42

“ORGANISATIES MOETEN HUN FUNCTIE EN ROL HERDEFINIËREN. ‘WAAROM HEB IK DIT BEDRIJF?’, ‘WAT VIND IK BELANGRIJK?’” verandering eigenlijk pas begint, constateert Karreman. “Beklijvende transformatie vraagt om meer. Als je na de eerste succeservaring weer met je voeten terug op de grond komt (de ‘aardingsfase’) ga je de verandering op degelijke wijze implementeren door obstakels uit de weg te ruimen en nieuwe processen en procedures te solderen, meestal door ze te verfijnen en op schrift te stellen. Dat is vaak een langdurige, moeilijke periode waarbij je moet vasthouden aan de nieuwe visie en werkwijze.” SCHERPE KEUZES Een nog moeilijkere periode volgt hierop, de achtste fase waarin alles lijkt mis te gaan. “Er is altijd tegenslag. Bijvoorbeeld omdat klanten weglopen, de overheid iets van je eist of grondstoffen niet leverbaar blijken. Bij een aantal collega’s ontstaat mogelijk de neiging op te geven. In plaats van door te pakken is dit een moment om stil te staan en aandacht voor elkaars emoties te hebben. ”Pas daarna komt het moment om scherpe keuzes te maken. Bijvoorbeeld dat je afscheid moet nemen van iemand of de stekker uit één van de projecten moet trekken. Daarmee creëer je ruimte voor de échte verandering, met hervonden en aangescherpte idealen en doelen. EEN NIEUW VERHAAL Op psychisch niveau ben je met je team of organisatie ergens doorheen gegaan. Je vindt gedeelde waarden en een nieuw verhaal waarin je samen gelooft. Dit valt niet meer terug te draaien, ook niet als je hierop getest wordt door de buitenwereld (de elfde fase). Je bent als het waren ‘herboren’, hebt jezelf opnieuw uitgevonden. Er zijn twee dingen gebeurd: je hebt jezelf, je team of organisatie ontwikkeld én draagt vanuit deze verandering meer bij voor je omgeving: je klanten in de maatschappij waarin we nu leven. Ik denk dat we deze twaalf universele veranderankers, zoals je de fasen zou kunnen noemen, goed kunnen gebruiken. Juist omdat in het huidige tijdsbestek zoveel verandering en vernieuwing van ons wordt gevraagd.” Marcel Karreman, De reis van de trainer, uitgeverij Boom 42 &GO magazine

43 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication