DOOR: EVELINE AAN DE WIEL Online werken versus op kantoor Ineens moesten we wel: in de strijd tegen het coronavirus riep de overheid op om zoveel mogelijk thuis te werken. We ontdekten het videovergaderen, voerden telefonische klantgesprekken en volgden cursussen online in plaats van op locatie. Organisatiepsycholoog dr. Kiki de Jonge hoopt dat we na de crisis terugblikken en de best practices meenemen. Voor Pieter Smolders, vennoot bij Marree & Van Uunen Belastingadviseurs, heeft persoonlijk contact de voorkeur, maar kunnen videogesprekken een goede aanvulling zijn. “Hoe persoonlijker de relatie, hoe groter de advieskansen.” THUISWERKEN Sinds maart ziet de wereld er een beetje anders uit. Nederland ging massaal thuiswerken. “Het was een soort gedwongen experimenteerfase,” stelt De Jonge, universitair docent aan de Rijksuniversiteit Groningen en eigenaar van Groeiflow Coaching & Training. “Er ging veel online door, wat we eerder niet voor mogelijk hielden of te risicovol vonden. Het zou goed zijn om na deze crisis te reflecteren: wat nemen we mee uit deze tijd? Wat werkt wel en wat niet?” Daarbij is het goed om te beseffen dat de omstandigheden niet ideaal zijn geweest, zegt De Jonge. “De ervaringen met online werken van de afgelopen tijd kunnen een vertekend beeld geven. Veel mensen kwamen abrupt thuis te zitten, zonder goede voorbereiding of thuiswerkvoorzieningen, terwijl ze ook nog stress hadden van de coronacrisis.” Dat was voor sommigen meer wennen dan voor anderen. “Het hangt van je persoonlijkheid af. Als je veel behoefte hebt aan structuur, dan kan thuiswerken lastiger zijn, omdat je meer op jezelf aangewezen bent. Vind je autonomie prettig? Dan kan thuiswerken juist heel goed werken. Dat verschilt per persoon.” “ OF THUISWERKEN GOED WERKT, VERSCHILT PER PERSOON”
19 Online Touch Home