“IK BEN ER HEILIG VAN OVERTUIGD DAT DE ECONOMIE TE BELANGRIJK IS OM AAN ECONOMEN OVER TE LATEN. HET IS GEEN VER-VAN-JE-BEDSHOW, HET IS JE BED ZELF” Van Loenen legt de titel van zijn boek – met de ondertitel: ‘Antwoorden op vragen die economen niet durven te stellen’ – uit aan de hand van een voorbeeld. “Stel, je bent op zoek naar een wasmachine. De verkoopprijs van het model dat je op het oog hebt is € 500 en de kostprijs is € 300. De ceo van Coolblue denkt: als ik de prijs verlaag naar € 400, komen alle klanten naar mij. De ceo van Mediamarkt volgt en vervolgens krijg je een haasje-over richting € 300.” De Coolblue-ceo kan er óók voor kiezen de laagsteprijsgarantie en de wasmachine op € 500 te houden, en zeggen: als je hetzelfde product ergens anders goedkoper vindt, vergoeden wij het verschil, stelt Van Loenen. “Dat neemt bij de concurrentie de prikkel weg om de prijzen te verlagen. Waardoor jij en ik veel te veel betalen. Een laagsteprijsgarantie is een kartelvorming zonder dat je daar onderling afspraken over maakt.” Hij verwijst naar de supermarktoorlog tussen 2003 en 2006. “Die eindigde toen Jumbo op het idee kwam om de laagsteprijsgarantie te hanteren. Toen was er geen enkele reden meer voor andere ketens om de prijs te verlagen.” BIZARRE VERHALEN Zijn boek resoneert het succes van ‘Freakonomics, The Hidden Side of Everything’ van Stephen Dubner en Steven Levitt. Met één essentieel verschil, stelt Van Loenen. “Zij leggen de meest bizarre verhalen uit aan de hand van economie. Ik probeer de economie uit te leggen aan de hand van de meest bizarre verhalen.” De aanleiding voor zijn boek ligt enkele jaren terug. “Als puber waren er weinig vakken die me konden boeien. Dat veranderde in één klap door het vak economie, waardoor ik de wereld om mij heen beter leerde begrijpen. Ik ging economie studeren, waar ik leerde om de meest ingewikkelde sommen tot op de komma te berekenen. Maar al die modellen gingen voornamelijk over dingen die ik nooit in mijn dagelijkse leven tegenkwam. Met ieder college en tentamen kwam ik steeds verder van de wereld af te staan.” Met twee cum laude-bachelors vertrok hij naar de Bocconi University in Milaan, de beste Europese economie-universiteit. “In het allereerste college stelde de professor met een stalen gezicht: dit is het model dat we de komende zes maanden gaan gebruiken. Maar tussen jou en mij gezwegen, het werkt niet, alleen hebben we geen beter alternatief. Het leek erop alsof we een kaart van de Pyreneeën gingen gebruiken om een weg door de Alpen te banen, simpelweg omdat we niets anders hadden. “MENSEN VERGETEN VAAK DAT DE DEFINITIE VAN DUURZAAM OOK BETEKENT DAT JE GELD MOET VERDIENEN” Op dat moment wist ik dat dit boek moest worden geschreven. Om antwoord te geven op de écht belangrijke economische vragen, die economen niet durven te stellen. Ik ben er heilig van overtuigd dat de economie te belangrijk is om aan economen over te laten. Het is geen ver-van-je-bedshow, het is je bed zelf.” 6 &GO magazine
7 Online Touch Home