27

werkstress (in tegenstelling tot stress in algemene zin) lijkt coaching effectief te kunnen zijn, zo blijkt bijvoorbeeld uit het onderzoek van Ladegård uit 2011. In dit onderzoek werd naast werkstress ook gekeken naar ervaren werkeisen en de mate waarin mensen goed waren in het plannen van hun werk. Op basis van de resultaten vermoedt de onderzoeker dat coaching ervoor zorgt dat mensen beter leren plannen, waardoor de ervaren werkeisen afnemen en men minder werkstress ervaart. De invulling van de coaching stond in dit onderzoek niet vast, we weten dus niet wat er precies voor heeft gezorgd dat coachees beter leerden plannen. Tenslotte lijkt voor het verminderen van werkstress één specifieke coachmethode veelbelovend, namelijk de zogenaamde Rational Emotive Occupational Health Coaching. In verschillende studies tonen onderzoekers aan dat deze methode effectief was voor het verminderen van werkstress bij verschillende doelgroepen, zoals docenten, academici en politiemensen. De coachsessies vonden in deze studies plaats in groepsverband. Een belangrijk kenmerk van de gebruikte coachmethode is het uitdagen van irrationele overtuigingen die betrekking hebben op het werk van de coachee. Een overtuiging als “dit lukt me nooit” wordt bijvoorbeeld uitgedaagd, en vervangen door een meer realistische en behulpzame gedachte zoals “ik mag best een keer iets fout doen”. Stress als veelzijdig begrip Bovenstaande onderzoeken geven dus aanwijzingen dat coaching effectief zou kunnen zijn voor het verminderen van werkgerelateerde stress. Toch is er ook onderzoek dat geen effect vond van coaching op werkstress, namelijk het eerder genoemde onderzoek van McGonagle en collega’s bij artsen, waarbij gebruik werd gemaakt van technieken uit de positieve psychologie. Het kan zijn dat de gebruikte coachmethode bepalend is voor het uiteindelijke succes, maar het kan ook liggen aan de manier waarop stress in kaart wordt gebracht. Stress is immers een complex en veelzijdig begrip, waaronder zowel lichamelijke als meer cognitieve aspecten vallen. Zo kan de mate van stress in kaart worden gebracht door te vragen naar lichamelijke ervaringen, zoals hoofdpijn of geïrriteerdheid. Maar stress kan ook worden gemeten door te vragen of iemand nog om kan gaan met de eisen uit de omgeving. Daarnaast gaan bovenstaande onderzoeken veelal over milde klachten van (werk)stress en niet over ernstige of chronische vormen van stress. Van actieplannen tot positieve psychologie Wetenschappelijk onderzoek laat dus zien dat coaching bij kan dragen aan het verminderen van burn-out klachten. Er kan voor coaching dus een relevante rol zijn weggelegd als het gaat om de mentale gezondheid van werknemers. De coachmethoden- en technieken die in de onderzoeken werden gebruikt waren divers: variërend van een focus op doelen en actieplannen tot technieken uit de positieve psychologie. Deze coachmethoden- en technieken lijken dus zinvol om verder te verkennen en in te zetten als het gaat om het coachen van werknemers met klachten die wijzen op zaken als emotionele uitputting. Een terugkerend thema in veel van de onderzoeken was overigens ook de aandacht voor een goede relatie tussen coach en coachee tijdens de coachsessies. Over stress zijn vooralsnog nog geen harde conclusies te trekken, hoewel een coachmethode waarin aandacht is voor het vervangen van irrationele overtuigingen veelbelovend lijkt voor het verminderen van werkstress. 27

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication