20

Videocoaching vraagt van de coach alerter te zijn op de gemoedstoestand van de coachee en die ook frequent te checken door bijvoorbeeld te letten op woordkeuze en taalgebruik de coaches als coachees hoog op het ervaren van een goede kwaliteit van de coachingsrelatie in de context van videocoaching. Ten derde bleek dat hoe hoger de zelfevaluatie van de coach des te beter de kwaliteit van de coachingsrelatie was vanuit de optiek van de coach. Uit de groepsinterviews kwam naar voren dat coaches denken de coachingsrelatie positief te kunnen beïnvloeden door zaken als een goede (mindful) voorbereiding, het voorkomen van verstoringen in je omgeving, bij jezelf en de ander en door te oefenen met de betekenis van gezichtsuitdrukkingen en verbale communicatie. Tenslotte gaven coaches aan dat zij behoefte hebben aan voorbeelden van digitale tools en opdrachten ter vervanging van fysieke opdrachten zoals een familieopstelling. Wat kunnen coaches met deze resultaten? Allereerst is het bemoedigend voor de inzet van videocoaching dat de coaches in het onderzoek een positieve zelfevaluatie hadden en dat de coachingsrelatie in videocoaching door zowel coach als coachee als positief werd beoordeeld. Het motto is dan ook ‘vooral doorgaan’ met videocoaching. Er zijn een aantal dingen die een coach kan doen om videocoaching succesvol in te zetten. Door je mentaal goed voor te bereiden, kalm te blijven en lastige momenten (emoties, verstoringen) te oefenen door middel van rollenspellen. Videocoaching vraagt van de coach alerter te zijn op de gemoedstoestand van de coachee en die ook frequent te checken door bijvoorbeeld te letten op woordkeuze en taalgebruik. Ook kan de coach een coachee meer op haar of zijn gemak te stellen door vaker complimenten te geven of te letten op woordkeuze en taalgebruik. Persoonlijk heb ik als coach goede ervaringen met het inzetten van de digitale coachmogelijkheden via het beeldscherm, zoals coachees laten bewegen in hun fysieke ruimte om dingen te voelen of door ze letterlijk op meerdere papieren ondergronden te laten bewegen. Daarnaast heb ik ook goede ervaringen met digitale (teken)tools, voor het maken van bijvoorbeeld een mindmap.

21 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication