt. Voor je bedrijf én voor jezelf. NOAB.NL 47 TRENDS & ONTWIKKELINGEN

Slimme accountancy begint met inzicht + Bedrijfssoftware voor Accountancy Slimme accountancy. Vaak is het een kwestie van anders kijken naar digitale processen. Door één totaaloplossing te gebruiken regel je alles heel efficiënt vanuit hetzelfde systeem. Door slimme automatisering krijg je meer ruimte voor de persoonlijke benadering van jouw klanten. Uitzicht begint met inzicht. Kijk voor meer informatie op Exact.nl

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
  41. 41
  42. 42
  43. 43
  44. 44
  45. 45
  46. 46
  47. 47
  48. 48
Home


You need flash player to view this online publication