21

“HET REALISEREN VAN EEN VEILIGE WERKPLEK ZOU VOOR IEDEREEN PRIORITEIT MOETEN ZIJN” GEVOLGEN Veel mensen vinden het lastig om vast te stellen wat grensoverschrijdend gedrag is en hebben daardoor vaak niet in de gaten wat hun uitspraken, gedrag of opmerkingen voor gevolgen hebben. Alie geeft een voorbeeld. “Als iemand een inhoudelijk goede presentatie geeft, maar zij krijgt vervolgens de opmerking dat ze een mooie jurk aan heeft, dan gaat het in zo’n situatie niet de goede kant op.” Zoals aangegeven is grensoverschrijdend gedrag van alle tijden, maar wordt het volgens Alie de laatste paar jaar minder geaccepteerd. “Jaren geleden zat er nog een module in de secretaresseopleiding hoe je een handtastelijke baas van je af moest houden. Oftewel, de verantwoordelijkheid werd bij de werknemer neergelegd. Sinds de Arbowet die in 1994 werd ingevoerd, ligt de verantwoordelijkheid voor een sociaal veilig werkklimaat echter bij de werkgever. Helaas denken mensen die te maken krijgen met grensoverschrijdend gedrag vaak nog dat ze het zelf moeten oplossen. Als dat niet lukt, kan dat ertoe leiden dat iemand denkt dat hij of zij niet geschikt is voor het werk en op zoek gaat naar een andere werkplek.” VOEDINGSBODEM Het is van belang om je binnen elke organisatie af te vragen hoe de werkomgeving eruit ziet. “Zijn er situaties die een voedingsbodem kunnen vormen voor grensoverschrijdend gedrag? Wordt er op een bepaalde manier gepraat over mensen met een andere achtergrond, hoe wordt er überhaupt met elkaar gepraat, in welke context gebeurt dat? Respecteren we elkaar? Het zijn vragen die elke directeur zich regelmatig moet stellen, waarbij zijn of haar eigen rol, als voorbeeld, heel belangrijk is.” Een sociaal veilig werkklimaat creëren begint met het goed omschrijven waarom dat voor het behalen van doelen belangrijk is, vindt Alie. “Doe je dat niet, dan is het blijkbaar niet urgent, terwijl het realiseren van een veilige werkplek voor iedereen prioriteit zou moeten zijn.” VANGNET VOOR MEDEWERKERS Wanneer je je optimaal inzet voor een veilige werkomgeving binnen het kantoor, maar het gaat toch mis, dan is een vangnet voor een medewerker die last ervaart belangrijk, bijvoorbeeld in de vorm van een vertrouwenspersoon. “De vraag ‘wat heb je er zelf aan gedaan’ wordt vaak gesteld door een leidinggevende. Laat conflicten echter, hoe klein ook, nooit sluimeren. Neem als leidinggevende ook verantwoordelijkheid voor het oplossen ervan. En voorkom willekeur. Als je de ene persoon aardig vindt en dat laat merken, terwijl de andere niets goed kan doen, dan kan dat een bron voor grensoverschrijdend gedrag zijn. Laat bepaalde ontwikkelingen nooit over aan de krachten in het veld, let altijd op risico’s die er kunnen ontstaan en pak die zo snel mogelijk aan. Veranker de manier waarop je met elkaar wilt werken in beleid en stel doelen. Kijk na één jaar wat daar van terecht is gekomen.” EEN KIJKJE IN ELKAARS KEUKEN Ook sparren met collega’s wordt door Alie geadviseerd. “Hoe doe jij dat nou? Bevraag elkaar en kijk eens bij elkaar in de keuken. En bovenal, doe iets met signalen en laat het niet passeren als je iets opmerkt. Door het bespreekbaar te maken, maak je ook je medewerkers steeds weer bewust van het feit hoe jij wilt dat het er binnen je kantoor aan toe gaat. Immers, een sociaal veilige organisatie leidt niet alleen tot een prettige werksfeer, het zorgt er ook voor dat je medewerkers niet weglopen en dat is in een tijd van toenemende personeelskrapte ook niet onbelangrijk.” NOAB.NL 21 TRENDS EN ONTWIKKELINGEN

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication