5

‘Ik probeer als coach het perspectief van de coachee te verruimen richting een duurzame toekomst’ “We staan voor enorme opgaven en transities. Als coach kun je mensen bewust maken van de noodzaak van die transitie wanneer zij er zelf niet mee bezig zijn. Directeuren komen meestal niet met ethische vragen naar me toe, maar omdat er ‘gedoe’ is in het team. Dan ga ik dus verder dan de vraag van de klant en breng ook een agenda in. Je probeert als coach het perspectief van de coachee, of het team te verruimen richting een duurzame toekomst. Hierdoor lever ik een grotere bijdrage aan veranderingen die nodig zijn in de maatschappij. Je bent als coach deskundig in het helpen veranderen, en dat is precies wat de maatschappij nodig heeft. Afgelopen jaar heb ik de eerste EMCC gecertificeerde teamcoachopleiding wereldwijd gevolgd. Ik deed die opleiding samen met hoogleraren en vooraanstaande leiderschapscoaches en ook bij hen zie je dat ze de kant op gaan om als coach maatschappelijke impact te hebben en als gids te fungeren.” Samen Om veranderingen teweeg te kunnen brengen, is het belangrijk om ook de context mee te nemen vindt Marianne. “Teams staan in de frontlinie, zij zien wat er nodig is, wat klanten vragen, wat er gebeurt bij leveranciers. Zij krijgen de eerste signalen waar een organisatie naar toe moet. Zij zouden de koers van de organisatie moeten bepalen en niet het managementteam na een dag op de hei. Als je maar één persoon coacht, verandert er niets. Je neemt dan de context niet mee. Dat schuurt steeds vaker, want je merkt dat je dan maar één kant van het verhaal hoort. Je helpt die persoon wel om van binnen te groeien, maar de impact is dan toch te beperkt.” “Ik leerde tijdens de opleiding als teamcoach onderdeel te zijn van het team. Je gaat met elkaar een traject aan, je doet mee in de dagelijkse praktijk. Mijn rol is om het team te helpen zelf gestelde doelen te realiseren, het proces te begeleiden én de teamleden vaardigheden te leren. Ik vind ook dat je meer moet weten van de sector waarin je werkt, zodat je ook de inhoudelijke vragen kunt stellen die het team zelf laat liggen. Daar moet je als teamcoach wel verstand van hebben.” “Wat tijdens de opleiding ook aan bod kwam: neem de vrijheid om tussentijds je contract met de klant aan te passen. Normaalgesproken leg je vast hoelang het traject duurt en hoe je het aanpakt. Als blijkt dat ik een team coach en merk dat de het bij de laag erboven niet goed zit, moet ik vrijheid hebben om ook daar in te grijpen. Je moet je vrij kunnen bewegen door de organisatie, naar boven en naar beneden kunnen opereren en iedere keer je coachcontract kunnen aanpassen als de situatie daarom vraagt. Anders zit je gevangen en verander je niets.” Over Marianne Eussen Drs. Marianne Eussen is coach en organisatieadviseur bij PALET-coaching en werkt voor de gezondheidszorg en het onderwijs. Daarnaast is zij een van de initiatiefnemers van Empowerbox, een platform voor kennisprofessionals. Artikelen van haar hand: - Eussen, M.V., Windvaantjes in de storm, Tijdschrift voor Ontwikkeling in Organisaties (TvOO), nr.4, 12-2020, 25-30 - Eussen, M.V., Van controle naar aandacht, Tijdschrift voor Ontwikkeling in Organisaties (TvOO), nr.4, 12-2019, 100-104 5 Doorgroei naar EIA Master Practitioner coach “Sinds 2006 ben ik Senior Practitioner. Inmiddels ben ik met zulke complexe zaken bezig, en zo breed, dat ik nu een aanvraag ga doen op masterniveau. Daarin komt alles wat ik kan en geleerd heb samen. Ik denk dat er wel meer Senior Practitioner binnen NOBCO zijn die een Master Practitioner kunnen halen. Je laat daarmee zien dat je binnen NOBCO coaches hebt van hoge kwaliteit. Als master heb je meer impact, je moet alles uit de kast halen wat je bij je hebt.”

6 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication