Sinds ChatGPT in november 2022 werd gelanceerd, hebben we toegang tot een virtuele assistent die helpt bij creatieve processen, marketingstrategieën en communicatie. Om daar het maximale uit te halen, is het belangrijk om te begrijpen hoe je deze tool effectief inzet. Want of je nu voor- of tegenstander van kunstmatige intelligentie bent, één ding is zeker: het gebruiken van AI kan je kantoor naar grotere hoogtes brengen. DOOR: FEMKE HELLINGS Ben je van plan om te brainstormen over een nieuwsbrief met als onderwerp belastinghervormingen, maar is er niemand beschikbaar? Dat is sinds de komst van de slimme chatbot geen probleem. Vragen stel je rechtstreeks aan ChatGPT. Na het aanmaken van een account, begin je met het stellen van open vragen, zoals: ‘Met wat voor belastinghervormingen krijgen we in 2025 te maken?’. Er volgt direct een opsomming waarmee je verder kunt. Hierna is het belangrijk context aan je vraag te geven. Door te experimenteren met verschillende prompts en deze te verfijnen op basis van de gegenereerde ideeën, krijg je de meest optimale resultaten van de chatbot. Het brainstormen begint dus breed, en eindigt met concrete voorbeelden. WAARDEVOLLE PARTNER ChatGPT ziet zichzelf als waardevolle partner van ondernemers en marketingprofessionals. Bij het ontwikkelen van campagnes, schrijven van advertentieteksten en optimaliseren van content kan de chatbot helpen met het identificeren van trends of het formuleren van klantgerichte boodschappen. Hier is het – anders dan bij het brainstormen – belangrijk om gerichte suggesties te doen. Bijvoorbeeld: ‘Schrijf een aantrekkelijke kop voor een socialmediapost die onze nieuwe app promoot.’ Als de doelgroep duidelijk is, kan de chatbot de tekst daar volledig op aanpassen. Vraag de chatbot ook altijd om variatie, zodat je betere resultaten krijgt en daaruit kunt kiezen. BESPAAR TIJD Een goed geschreven e-mailcampagne kan het verschil maken voor jou of je klant. ChatGPT kan helpen met het schrijven van e-mails, het bedenken van subjectregels en het optimaliseren van structuur. De chatbot helpt zelfs met spelling en grammatica en zal suggesties doen om teksten nog duidelijker en effectiever te maken. Al blijft het natuurlijk belangrijk om deze informatie te dubbelchecken. Heeft een klant al interesse in je kantoor getoond, maar is hij of zij nog niet helemaal overtuigd? Vraag ChatGPT een follow-up e-mail te schrijven voor die specifieke klant. Ook bij een e-mailcampagne is het handig om vanuit verschillende invalshoeken te denken: ‘Bedenk drie verschillende subjectregels voor een e-mail over de positie van de zzp’er in 2025’. Zelfs de schrijfstijl past de chatbot aan jouw persoonlijke wensen aan. Dit alles doet ChatGPT in een oogwenk. Dat bespaart veel tijd. VERMIJD VAGE OMSCHRIJVINGEN Het succes van ChatGPT hangt af van hoe goed je je prompts formuleert. Een duidelijke, specifieke en doelgerichte prompt helpt de chatbot om relevante en bruikbare antwoorden te geven. Hoe specifieker je bent in je vraag, hoe beter het antwoord van ChatGPT zal aansluiten bij je verwachtingen. Daarvoor is het belangrijk te weten wat je wilt bereiken (advies, analyse, rapportage of procesoptimalisatie?) en wie de doelgroep is (klanten of collega’s?). Vervolgens is een specifieke richtlijn nodig. Niet: ‘Geef advies over belasting’, maar: ‘Welke fiscale voordelen kan een middelgroot bedrijf in de IT-sector benutten NOAB.NL 15 INNOVATIE
16 Online Touch Home