VOOR ONDERNEMER S ADV I SEURS IN DE ADMINIS T R AT IE VE EN FI S C A LE SEC TOR PAGINA 12 De basis voor financiële vrijheid AGINA 34 PAGINA 36 Non-bancaire financiering creëert nieuwe beroepsgroep adviseurs PAGINA 4 Een toekomstgerichte koers vraagt om kwalitatieve groei JAARGANG 6 UITGAVE 1. 2025
COLOFON INDEX &GO is een uitgave van de Nederlandse Orde van Administratie- en Belastingdeskundigen en verschijnt 4x per jaar. Jaargang 6, uitgave 1, maart 2025 BLADMANAGEMENT Chantal van Pelt EINDREDACTIE Loft 238 Tekst & Media REDACTIE Femke Hellings, Hans Pieters, Henk Poker, Eveline aan de Wiel VORMGEVING Campagne, Rotterdam OPMAAK Appeltje Eva, Lith DRUK Dekkers van Gerwen, ’s-Hertogenbosch ABONNEESERVICE Opgave van abonnementen, opzegging en adreswijziging uitsluitend schriftelijk doorgeven aan de uitgever. Indien twee maanden voor het verstrijken van de abonnementsperiode geen schriftelijk bericht van opzegging is ontvangen wordt het abonnement automatisch met een jaar verlengd. Meer informatie over abonnementen via: info@noab.nl ADVERTEREN? Meer informatie via: communicatie@noab.nl Commentaar, ideeën en suggesties? Welkom via: communicatie@noab.nl CONTACT NOAB Rompertdreef 7, 5233 ED ‘s-Hertogenbosch Postbus 2478, 5202 CL ‘s-Hertogenbosch 073 614 14 19 I www.noab.nl ISSN 2666-8068 30 Van weerstand naar veerkracht 34 IN DIT NUMMER: 03 Voorwoord 04 Een toekomstgerichte koers vraagt om kwalitatieve groei 08 Ondernemen met oog voor milieu, mens en maatschappij 10 Ben jij goed voorbereid op een cyberaanval? 12 Financial selfcare: de basis voor financiële vrijheid 14 AI als hulpmiddel voor ijzersterke marketing 2 &GO magazine 18 Effectiever werken voor een gelukkiger leven 22 Aan de slag met AI in jouw kantoor 24 Grip op financiën voor clubs en verenigingen 28 Het verhaal van voetbalvereniging L.M.O. 30 Durf de toekomst te agenderen 34 Loopbaanvaardigheid: van weerstand naar veerkracht 36 Non-bancaire financiering creëert nieuwe beroepsgroep adviseurs 38 Iedereen met een glimlachnaar het werk Bewuste keuzes maken Durf de toekomst te agenderen Ben jij goed voorbereid op een cyberaanval? 10 INDEX
Vormgeven aan de toekomst De wereld om ons heen verandert sneller dan ooit. Digitalisering, duurzaamheid, economische verschuivingen – het zijn geen verre trends meer, maar realiteiten waar ondernemers en financiële professionals dagelijks mee te maken hebben. Dit vraagt om meer dan alleen kennis en vaardigheden; het vraagt om een frisse blik, aanpassingsvermogen en strategisch denken. In deze editie van ons magazine nemen we je mee langs de ontwikkelingen die onze branche nu en in de toekomst zullen vormen. Econoom Paul Schenderling pleit in zijn boek Er is leven na de groei voor een economie waarin kwaliteit en duurzaamheid centraal staan. ESG-rapportage wordt steeds belangrijker en biedt administratie- en belastingadvieskantoren een kans om klanten te begeleiden in maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ook de digitale transformatie blijft ons uitdagen. Cybersecurity en gegevensbescherming zijn cruciaal in een tijd waarin data de spil vormt van ons werk. Tegelijkertijd biedt kunstmatige intelligentie enorme kansen. In de NOAB Academy workshop leer je hoe AI-assistenten je werk efficiënter en effectiever kunnen maken. Daarnaast draait succes niet alleen om technologie en strategie, maar ook om welzijn. We spreken met Ernst-Jan Pfauth over effectiever werken en met Lieke Danenberg en Puck Landewé van Elfin over financiële zelfzorg en onafhankelijkheid. Werkdruk en mentale veerkracht blijven essentiële thema’s binnen kantoren. Toekomstdenken, zoals trendwatcher Jeanneke Scholtens beschrijft, helpt ons vooruit te kijken. We moeten durven vernieuwen, onze rol blijven herdefiniëren en bovenal blijven samenwerken. NOAB ondersteunt jullie hierbij met inzichten, inspiratie en een sterk netwerk. Laten we samen deze reis aangaan, met een open blik en een vastberaden hart. De uitdagingen van vandaag bieden ons de kans om te groeien, te innoveren en sterker te worden. Laten we elkaar inspireren en ondersteunen, zodat we niet alleen succesvol zijn in ons werk, maar ook bijdragen aan een duurzame en rechtvaardige toekomst. Samen kunnen we de veranderingen omarmen en de toekomst vormgeven die we voor ogen hebben. Veel leesplezier! Met vriendelijke groet, Dirk-Jan van Blijderveen voorzitter NOAB NOAB.NL 3 VOORWOORD
EEN TOEKOMSTGERICHTE KOERS VRAAGT OM KWALITATIEVE GROEI DOOR: HANS PIETERS Paul Schenderling is het boegbeeld van Postgroei Nederland, een denktank die oproept tot gezonde groei, met oog voor brede welvaart. Bij postgroei verschuift de focus van kwantitatieve groei – groei van de consumptie en het BBP – naar groei in termen van kwaliteit van producten en diensten, kwaliteit van arbeid en kwaliteit van leven en onze leefomgeving. NOAB.NL 4
Paul Schenderling Het begrip postgroei wordt nog wel eens verward met een oproep tot stagnatie en krimp van de economie, vertelt Schenderling. Het tegendeel is het geval, benadrukt hij. Hij onderbouwt zijn betoog met een verwijzing naar de Duitse economie, waar de industrie kampt met goedkope concurrentie uit China. “In een postgroei-economie is kwaliteit belangrijker dan kwantiteit en bulk, en wordt sterk ingezet op het verhogen van de kwaliteitseisen. Ik denk zelf dat de toekomst van de Europese economie in die kwaliteitsimpuls ligt. Het is dé manier om concurrerend te blijven. Wij moeten het continent van de kwaliteit zijn. Duitsland en Nederland zijn interessant, omdat ze allebei spelers in nichemarkten hebben die uitblinken ten opzichte van de wereldwijde concurrentie. Die hebben geen last van de malaise die de generieke industrie wel treft. Het biedt ons een hoopgevend verhaal. Postgroei is hét antwoord om Nederland en Europa concurrerend te houden. Er gaat een impuls vanuit om te innoveren, om producten telkens kwalitatief beter te maken. Het kernpunt van postgroei is dat we de focus moeten verleggen, waarbij we grondstoffen circulair gebruiken en modulaire, kwalitatief goede producten ontwikkelen, die je eenvoudig kunt repareren.” SUFFICIËNTIE De ideeën van de Postgroei-denktank zijn vastgelegd in het boek Er is leven na de groei. Postgroei Nederland identificeert vijf weeffouten in het huidige economische denken. Schenderling: “Op dit moment zorgt onze economie ervoor dat zeven van de negen planetaire grenzen worden overschreden. Dat heeft vijf oorzaken: de uitstoot van broeistofgassen, materiaalverbruik, landverbruik, waterverbruik en de emissie van toxische stoffen. Dat is onhoudbaar, omdat de Aarde bijvoorbeeld simpelweg niet oneindig grondstoffen biedt.” Een centraal begrip binnen postgroei is sufficiëntie. Het omvat twee aspecten. “ POSTGROEI IS HÉT ANTWOORD OM NEDERLAND EN EUROPA CONCURREREND TE HOUDEN” “Het houdt in dat een bedrijf overstapt van een volumegroeistrategie naar een kwaliteitsgroeistrategie. Het betekent ook dat je als bedrijf niet meegaat in de tendens om met een digitale strategie en marketingtools behoeften te creëren bij klanten. Er zijn heel veel NOAB.NL 5 Fotografie: Jaap Schuurmans COVERARTIKEL
“KWALITEIT IS DÉ MANIER OM CONCURREREND TE BLIJVEN. WIJ MOETEN HET CONTINENT VAN DE KWALITEIT ZIJN” ‘bullshitproducten’ waar we vanaf moeten. Dat doe je door te proberen in de werkelijke behoefte van een klant te voorzien in plaats van een klant een behoefte aan te praten.” Het komende decennium, van 2025 tot 2035, is een periode waarin bedrijven volop moeten investeren in innovatie en nieuwe businessmodellen, willen ze concurrerend blijven, verklaart Schenderling. “Een goede strategie is om de eieren over meerdere mandjes te verspreiden, waarbij je de winst voor een deel reserveert voor nieuwe initiatieven. Bijvoorbeeld door ‘incubatoren’ binnen je bestaande onderneming de ruimte te bieden om zich te ontplooien en nieuwe businessmodellen uit te proberen. Deze ‘start-ups’ laat je binnen je bedrijf groeien.” Hier liggen ook mogelijkheden voor NOABadviseurs, meent hij. “Als adviseur en boekhouder kun je mogelijkheden aanreiken om gradueel het businessmodel te veranderen en innoveren.” Hij noemt verschillende voorbeelden van Nederlandse bedrijven die deze aanpak succesvol hanteren. Bij outdoormerk Bever is een pilot om reparatie aan te bieden zo succesvol dat de service over de hele formule is uitgerold. Beddenfabrikant Auping is naast de bestaande productlijn aan de slag gegaan om hun producten circulair te maken. Textielonderneming Zeeman is bezig om leefbaar loon uit te rollen over de hele toeleveranciersketen en Koninklijke Van Wijhe Verf wil de producten van alle toxische stoffen ontdoen en nieuwe, milieuvriendelijke verfproducten ontwikkelen. “Een incubator binnen je bedrijf is een goede manier om je klanten mee te nemen in de nieuwe koers. Ze behouden de keuzemogelijkheid om het oude product te kopen, maar zien ook ‘hé, er is een duurzamer alternatief dat ik ook eens een keer kan uitproberen’.” 6 &GO magazine TOEGEVOEGDE WAARDE VAN ARBEID Bij de materialentransitie is de concurrentie met goedkope spullen en grondstoffen vanuit landen als China een groot probleem, constateert Schenderling. “De hoge kwaliteitsstandaarden die we binnen de Europese Unie willen hanteren, worden ondergraven door goedkope producten die niet aan die standaarden voldoen. Het systeem is zo lek als een mandje. Op webwinkels tref je allerlei elektronica die niet eens een CE-keurmerk heeft. Zolang we dat toestaan ondergraven we onze duurzaamheidsambities, maar ook onze economie en bedrijvigheid.” Hij bepleit strengere controle. “Er is een grotere kans dat er een afzetmarkt voor hernieuwbare grondstoffen ontstaat als we de milieu- en kwaliteitseisen aan de grens handhaven. Producten die niet aan die eisen voldoen, zoals goedkoop plastic uit China, zouden dan niet eens de markt op kunnen.” Een tweede vereiste is dat marktvraag wordt gecreëerd, betoogt Schenderling. Hij is voorstander van een heffing op het gebruik van primaire grondstoffen. “Daarmee maak je in één klap het gebruik van gerecyclede grondstoffen aantrekkelijker.” Postgroei heeft ook gevolgen voor de arbeidsmarkt. “Nu is er geen enkele prikkel om te innoveren, omdat arbeid ontzettend goedkoop is. Door het minimumloon op te hogen, dwing je bedrijven om in beweging te komen.” Er zullen bedrijven zijn die dat niet overleven, weet hij. “Maar de arbeidscapaciteit die daardoor vrijkomt, kan worden ingezet in sectoren waar nu grote krapte is. Waarbij je die mensen werk kunt bieden dat productiever is, beter wordt betaald en meer kwaliteit van arbeid biedt.” LEESTIP > Paul Schenderling, Er is leven na de groei. Hoe we onze toekomst realistisch veiligstellen. Postgroei Nederland & Bot Uitgevers, 2022. COVERARTIKEL
Slimme accountancy begint met inzicht + Bedrijfssoftware voor Accountancy Slimme accountancy. Vaak is het een kwestie van anders kijken naar digitale processen. Door één totaaloplossing te gebruiken regel je alles heel efficiënt vanuit hetzelfde systeem. Door slimme automatisering krijg je meer ruimte voor de persoonlijke benadering van jouw klanten. Uitzicht begint met inzicht. Kijk voor meer informatie op Exact.nl
Ondernemen met oog voor milieu, mens en maatschappij DOOR: FEMKE HELLINGS Maatschappelijk verantwoord ondernemen staat steeds hoger op menig bedrijfsagenda. Niet zo gek, want Europa stelt steeds hogere eisen op het gebied van duurzaam en sociaal ondernemen. Neem nou de integratie van Environmental, Social and Governance (ESG) factoren in financiële verslaggeving. Wat is jouw rol als adviseur? Met welke bredere maatschappelijke en milieutrends moet je rekening houden en waar liggen kansen voor de toekomst? GROEIENDE VRAAG Het doel van de ESG-rapportage is helder: de duurzaamheidsprestaties van het bedrijf in kaart brengen en verder verbeteren. Maar liefst 89% van de beleggers houdt rekening met ESG-factoren bij investeringsbeslissingen. Volgens McKinsey publiceert zo’n 90% van ’s werelds grootste bedrijven al ESGrapporten. Grote beursgenoteerde organisaties en banken en verzekeringsmaatschappijen met meer dan 500 medewerkers zijn het dan ook verplicht vanaf boekjaar 2024. Dit heeft de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) bepaald. De verwachting is 8 &GO magazine dat mkb-bedrijven snel zullen volgen. De CSRD wordt de komende jaren namelijk stapsgewijs ingevoerd voor andere bedrijven. VOORDELEN ESG-RAPPORTAGE Niet alleen door veranderingen in regelgeving zul je steeds meer klanten krijgen die vragen om een ESG-rapport. Ook omdat steeds meer consumenten en potentiële medewerkers vragen om duurzame bedrijfspraktijken, is het voor bedrijven interessant om hun prestaties op ESG-gebied te monitoren en verbeteren. Mensen werken graag samen met een
“MAAR LIEFST 89% VAN DE BELEGGERS HOUDT REKENING MET ESG-FACTOREN BIJ INVESTERINGSBESLISSINGEN” bedrijf dat aandacht heeft voor duurzaamheid, ethiek en verantwoorde bedrijfsvoering. En dan heb je ook nog de intrinsieke motivatie. Wie wil er nu niet goed doen voor mens, milieu en maatschappij? Verder kan het ook zijn dat een mkb-bedrijf indirect al te maken heeft met CSRD, bijvoorbeeld omdat ze samenwerken met grotere ondernemingen die wél onder de CSRD vallen. JOUW ROL ALS ADVISEUR Hoe dan ook, best kans dat je de term ESG-rapportage binnenkort hoort vallen bij je klant. Of een telefoontje krijgt van hun duurzaamheidsprofessional die jou om input vraagt. In zo’n ESG-rapportage analyseer en evalueer je activiteiten en resultaten op de gebieden milieuvriendelijkheid, sociale verantwoordelijkheid en bedrijfsvoering. Volgens vaste criteria monitor, rapporteer en evalueer je de inspanningen. Zo zie je wat de impact van de onderneming is op het milieu en de lokale maatschappij, hoe medewerkers worden behandeld en of je met ander beleid misschien de bedrijfsvoering kunt verbeteren of betalingsachterstanden kunt voorkomen. Als financieel adviseur zul je wellicht het snelst helpen binnen de pijler bedrijfsvoering, maar ook de pijlers milieu en sociaal zijn relevant. Tel daarbij op dat jij degene bent met ervaring met verslaglegging en je bent voorbereid. • Milieu (Environmental): Is het bedrijf bezig met het verminderen van de CO2-uitstoot? En hoe zit het met waterbesparing, afvalreductie en de inzet van duurzame voertuigen? • Sociaal (Social): Hoe gaat het bedrijf om met medewerkers, leveranciers en klanten? Hoe zit het met arbeidsomstandigheden, maatschappelijke bijdragen aan de lokale gemeenschap en diversiteit op de werkvloer? • Bestuur (Governance): Is het management transparant, verantwoordelijk en integer? Hoe onafhankelijk zijn bestuurders en hoe zien de ethische normen en het beloningsbeleid eruit? BREDERE MAATSCHAPPELIJKE EN MILIEUTRENDS Kijken we breder dan de eigen organisatie, dan zien we een aantal dingen gebeuren in de maatschappij. Nederland wordt drukker, diverser, eenzamer en minder arm. Als het gaat om vrouwenemancipatie zijn we nog vrij traditioneel en door de vergrijzing zijn we steeds kwetsbaarder. Wereldwijd hebben we te maken met thema’s als klimaatverandering, technologische innovatie, demografische verschuivingen en sociale instabiliteit. Deze thema’s gaan de wereld blijvend veranderen en verdienen dus alle aandacht. Omdat we verandering alleen samen kunnen realiseren, worden de thema’s ieders verantwoordelijkheid. Met nu dus de thema’s milieuvriendelijkheid, sociale verantwoordelijkheid en bedrijfsvoering als verplichte zaken op de agenda. We moeten immers goed voor onze aarde en elkaar zorgen. UITDAGINGEN EN KANSEN Het opnemen van ESG-gegevens in financiële rapportages vraagt om bepaalde vaardigheden en kennisverdieping van jou als financieel professional. Je moet weten hoe je data verzamelt, hoe je analyseert en hoe je gegevens openbaar maakt. Deze investering – denk aan training en de juiste software – is zeker de moeite waard. Met een ESG-rapportage kun je je klanten immers op vele vlakken helpen. Zo kan een ESG-rapport hun reputatie verbeteren, maatschappelijk verantwoorde beleggers aantrekken en risico’s in verband met klimaatverandering en andere omgevingsfactoren beperken. Ben jij een adviseur die meedenkt over strategische zaken en futureproof ondernemen? Stel dan eens voor de ESG-factoren mee te nemen in de verslaglegging. Niet alleen je klanten en medewerkers, maar ook het milieu en de maatschappij zullen je dankbaar zijn. NOAB.NL 9 TRENDS EN ONTWIKKELINGEN
“ HET IS VRESELIJK ALS HET JE OVERKOMT” DOOR: HENK POKER Ben jij goed voorbereid op een cyberaanval? Cyberaanvallen zijn aan de orde van de dag. Je kunt geen krant openslaan of een digitale nieuwsbron openen, of er wordt wel melding gemaakt van een cyberaanval. In tegenstelling tot wat velen wellicht denken, treft dit niet alleen de grotere organisaties. Ook kleine bedrijven kunnen interessant zijn voor cybercriminelen. NOAB-kantoren hebben klanten en het is de plicht van elk kantoor om de gegevens van klanten zo goed mogelijk te beschermen. Echter, hoe goed je deze bescherming ook op orde hebt, 100% veiligheid bestaat niet. Daarom is het verstandig om je zo goed mogelijk voor te bereiden op een mogelijke cyberaanval. Het is niet voor niets dat het Nationaal Cyber Security Centrum ondernemers en burgers nadrukkelijk wijst op de gevaren van cybercrime. Want één ding staat vast: het kan ook jou gebeuren. Het NCSC helpt risico’s tot een minimum te beperken 10 &GO magazine en hanteert daarvoor vijf basisprincipes* die de digitale weerbaarheid van bedrijven en kantoren zo goed mogelijk op orde moet brengen. SLIM Het teleurstellende is echter dat je, ook als je deze zaken goed voor elkaar hebt, toch getroffen kunt worden door een cyberaanval. “Dat klopt,” zegt Marieke Bronsveld, security officer bij CJ2, een bedrijf dat ISP- en hostingdiensten biedt en dagelijks werkt aan de hoogste
“CRIMINELEN ZIJN SLIM EN PROBEREN OP ALLERLEI MANIEREN BIJ JOU BINNEN TE KOMEN” standaarden op het gebied van informatiebeveiliging. “Criminelen zijn slim en proberen op allerlei manieren bij jou binnen te komen,” vertelt Marieke. “En dat kan op vele manieren. Bijvoorbeeld door een datalek of een inbraak in het systeem, waarna de crimineel dreigt met het in de openbaarheid brengen van gegevens. Heel populair zijn ook phishingmails, waarbij een medewerker op een verkeerd linkje klikt en er vaak ongemerkt malware wordt geïnstalleerd. Daardoor wordt jouw account gebruikt om binnen het systeem een volgende stap te maken naar medewerkers met meer beslissingsbevoegdheid. Bekend zijn ook de DDOS-aanvallen, waarbij er ineens veel mails naar jouw server worden gestuurd, waardoor de servers plat komen te liggen en de beveiliging minder goed werkt.” Nadeel is dat met name kleinere organisaties vaak niet de mensen hebben om de IT goed in te regelen, laat staan optimaal te beveiligen. Bovendien is daar vaak minder budget voor en dus is het risico op een cyberaanval evident. “Het is vreselijk als het je overkomt,” geeft Marieke aan. “Daarom zou elke organisatie er goed aan doen om zich goed voor te bereiden. Zoals bijvoorbeeld de Technische Universiteit Eindhoven onlangs. Er werd in het weekend een aanval gesignaleerd en meteen actie ondernomen. Daardoor lag het systeem er wel een tijdje uit, maar kon grote schade worden voorkomen.” OPEN CULTUUR “Wat kleinere organisaties kunnen doen? Zorg in elk geval dat je een plan klaar hebt liggen. Bijvoorbeeld wie je kunt bellen als zich een aanval voordoet. Zorg dat je de cybersecurity op orde hebt en creëer een open cultuur binnen je organisatie. Heeft iemand een fout gemaakt, dan moet hij of zij dat zo snel mogelijk kunnen en durven melden. Anders worden de gevolgen vaak alleen maar erger. Vroegtijdig ingrijpen is bij een cyberaanval van essentieel belang.” Verder raadt Marieke phishingtrainingen aan: “Waar kun je wel of niet op klikken, waar moet je op letten, zitten er spelfouten in de mail, wie is de afzender? Ook is het verstandig medewerkers alleen toegang te geven tot informatie die ze nodig hebben. Maak een back-up, elke dag en het liefst nog vaker. Voer updates uit, dat wordt echt nog te vaak vergeten. En tenslotte kun je een ethische hacker uitnodigen, die jouw systeem checkt en waar mogelijk hiaten eruit kan halen.” IN THE CLOUD Tenslotte, we hadden het er al even over, werkt elk NOAB-kantoor met gegevens van de klant. De klant die ervan uitgaat dat zijn gegevens in vertrouwde handen zijn. “Nederlandse ondernemers moeten voldoen aan de privacywet AVG, waardoor de persoonsgegevens worden beschermd. Dat brengt veel verplichtingen voor de ondernemer met zich mee,” weet Marieke. “Het verbaast ons daarom dat het met het hosten vaak fout gaat. Veel gegevens worden in the cloud gezet, maar vaak blijkt dit bij een buitenlandse organisatie te zijn, die niets te maken heeft met Nederlandse wetgeving. Hoe zit het dan met de veiligheid van die gegevens? Je weet niet wat er met de data gebeurt, je zet het in feite in de etalage. Daarom adviseren wij onze klanten altijd om te kiezen voor een Nederlands of Europees bedrijf, dan weet je zeker dat je te maken hebt met een cloudleverancier die zich dient te houden aan Europese wetgeving. Ook dat biedt meer veiligheid.” En dan nog maar eens, 100% veiligheid bestaat niet. “Dat klopt. Maar, als je als cloudleverancier over het certificaat ISO 27001 beschikt, kun je bijna 100% veiligheid garanderen. En als kantoor zelf een ISOcertificering behalen of delen van deze kwaliteitsnorm implementeren, is natuurlijk ook een heel mooi streven.” *Kijk voor deze vijf basisprincipes van digitale weerbaarheid op www.ncsc.nl. NOAB.NL 11 TRENDS EN ONTWIKKELINGEN
Financial selfcare: de basis voor financiële vrijheid Fotografie: Lizzy Ann, About the people links Lieke Danenberg, rechts Puck Landewé DOOR: HANS PIETERS Puck Landewé en Lieke Danenberg willen met het financiële platform Elfin één miljoen vrouwen helpen financieel onafhankelijk te worden. “Het is een olievlek,” vertelt Danenberg. “We zijn eind 2021 begonnen met vijf vrouwen te helpen en afgelopen week hebben we drieduizend vrouwen in één week geholpen.”
“GELD GAAT NIET OVER EEN BEDRAG. GELD GAAT OVER KEUZES EN VRIJHEID” De Elfin-missie is uitgewerkt in zes punten, die de bouwstenen vormen voor ‘financiële selfcare’. De belangrijkste daarvan zijn: rondkomen met je geld, geen schulden hebben, niet afhankelijk zijn van een partner, overheid of familie en vermogen kunnen opbouwen voor later. “Het gaat er uiteindelijk om dat je niet wordt belemmerd om de keuzes te maken die je wilt maken. Geld gaat niet over een bedrag. Geld gaat over keuzes en vrijheid. Een droom blijft een droom als je het niet concreet maakt. Er zit bijna altijd een geldkeuze aan vast.” GELD IS ZUURSTOF In hun boek Financial Selfcare maken ze de vergelijking ‘geld is zuurstof’. Danenberg legt de vergelijking uit aan de hand van een persoonlijk voorbeeld. “Nadat ik voor mezelf was begonnen, kwam ik op een punt dat ik mijzelf de vraag stelde: wat wil ik in het leven? Voordat je het weet zit je in een ratrace van werken en kinderen opvoeden. We reisden altijd heel veel met z’n tweetjes. Mijn droom werd om dat ook samen met de kinderen te blijven doen. Toen ben ik gaan uitrekenen hoeveel dat kost en heb ik daar elke maand een bedrag voor opzijgezet. Inmiddels gaan we voor de vierde keer op reis. Het is dus zuurstof geweest voor mijn droom. Die was niks, totdat ik er daadwerkelijk een prijskaartje aan ging hangen, er geld voor spaarde en een route maakte. Geld geeft rust.” In Nederland is 44% van de vrouwen financieel afhankelijk van hun partner, blijkt uit onderzoek. De maatstaf hiervoor is een (fulltime) minimumloon. “Dat is cultureel zo bepaald, met het kostwinnersmodel, waardoor je automatisch een scheve verhouding krijgt,” vertelt ze. “Het is prima dat je de taken verdeelt. Maar als het om geld gaat, zeggen we ‘zorg dat je goed op de hoogte bent van wat is afgesproken bij levensveranderende gebeurtenissen’. En dat je weet wat dat voor jou betekent. Daar wil je niet naïef in zijn. En toch is het in 80% van de gevallen een negatieve financiële verrassing als de relatie uitgaat. Dan ben je al te laat.” Tegen mannen die zeggen ‘is dat wel nodig dat vrouwen financieel onafhankelijk worden?’, zeg ik altijd ‘het is wel fijn als je vrouw bij je blijft omdat ze je leuk vindt, niet omdat je geld hebt’.” VROUWELIJK ROLMODEL “We zagen dat er veel financiële informatie is, maar eigenlijk niet één vrouwelijk rolmodel dat net als wij praktische geldvragen heeft.” Er is vanuit de financiële sector sprake van een bias dat vrouwen minder risico’s nemen, constateert ze. “Terwijl het over het algemeen betere beleggers zijn.” Ze vertelt dat vrouwen het gevoel hebben dat beleggen niet voor hen is – “omdat het een mannenwereld is” – en dat ze te weinig kennis hebben. “Geen vrouw noemt zichzelf een ervaren belegger.” Landewé en Danenberg besloten verschillende hypotheses te testen, zoals: vinden vrouwen geld geen leuk onderwerp, vertelt Danenberg: “Dat is niet zo.” De volgende vraag luidde: wat zorgt ervoor dat ze geen stappen nemen? “Daar kwamen antwoorden uit als: ‘angst’, ‘gebrek aan tijd’ en ‘ik kan het niet’. Vervolgens dachten we: wat als we de informatie laagdrempelig maken? Stappen ze dan wel in? Zo zijn we gaan ‘tweaken’ met als uitgangspunt: hoe kunnen we vrouwen het beste helpen? Geld is een onmisbare voorwaarde om je leven te kunnen inrichten op je eigen voorwaarden. Alleen worstelen we met de stap daarnaartoe. Daarom is het belangrijk om er doelen aan te koppelen. We zijn slecht in het nemen van beslissingen voor de lange termijn. Onze hersenen trekken dat niet zo goed. Als we over pensioen praten, is de reactie heel vaak ‘ik leef nu’. GECOMMITTEERD ZIJN “Het is moeilijk om nu beslissingen te nemen voor de lange termijn. De instant-gratificatie krijg je niet. Financieel onafhankelijk worden is saai. Het duurt lang. Daarom is consistent blijven zo belangrijk. We zien dat veel vrouwen in eerste instantie geïnteresseerd zijn, maar niet gecommitteerd. Als je geïnteresseerd bent, wil je beter worden met geld. Pas als je gecommitteerd bent, ga je er ook daadwerkelijk tijd in stoppen om er beter in te worden. Wat daarbij helpt, is dat je goed weet wat je wil in het leven. Er is geen mooiere motivatie denkbaar.” NOAB.NL 13 TRENDS EN ONTWIKKELINGEN
AI als hulpmiddel voor ijzersterke marketing
Sinds ChatGPT in november 2022 werd gelanceerd, hebben we toegang tot een virtuele assistent die helpt bij creatieve processen, marketingstrategieën en communicatie. Om daar het maximale uit te halen, is het belangrijk om te begrijpen hoe je deze tool effectief inzet. Want of je nu voor- of tegenstander van kunstmatige intelligentie bent, één ding is zeker: het gebruiken van AI kan je kantoor naar grotere hoogtes brengen. DOOR: FEMKE HELLINGS Ben je van plan om te brainstormen over een nieuwsbrief met als onderwerp belastinghervormingen, maar is er niemand beschikbaar? Dat is sinds de komst van de slimme chatbot geen probleem. Vragen stel je rechtstreeks aan ChatGPT. Na het aanmaken van een account, begin je met het stellen van open vragen, zoals: ‘Met wat voor belastinghervormingen krijgen we in 2025 te maken?’. Er volgt direct een opsomming waarmee je verder kunt. Hierna is het belangrijk context aan je vraag te geven. Door te experimenteren met verschillende prompts en deze te verfijnen op basis van de gegenereerde ideeën, krijg je de meest optimale resultaten van de chatbot. Het brainstormen begint dus breed, en eindigt met concrete voorbeelden. WAARDEVOLLE PARTNER ChatGPT ziet zichzelf als waardevolle partner van ondernemers en marketingprofessionals. Bij het ontwikkelen van campagnes, schrijven van advertentieteksten en optimaliseren van content kan de chatbot helpen met het identificeren van trends of het formuleren van klantgerichte boodschappen. Hier is het – anders dan bij het brainstormen – belangrijk om gerichte suggesties te doen. Bijvoorbeeld: ‘Schrijf een aantrekkelijke kop voor een socialmediapost die onze nieuwe app promoot.’ Als de doelgroep duidelijk is, kan de chatbot de tekst daar volledig op aanpassen. Vraag de chatbot ook altijd om variatie, zodat je betere resultaten krijgt en daaruit kunt kiezen. BESPAAR TIJD Een goed geschreven e-mailcampagne kan het verschil maken voor jou of je klant. ChatGPT kan helpen met het schrijven van e-mails, het bedenken van subjectregels en het optimaliseren van structuur. De chatbot helpt zelfs met spelling en grammatica en zal suggesties doen om teksten nog duidelijker en effectiever te maken. Al blijft het natuurlijk belangrijk om deze informatie te dubbelchecken. Heeft een klant al interesse in je kantoor getoond, maar is hij of zij nog niet helemaal overtuigd? Vraag ChatGPT een follow-up e-mail te schrijven voor die specifieke klant. Ook bij een e-mailcampagne is het handig om vanuit verschillende invalshoeken te denken: ‘Bedenk drie verschillende subjectregels voor een e-mail over de positie van de zzp’er in 2025’. Zelfs de schrijfstijl past de chatbot aan jouw persoonlijke wensen aan. Dit alles doet ChatGPT in een oogwenk. Dat bespaart veel tijd. VERMIJD VAGE OMSCHRIJVINGEN Het succes van ChatGPT hangt af van hoe goed je je prompts formuleert. Een duidelijke, specifieke en doelgerichte prompt helpt de chatbot om relevante en bruikbare antwoorden te geven. Hoe specifieker je bent in je vraag, hoe beter het antwoord van ChatGPT zal aansluiten bij je verwachtingen. Daarvoor is het belangrijk te weten wat je wilt bereiken (advies, analyse, rapportage of procesoptimalisatie?) en wie de doelgroep is (klanten of collega’s?). Vervolgens is een specifieke richtlijn nodig. Niet: ‘Geef advies over belasting’, maar: ‘Welke fiscale voordelen kan een middelgroot bedrijf in de IT-sector benutten NOAB.NL 15 INNOVATIE
“CHATGPT KAN EEN KRACHTIGE TOOL ZIJN, ALS JE WEET HOE JE HET MOET GEBRUIKEN” binnen 2025 in Nederland?’. Achtergrondinformatie verstrekken helpt daarbij. Een vraag zonder context luidt: ‘Maak een duurzaamheidsrapport’. Beter is: ‘Maak een duurzaamheidsrapport voor een retailbedrijf met 50 medewerkers dat wil voldoen aan ESG-rapportageeisen in de EU’. De chatbot geeft resultaten graag weer in elke gewenste structuur. Denk aan: ‘Maak een SWOTanalyse over het overstappen naar papierloos werken binnen een accountantskantoor’. Of de opsomming: ‘Geef vijf voordelen van het gebruik van een elektronische handtekening bij belastingaangiftes’. ChatGPT is zelfs in staat sjablonen te maken. Zeg bijvoorbeeld: ‘Ontwerp een e-mailtemplate om klanten te informeren over CO2compensatie voor hun bedrijf’’. NIET ALLEEN EEN HULPMIDDEL ChatGPT kan dus een krachtige tool zijn, als je weet hoe je het moet gebruiken. Het schrijven van effectieve prompts is cruciaal om de kwaliteit van de gegenereerde output te verbeteren. Door duidelijk, specifiek en contextueel te zijn en door te experimenteren met verschillende prompts is het mogelijk de kracht van de chatbot te gebruiken voor ijzersterke marketing. ChatGPT profileert zichzelf niet alleen als hulpmiddel maar als partner in creatieve en zakelijke processen. Op die manier haal je momenteel het maximale uit deze innovatieve technologie. Want wat de toekomst met AI ons precies gaat brengen, is door niemand te voorspellen. Zelfs niet door ChatGPT. Dit voorjaar biedt NOAB een Introductieworkshop AI en AI Assistenten aan. Meer informatie en inschrijving: NOAB-leden: https://portaal.noab.nl/academy/ cursussen/ niet-leden: https://portaal.noab.nl/Cursusoverzicht/ 16 &GO magazine
Ben je een administratie- of accountantskantoor dat op zoek is naar continuïteit en het waarborgen van kennis en kwaliteit in salaris- en personeelsadministratie? Bij Loonvisie staan we klaar om deze taken volledig van je over te nemen. Wij optimaliseren samen met jou de werkprocessen en systemen, zodat deze perfect aansluiten op de behoeften van jouw kantoor en die van je klanten. Elsloo | Emmen | Lienden | Roermond info@loonvisie.nl | 085 792 13 00 NOAB.NL 17 Ernst-Jan Pfauth
Effectiever werken voor een gelukkiger leven DOOR: FEMKE HELLINGS Elke dag bewuste keuzes maken. Je aandacht richten op betekenisvolle activiteiten, weg van afleidingen als eindeloos scrollen, mailen en vergaderen. Je leest erover in het boek Intentioneel leven van ErnstJan Pfauth. Hij legt uit hoe je uitstelgedrag, een smartphoneverslaving en oppervlakkig werk vermijdt. Hoe effectiever je werkt, hoe gelukkiger je wordt!
“STEEDS MEER VAN ONZE TIJD WORDT OMGEZET IN GELD VOOR GROTE TECHNEUTEN” MAN MET EEN MISSIE Naast zijn boeken ken je Ernst-Jan misschien van zijn podcast Jonge jaren. Voorheen was hij medeoprichter van en directeur bij De Correspondent. “Drie jaar terug, toen ik werkte aan artikelen en boeken over geluk, kwam ik erachter dat ik zelf niet echt leefde naar wat me gelukkig maakt,” vertelt hij. “Bovendien merkte ik dat alle zelfhulpboeken dezelfde strekking hebben: doe waar je blij van wordt. Inmiddels weten we wel dat we meer tijd met dierbaren moeten doorbrengen en vaker nee moeten zeggen, maar het probleem is dat we steeds afgeleid worden. Hoe geef je prioriteit aan wat jíj belangrijk vindt? Ik besloot mensen te gaan helpen. Ik wil zoveel mogelijk kennis naar boven krijgen en delen.” RISICO’S OP DE LOER Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde kenniswerker elke 44 seconden wordt afgeleid. Niet zo gek dat focussen steeds moeilijker wordt. Die afleiding komt deels door maatschappelijke verwachtingen, legt Ernst-Jan uit, maar ook door technologie. “Ons mediagebruik is gigantisch toegenomen in de afgelopen kwart eeuw. Na de smartphone en social media kwamen er slimme brillen en horloges. Steeds meer van onze tijd wordt omgezet in geld voor grote techneuten. Tegen al hun inspanningen kun je als individu gewoon niet op. Het gevaar: prikkel- en telefoonverslaving. Met grote kans op verzuim, lagere creativiteit en productiviteit en minder werkgeluk. We raken uitgeput.” INTRINSIEKE MOTIVATIE Extrinsieke gelukmakers als geld, populariteit en status hebben één ding gemeen: je hebt er nooit genoeg van. Volgens Ernst-Jan is het zaak je te richten op dingen die jou van binnenuit voldoening geven. Dat geeft energie en richting. “Het is wetenschappelijk bewezen dat we gelukkig worden van in een flow raken,” gaat hij verder. “Van chirurgen tot schaapsherders, het doet ons goed onszelf te verliezen in een activiteit. In zo’n flow kom je pas als je iets met volle aandacht doet en een beetje uitgedaagd bent, denk aan het voorbereiden van die lastige presentatie. Als je continu afgeleid bent, lukt dit niet. Met de volgende tips lukt het wél.” • Frame je tijd en aandacht “Pushnotificaties kunnen je productiviteit en tevredenheid ten gronde richten. Zet meldingen zoveel mogelijk uit en bespreek het beleid rond bereikbaarheid in je team. Misschien kunnen jullie werken met een algemene mailbox en deze om beurten beheren? Of klanten laten weten binnen hoeveel uur ze antwoord mogen verwachten en wat ze moeten doen bij dringende zaken? Bij De Correspondent hadden we vaste momenten waarop schrijvers niet gestoord mochten worden.” • Gebruik je telefoon met een intentie “Wil je reageren op iemand, of een foto van je werk delen? Prima. Maar pak die telefoon niet uit verveling in de pauze en plof er ’s avonds niet mee op de bank. Ik ken niemand die zich hierna energieker voelt! Beter is het om schermtijd in te stellen, een kluis met tijdslot te gebruiken of je telefoon uit het zicht te leggen. Het is net als met een zak chips. Ligt die op het aanrecht, dan eet je hem eerder dan wanneer hij achter in de berging ligt. Zelf gebruik ik de app Onesec. Elke keer als ik iets open, krijg ik 30 seconden de vraag ‘wat ben je van plan te doen?’ in beeld. Het is een illusie om te denken dat je het op wilskracht redt. Alleen harde blokkades helpen.” NOAB.NL 19 TRENDS EN ONTWIKKELINGEN
“EEN VASTE WANDELING, WEEKSTART OF WEEKAFSLUITING IS EEN GOEDE GEWOONTE” • Omarm uitstelgedrag “Komt een bepaalde taak er steeds niet van? Grote kans dat het iets is dat je graag doet, maar dan wel perfect. De taak uitstellen is dan een manier om jezelf te beschermen tegen teleurstelling. Mijn tip als je ergens tegenaan hikt? Besef dat je blijkbaar iets waardevols wilt gaan doen. Je kunt ook anti-uitsteltrucs toepassen, zoals je werkdag beginnen met een waardevolle taak die om focus vraagt. Mailen en vergaderen doe je ‘s middags. En maak de taak klein. Je zult zien, als je iets maar een kwartier hoeft te doen van jezelf, ga je negen van de tien keer langer door.” • Verslons bewust “Een succesvolle carrière, goed onderhouden woning, gelukkig sociaal en gezinsleven én een lichaam in topconditie; je kunt onmogelijk toekomen aan alles wat van je van jezelf verwacht. Bepaal dus welke dingen je bereid bent te laten verslonzen. Maak je de bewuste keus het huishouden uit te besteden of minder op stap te gaan als je een kind krijgt? Dan wordt het verslonzen minder pijnlijk. Sterker nog: dan verandert fear of missing out in joy of missing out.” • Maak ruimte voor reflectie “Een vaste wandeling, weekstart of weekafsluiting is een goede gewoonte. Waar heb je het meest van genoten? Waar heb je verschil gemaakt? Sinds een tijdje stel ik mezelf elke vrijdagmiddag vijf vragen. Daar bel ik op maandag met een vriend over. We vertellen elkaar wat goed en niet goed ging en wat de prio’s voor komende week zijn. Zo blijven we leren.” 20 &GO magazine
NOAB adviesgroep voor leden NOAB heeft een betrouwbaar netwerk van specialisten opgebouwd om op terug te vallen zodra extra specialistische kennis nodig is. Voor meer informatie: Fiscaal-juridisch Marree & van Uunen Belastingadviseurs T: 013 - 5 773 481 E: info@marree-cs.nl W: www.marree-cs.nl STILSTAAN IS GEEN OPTIE NOAB.NL 21
NOAB ACADEMY Aan de slag met AI in jouw kantoor Introductie AI en AI Assistenten DOOR: CHANTAL VAN PELT Artificial Intelligence (AI) klinkt voor velen nog als iets van de toekomst, maar voor administratie- en belastingkantoren is het een technologie die nu al een groot verschil kan maken. Of het nu gaat om het automatiseren van taken, het verbeteren van de klantcommunicatie of het versnellen van processen: AI biedt ongekende mogelijkheden. Toch roept het gebruik ervan ook veel vragen op. Hoe begin je? Wat betekent het voor je dagelijkse werk? En hoe zorg je ervoor dat je het verantwoord inzet? FOCUS OP PRAKTISCHE TOEPASBAARHEID Voor veel kantoren is AI een nieuwe wereld die op het eerste gezicht wat overweldigend kan lijken. Maar dat hoeft niet zo te zijn. NOAB Academy speelt in op deze behoefte met de workshop ‘Introductie AI en AI Assistenten’, waarin deelnemers op een toegankelijke manier leren hoe zij AI-tools zoals ChatGPT en Copilot kunnen gebruiken om tijd te besparen en efficiënter te werken. Wat deze workshop uniek maakt, is de focus op praktische toepasbaarheid. Het draait niet om ingewikkelde termen of theorie, maar om hoe je AI direct kunt toepassen in je dagelijkse werk binnen een administratieve of financiële omgeving. Onder leiding van ervaren docenten worden deelnemers stap voor stap meegenomen in de mogelijkheden. De training is zo ontworpen dat zowel beginners als mensen met enige ervaring met AI meteen mee kunnen komen. Dankzij 22 &GO magazine hands-on oefeningen krijg je snel grip op tools die ingewikkeld lijken, maar verrassend gebruiksvriendelijk zijn. De workshop laat zien hoe je AI niet alleen kunt gebruiken om processen te versnellen, maar ook om meer focus te krijgen op wat écht belangrijk is: het adviseren van je klanten. Denk aan het automatiseren van rapportages of het snel genereren van teksten, maar ook aan het analyseren van gegevens die jouw klanten helpen betere beslissingen te nemen. Hierdoor houd je meer tijd over voor persoonlijke gesprekken en strategisch advies. VERANTWOORD WERKEN MET AI Een ander belangrijk aspect van de training is de aandacht voor ethiek en privacy. AI biedt krachtige tools, maar brengt ook verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe zorg je ervoor dat klantinformatie beschermd blijft? Welke stappen neem je om te voldoen aan de wetgeving?
“HET MOOIE VAN AI IS DAT HET NIET ALLEEN EFFICIËNTIE OPLEVERT, MAAR OOK HET WERKPLEZIER VERGROOT” Tijdens de training leer je hoe je AI op een verantwoorde manier kunt inzetten, zodat je niet alleen efficiënter werkt, maar ook het vertrouwen van je klanten behoudt. Creating Insights, het opleidingsinstituut dat de training heeft opgezet, legt uit waarom deze cursus zo actueel is: “AI is geen toekomstmuziek meer, het is een technologie die nu al enorme impact heeft op ons vakgebied. Maar wat veel mensen niet beseffen, is hoe toegankelijk het eigenlijk is. We laten deelnemers zien hoe ze met een paar eenvoudige stappen hun werk efficiënter kunnen maken, zonder dat ze technische kennis nodig hebben.” De training is interactief en praktijkgericht. Na een korte introductie over wat AI kan, gaan deelnemers zelf aan de slag met tools zoals ChatGPT en Copilot. De oefeningen zijn gebaseerd op reële werksituaties, zodat je direct ervaart hoe AI in jouw kantooromgeving past. Daarnaast is er volop ruimte voor vragen en persoonlijke begeleiding, waardoor de training voor iedereen waardevol is, ongeacht het ervaringsniveau. Het mooie van AI is dat het niet alleen efficiëntie oplevert, maar ook het werkplezier vergroot. Door terugkerende taken te automatiseren, houd je tijd over voor wat echt belangrijk is. Volgens Creating Insights ligt hierin de kracht van AI: “Het gaat niet om het vervangen van mensen, maar om het versterken van wat we doen. Doordat je minder tijd kwijt bent aan administratie, kun je meer aandacht besteden aan de dromen en doelen van je klanten. Dat maakt je werk niet alleen effectiever, maar ook leuker.” COMMUNITY CHATGPT & AI En het blijft niet bij de workshop alleen. NOAB komt in september weer met een Community ChatGPT & AI, exclusief voor NOAB-leden. Tijdens deze Community kunnen deelnemers hun kennis verdiepen, ervaringen uitwisselen en samen blijven leren over de mogelijkheden van AI. Dit biedt niet alleen inspiratie, maar helpt ook om de nieuwste ontwikkelingen bij te houden en in te zetten in jouw praktijk. MEER INFORMATIE EN INSCHRIJVEN • Introductieworkshop AI en AI Assistenten • Community ChatGPT & AI NOAB-leden: https://portaal.noab.nl/academy/cursussen/ Niet-leden: https://portaal.noab.nl/Cursusoverzicht/ NOAB.NL 23 NOAB ACADEMY
Grip op financiën voor clubs en verenigingen De missie van DiVa Sport en NIKKI 24 &GO magazine Fotografie: Maarten van der Wal Néke Hooff en Riana Gouwen
“WE HELPEN CLUBS MET HUN DIGITALISERINGSSLAG, IETS WAAR VEEL VERENIGINGEN TEGENOP ZIEN” DOOR: EVELINE AAN DE WIEL Een gebrek aan vrijwilligers, onvoldoende expertise en toenemende regeldruk: veel sportclubs en -verenigingen worstelen met hun financiële administratie. NOAB-kantoor DiVa Sport is opgericht om de clubs te helpen, vertelt mede-eigenaar Riana Gouwen. “Wij ontzorgen clubs door de administratie te digitaliseren en financiële processen te vereenvoudigen: daar is een wereld mee te winnen.” Er zijn best veel sportverenigingen die hun administratie laten doen, maar meestal ontbreekt de continuïteit, merkt Riana. “Vaak biedt een lid, een sponsor of een bevriende accountant op vrijwillige basis hulp aan. Maar dan sta je als club meestal onderaan het lijstje. Je bent nooit als eerste aan de beurt. En als zo’n lid weggaat of de sponsoring stopt, dan vervaagt het vaak. Er is dus geen continuïteit, waardoor clubs nauwelijks grip hebben op de financiën. Daardoor kan er geen verantwoording worden afgelegd aan de leden, loopt een club subsidies mis en liggen financiële problemen op de loer.” SAMEN STERKER Verenigingen in Nederland spelen een belangrijke rol binnen onze samenleving en worden grotendeels bestuurd door vrijwilligers. De penningmeester heeft vaak een zware en veelomvattende taak. Door een groot deel van deze taken uit handen te nemen, zijn vrijwilligers vaker bereid een steentje bij te dragen, besefte Riana, sinds 2018 eigenaar van administratiekantoor Financial Checkpoint. “Voor een grote voetbalvereniging in Rotterdam heb ik de financiële administratie helemaal opnieuw ingesteld, en zoveel mogelijk gedigitaliseerd. Daar was de club enorm mee geholpen. Daarna werd ik benaderd door een andere voetbalvereniging, die samenwerkte met NIKKI voor het innen van de contributie. Toen we daar samen aan tafel zaten, dachten we al: misschien kunnen we iets voor elkaar betekenen.” Begin 2024, aangespoord door tennisvriend Néke Hooff, besloot Riana contact op te nemen met NIKKI. Niet lang daarna zat zij samen met Jordy Jansen, commercieel directeur bij NIKKI, om de tafel en kwamen zij tot de conclusie dat ze op dezelfde lijn zaten: NIKKI ontzorgt clubs door de contributies te innen, maar had nog niet voldoende expertise in huis om ook de boekhouding uit handen te nemen. Die expertise heeft Riana wel. Zo is het balletje gaan rollen. “Op 1 oktober 2024 besloot ik samen met Néke DiVa Sport op te richten. Het is onze missie om penningmeesters van sportclubs zoveel mogelijk te ontzorgen.” CONTINUÏTEIT EN GRIP DiVa Sport staat voor ‘digitale verenigingsadministratie’. “We zorgen voor bankkoppelingen, automatiseren de facturatie en koppelen de volledige loonadministratie aan het boekhoudpakket. Ook de kassa van de kantine kan vaak gekoppeld worden aan de boekhouding. Waarom zou je vast blijven houden aan ouderwetse systemen, als er betere oplossingen voorhanden zijn? We helpen clubs met die digitaliseringsslag, iets waar veel verenigingen tegenop zien.” Daarmee bieden DiVa Sport en NIKKI continuïteit tegen een NOAB.NL 25 COMMUNITY
“ALS DE FINANCIËLE PROCESSEN OP ORDE ZIJN, ONTSTAAT ER VEEL MEER RUIMTE” betaalbaar tarief. “Als een penningmeester stopt, lopen de contributie-inning en de financiële administratie door. We vullen elkaar goed aan. Soms wordt de contributie nog handmatig geïnd door vrijwilligers, die de facturen versturen en zelf de betalingen bijhouden. NIKKI kan die clubs daarin compleet ontzorgen, met slimme oplossingen én persoonlijk contact. Samen kunnen we zo’n tachtig procent van de uitvoerende werkzaamheden van een vereniging uit handen nemen. Dat scheelt een club enorm veel tijd én zorgt voor grip op de clubkas. Dat maakt het als lid ook weer aantrekkelijker om een bestuurdersrol in te vullen, omdat je weet dat de financiën op orde zijn.” GERICHTE ADVISERING Daarnaast biedt DiVa Sport advies en ondersteuning op maat. “Doordat we ons zijn gaan specialiseren, kunnen we veel gerichter adviseren,” vertelt Riana. “Wanneer moet je bijvoorbeeld BTW rekenen in de kantine? We weten wat er speelt bij clubs en we verzamelen steeds meer data, waarmee we uiteindelijk ook willen gaan benchmarken. Wat is bijvoorbeeld de gemiddelde winstmarge in een kantine? Hoe verhouden de contributiegelden zich tot de vrijwilligersvergoedingen?” In de nabije toekomst wil DiVa Sport ook workshops aanbieden voor beginnende en gevorderde penningmeesters. “We willen ze leren hoe ze inzicht krijgen in de financiële positie van de club, maar ook hoe je een voorziening maakt en hoe je op zoek kunt gaan naar sponsoren of gebruik kunt maken van subsidiemogelijkheden. Als de financiële processen op orde zijn, ontstaat er veel meer ruimte.” GECONTROLEERD GROEIEN Verder willen DiVa Sport en NIKKI in de toekomst vooral vasthouden aan hun kernwaarden. “Dat betekent dat wij clubs blijven ontzorgen en de kwaliteit van onze dienstverlening bewaken,” legt Jordy Jansen, commercieel directeur bij NIKKI, uit. “Wij willen ervoor zorgen dat verenigingen ontzorgd worden. We kiezen voor een persoonlijke benadering, die goed aansluit bij een vereniging.” Ook DiVa Sport streeft naar ‘gecontroleerde groei’, vertelt Riana. “We willen de kwaliteit blijven waarborgen. Mede daarom zijn we lid geworden van NOAB. Met het keurmerk kunnen we onze kwaliteit aantonen. Bovendien biedt de vereniging ons een groot netwerk van collega-kantoren om kennis mee te delen. Als ik een specifieke vraag heb over een bepaald onderwerp, dan kan ik vaak sparren met een NOAB-lid dat daarin gespecialiseerd is. Zo versterken we elkaar. Dat is echt een meerwaarde.” 26 &GO magazine
‘ Een IT-bedrijf dat bij ons past’ DOOR: HENK POKER Het zijn de woorden van Mahmut Büyükharman van kantoor Van Passe in Amsterdam over softwarebedrijf MoneyMonk, dat zich vooral richt op zzp’ers, maar ook geschikt is voor kleine mkb-organisaties en holdings. Kantoor Van Passe ontstond een klein jaar geleden en Mahmut zocht een softwareleverancier waar je als boekhoudkantoor blij van wordt. “MoneyMonk heeft bijvoorbeeld een mobiele app, waarmee je onder andere razendsnel bonnen kunt scannen, maar ook een gratis bankkoppeling. Bovendien is de prijskwaliteitverhouding goed.” “We zochten een softwareleverancier die bij ons past”, gaat Mahmut verder. “We hebben alleen zzp’ers als klant en MoneyMonk sluit daar perfect op aan.” Het eerste contact tussen Van Passe en MoneyMonk was dan ook snel gelegd. “We werden uitgenodigd voor een meeting en het klikte meteen. Er werd tijd en aandacht aan ons besteed en we voelden ons absoluut geen nummer. Groot voordeel van MoneyMonk is dat ze standaard prijzen berekenen, inclusief alle benodigde functies.” MINDER WERKDRUK Zo is Mahmut blij met de optie van tussentijdse controlemogelijkheden. “Door automatisering en communicatiemogelijkheden via de software van MoneyMonk leveren ondernemers sneller hun gegevens aan, zo is al gebleken. Daardoor kunnen wij tussentijds controleren en bijwerken, waardoor we minder werkdruk ervaren tijdens BTWperiodes. Dat is erg prettig.” Ook de gratis compliance check wordt door Mahmut als voordeel gezien. “Daarmee voldoen we altijd aan de verplichte Wwft-wetgeving. Via de software van MoneyMonk wordt namelijk gescreend of eigenaren op sanctielijsten staan. Dossiervorming van elke klant is daardoor snel gerealiseerd.” GEBRUIKSVRIENDELIJKE APP De klanten van Van Passe ervaren werken met de software van MoneyMonk als eenvoudig. Met name de app is gebruiksvriendelijk. “Ik hoef mijn klanten wat dat betreft niets uit te leggen.” En als er verbeteringen mogelijk zijn, dan staat MoneyMonk daarvoor open. Mahmut: “Wij hebben een Mahmut Büyukharman ander zicht op boekhouden als softwaremakers, zo hebben we inmiddels al een paar kleine verbeterpunten doorgegeven en daar is men bij MoneyMonk blij mee. Ik heb altijd met grotere softwareleveranciers gewerkt en dan is dat een stuk moeilijker voor elkaar te krijgen.” Intussen groeit Van Passe hard en is er zelfs tijdelijk sprake van een klantenstop. “Ik wil waarmaken wat ik mijn klanten beloof. Daarom zijn we nu bezig nieuwe medewerkers aan te trekken, die de verdere groei mede vorm kunnen geven. Over MoneyMonk maak ik me geen zorgen, zij groeien moeiteloos met ons mee. Sterker nog, zonder MoneyMonk had ik de groei van Van Passe in zo korte tijd nooit kunnen realiseren.” www.moneymonk.nl www.vanpasse.nl NOAB.NL 27 ADVERTORIAL
Van onderbuikgevoel naar weloverwogen keuzes: Het verhaal van voetbalvereniging L.M.O. De Rotterdamse voetbalclub L.M.O. voerde de administratie nog in Excel, toen de club in contact kwam met Riana Gouwen van Financial Checkpoint. Zij hielp de vereniging met het automatiseren van de boekhouding. Een gouden zet, vindt penningmeester Roberto Riesmeijer. “Als bestuur zijn we verantwoordelijk voor ruim 500 leden. Samen houden we de club draaiende. Nu hebben we meer grip op onze financiën. Dat geeft rust.” DOOR: EVELINE AAN DE WIEL Roberto is inmiddels zo’n twaalf jaar penningmeester van L.M.O. Samen met secretaris Ron Snaauw verzorgt hij de boekhouding van de vereniging. “Op een gegeven moment werden we BTW-plichtig. Daardoor kwam er zoveel meer kijken bij de financiële administratie, dat het ons boven het hoofd groeide. We blijven vrijwilligers en we hebben allemaal een vaste baan, dus onze tijd is beperkt. Rotterdam Sportsupport, een organisatie die sportverenigingen ondersteunt, verwees ons door naar Riana van Financial Checkpoint. Zij heeft ons geholpen met het digitaliseren van onze boekhouding, wat de administratie een stuk eenvoudiger heeft gemaakt.” 28 &GO magazine Fotografie: Maarten van der Wal
“ÉÉN FOUTJE IN DE BOEKHOUDING KAN VERVELENDE GEVOLGEN HEBBEN VOOR DE GEHELE CLUB” ONTZORGING Toen Riana Gouwen vervolgens samen met haar zakenpartner Néke Hooff besloot om zich volledig te richten op het zoveel mogelijk ontzorgen van penningmeesters van clubs en verenigingen met DiVa Sport, werd voetbalvereniging L.M.O. de eerste klant die zowel de financiële administratie van DiVa Sport als de contributie-inning van NIKKI afnam. “Zij namen ons vanaf het begin meteen veel werk uit handen,” vertelt Roberto. “En het is een fijn idee dat een specialist zich bezighoudt met de boekhouding van onze club. Als we nu ‘lastige’ vragen krijgen over bepaalde boekingen, dan kunnen we altijd bij DiVa Sport terecht. Zij kennen de regels en kunnen alles duidelijk uitleggen.” Dankzij NIKKI en DiVa Sport is de voetbalvereniging nu veel minder tijd kwijt aan de administratie. “We zorgen ervoor dat de facturen in het systeem terechtkomen, en dat de betalingen op tijd voldaan worden. Maar dat is het wel ongeveer. Voorheen moesten we alle bonnen zelf invoeren in de boekhouding (nog nét niet met pen en papier), de grootboekrekeningen koppelen en handmatig de BTW-bedragen splitsen. Dan kun je als penningmeester je vrije avondje wel vergeten…” REAL-TIME INZICHT IN DE FINANCIËN Nu worden de facturen van de vereniging gescand en vervolgens automatisch herkend en verwerkt, waardoor het bestuur met één druk op de knop inzicht heeft in de financiële positie van de club. “Als er tijdens een bestuursvergadering wordt gevraagd naar de financiële situatie op dat moment, dan kunnen we tot op de seconde nauwkeurig aangeven hoe we ervoor staan als vereniging. Dat is heel fijn. Daardoor kunnen we belangrijke beslissingen voor de club goed onderbouwen, zoals de investering in ons nieuwe clubgebouw of de aanschaf van andere materialen.” Het nieuwe clubgebouw staat er inmiddels twee jaar, vertelt de penningmeester, een mooie aanwinst voor de club. “En DiVa Sport helpt ons nu ook weer met de afschrijvingen, zodat we zeker weten dat we de investering reëel afschrijven. Want probeer als vrijwilliger maar eens te achterhalen hoe zo’n afschrijving precies werkt en aan welke regels je moet voldoen – nog naast je gewone werk. Dat is eigenlijk niet te doen.” EEN GERUST GEVOEL Aan andere sportclubs en -verenigingen zou Roberto de gezamenlijke dienstverlening van DiVa Sport en NIKKI zonder meer aanraden. “Absoluut, daar hoef ik geen seconde over na te denken. De kosten zijn goed te overzien, en het levert je als club heel veel op.” De penningmeester vermoedt dat het merendeel van de sportclubs belangrijke beslissingen over uitgaven baseren op hun onderbuikgevoel en het banksaldo van de vereniging op dat moment, zonder bijvoorbeeld rekening te houden met toekomstige uitgaven. Met de hulp van DiVa Sport en NIKKI heeft voetbalvereniging L.M.O. grip gekregen op de financiën, waardoor de vereniging weloverwogen keuzes kan maken voor haar leden. Dat geeft een gerust gevoel, merkt Roberto. “Je moet jezelf als bestuurder ook indekken, vind ik. Een vergissing is snel gemaakt, maar één foutje in de boekhouding kan vervelende gevolgen hebben voor de gehele club. Dus ik vind dat je altijd met minstens vier ogen naar de administratie moet kijken, zodat je zeker weet dat het goed gaat. Nu kijkt er altijd een specialist mee. Dat geeft rust. Niet alleen voor de leden, maar ook voor mezelf als penningmeester en voor ons als bestuursleden, dat we zeker weten dat we het goed doen. Uiteindelijk zijn we samen verantwoordelijk voor de financiële gezondheid van onze vereniging.” NOAB.NL 29 KLANTVERHAAL
“HOE WERK JE TOE NAAR HET TOEKOMSTBEELD DAT JE GRAAG VOOR JE ZIET?” Jeanneke Scholtens Fotografie: Jean Pierre Jans
Durf de toekomst te agenderen: ‘over vijf jaar’ wordt vanzelf een keer nu DOOR: EVELINE AAN DE WIEL De toekomst kan groots, onzeker en ver weg voelen, maar ook dichtbij, hoopvol en fascinerend. Toekomstonderzoeker Jeanneke Scholtens adviseert om de toekomst mee te laten wegen in alles wat je doet. “Als je met één been in de toekomst leeft, maak je nú betere keuzes.” Is jouw kantoor klaar voor de toekomst? Is je dienstverlening toekomstbestendig? Ben je voorbereid op de uitdagingen van morgen? Toekomstdenken, de vaardigheid waarbij je de toekomst laat meewegen in je keuzes, is hipper dan ooit. Toch kan het ook ongrijpbaar voelen. Want hoe begin je precies? Waar zet je de stip op de horizon? En hoe werk je toe naar het toekomstbeeld dat j e graag voor je ziet? RUIMER LEREN DENKEN In haar boek De toekomst is fantastisch legt Scholtens aan de hand van praktische opdrachten uit hoe je ruimer leert denken en meerdere perspectieven kunt zien, zodat je uiteindelijk meer richting kunt geven aan je leven of aan de koers van je onderneming. Een vaardigheid die volgens de toekomststrateeg niet is voorbehouden aan trendwatchers of beurshandelaren, maar die iedereen kan leren, én die het leven leuker maakt. Ook nu al. De toekomst en het nu vragen allebei om aandacht, erkent Scholtens. Maar het is makkelijk om je in het nu te verliezen, zeker als ondernemer. Vaak overheerst de waan van de dag, waardoor er een spanningsveld ontstaat. “Er is een toekomst waar je geen tijd voor hebt, en een ‘nu’ waar je je in verslikt. Voor innovatie of digitalisering is geen tijd, maar daarmee verlies je de toekomst steeds meer uit het oog. Want ‘over vijf of tien jaar’ wordt ook een keer nu. En dan loop je achter en doe je er niet meer toe. De urgentie van de dag vreet eigenlijk altijd de toekomst op. Daar moet je een balans in zien te vinden.” BEWUSTE KEUZES MAKEN Toch kan de toekomst groots en onzeker voelen, erkent Scholtens. “Als je de krant openslaat, lees je bijvoorbeeld over klimaatverandering, hybride oorlogsvoering en de opkomst van AI. Maar je kunt met verschillende brillen naar de toekomst kijken. Je kunt het ook klein en persoonlijk maken. Probeer jezelf bijvoorbeeld eens voor te stellen als 92-jarige. Waar woon je dan, hoe zie je eruit en wie is er dan nog bij je? Je kunt niets met zekerheid zeggen, maar je kunt wél bewust nadenken over jouw wensen en doelen. Toekomstdenken is eigenlijk een soort hoopvolle manier om naar de toekomst te kijken: ook al wordt de stip op de horizon steeds waziger, het helpt je om bewuste keuzes te maken.” NOAB.NL 31 INNOVATIE
“TOEKOMSTDENKEN IS EEN SERUM TEGEN POLARISATIE, KORTZICHTIGHEID EN TUNNELVISIE. OF POSITIEF GEZEGD: HET IS EEN SERUM VOOR RUIMDENKENDHEID, VOOR HOOP EN WENSEN” Als trendwatcher helpt Scholtens organisaties en bedrijven om zich voor te bereiden op de toekomst, door op een andere manier naar je omgeving te kijken, naar alle signalen die continu op je afgevuurd worden: wat zijn relevante trends en ontwikkelingen, welke signalen wijzen op veranderingen en waar kun je vervolgens op inspelen? “Bij trendwatchen werken we vanuit drie stappen: inspiratie, inzicht en actie. Door bijvoorbeeld veel te lezen, beurzen te bezoeken en goed om je heen te kijken, kun je inspiratie opdoen. Vervolgens probeer je daar inzichten aan te ontlenen: wat vertelt mij dit? En de laatste stap is actie ondernemen: hoe pas je de nieuwe inzichten toe? Welke acties zijn er nodig om toe te werken naar de toekomst waar je zelf in gelooft?” DE TOEKOMST AGENDEREN EN OPENBREKEN Voor ondernemers met een drukke agenda heeft ze een praktische tip. “Waarschijnlijk heb je iedere week een overleg met het managementteam, of een directieoverleg. Je hebt misschien doelstellingen van de maand, klanten die je in een bepaalde periode moet bedienen en een agenda die overloopt. Maar probeer ook iedere zes weken de toekomst te agenderen. Neem twee uur de tijd om met elkaar te bedenken: waar moeten wij over vijf jaar klaar voor zijn? Welke ontwikkelingen zien we op ons afkomen, waar we iets mee moeten? Daarmee wordt toekomstdenken een vast onderdeel van je agenda, en wordt het vanzelf een onderdeel van het nu. En een onderdeel waar je mee oefent, zodat je er steeds beter in wordt.” Uiteindelijk levert die vaardigheid je veel op, belooft Scholtens. “Het geeft je een breder perspectief. Toekomstdenken is een serum tegen polarisatie, kortzichtigheid en tunnelvisie. Of positief gezegd: het is een serum voor ruimdenkendheid, voor hoop en wensen. Er is niet één vast geplaveid pad, maar er zijn oneindig veel sporen die je kunt nemen. Als je je daarvan bewust bent, als je ziet dat toekomstdenken je dus veel meer alternatieven biedt, geeft dat een gevoel van ruimte: wacht eens, ik heb hier zelf ook wat over te vertellen. Het breekt de toekomst open. En dan is er veel meer mogelijk dan je denkt.” Jeanneke Scholtens, oprichter van trendwatchplatform Buro Zorro, is al jaren toonaangevend in de wereld van trendonderzoek. Haar nieuwste boek ‘De toekomst is fantastisch’ is een hoopvol boek vol perspectief, met toekomstdenken als middel om kleine en grote vraagstukken aan te vliegen. Burozorro.nl Jeanneke Scholtens De toekomst is fantastisch 32 &GO magazine
Nieuw: Twinfi eld DossierFlow Effi ciënt en veilig klantdocumenten verzamelen Ben je veel tijd kwijt aan klantcommunicatie bij het voorbereiden van aangiftes, controle-opdrachten of WWFT-checks? Dat kan makkelijker! Met Twinfi eld DossierFlow bespaar je tot 70% tijd. Deze nieuwe tool helpt je om klantgegevens effi ciënt, overzichtelijk en veilig te verzamelen. Via gestructureerde vragenlijsten kunnen klanten eenvoudig hun gegevens uploaden, zonder gedoe met e-mails, Word-of Excelbestanden. Ook gevoelige informatie kan nu veilig gedeeld worden. Professioneel, overzichtelijk en veel tijdwinst! Ontdek het zelf op twinfi eld.nl/dossierfl ow NOAB.NL 33 INNOVATIE
Loopbaanvaardigheid: van weerstand naar veerkracht DOOR: HANS PIETERS Door AI, digitalisering en automatisering veranderen functies, rollen en beroepen. Het is dan ook goed dat je jezelf de tijd gunt om je af te vragen: wat betekenen deze ontwikkelingen voor mij? En hoe blijf ik loopbaanvaardig? Loopbaanontwikkelgesprekken worden in de toekomst alleen maar belangrijker om mee te kunnen blijven doen in deze snel veranderende wereld. ‘Aanpassingsvermogen’ is het kernwoord voor de komende jaren, als het gaat om mens en werk. Dat vraagt nogal wat van mensen, weet Connie van der Zwan, bestuurslid van Noloc, de beroepsvereniging van loopbaanprofessionals en jobcoaches. “Van nature hebben we weerstand tegen verandering.” Het veroorzaakt stress en werkdruk, en zorgt ervoor dat mensen het gevoel hebben dat ze ‘zwemmen’. Voor een deel heeft het te maken met je machteloos voelen, omdat je niet weet wat de impact van de veranderingen is en je angst hebt om je baan en inkomen te verliezen. Een andere reden kan zijn dat je onvoldoende vertrouwen hebt in je eigen vermogens en competenties om nieuwe dingen te leren of iets anders te gaan doen.” VEERKRACHT “Het lijkt soms veilig om in de weerstand te leven en je kop in het zand te steken, maar uiteindelijk is dat een schijnveiligheid, waarschuwt Van der Zwan. “Uiteindelijk krijg je waar je bang voor bent. Je openheid om iets nieuws te leren is er niet meer. Dat is ook niet goed voor je eigen welzijn. Op het moment dat je je door je weerstand laat leiden, is er geen beweging.” Door regelmatig loopbaanontwikkelgesprekken te voeren, voorkom je dat je vastloopt in je werk, stelt Van der Zwan. “Een gesprek met een loopbaanspecialist zou net zo normaal moeten zijn als de periodieke controle bij de tandarts. Het helpt al wanneer je je verhaal kwijt kunt.” Het gesprek kan helpen 34 &GO magazine Connie van der Zwan
“MENSEN ZIJN VEEL VEERKRACHTIGER DAN ZE DENKEN” om het vertrouwen te herwinnen, met vragen als: ‘Hoe ben je in het verleden omgegaan met veranderingen?’. “Wanneer mensen vastzitten, is hun kijkkader heel beperkt en zien ze heel snel een blokkade. Dat moet eruit. Vervolgens is het mijn taak om het wereldbeeld te verruimen. We hebben allemaal wel eens tegenslag meegemaakt, in privé of op het werk. Door te vragen hoe iemand daarmee is omgegaan, help je mensen het geloof in zichzelf terug te vinden. Mensen zijn veel veerkrachtiger dan ze denken. Dat geloof moeten ze terugkrijgen.” NIEUWSGIERIG De uitdaging voor leidinggevenden en organisaties is om te zorgen dat mensen betrokken en nieuwsgierig blijven. “Als je je werk al jaren op een bepaalde manier doet, voelt dat veilig. Als vervolgens een automatiseringsslag plaatsvindt, en de handelingen in een ‘black box’ terechtkomen, vraagt dat om nieuwe competenties. En angst en weerstand.” Soms wordt dat verkeerd geïnterpreteerd door de werkgever, ervaart Van der Zwan. “Het lijkt snel dat iemand niet wil veranderen, maar in negen van de tien keer verzet iemand zich omdat hij denkt dat hij het niet kan.” Dit soort zorgen bespreekbaar maken, is ongelofelijk lastig. “Als je die weerstand bespreekt bij je werkgever, en vertelt waar je tegenop ziet, zit je direct in de angstcyclus. ‘Mag ik nog blijven?’. Tegelijkertijd mag die koudwatervrees er zijn,” meent ze. “Je draagt er verantwoordelijkheid voor dat mensen volwaardig mee blijven draaien. Dat doe je door als organisatie of HR open vragen te stellen. Uiteindelijk geloof ik dat, als je mensen uitnodigt om nieuwsgierig te mogen zijn en vragen te stellen, je de intrinsieke motivatie kan aanraken waarbij ze wél naar die nieuwe invulling van hun rol of functie gaan kijken. Waarbij je mensen zélf laat nadenken en ervaren hoe het anders kan zijn. Je kunt als organisatie heel veel doen om de automatiseringsangst of AI-angsten weg te nemen.” “ EEN GESPREK MET EEN LOOPBAANSPECIALIST ZOU NET ZO NORMAAL MOETEN ZIJN ALS DE PERIODIEKE CONTROLE BIJ DE TANDARTS” LEMNISCAAT Op de vraag hoe je plezier houdt in je werk, antwoordt ze: “Door heel scherp te krijgen: wat maakt het werk voor mij nou interessant? Waar ontleen ik mijn plezier aan? Dan zie je vaak overeenkomsten terug tussen het huidige werk en je nieuwe functie en rol. Daar heb je misschien net even andere kennis voor nodig en je moet het werk mogelijk net even anders aanpakken, maar dat zijn dingen die je kunt leren. Het is een lemniscaat (symbool van constante vernieuwing, red.), waarbij je enerzijds je weerstanden ombuigt en anderzijds gaat kijken wat je belangrijk en boeiend vindt in het werk. Als je dat helder hebt, kun je met een open blik en positief gevoel naar voren kijken.” NOAB.NL 35 SKILLS Ronald Kleverlaan
Non-bancaire financiering creëert nieuwe beroepsgroep adviseurs DOOR: HANS PIETERS Mkb-ondernemers zijn voor financiering steeds meer aangewezen op non-bancaire partijen. Het zorgt voor de opkomst van een nieuw beroep, de MKB Financieringsadviseur. Ronald Kleverlaan van Stichting MKB Financiering heeft de markt snel zien veranderen. “Tien jaar had geleden had je amper een alternatief voor banken. Dat is nu heel anders.” De totale waarde van non-bancaire financiering is in 2023 zo’n 27% gegroeid, tot 5,1 miljard euro. Ruim één op de drie financieringen tot 1 miljoen euro (36%) is buiten de traditionele banken om geregeld en dit aandeel groeit nog steeds. Daar zijn meerdere redenen voor. Nederlandse banken hebben bijna 35 miljard euro minder aan financieringen uitstaan bij het mkb dan 10 jaar geleden en nieuwe aanbieders springen in dit gat. FINANCIERINGSMARKT IN BEWEGING “Uit alle statistieken blijkt dat de financiering steeds moeilijker is voor kleine ondernemers. We bevinden ons in een transitiefase in de economie. Dat vinden banken redelijk lastig om te financieren.” In diezelfde periode is een netwerk ontstaan van tientallen fintechs en andere non-bancaire instellingen die elkaar beconcurreren op de financieringsmarkt. Deze richten zich met name op ‘gewone’ mkbbedrijven die geen financiering meer bij een bank krijgen of willen aanvragen. Voor sommige activiteiten blijft de toegankelijkheid naar financiering lastig. De sociale ondernemer die geen winstmaximalisatie nastreeft of steward owned het bedrijf heeft ingericht, loopt tegen drempels aan en ook vrouwelijke ondernemers kunnen nog steeds moeilijk aan risicokapitaal komen. Het heeft te maken met netwerken die niet toegankelijk zijn en vooroordelen, ziet Kleverlaan. “Eén van de 36 &GO magazine
“JE MOET EEN SPECIALIST INROEPEN OM TE VOORKOMEN DAT JE AANSPRAKELIJK WORDT GESTELD ALS HET FOUT GAAT” eerste vragen is vaak ‘Hoe combineer je dat met je gezin?’. Dat zal een man nooit worden gevraagd.” Het is één van de reden voor het initiatief ‘Code-V’, om hierin verandering te brengen. ROBUUSTER STELSEL De opkomst van een non-bancaire markt zorgt voor een veel stabieler ecosysteem, meent Kleverlaan. “Er ontwikkelt zich een veel robuuster stelsel waar meer maatwerk mogelijk is. De bank heeft één model: je krijgt een lening die voor vijf jaar wordt afgesloten. Qua nonbancaire financiering heb je veel meer flexibiliteit, alleen al omdat er veel meer aanbod is. Je wordt beter gehoord en de aanvraag verloopt vaak veel sneller, waardoor je niet maanden aan het lijntje wordt gehouden om uiteindelijk te horen dat het niet doorgaat.” In het Nationaal Convenant MKB-Financiering is afgesproken dat non-bancaire financiering een belangrijke rol gaat spelen in de toekomst voor financieringen tot 1 miljoen euro. De markt is de afgelopen vijf jaar sterk geprofessionaliseerd, constateert Kleverlaan. “Door zelfregulering en het keurmerk Erkend Financierings-advies MKB, dat door de overheid is geadopteerd. Voor crowdfunding is sinds een jaar Europese regelgeving van kracht.” MKB FINANCIERINGSADVISEUR Een obstakel is nog de vindbaarheid van non-bancaire financieringskansen. “Het is heel mooi dat er tientallen grotere nieuwe non-bancaire financiers in de markt zijn, maar hoe vind je als mkb’er de weg daarnaartoe?” Stichting MKB Financiering heeft samen met de KVK de FinancieringsGids ontwikkeld. In het hiervóór genoemde convenant is afgesproken om daarnaast de rol van de onafhankelijke financieel adviseur te versterken, vertelt Kleverlaan. Het vergroot de kans dat een aanvraag wordt toegewezen. “Het is belangrijk dat de MKB Financieringsadviseur een helder afgebakend beroep gaat worden, met bekwaamheidseisen, permanente educatie en kennis van wetgeving. Het is een professie, een ambacht om de wensen en behoeften van de ondernemer te kunnen vertalen in een business- en financieringsplan. Hoe structureer je de financiering voor die ondernemer? Niet alleen dat het haalbaar is, maar ook wenselijk voor de ondernemer. Er zijn steeds meer onafhankelijke adviseurs die voor hun klant – de mkb-ondernemer – op zoek gaan naar de ideale financieringsmix. Bijvoorbeeld naast een bancair krediet, crowdfunding, werkkapitaalfinanciering en/of asset based financiering, zoals lease.” RISICO’S “In de accountancysector leeft nog te weinig dat advisering bij financiering een specialistische discipline is, meent Kleverlaan. “Kantoren vinden het moeilijk om toe te geven dat ze een gebrekkige kennis hebben van financiering. Velen zien zichzelf als een ‘trusted advisor’. Ze realiseren zich nog onvoldoende de risico’s die ze lopen bij het advies.” Hij noemt het voorbeeld van een accountant die is berispt door de Accountantskamer voor zijn rol rondom een lening via een crowdfundingplatform. Zijn cliënt kwam in financieel zwaar weer door te optimistische prognoses die de basis vormden van de financiering. “Je moet een specialist inroepen om te voorkomen dat je aansprakelijk wordt gesteld als het fout gaat. Daarbij heb je de keuze om te partneren met een gespecialiseerd bureau, net zoals je samenwerkt met een notaris of fiscalist waarmee je goede afspraken hebt of te kiezen voor een financieringsspecialist in eigen huis.” NOAB.NL 37 TRENDS EN ONTWIKKELINGEN
IEDEREEN MET EEN GLIMLACH NAAR HET WERK DOOR: HENK POKER Als het aan voedings- en leefstijlcoach Edwin Bas ligt is dat het ideaalbeeld voor werkend Nederland. Volgens Edwin, die werkzaam is voor De Fitte Medewerker, is daarbij een belangrijke rol weggelegd voor werkgevers. “Werknemers nemen verantwoording voor hun eigen gedrag, gezondheid en welzijn en werkgevers faciliteren dit door ruimte te bieden voor persoonlijke ontwikkeling, door gezonde leefgewoonten te ondersteunen en een cultuur van welzijn te bevorderen.” Uit onderzoek blijkt dat werkdruk en burn-out in Nederland relatief vaak voorkomen. Beroepen die daarbij als risicovol worden gezien zijn kok, arts, manager zakelijke en administratieve dienstverlening en leerkracht in het basisonderwijs. Veel Nederlanders ervaren werkdruk en/of werkstress. Zo ervaart 26% van de medewerkers een te hoge werkdruk en 4% zelfs veel te hoog. Dit leidt tot ziekteverzuim en een dalende medewerkerstevredenheid. Werkgevers erkennen dat werkdruk één van de belangrijkste arbeidsrisico’s is in hun organisatie. En die zorg is terecht, want verzuim kost geld. Jaarlijks gaat het om ruim vier miljard euro aan verzuimkosten wegens psychosociale arbeidsbelasting. Alle reden om iets te doen aan werkdruk en om het welzijn binnen het kantoor te verhogen. VERSTOORDE BALANS Wat is eigenlijk werkdruk? Volgens Edwin is bij werkdruk de balans tussen werkbelasting en de belastbaarheid van de medewerker verstoord. Daardoor ontstaat werkstress, waarbij onder andere concentratieproblemen kunnen ontstaan, besluiteloosheid, piekeren, veel klagen, moeite hebben om dingen af te maken, verzuim en geen fut of energie hebben. Bij gezonde werkdruk heerst er evenwicht tussen de taakeisen (zowel fysiek, mentaal als emotioneel) en de energiebronnen (ondersteuning, autonomie, feedback, enzovoort), die zorgen voor flow en betekenisgeving. “Werkdruk is een objectieve factor, werkstress is subjectief. Ieder mens heeft een andere veerkracht en kan een bepaalde druk aan,” legt Edwin uit. “Als die druk te hoog wordt, raakt de balans zoek en dat heeft impact op de vitaliteit en het welzijn van de mens.” CHRONISCHE STRESS Maar, er zijn meer oorzaken, door Edwin chronische stress genoemd. “Dat heeft te maken met onze huidige westerse leefstijl. Ons erfelijk materiaal is nog nagenoeg hetzelfde als 200.000 jaar geleden, maar onze leefom38 &GO magazine
“WE BELASTEN ONS LICHAAM VEEL TE VEEL MET VERKEERDE LEEFSTIJLZAKEN” geving is significant veranderd, waardoor ons lichaam zich niet meer veilig voelt. We eten de verkeerde dingen, we bewegen en ontspannen te weinig en hebben te veel prikkels, geluid, schermtijd, kunstlicht, straling, gifstoffen, om maar een paar zaken te noemen. Ons lichaam noemt dat chronische stress. Daardoor staat ons stress-systeem altijd aan, voelen we ons moe en ontwikkelen we chronische ziektes. Ik ben een aantal jaren geleden op bezoek geweest bij een indianenstam in de jungle, daar had niemand een chronische ziekte. Dat heeft met leefstijl en voeding te maken. Oftewel, in onze maatschappij belasten we ons lichaam veel te veel met verkeerde leefstijlzaken. Daar zijn we zelf verantwoordelijk voor, maar ook onze omgeving, waaronder de werkomgeving.” We noemden het al eerder, door een teveel aan stress melden mensen zich ziek, waardoor ze in het reguliere zorgveld terechtkomen. “Je wordt dan als ziek gezien en ook als zodanig behandeld, terwijl de oplossing in de leefstijl ligt, niet bij de zorg,” is de overtuiging van Edwin. SLEUTELROL VOOR WERKGEVERS “Een sleutelrol om een bijdrage te leveren aan een gezondere leefstijl ligt bij werkgevers. Dan heb je het over persoonlijke ontwikkeling, gezonde leefgewoonten en een cultuur van welzijn. Daar heeft niet alleen de werknemer baat bij, maar zeker ook de werkgever. Ik noem dat goed werkgeverschap, zodat iedereen met een glimlach naar het werk kan gaan en ik denk dat nog altijd te weinig werkgevers daarmee bezig zijn.” Van werkdruk en werkstress naar werkgeluk, daar zou elke organisatie naar moeten streven. Edwin: “Begin met het benoemen van werkgeluk in je visie en strategie en ga het vervolgens standaard implementeren. Geef bijvoorbeeld aandacht aan werkdruk, zorg voor een open en veilig werkklimaat, zorg voor voldoende ontspanning, maak plezier en lach en haal bovenal geen werk bij iemand weg om de druk of het gevoel van stress te verminderen. Doe je dat dan neemt de onzekerheid voor de werknemer in kwestie alleen maar toe. Mensen moeten weten wat er van hen verwacht wordt en dat ze dat in een bepaalde tijd ook kunnen afmaken. Daar krijgen ze energie van.” PRATEN, PRATEN, PRATEN “Maak duidelijke afspraken, geef eens een complimentje, zorg voor goed timemanagement, creëer korte een-op-eenmomenten, ga minder vergaderen, leer ‘nee’ zeggen en organiseer vitaliteitsactiviteiten, zoals stoelmassage, bedrijfsyoga, inspirerende workshops over bijvoorbeeld werkgeluk, vitaal leiderschap, mentale veerkracht of vitale voeding.” “Je moet je mensen kennen om tot de beste resultaten te komen,” besluit Edwin. “Veel werkgevers worstelen met werkdruk binnen hun organisatie en vinden het lastig om daar mee om te gaan. Een goede balans tussen werk en privé maakt daar bijvoorbeeld ook deel van uit. Ken je mensen, weet wanneer er privé iets speelt en geef daar ruimte voor. Kortom, praten, praten, praten, zodat je elkaar echt goed kent. We zijn sociale wezens, die goed willen doen en ertoe willen doen. En die het liefst allemaal met een glimlach naar het werk gaan.” www.defittemedewerker.nl NOAB.NL 39 VITALITEIT TRENDS EN ONTWIKKELINGEN
Start met e-Boekhouden.nl en scoor Keuken Kampioen Divisie tickets! Ga naar actie Stap eenvoudig over naar e-Boekhouden.nl zonder dubbele kosten De eerste 3 maanden zijn alle administraties gratis Optimaal samenwerken met klanttoegang Automatisering door diverse koppelingen Deskundige en razendsnelle support Met één klik btw-aangifte doen Scan mij 40 &GO magazine Beoordelingen op basis van 1423 reviews
1 Online Touch