Nextens: fiscale content + software in één DOOR: FEMKE HELLINGS Wat 70 jaar geleden begon met een belastingalmanak op papier, is nu een softwarebedrijf met 160 medewerkers. Juliette Goetzee, managing director van Nextens, vertelt over hun combinatie van content en software. “Je hebt de inhoud nodig om tot een goed advies te komen.” DRIVING CHANGE Nextens, net als Elsevier onderdeel van RELX met wereldwijd 36.000 medewerkers, positioneert zich als marktleider door innovatie. Zoals Juliette het verwoordt: “We drijven verandering, zodat belastingadvieskantoren en bedrijven voorop kunnen blijven lopen.” Nextens is als eerste op de markt met nieuwe producten en wetgevingsupdates. Ze waren ooit de eerste in de cloud, hadden het eerste digitale dividendbelastingproduct en waren de eerste met een digitaal bezwaarsysteem en adviessignalen. Doordat de helft van hun medewerkers developer is, kunnen ze vroeg instappen op de juiste digitale trends. KLANTGERICHTE PRODUCTONTWIKKELING De productontwikkeling wordt ondersteund door een afdeling die zich richt op klantproblemen. Hun filosofie ‘Fall in love with the problem’ wil zeggen dat ze eerst focussen op klantproblemen voordat ze de juiste oplossingen daarvoor bedenken. Voorbeelden van klantgedreven producten zijn hun jaarrapportagemodule en de internationale juridische content. “Voorheen bevatte ons systeem alleen Nederlandse wetgeving. Door toenemende grensoverschrijdende vragen hebben we dat uitgebreid naar Europese,” legt Juliette uit. Ook Nextens’ nieuwe generatieve AI-assistent Tex is ontstaan vanuit klantbehoefte. GENAI BELASTINGASSISTENT TEX Tex is een van de nieuwste producten van Nextens, speciaal voor fiscale vragen. Tex bespaart je tijd door directe, betrouwbare antwoorden te geven in plaats van je te laten zoeken door eindeloze wetgeving. “Het is een soort ChatGPT, specifiek getraind op de belastingcontent van Nextens,” aldus Juliette. Nu laat je hem nog vragen beantwoorden, straks creëert Tex daadwerkelijke adviesproducten voor klanten. Hij evolueert van timesaver naar omzetgenerator. “De tienduizenden gebruikers die Tex twee maanden gratis mochten proberen, gaven aan dat ze nu eindelijk het maximale uit Nextens Naslag kunnen halen.” Ook de hoge terugkeerfrequentie en positieve Trustpilot-reviews hebben geleid tot een officiële lancering per 1 juni 2025. MENSELIJKE FACTOR Ook al doet hun formule content + data + technologie = krachtige oplossingen anders vermoeden, Nextens gelooft dat menselijke expertise cruciaal blijft. Met Tex als nieuwe digitale medewerker houden fiscalisten tijd en energie over voor waardevolle klantinteractie en advies, in plaats van standaardaangiftes. Klanten hoeven zich niet zelf te verdiepen in complexe wetgeving, want Nextens zorgt voor updates. Juliette legt uit dat ze nog nooit te laat zijn geweest met hun jaarversie op 1 januari. “Best belangrijk in de kritieke periode tot mei waarin miljoenen aangiftes door het systeem gaan. Elk kantoor dat op tijd en op de juiste manier aangiftes wil doen op een moderne, efficiënte manier, is welkom voor een kennismaking.” nextens.nl NOAB.NL NOAB.NL 35 Juliette Goetzee ADVERTORIAL
36 Online Touch Home