DOOR: HENK POKER De jaarrekening moet foutloos zijn Fouten maken mag, maar niet in de jaarrekening. Dit stond bovenaan een artikel dat advocaat Bert van Mieghem eerder dit jaar publiceerde en waarin hij zich afvraagt waarom bestuurders wél fouten mogen maken, maar de organisatie die verantwoordelijk is voor de jaarrekening, niet. “De tijd waarin de accountant of het administratiekantoor alleen het werk netjes moest doen, ligt achter ons. Je moet tegenwoordig serieus rekening houden met procedures, met een toenemende claimcultuur. Dat maakt het werk wezenlijk anders.” Het klinkt logisch: fouten maken mag, maar niet in de jaarrekening. Dat is het volgens Van Mieghem echter niet: “Het is vreemd dat we een hoge tolerantie hanteren wanneer een bestuurder een fout maakt, dat accepteren we vaak nog wel. Maar het contrast met de strengheid waarmee een jaarrekening wordt beoordeeld is wel heel groot. Een jaarrekening wordt bijkans als heilig gezien. Zit er een fout in of dien je een jaarrekening te laat in, dan loop je een behoorlijk risico. Daarbij wordt niet gekeken naar de vraag hoe erg zo’n fout is. Heeft het bijvoorbeeld alleen materiële gevolgen of worden er mensen door geschaad?” ONDERNEMEN Van Mieghem pleit er overigens niet voor dat bestuurders met de rem ingedrukt hun werk gaan doen. “Iedereen mag fouten maken, het is zelfs onvermijdelijk. Er zijn voldoende ondernemers die vinden dat je af en toe fouten moet maken om succesvol te kunnen zijn. En je wilt ook niet dat bestuurders heel krampachtig gaan opereren, dat komt een bedrijf vaak niet ten goede. Ondernemers moeten risico’s durven blijven nemen, omdat daar vaak de mooiste dingen uit voortkomen. En gaat er iets mis, dan moet men dat durven te benoemen en daarvoor de verantwoordelijkheid nemen. Dat is ondernemen.” Hoe anders is dat met de jaarrekening. Daar mogen geen fouten in worden gemaakt en deze moet per se op tijd worden ingediend. 32 &GO magazine Fotografie: Maarten van der Wal
33 Online Touch Home