45

1. Overtref verwachtingen Lever meer dan je belooft. Dit creëert een positieve verrassing en versterkt de klantrelatie. Merk je bijvoorbeeld dat klanten documenten voor de btwaangifte telkens te laat aanleveren, stuur ze ruim voor de deadline een persoonlijk herinneringsbericht met handige checklists afgestemd op hun situatie. Zie je dat klanten worstelen met het begrip van hun jaarcijfers? Licht ze visueel toe met infographics, toekomstscenario’s en concrete adviezen. Of ga nog een stap verder door elk kwartaal een korte, persoonlijke videoboodschap te sturen met een update over relevante financiële of fiscale ontwikkelingen voor die klant. Ook een gratis online adviesuurtje via Teams kost relatief weinig tijd, maar levert enorme waardering op. 2. Geef persoonlijke aandacht Ken je klanten en toon oprechte interesse. Een vijfof tienjarig bestaan? Een geboorte of overname? Een handgeschreven kaartje of een klein cadeautje kost hooguit een paar tientjes, en zorgt vaak voor hartverwarmende reacties. Wie weet word het zelfs wel gedeeld op LinkedIn, met een vermelding voor jouw kantoor. 3. Doe iets met feedback Gebruik de feedback van klanten om je diensten te verbeteren. Elke klacht is een kans! Misschien voel je zelfs wel wat voor het opzetten van een klantadviesraad. Door klanten actief te betrekken bij je bedrijfsstrategie, voelen ze zich gewaardeerd en zijn ze eerder geneigd je aan te bevelen. 4. Empower je medewerkers Geef je team de vrijheid en middelen om klanten positief te verrassen. Stel duidelijke richtlijnen en bevoegdheden vast. Een goed idee is je medewerkers een budget te geven waarmee ze zonder toestemming kleine verrassingen voor klanten mogen regelen. Deze vrijheid motiveert om creatief en klantgericht te denken. Bovendien voelen klanten dat het hele team écht met hen meeleeft, niet alleen hun vaste contactpersoon. LEESTIP: Jos Burgers, Superfijne klanten. Hoe kom je eraan? 128 p. Van Duuren Management, 2024. 5. Focus dagelijks op klantgerichtheid Maak klantgerichtheid een kernwaarde binnen je organisatie. Moedig medewerkers aan om dagelijks iets extra’s te doen voor een klant. Dit kun je doen door elke werkdag te beginnen met een korte klant-start van tien minuten. Iemand deelt daarbij een positieve klantreactie of recente case waarin extra service het verschil maakte. Dit zorgt voor een mentaliteitsverandering. Medewerkers gaan actiever op zoek naar kansen om klanten te verrassen of helpen. Het effect? Meer positieve klantverhalen, sterkere onderlinge teamspirit én een zichtbare stijging in klanttevredenheid. GROEIEN DANKZIJ FANS Hoe minder klanten die puur voor de prijs komen en hoe meer superfijne klanten die blijven vanwege het persoonlijke contact en de duidelijke meerwaarde, hoe meer fans. En dat is precies zoals Jos Burgers het bedoelt: klanten verdienen door het leveren van waardevolle ervaringen. Door te investeren in klantgerichtheid en sterke relaties op te bouwen, creëer je een duurzaam netwerk van superfijne klanten die als ambassadeurs fungeren. Door bovenstaande tips op te volgen, bouw je aan een solide klantenbestand dat niet alleen loyaal is, maar ook actief bijdraagt aan de groei van je bedrijf. Succes en veel plezier! NOAB.NL 45 TRENDS & ONTWIKKELINGEN

46 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication