25

DOOR: HANS PIETERS Het berekenen van de integrale kostprijs van een product of dienst vertelt vaak niet het hele verhaal over de werkelijke kosten. Bij het rekenen met échte prijzen – true cost accounting – worden duurzaamheid en een eerlijk loon doorberekend in de prijs, zoals bij CO2 en landbouw in lagelonenlanden. De accountancysector kan hier een cruciale rol bij spelen. Het betalen van ‘echte prijzen’ – true cost – vormt een belangrijk uitgangspunt op het pad naar duurzaam ondernemen. “True cost accounting houdt in dat je de verborgen kosten gaat uitrekenen. In het geval van bananen of chocolade gaat het dan om het ‘leefbaar inkomen’ en bij arbeiders gaat het om ‘leefbaar loon’. Bij kleding gaat het bijvoorbeeld om de verborgen kosten van milieuvervuiling en intensief watergebruik. Veel van deze kosten zijn bekend, maar worden niet beprijsd,” vertelt Joost Oorthuizen, CEO van IDH, The Sustainable Trade Initiative, met hoofdkantoor in Utrecht. De organisatie zet zich in voor duurzame, eerlijke ketens en een leefbaar loon. NIEUWE BUSINESSAGENDA 2020 Er is een groeiend aantal ondernemers die vragen stelt bij de ‘race to the bottom’. Want goedkoop komt vaak met een verborgen prijs. In de vorm van milieuschade of boeren en textielarbeiders die worden onderbetaald. Tweeduizend bij MVO Nederland aangesloten bedrijven verzetten zich tegen een economie die alleen is gericht op financiële winst. Ze hebben een agenda opgesteld voor een nieuwe economie, de Nieuwe Businessagenda 2020 (nieuwebusinessagenda.nl), met oog voor waarden als gezondheid, welzijn, tevredenheid en harmonie met de omgeving. En een eerlijke prijs als een van de zeven agendapunten. “Het is evident dat er allerlei verborgen kosten in onze productieprocessen zitten, die niet op de balans of de winst-en-verliesrekening verschijnen. Daardoor tellen ze niet. Ze worden afgewenteld op de samenleving, maar ze zíjn er wel,” benadrukt Oorthuizen het belang van een eerlijke prijs. “De kracht van true cost accounting en true pricing is dat we één denominatie (etiket, red.) hebben, en dat is geld. Op het moment dat het lukt om iets in geld uit te drukken, wordt het meetbaar en kun je erop sturen. Dat is de essentie.” ” OP HET MOMENT DAT HET LUKT OM IETS IN GELD UIT TE DRUKKEN, WORDT HET MEETBAAR EN KUN JE EROP STUREN. DAT IS DE ESSENTIE” Daarmee wordt meteen de achilleshiel aangestipt, want hoe bereken je hoe hoog die kosten zijn? In de ogen van Oorthuizen en anderen ligt hier een cruciale rol voor de accountancysector. “Peter Bakker, de oud-ceo van Post NL en huidige voorzitter van de World Business Council for Sustainable Development (WBCSD), heeft de uitspraak ‘accountants are going to save the world’ gemunt. Op het moment dat bedrijven ‘accountable’ zijn voor hun ecologische en sociale winst-enverliesrekening, en die kosten worden meegenomen, zijn ‘people, planet & profit’ in geld uitgedrukt. True cost accounting vraagt veel methodologie. Daar kunnen mensen met een accountancyachtergrond enorm bij helpen.” NOAB.NL 25 TRENDS EN ONTWIKKELINGEN

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication