31

“JE HEBT EEN VERTROUWENSRELATIE. KLANTEN VERTELLEN JE DINGEN” OP KOERS “Het belangrijkste is dat je regelmatig de bevestiging kunt geven dat de ondernemer goed bezig is en op koers is. Het is een samenspel tussen adviseur en ondernemer. Dat geeft het comfort dat hij zich kan bezighouden met datgene waarin hij goed is.” Mannens omschrijft zijn rol als adviseur 2.0, die van boekhouder, adviseur en controller ineen. In 2018 behaalde hij het NOAB-Keurmerk. Vóór 2008 werkte hij als controller bij grotere bedrijven. “Daar heb je standaard te maken met begrotingen, forecasten en het voortdurend monitoren van de gewenste resultaten. De hoofdmoot waarop je stuurt is de omzet en marge. De afgeleide daarvan is het resultaat. Bij grotere bedrijven stuur je daarnaast ook op werkkapitaalontwikkeling en solvabiliteit als externe financiering in beeld is. Ik zit vanuit mijn praktijkervaring in het bedrijfsleven al gauw op de stoel de adviseur.” PLANNING & CONTROL “Het basisproces moet goed zijn. Als dat goed is, dan kun je heel goed een resultaats- en liquiditeitsprognose maken. Daar zijn tools voor. Het boekhouden en de aangiften hebben we efficiënt ingericht. Dat kost relatief weinig tijd. Vervolgens geef ik de ondernemer tools waarmee hij z’n zaak in de klauwen houdt. In accountancytermen heet dat ‘planning & control’. Als je daar als ondernemer níet mee bezig bent, ben je in mijn optiek geen ondernemer. Wil je écht ondernemen, dan ben je bezig met plannen en groei. Je ijkpunt is ‘aan het eind van het jaar wil ik zoveel omzet en winst hebben gehaald’. Dat zit in de genen van de ondernemer. Bij dat proces – het meten van je werkelijke omzet ten opzichte van je begroting – help ik hem. Waardoor hij ziet of de omzet in lijn is met zijn ambitie.” SAMENSPEL Niet elke ondernemer heeft affectie met cijfers, benadrukt Mannens. “Het is een samenspel. Ik moet informatie upto-date houden en op tijd signaleren als de liquiditeit in het geding dreigt te komen. Het gesprek voeren ‘wat denk je eraan te gaan doen?’.” Hij gebruikt de impact van de stijgende rente voor een keukenbedrijf als voorbeeld. “Die heeft nu al effect op de huizenmarkt en nieuwbouw. Wat weer z’n weerslag gaat hebben op de verkoop van nieuwe keukens. Enerzijds is het goed om te kijken hoe je dat kunt prognosticeren naar de toekomst toe, met al de vaardigheden die een ondernemer in zich heeft. Maar het is vaak ook interessanter om te praten over wat je nog meer kunt doen? Bijvoorbeeld het vinden van nieuwe markten of de juiste nieuwe partner. De mogelijkheden aanwakkeren die op het pad van de ondernemer komen en die de omzet kunnen stimuleren.” VERTROUWENSRELATIE De tools helpen om door te vragen. “Er kunnen allerlei redenen zijn waarom iemand bepaalde doelen wil halen. Je hebt een vertrouwensrelatie. Klanten vertellen je dingen. Bijvoorbeeld dat ze hun bedrijf tussen nu en vijf jaar willen verkopen. Dan leg ik uit dat ze een trackrecord moeten opbouwen, waarmee ze kunnen laten zien wat ze de afgelopen jaren hebben bereikt. Bijvoorbeeld dat je de omzet hebt verdubbeld en de winst hebt verdrievoudigd. Als je in de verkoopmodus staat, zijn dat twee factoren die de waarde van je bedrijf enorm kunnen vermeerderen. De EBITDA (Earnings Before Interest, Tax, Depreciation and Amortisation; winst vóór aftrek van rentekosten, belastingen, afschrijvingen en afboekingen, red.) is een belangrijke graadmeter voor de waarde van het bedrijf. Hoe hoger de EBITDA, hoe meer je bedrijf waard is. Dat wil je blijven monitoren.” NOAB.NL 31 TRENDS EN ONTWIKKELINGEN SAMENWERKEN

32 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication