6

“KWALITEIT IS DÉ MANIER OM CONCURREREND TE BLIJVEN. WIJ MOETEN HET CONTINENT VAN DE KWALITEIT ZIJN” ‘bullshitproducten’ waar we vanaf moeten. Dat doe je door te proberen in de werkelijke behoefte van een klant te voorzien in plaats van een klant een behoefte aan te praten.” Het komende decennium, van 2025 tot 2035, is een periode waarin bedrijven volop moeten investeren in innovatie en nieuwe businessmodellen, willen ze concurrerend blijven, verklaart Schenderling. “Een goede strategie is om de eieren over meerdere mandjes te verspreiden, waarbij je de winst voor een deel reserveert voor nieuwe initiatieven. Bijvoorbeeld door ‘incubatoren’ binnen je bestaande onderneming de ruimte te bieden om zich te ontplooien en nieuwe businessmodellen uit te proberen. Deze ‘start-ups’ laat je binnen je bedrijf groeien.” Hier liggen ook mogelijkheden voor NOABadviseurs, meent hij. “Als adviseur en boekhouder kun je mogelijkheden aanreiken om gradueel het businessmodel te veranderen en innoveren.” Hij noemt verschillende voorbeelden van Nederlandse bedrijven die deze aanpak succesvol hanteren. Bij outdoormerk Bever is een pilot om reparatie aan te bieden zo succesvol dat de service over de hele formule is uitgerold. Beddenfabrikant Auping is naast de bestaande productlijn aan de slag gegaan om hun producten circulair te maken. Textielonderneming Zeeman is bezig om leefbaar loon uit te rollen over de hele toeleveranciersketen en Koninklijke Van Wijhe Verf wil de producten van alle toxische stoffen ontdoen en nieuwe, milieuvriendelijke verfproducten ontwikkelen. “Een incubator binnen je bedrijf is een goede manier om je klanten mee te nemen in de nieuwe koers. Ze behouden de keuzemogelijkheid om het oude product te kopen, maar zien ook ‘hé, er is een duurzamer alternatief dat ik ook eens een keer kan uitproberen’.” 6 &GO magazine TOEGEVOEGDE WAARDE VAN ARBEID Bij de materialentransitie is de concurrentie met goedkope spullen en grondstoffen vanuit landen als China een groot probleem, constateert Schenderling. “De hoge kwaliteitsstandaarden die we binnen de Europese Unie willen hanteren, worden ondergraven door goedkope producten die niet aan die standaarden voldoen. Het systeem is zo lek als een mandje. Op webwinkels tref je allerlei elektronica die niet eens een CE-keurmerk heeft. Zolang we dat toestaan ondergraven we onze duurzaamheidsambities, maar ook onze economie en bedrijvigheid.” Hij bepleit strengere controle. “Er is een grotere kans dat er een afzetmarkt voor hernieuwbare grondstoffen ontstaat als we de milieu- en kwaliteitseisen aan de grens handhaven. Producten die niet aan die eisen voldoen, zoals goedkoop plastic uit China, zouden dan niet eens de markt op kunnen.” Een tweede vereiste is dat marktvraag wordt gecreëerd, betoogt Schenderling. Hij is voorstander van een heffing op het gebruik van primaire grondstoffen. “Daarmee maak je in één klap het gebruik van gerecyclede grondstoffen aantrekkelijker.” Postgroei heeft ook gevolgen voor de arbeidsmarkt. “Nu is er geen enkele prikkel om te innoveren, omdat arbeid ontzettend goedkoop is. Door het minimumloon op te hogen, dwing je bedrijven om in beweging te komen.” Er zullen bedrijven zijn die dat niet overleven, weet hij. “Maar de arbeidscapaciteit die daardoor vrijkomt, kan worden ingezet in sectoren waar nu grote krapte is. Waarbij je die mensen werk kunt bieden dat productiever is, beter wordt betaald en meer kwaliteit van arbeid biedt.” LEESTIP > Paul Schenderling, Er is leven na de groei. Hoe we onze toekomst realistisch veiligstellen. Postgroei Nederland & Bot Uitgevers, 2022. COVERARTIKEL

7 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication