3

Werkgelukkig zijn Veranderingen in de maatschappij volgen elkaar steeds sneller op. Als team of organisatie kom je dan ook telkens voor de uitdaging te staan waar te veranderen. In de 29 jaar die ik inmiddels tijdens mijn reis door de tijd in de branche heb gemaakt, kom ik – net als jullie ongetwijfeld – tot geen andere conclusie dan dat er geen jaar, maand of dag hetzelfde is geweest. Deze dagelijkse invloeden leiden er steeds toe creatief om te gaan met je onderneming en je ondernemerschap. Hoe passen we deze veranderingen in onze systemen? Zien we voldoende wat er efficiënter kan? En hoe neem je je medewerkers en klanten hierin mee? Hoe gelukkig of juist ongelukkig worden we hiervan? Eén belangrijk aspect moeten we zeker in deze niet uit het oog verliezen en dat is het gelukkig worden van je werk. Eens hebben we gekozen voor een opleiding tot de adviseur die we nu zijn en hoopten het werkgeluk te ervaren in optima forma. Waarom is werkgeluk zo belangrijk? Waar word en blijf je nu werkgelukkig van? Werkgeluk is belangrijk, want als jij (werk)gelukkig bent dan ben je productiever, creatiever en gemotiveerder. Niet alleen in je werk maar ook in je dagelijks leven. Alles gaat gemakkelijker. Je bent in balans en doet de dingen waar jij ‘je tanden in zet’ met energie en plezier. Vanzelfsprekend straalt jouw eigen werkgeluk uit op je team en maakt het je medewerkers de beste ambassadeurs om nieuwe collega’s aan te trekken en draagt dit bij aan de klanttevredenheid. Zo maak je ook van je klanten ambassadeurs. Wij menen als adviseurs onze klanten te kennen. Uit onderzoek is helaas gebleken dat dit zeker niet altijd het geval is. In sommige gevallen spreken klanten dit juist tegen. Dit brengt mij bij de volgende vragen. Kennen wij onze medewerkers? Weten wij wat hen bezigt? Geven wij hun de aandacht die zij verdienen? Staan we niet alleen stil bij verjaardagen maar ook bij wat hen daadwerkelijk bezigt? Via NOAB Academy kan in juni de training “Verbinden met je klant” worden gevolgd. Gun jezelf reflectie: het levert je meer rust, betekenis en veerkracht op. Het moet mij van het hart dat ook ik hier te weinig bij stilsta. Zeker eens per jaar, veelal rondom de kerstdagen, laat ik het jaar de revue passeren en stel mijzelf de vraag wat anders/beter had gemoeten. Heb ik voldoende aandacht voor mijn gezin, medewerkers, klanten, medewerkers op het secretariaat van NOAB, externe partijen, etc. gehad? Wat kan ik verbeteren? En ja, laat ik eerlijk zijn, het kan altijd beter. Ook voor mij. Ik wens u veel leesplezier maar bovenal veel werkgeluk toe! Dirk-Jan van Blijderveen, voorzitter NOAB NOAB.NL 3 VOORWOORD

4 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication