27

TRENDS EN ONTWIKKELINGEN “ OMDAT WE NU GEEN BONNETJES MEER INKLOPPEN, HEBBEN WE MEER TIJD VOOR FINANCIEEL ADVIES EN COACHING” “Het is pas vier jaar geleden dat ik bij Marcel kwam werken,” begint Cecilia. “Tijdens mijn sollicitatiegesprek als assistent-accountant liet hij vallen dat hij op den duur een opvolger zocht. Dat ik krap twee jaar later medeeigenaar zou zijn, had ik destijds niet durven denken.” Het toeval wilde dat ze het kantoor in 2020 zelfs alleen moest gaan leiden omdat Marcel gezondheidsproblemen kreeg. “Ik kan niet anders zeggen dan dat het pittig was. Toen mijn eerste burn-outsignalen zich aandienden, ging ik direct in coaching. Want ik omvallen? Dat mocht niet gebeuren!” Uiteindelijk zijn zowel Cecilia als Marcel tijdens hun herstel aan de slag gegaan met de vragen: wat kunnen we en wat willen we? De antwoorden op deze vragen hebben hun nieuwe richting bepaald. NIEUWE KOERS “Alleen klanten die 100% digitaal willen samenwerken, geven we nog administratieve ondersteuning,” legt Cecilia uit. “We hebben onze doelgroep strakker getrokken. Ambitieuze ondernemers die op cijfers willen sturen, geven we graag onze tijd en aandacht. Omdat we nu geen bonnetjes meer inkloppen, hebben we meer tijd voor financieel advies en coaching. Voor dit laatste hebben we de opleiding MKB Ondernemerscoach bij Maurice Lander gevolgd. Daarnaast maken we meer gebruik van specialisten binnen de vakgroep als iets ons ding niet is. Komt er bijvoorbeeld een vraag over een aangifte erfbelasting met buitenlandse belastingplicht, dan zoek ik de samenwerking op met NOAB of FNV.” INNOVATIEF VERDIENMODEL A-Kantoor hoort terug dat hun nieuwe dienstenpakket vrij uniek is. Klanten kunnen kiezen uit drie pakketten, met elk een eigen niveau van coaching. Pakket 1, De Ondernemer, omvat een bedrijfseconomisch dashboard. Bij pakket 2, De Entrepreneur, komt meer advies kijken. En kiest een klant voor pakket 3, De Strateeg, dan coachen ze actief op strategisch vlak. In alle pakketten speelt Exacts ‘Mijn kantoor’ een centrale rol. “Ik laat klanten vaak online instructiefilmpjes zien zodat ze snappen hoe ze realtime inzicht en sturing realiseren,” vertelt Cecilia. “Ik neem zelfs vlogs op om ze in het dashboard rond te leiden.” MINDER HANDEN, MEER COACHING Hoe meer ze het systeem en de scansoftware voor hen laten werken, hoe minder uitvoerende handen er nodig zijn en hoe meer ze bezig kunnen zijn met echte coaching. “We zijn zelfs afgeschaald van 1 FTE ondersteuning naar 0,4 FTE. In plaats van administratief medewerker wordt onze werkneemster Marian nu ook relatiebeheerder, iets wat ze ziet als uitdaging. Sterker nog: je ziet haar groeien.” Ook bij Exact zijn de toenemende automatiseringsgraad, het onderscheidende verdienmodel en de innoverende manier van samenwerken van A-Kantoor opgevallen. “Het is een hele eer dat we de Cloud Award gewonnen hebben!,” aldus Cecilia. “Deze ervaring pakt niemand ons meer af.” GROEI EN GELUK De recente ontwikkelingen hebben A-Kantoor qua FTE’s laten krimpen, maar inhoudelijk laten groeien. “We werken voor minder ondernemers, maar diegenen waar we nu voor werken geven ons een glimlach terug. Dat vat goed samen waar ik het voor doe,” glimlacht Cecilia. “Ik krijg nu energie van mijn werk in plaats van dat ik overstroom. Ook Marcel heeft een hele ontwikkeling doorgemaakt en staat er nu sterker in. We hebben diepere gesprekken en werken meer op gevoel. En dat voelt goed.”

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication