5

Paul Schenderling Het begrip postgroei wordt nog wel eens verward met een oproep tot stagnatie en krimp van de economie, vertelt Schenderling. Het tegendeel is het geval, benadrukt hij. Hij onderbouwt zijn betoog met een verwijzing naar de Duitse economie, waar de industrie kampt met goedkope concurrentie uit China. “In een postgroei-economie is kwaliteit belangrijker dan kwantiteit en bulk, en wordt sterk ingezet op het verhogen van de kwaliteitseisen. Ik denk zelf dat de toekomst van de Europese economie in die kwaliteitsimpuls ligt. Het is dé manier om concurrerend te blijven. Wij moeten het continent van de kwaliteit zijn. Duitsland en Nederland zijn interessant, omdat ze allebei spelers in nichemarkten hebben die uitblinken ten opzichte van de wereldwijde concurrentie. Die hebben geen last van de malaise die de generieke industrie wel treft. Het biedt ons een hoopgevend verhaal. Postgroei is hét antwoord om Nederland en Europa concurrerend te houden. Er gaat een impuls vanuit om te innoveren, om producten telkens kwalitatief beter te maken. Het kernpunt van postgroei is dat we de focus moeten verleggen, waarbij we grondstoffen circulair gebruiken en modulaire, kwalitatief goede producten ontwikkelen, die je eenvoudig kunt repareren.” SUFFICIËNTIE De ideeën van de Postgroei-denktank zijn vastgelegd in het boek Er is leven na de groei. Postgroei Nederland identificeert vijf weeffouten in het huidige economische denken. Schenderling: “Op dit moment zorgt onze economie ervoor dat zeven van de negen planetaire grenzen worden overschreden. Dat heeft vijf oorzaken: de uitstoot van broeistofgassen, materiaalverbruik, landverbruik, waterverbruik en de emissie van toxische stoffen. Dat is onhoudbaar, omdat de Aarde bijvoorbeeld simpelweg niet oneindig grondstoffen biedt.” Een centraal begrip binnen postgroei is sufficiëntie. Het omvat twee aspecten. “ POSTGROEI IS HÉT ANTWOORD OM NEDERLAND EN EUROPA CONCURREREND TE HOUDEN” “Het houdt in dat een bedrijf overstapt van een volumegroeistrategie naar een kwaliteitsgroeistrategie. Het betekent ook dat je als bedrijf niet meegaat in de tendens om met een digitale strategie en marketingtools behoeften te creëren bij klanten. Er zijn heel veel NOAB.NL 5 Fotografie: Jaap Schuurmans COVERARTIKEL

6 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication