39

Vraag / probleem Tool Nieuwe vraag Goed idee / oplossing Inspiratie Slecht idee absurde oplossing ANDERS DURVEN DENKEN Met absurde ideeën kun je aandacht genereren, maar ook vernieuwende en onderscheidende oplossingen bedenken. Dat is nog niet zo eenvoudig als je een bepaalde werkwijze gewend bent. “In de wereld waarin wij leven, is kennis heel belangrijk. Je hebt kennis nodig om creatief te zijn. Maar te veel kennis kan ook een valkuil zijn, want daardoor kun je in een tunnelvisie terechtkomen. Wanneer we weten wat goed is, denken we vaak ook te weten wat fout is. Als we een manier vinden die werkt, dan leggen we die vast in processen en dan houden we daaraan vast. Maar de wereld verandert. Als je dezelfde oplossingen blijft gebruiken in andere situaties, dan kom je niet verder.” Anders durven denken vraagt ook om lef, beseft Rico. “We willen allemaal goed voor de dag komen. In de theorie van psychologische veiligheid wordt dat impressiemanagement genoemd. Niemand wil dom of incompetent overkomen. Eigenlijk is dat ook niet ingewikkeld: als je niet dom wil zijn, dan stel je geen vragen, en als je niet incompetent wil zijn, dan doe je geen dingen die fout kunnen gaan. Maar als je verandering nastreeft, dan moet je af en toe wél die ogenschijnlijk domme vraag durven te stellen. En die vraag is misschien helemaal niet zo dom als die voelt. Waarom doen we dit op deze manier? Als je voldoende ruimte krijgt om anders te denken, dan kom je misschien wel op de beste ideeën.” Dat kan spannend zijn, snapt Rico. “Je gaat iets doen en je weet niet of het gaat werken. Het enige waar je op dat moment op koerst, is gevoel. Maar ik denk dat dat af en toe best een goede raadgever kan zijn. Dat je denkt: ik weet niet wat dit opbrengt; het is niet meetbaar, ik kan niet zeggen hoeveel nieuwe klanten mij dit brengt, ik kan er geen kritische prestatieindicatoren aan verbinden, maar ik weet wél dat dit ons een superleuk bedrijf maakt. Dus laten we het proberen. En dan zien waar het je brengt.” “ TE VEEL KENNIS KAN OOK EEN VALKUIL ZIJN, WANT DAARDOOR KUN JE IN EEN TUNNELVISIE TERECHTKOMEN” NOAB.NL 39

40 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication