24

” OOK – OF ZELFS JUIST – ALS JE GOED DOOR ÉÉN DEUR KUNT, HEB JE EEN OBJECTIEVE DERDE NODIG” Toen alles rond was, viel er echt een last van onze schouders. Mijn advies aan anderen die een bedrijfsovername overwegen? Laat je altijd bijstaan door deskundigen en koppel emoties los van feiten. Neem bovendien de tijd voor de verschillende fases en denk niet dat je alles al moet hebben staan voordat je verkoopklaar bent. Juist samen met anderen kun je hieraan gaan werken. De boel open gooien kan verhelderend en versnellend werken, is mijn ervaring.” MENSEN MEENEMEN Waar Henk meer van de uitvoerende en vakinhoudelijke kant is, zoekt Melanie steeds vaker de ‘zachte’ menskant op. “In plaats van de 80-20 verhouding van vroeger, ben ik tegenwoordig slechts 50% declarabel bezig met klantadvies, bemiddeling en coaching,” vertelt ze. “De overige 50% besteed ik aan strategie en leidinggeven aan onze vijf personeelsleden. Dat doe ik op een vrije en open manier. Zo vind ik het belangrijk mensen mee te nemen, te vragen naar hun gevoel en te weten waar ze naartoe willen. Ik mag dan toevallig de aandelen hebben, samen zijn we TUUUR! Te veel sturen op declarabel zijn vind ik overigens onzin. Het gaat er ook juist om wat je doet in niet-declarabele tijd. Daarin worden vernieuwende ideeën en efficiëntere procedures bedacht.” BETERE KLANTBELEVING Naast betrokken zijn bij het personeel, vinden Melanie en Henk een betere klantbeleving de sleutel tot een futureproof bedrijf. Hoe ervaren zij je dienstverlening? Krijgen ze van je wat ze nodig hebben? 24 &GO magazine “Veel kantoorleiding op middelbare leeftijd moet deze stap nog zetten,” pakt Henk het woord. “Als je slim omgaat met automatisering kan je uitvoerende werktijd omlaag en kun je echt waarde gaan toevoegen in de vorm van persoonlijke advisering en strategisch meedenken. Ben je dus boven de 55, hik je aan tegen de transitie en wil je meegaan met de digitalisering? Vraag je klant naar zijn behoefte en haal jonge mensen binnen die thuis zijn in de techniek. Dan komen die tevreden klanten bijna vanzelf!” GEEN ZIJDEN HANDSCHOENTJES Als Henk en Melanie kritisch kijken naar hun overnametraject, zien ze ook iets dat beter had gekund. “Ik nam steeds meer operationele taken over, wat intern soms voor onduidelijkheid zorgde omdat we nog niet concreet genoeg hadden benoemd wat mijn nieuwe rol was,” aldus Melanie. “Nadat ik bij Henk had aangegeven dat dit me wat onzeker maakte, hebben we bijgestuurd en duidelijk uitgesproken dat ik de nieuwe leidinggevende was. Acceptatie volgde direct. Wees dus snel helder over de plannen en pak ingrijpende boodschappen niet in met vloeipapier. Ga voor korte, krachtige en feitelijke communicatie.” TERUG- EN VOORUITBLIK Al zeggen ze zelf nooit klaar te zijn, inmiddels zijn ze bij TUUUR aardig ver in het overnametraject. “Als ik het moet samenvatten, is ons succes te danken aan drie dingen. We zorgden er continu voor dat het team met de neus dezelfde kant op stond, hebben zoveel mogelijk gedaan wat we zeiden en gezegd wat we deden én zijn altijd kritisch naar ons ondernemersplan blijven kijken,” concludeert Melanie. “In het begin leek drie tot vijf jaar me erg lang, maar elke stap is winst.” Ook Henk is tevreden. “Deze overname geeft zekerheid over de continuïteit van het bedrijf. Niet dat ik nu al achteroverleun, maar het geeft toch een gerust gevoel!”

25 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication