33

“EEN HARDE VEREISTE WAS EEN GOED KWALITEITSZORGSYSTEEM, MINIMAAL GELIJKWAARDIG AAN HET NOAB-KEURMERK” Begin 2019 besloot Jonathan een administratie- en belastingadvieskantoor op te richten. Vanaf 2021 ging het kantoor onder de huidige naam verder. Inmiddels bestaat het team van Oudshoorn uit tien medewerkers. Afgelopen zomer verhuisde het kantoor naar een pand van ruim 400 m2. “Die ruimte hebben we op dit moment nog niet nodig,” vertelt Jonathan. “Maar de gedachte is dat we hier kunnen blijven groeien.” Want het kantoor blijft zich ontwikkelen. “Bij de kantoren waar ik in het verleden heb gewerkt, werkte ik vooral voor grotere klanten. Dat is ook met ons kantoor altijd de insteek geweest. We richten ons vooral op grotere mkb-ondernemingen. Daar hebben we onze systemen ook op ingericht: we hebben bewust geïnvesteerd in goede jaarrekeningsoftware en zwaardere fiscale software.” UITDAGINGEN Daarnaast richt het kantoor zich op bijzondere adviestrajecten. Zo was het kantoor betrokken bij de beursgang van een onderneming, heeft het ondernemers begeleid bij de doorstart na een faillissement en mocht het fraudeonderzoeken begeleiden. “Dat soort bijzondere opdrachten maken ons werk leuk,” vertelt Jonathan. “We houden wel van een uitdaging.” Toen hij in 2020 in de nieuwsbrief van NOAB een aankondiging zag van een Europese aanbesteding voor een administratief dienstverlener voor de afvalstromen van de Rijksoverheid, was hij dan ook meteen nieuwsgierig. Jonathan besloot mee te doen met de marktconsultatie, maar kwam al snel tot de ontdekking dat veel punten nog onvoldoende uitgewerkt waren. De consultatie werd tijdelijk stopgezet en pas twee jaar later opnieuw opgestart. EUROPESE AANBESTEDINGEN Als de waarde van een overheidsopdracht een bepaald drempelbedrag overschrijdt, dan is de overheidsinstantie verplicht om de opdracht Europees aan te besteden. Tijdens een marktconsultatie kunnen belangstellende partijen worden geraadpleegd over een voorgenomen opdracht. Met de kennis die wordt opgedaan tijdens deze consultatie, kan de precieze opdracht scherper worden geformuleerd. Jonathan zag dat de opdracht bij de heropstart van de marktconsultatie in 2022 verder was uitgewerkt, maar bracht nog een aantal aanbevelingen in ter verbetering. “Op basis van onze aanbevelingen zijn een aantal punten aangepast,” vertelt Jonathan. “Dat was fijn, want dat maakte de opdracht duidelijker.” Marco Brinkman & Fred Voorn Bij een Europese aanbesteding is er altijd ruimte om vragen te stellen over de procedure. Deze vragen worden beantwoord in een nota van inlichtingen. Na de vragenrondes besloot het kantoor zich in te schrijven voor de aanbesteding. “Dat bleek uitdagender dan ik had gedacht,” blikt Jonathan terug. “In een plan van aanpak moesten we beschrijven hoe we de dienstverlening zouden gaan uitvoeren. Daarnaast moesten we in een implementatieplan uitwerken hoe we de start zouden aanpakken. NOAB.NL 33 COMMUNITY

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication