DOOR: FEMKE HELLINGS “DAT EEN EXTERNE DIENSTVERLENER WORDT AANGESPROKEN OP DATGENE WAT HIJ HEEFT GEPUBLICEERD, IS VEEL GANGBAARDER DAN VOORHEEN” Echter, gaat een bedrijf als gevolg van nalatigheid failliet, dan is de bestuurder ineens wél verantwoordelijk. En dat is gek. Immers, een fout in de jaarrekening of het te laat indienen daarvan is vaak niet de oorzaak van een eventueel faillissement, maar een bestuurder kan er dus wel voor aansprakelijk worden gesteld.” AANSPRAKELIJK “De meeste bestuurders doen hun werk naar eer en geweten,” gaat Van Mieghem verder. “Ze zijn zich ook bewust van de gevolgen van hun handelen. Wat je echter ziet toenemen is dat steeds meer partijen de bestuurder aansprakelijk stellen voor bijvoorbeeld een te rooskleurige jaarrekening. Dit zegt echter niets over het functioneren van een bestuurder in het algemeen. Want, uit een jaarrekening kun je niet ventileren wat het beleid is, waarom bepaalde beslissingen zijn genomen. Daarin zit een zekere discrepantie. Aan de ene kant laten we allerlei fouten die gemaakt kunnen worden in het beleid toe, wat ik prima vind, want dat is ondernemen. Maar, staat er een fout in de jaarrekening of wordt een bedrijf daarin te rooskleurig voorgesteld, dan is de wet niet vergevingsgezind en is de bestuurder hoofdelijk aansprakelijk.”“De CFO moet extra goed oppassen,” aldus Van Mieghem. “Is een jaarrekening bijvoorbeeld misleidend, dan zullen de bestuurders al snel met hun vinger naar de CFO wijzen, hij is tenslotte de eerstverantwoordelijke voor de jaarrekening.” HANDELEN Zit een organisatie in zwaar weer, dan neemt de vrees voor persoonlijke aansprakelijkheid toe. “Sommige beslissingen die dan moeten worden genomen, kunnen verkeerd uitpakken, terwijl je wel moet handelen om een bedrijf overeind te houden. In zo’n geval zou een bestuurder juist geen angst moeten hebben om actie te ondernemen. Want, doet hij niets, dan gaat het zeker mis.” NIET ZWART-WIT De boekhouder heeft meestal met een ander soort aansprakelijkheid te maken. In de basis dekt hij zich in voor eventuele gevolgen van foutieve cijfers, door te stellen dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de verstrekte gegevens bij de klant zelf ligt. Van Mieghem: “Dat wil niet zeggen dat de boekhouder dan vrijuit gaat, mocht een jaarrekening achteraf niet kloppen. Het is namelijk niet zo zwart-wit. Heeft hij bijvoorbeeld gevraagd naar meer informatie en heeft hij geconstateerd dat de cijfers compleet zijn en kloppen? Hij is dus niet voor alle gevolgen gedekt, door alleen zo’n tekst in de jaarrekening op te nemen. Wettelijk zijn er ook steeds meer mogelijkheden om beroepsbeoefenaars aansprakelijk te stellen voor fouten.” “Van accountants en boekhouders wordt meer verwacht dan voorheen. Externe partijen, beleggers en anders belanghebbenden zijn eerder bereid om actie te ondernemen tegen bestuurders, accountants en boekhouders. Ja, wat dat betreft neemt de claimcultuur ook in ons land toe. Dat een externe dienstverlener aangesproken wordt op datgene wat hij heeft gepubliceerd is veel gangbaarder dan voorheen. Of dat een goede ontwikkeling is laat ik in het midden. Maar, alleen netjes je werk doen is niet meer genoeg.” Bert van Mieghem is advocaat-partner bij Wybenga Advocaten in Rotterdam en houdt zich vooral bezig met ondernemingsrecht. Daarnaast is hij docent aan The Finance Academy, een online leeromgeving voor opleiding en training. NOAB.NL 33 TRENDS EN ONTWIKKELINGEN
34 Online Touch Home