32

“TOEKOMSTDENKEN IS EEN SERUM TEGEN POLARISATIE, KORTZICHTIGHEID EN TUNNELVISIE. OF POSITIEF GEZEGD: HET IS EEN SERUM VOOR RUIMDENKENDHEID, VOOR HOOP EN WENSEN” Als trendwatcher helpt Scholtens organisaties en bedrijven om zich voor te bereiden op de toekomst, door op een andere manier naar je omgeving te kijken, naar alle signalen die continu op je afgevuurd worden: wat zijn relevante trends en ontwikkelingen, welke signalen wijzen op veranderingen en waar kun je vervolgens op inspelen? “Bij trendwatchen werken we vanuit drie stappen: inspiratie, inzicht en actie. Door bijvoorbeeld veel te lezen, beurzen te bezoeken en goed om je heen te kijken, kun je inspiratie opdoen. Vervolgens probeer je daar inzichten aan te ontlenen: wat vertelt mij dit? En de laatste stap is actie ondernemen: hoe pas je de nieuwe inzichten toe? Welke acties zijn er nodig om toe te werken naar de toekomst waar je zelf in gelooft?” DE TOEKOMST AGENDEREN EN OPENBREKEN Voor ondernemers met een drukke agenda heeft ze een praktische tip. “Waarschijnlijk heb je iedere week een overleg met het managementteam, of een directieoverleg. Je hebt misschien doelstellingen van de maand, klanten die je in een bepaalde periode moet bedienen en een agenda die overloopt. Maar probeer ook iedere zes weken de toekomst te agenderen. Neem twee uur de tijd om met elkaar te bedenken: waar moeten wij over vijf jaar klaar voor zijn? Welke ontwikkelingen zien we op ons afkomen, waar we iets mee moeten? Daarmee wordt toekomstdenken een vast onderdeel van je agenda, en wordt het vanzelf een onderdeel van het nu. En een onderdeel waar je mee oefent, zodat je er steeds beter in wordt.” Uiteindelijk levert die vaardigheid je veel op, belooft Scholtens. “Het geeft je een breder perspectief. Toekomstdenken is een serum tegen polarisatie, kortzichtigheid en tunnelvisie. Of positief gezegd: het is een serum voor ruimdenkendheid, voor hoop en wensen. Er is niet één vast geplaveid pad, maar er zijn oneindig veel sporen die je kunt nemen. Als je je daarvan bewust bent, als je ziet dat toekomstdenken je dus veel meer alternatieven biedt, geeft dat een gevoel van ruimte: wacht eens, ik heb hier zelf ook wat over te vertellen. Het breekt de toekomst open. En dan is er veel meer mogelijk dan je denkt.” Jeanneke Scholtens, oprichter van trendwatchplatform Buro Zorro, is al jaren toonaangevend in de wereld van trendonderzoek. Haar nieuwste boek ‘De toekomst is fantastisch’ is een hoopvol boek vol perspectief, met toekomstdenken als middel om kleine en grote vraagstukken aan te vliegen. Burozorro.nl Jeanneke Scholtens De toekomst is fantastisch 32 &GO magazine

33 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication