“CHATGPT KAN EEN KRACHTIGE TOOL ZIJN, ALS JE WEET HOE JE HET MOET GEBRUIKEN” binnen 2025 in Nederland?’. Achtergrondinformatie verstrekken helpt daarbij. Een vraag zonder context luidt: ‘Maak een duurzaamheidsrapport’. Beter is: ‘Maak een duurzaamheidsrapport voor een retailbedrijf met 50 medewerkers dat wil voldoen aan ESG-rapportageeisen in de EU’. De chatbot geeft resultaten graag weer in elke gewenste structuur. Denk aan: ‘Maak een SWOTanalyse over het overstappen naar papierloos werken binnen een accountantskantoor’. Of de opsomming: ‘Geef vijf voordelen van het gebruik van een elektronische handtekening bij belastingaangiftes’. ChatGPT is zelfs in staat sjablonen te maken. Zeg bijvoorbeeld: ‘Ontwerp een e-mailtemplate om klanten te informeren over CO2compensatie voor hun bedrijf’’. NIET ALLEEN EEN HULPMIDDEL ChatGPT kan dus een krachtige tool zijn, als je weet hoe je het moet gebruiken. Het schrijven van effectieve prompts is cruciaal om de kwaliteit van de gegenereerde output te verbeteren. Door duidelijk, specifiek en contextueel te zijn en door te experimenteren met verschillende prompts is het mogelijk de kracht van de chatbot te gebruiken voor ijzersterke marketing. ChatGPT profileert zichzelf niet alleen als hulpmiddel maar als partner in creatieve en zakelijke processen. Op die manier haal je momenteel het maximale uit deze innovatieve technologie. Want wat de toekomst met AI ons precies gaat brengen, is door niemand te voorspellen. Zelfs niet door ChatGPT. Dit voorjaar biedt NOAB een Introductieworkshop AI en AI Assistenten aan. Meer informatie en inschrijving: NOAB-leden: https://portaal.noab.nl/academy/ cursussen/ niet-leden: https://portaal.noab.nl/Cursusoverzicht/ 16 &GO magazine
17 Online Touch Home