7

is anders. Dat motiveert veel meer en we zien nu al dat dit resultaat heeft. Zo zijn de inschrijvingen na de eerste open dag ten opzichte van vorig jaar toegenomen.” Uiteraard kan NHL Stenden met deze nieuwe aanpak niet zonder de accountants in de omgeving. De Jong: “We hebben een enorm betrokken netwerk en dat is een geweldig voorrecht. We hebben hetzelfde belang en beseffen dat er veel moet gebeuren om de opleiding weer aantrekkelijk te maken. Naast kwaliteit moet de opleiding goed studeerbaar zijn, dankzij onze vernieuwde aanpak hebben we dat gerealiseerd en we denken daarmee de student beter aan ons te kunnen binden.” GERICHTE OPLEIDING Datzelfde verwachten ze bij Fontys, waar de opleiding totaal anders wordt ingericht. Ronald Smitjes: “Voorheen was de opleiding bedrijfseconomie een gezamenlijke opleiding, waarbinnen accountancy, fiscaal en finance & control vielen. Studenten hoefden pas na het zesde semester, het derde jaar, een definitieve keuze te maken. In de nieuwe situatie maken ze die keuze al na het eerste semester, dus een half jaar, waarna je vanaf het tweede tot en met het achtste semester een gerichte opleiding volgt.” “Daarnaast, en dat is net zo ingrijpend, volgen de studenten geen stage meer, maar gaan ze opdrachten bij een accountant uitvoeren. In de praktijk betekent dit dat ze straks nog twee dagen in de week naar school gaan en twee dagen per week bij een accountant gaan werken aan een specifieke opdracht. Daardoor gaan studenten veel meer intensief samenwerken met het werkveld, waarmee de opleiding een stuk praktischer wordt.” LEUK BEROEP Volgens Smitjes sluit deze aanpak veel meer aan bij de behoefte van de gemiddelde student. “Jongeren willen vooral meer bezig zijn, in de praktijk hun beroepsvaardigheden en kennis ontwikkelen en daarbij hoort veel meer contact met de kantoren. Bovendien kunnen studenten door deze nieuwe opzet veel sneller ervaren dat accountancy een leuk beroep is. Een beroep waarbij je met veel mensen samenwerkt, creatief moet zijn, dienstverlenend, enzovoorts. Ander voordeel is dat met deze opzet de studiedruk wat minder wordt. Dit is een andere tijd, totaal anders dan vroeger, waarin studenten andere keuzes maken. Daar proberen wij op aan te sluiten.” Smitjes noemt de verandering ‘een revolutie voor onze opleiding’. “We gaan van zender- naar vraaggestuurd onderwijs. Dat zal van iedereen – docenten, studenten en kantoren – een extra inspanning vragen. Als dit ertoe leidt dat in de toekomst weer meer studenten voor de opleiding accountancy kiezen, dan is onze missie geslaagd.” NOAB.NL 7 COVERARTIKEL

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication