18

PAST JE TARIEF BIJ DE RECENTE ONTWIKKELINGEN? DOOR: HENK POKER Stijgende personeelskosten, softwarekosten, huisvestingskosten en niet te vergeten een inflatie van boven de 10% Het wekt geen verbazing dat NOAB-kantoren hun tarieven voor 2023 hebben verhoogd. Dat bleek onder andere uit een onderzoek van NOAB, maar ook uit een kort rondje langs een aantal kantoren. De kantoorhouders gaven aan dat ze een verhoging van de tarieven van 7 tot 10% hebben doorgevoerd, precies in overeenstemming met het onderzoek van NOAB. “En dat kost ons geen klanten, iedereen begrijpt dat,” was één van de reacties. Wat een goed en acceptabel uurtarief is, bepaal je uiteraard zelf. Daarbij kijk je naar het inkomen en alle bedrijfslasten die betaald moeten worden. Het is niet verstandig om te veel uit de pas te lopen met concurrenten. Zit je ver boven het tarief van andere kantoren, dan heb je de klant iets uit te leggen. Of hij kiest ervoor naar de concurrent te gaan. ONDERZOEK NOAB Zoals aangegeven deed NOAB eerder een onderzoek naar de tariefstelling van kantoren. Er reageerden 139 kantoren die aangaven hun tarieven voor 2023 met gemiddeld 7,5% te gaan verhogen. Op de vraag welke tariefverhoging ze hadden moeten doorvoeren om alle kostenverhogingen te kunnen dekken, kwam er een gemiddelde uit van 10,5%. Je zou derhalve kunnen concluderen dat kantoren dit jaar inleveren. Als belangrijkste reden voor de tariefverhoging werden softwarekosten genoemd, 77,7%, gevolgd door 18 &GO magazine personeelskosten, 74,1% en huisvestingskosten, 53,2%. En tenslotte nog overige kosten, 14,4%. VASTE PAKKETTEN Bij APM Advies & Administratie gevestigd in Appingedam, noemt Patrick Post inflatie en softwarepakketten als belangrijkste reden voor de tariefverhoging. “Voor klanten die vaste pakketten bij ons afnemen is de verhoging 7%, voor het uurtarief hebben we een verhoging van 10% doorgevoerd. We hadden met name de vaste tarieven al een aantal jaren niet meer verhoogd, daarom was het nu het juiste moment.” Of klanten daar begrip voor hebben, laat Post in het midden. “Het is aan de klant om te beslissen of hij bij ons blijft of niet. We hebben van drie klanten reactie gehad en zij waren het helemaal eens met de verhoging en hadden er begrip voor. Onze conclusie is dat deze verhoging ons geen klanten gaat kosten.” APM Advies & Administratie heeft geen personeel. “We zijn met drie vennoten en hebben twee zzp’ers. Dat werkt prima, zij werken al een tijdje met ons mee en doen vast

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication