Ondernemen met oog voor milieu, mens en maatschappij DOOR: FEMKE HELLINGS Maatschappelijk verantwoord ondernemen staat steeds hoger op menig bedrijfsagenda. Niet zo gek, want Europa stelt steeds hogere eisen op het gebied van duurzaam en sociaal ondernemen. Neem nou de integratie van Environmental, Social and Governance (ESG) factoren in financiële verslaggeving. Wat is jouw rol als adviseur? Met welke bredere maatschappelijke en milieutrends moet je rekening houden en waar liggen kansen voor de toekomst? GROEIENDE VRAAG Het doel van de ESG-rapportage is helder: de duurzaamheidsprestaties van het bedrijf in kaart brengen en verder verbeteren. Maar liefst 89% van de beleggers houdt rekening met ESG-factoren bij investeringsbeslissingen. Volgens McKinsey publiceert zo’n 90% van ’s werelds grootste bedrijven al ESGrapporten. Grote beursgenoteerde organisaties en banken en verzekeringsmaatschappijen met meer dan 500 medewerkers zijn het dan ook verplicht vanaf boekjaar 2024. Dit heeft de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) bepaald. De verwachting is 8 &GO magazine dat mkb-bedrijven snel zullen volgen. De CSRD wordt de komende jaren namelijk stapsgewijs ingevoerd voor andere bedrijven. VOORDELEN ESG-RAPPORTAGE Niet alleen door veranderingen in regelgeving zul je steeds meer klanten krijgen die vragen om een ESG-rapport. Ook omdat steeds meer consumenten en potentiële medewerkers vragen om duurzame bedrijfspraktijken, is het voor bedrijven interessant om hun prestaties op ESG-gebied te monitoren en verbeteren. Mensen werken graag samen met een
9 Online Touch Home