ICT, je nieuwe medewerker DOOR: FERDINAND DEN HARTOG Vennoot Den Hartog & Hoogveld, NOAB kantoor van de toekomst Als ik terugga naar de tijd dat wij net begonnen met ons kantoor, nu alweer negen jaar geleden, dan is er nogal wat veranderd. Wij hadden destijds een maandplanning voor het verwerken van de administratie. Elke week haalden wij bij klanten de administratie op en verwerkten die op kantoor. Facturen werden gestempeld, gecodeerd en ingeboekt, de verkoop en inkoop werden geboekt, de bankmutaties werden handmatig ingevoerd. De administratie werd gecontroleerd en de boekhouding ging terug naar de klant. Tjonge, als ik dit nu zo opschrijf dan voelt het bijna prehistorisch aan. En toch was dit maar een paar jaar geleden! MODERN INZICHT Hoe anders gaat het nu. Klanten (of hun leveranciers) leveren dagelijks hun facturen digitaal bij onze software aan. 60% daarvan wordt volledig automatisch geboekt en klaargezet voor betaling, klanten sturen verkoopfacturen direct vanuit de software en de banktransacties worden elke nacht grotendeels automatisch geboekt. En de klant heeft realtime inzicht in de resultaten via het financiële dashboard. ICT zal in de komende jaren zeker meer administratieve werkzaamheden gaan overnemen en waarschijnlijk op termijn ook samenstelwerkzaamheden en een groot deel van het fiscale werk. SUPEREFFICIËNT, MAAR LEUK? Onze softwarekosten zijn met 400% gestegen, maar de “ VOOR HET EERST KEKEN WIJ DOOR DE BRIL VAN DE KLANT NAAR ONS KANTOOR” tijdsbesparing die daar tegenover staat is nog veel groter. Op het ‘standaardwerk’ van 20 tot 65%! We vulden de vrijgekomen tijd op met nieuwe klanten. Resultaat was dat we het alleen maar drukker en drukker kregen en niet aan het innoveren waren. We zaten vast in de waan van de dag en verloren langzaam ons werkplezier! DOOR DE BRIL VAN DE KLANT Op het moment dat mijn vennoot Tim en ik dit naar elkaar uitspraken, besloten we het roer om te gooien. Samen met een innovatiecoach en de MKB Ondernemerscoach 10 &GO magazine
11 Online Touch Home