30

Drie rollen Haar laatste belangrijke inzicht ging over het model dat het auteurstrio heeft ontwikkeld. Dit model gaat ervan uit dat een leidinggevende vaak drie rollen heeft: coördinator, coach en rechter. Deze kunnen niet op dezelfde stoel zitten en moeten dus verdeeld worden over verschillende personen. Ben Tiggelaar nam daarna het het stokje over en gaf een aantal tips. • Vage feedback vragen leidt tot vage antwoorden, dus leer medewerkers een goede vraag te stellen als ze op zoek gaan naar feedback. • Durf aan de medewerker naar zijn motivatie te vragen en vraag hoelang hij nog bij de organisatie wil blijven. • Kies geen prestatiedoel, maar een ontwikkeldoel om aan te werken. Dat werkt positiever omdat het wordt ervaren als falen wanneer een prestatiedoel niet wordt behaald. Mensen blijven daarentegen wel streven naar het behalen van een gesteld ontwikkeldoel. • Als je iets doet dat je leuk vindt, houd je dat langer vol. Zorg dat je hierbij steun ontvangt van je omgeving. Het is belangrijk dat je leidinggevenden, collega’s of dierbaren achter je staan. Als het even tegenzit, kunnen zij je supporten. • Voorbereiding is de cruciale factor voor het voeren van een goed gesprek. Hekkensluiter van het congres is Wawoe. Die pleite voor het geven van feedback die een medewerker wil ontvangen, waarbij hij de vergelijking maakt met een restaurant. Als een ober vraagt hoe je het eten vond, dan zeg je doorgaans tegen hem iets anders dan tegen je tafelpartner. De belangrijkste boodschap van Wawoe (die hij ook geeft in de NOBCO-podcast): een medewerker werkt zo’n 2000 uur op jaarbasis. Laat hem daar 1% tijd inruimen om te reflecteren. Dat is 20 uur per jaar om je af te vragen: doe ik de juiste dingen? Van zelfreflectie ontwikkelt iemand zich het meest. Over het boek In hun boek doen de schrijvers een voorstel voor een fundamenteel andere kijk op performance management. Op basis van literatuuronderzoek en een onderzoek onder meer dan 700 (HR-) professionals en tientallen organisaties geeft het auteurstrio een advies dat beter past op de veranderende omgeving waarin organisaties wendbaar moeten zijn. Auteurs Kilian Wawoe werkte 11 jaar als HRmanager bij ABN AMRO in verschillende landen en promoveerde in 2010 aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Ook is hij parttime aan universiteit verbonden als docent HRM en adviseert hij organisaties op het gebied van beoordelen en belonen. Maud Schaapveld is consultant binnen het HR-vakgebied en is gespecialiseerd in vraagstukken op het gebied van HRinrichting, medewerkersontwikkeling, employee experience en performance management. Rutger Verbeet is consultant met een brede businessachtergrond. Rutger heeft meer dan 30 jaar ervaring met integrale adviesopdrachten op het gebied van beloningsvraagstukken, performance management, organisatie(her)inrichting en reorganisatietrajecten. Het boek Performance management in een agile werkomgeving kan besteld worden via de website

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication