19

formeel, informeel en non-formeel te blijven ontwikkelen, ontwikkel je mee in een omgeving die zelf ook continue verandert. Als je daar niet bewust mee bezig bent, dan blijf je op een gegeven moment hangen in een bepaalde levenswijze die niet motiverend kan zijn.” Toegankelijk en passend Blijven leren betekent voor de ene persoon een opleiding van een jaar, terwijl de andere persoon een korte cursus volgt of een dag met een collega meeloopt. We vroegen Desirée naar haar kijk op het stimuleren van de professionele ontwikkeling van coaches. “Ik snap best dat het voor iedereen die werkt, of in dit geval coaches, een grote stap is om een opleiding te gaan volgen. Want realiseer je wel dat deze groep mensen een salaris heeft. Ineens fulltime leren, dat zal niet makkelijk gaan. Een plaats onafhankelijke opleiding, te combineren met de praktijk, zal dan het meest toegankelijk zijn. Daarnaast kan ik me ook voorstellen dat er een groep ervaren coaches is, met een bewezen staat van dienst, die misschien niet zit te wachten op opleiding of toetsing. Dat ze iets moeten bewijzen wat door hun ervaring al bewezen is. Voor die groep kan een EVC-traject interessant zijn. EVC staat voor Erkennen van Verworven Competenties. In een EVC-procedure worden kennis en vaardigheden die opgedaan zijn in non-formele en informele contexten in kaart gebracht en beoordeeld. Anders gezegd: al het geleerde en alle aanwezige vaardigheden en competenties worden erkend.” We leren constant Stilstaan bij de ontwikkeling in non-formele en informele contexten, is wat Desirée betreft cruciaal voor een leven lang leren. Niet blindstaren op diploma’s of prestaties, maar bewust zijn van het feit dat we allemaal constant aan het leren zijn. “Als je specifieke doelen voor ogen hebt, dan zul je keuzes moeten maken in het leren. Welke opleiding ga je volgen of wat moet je nu doen om over vijf jaar ergens uit te komen. Maar zo’n 70% van wat mensen leren, wordt informeel gedaan. We leren dus constant, dat kunnen we niet stoppen. We leren bij iedere ontmoeting, ieder gesprek, iedere handeling. Op het moment dat je bewust bent dat je altijd leert, dan kun je er ook gebruik van maken. Daarmee werk je direct aan je eigen geluk, levensvreugde, welzijn en motivatie.” 19 Prof. dr. Desirée Joosten-ten Brinke (1967) is decaan van de faculteit Onderwijswetenschappen en hoogleraar Leren van Volwassenen aan de faculteit Onderwijswetenschappen van de Open Universiteit, waar ze in 2008 promoveerde. Haar onderzoeks- en onderwijsfocus is gericht op de kwaliteit van (digitaal) toetsen en beoordelen, EVC en formatief beoordelen. Zij begeleidt docenten en promovendi bij hun onderzoek naar deze thema’s en verzorgt trainingen voor docenten en leden van examencommissies. Ook is zij lid van de ‘Expertgroep Toetsen Primair Onderwijs’ en eindredacteur van ‘Examens, tijdschrift voor de toetspraktijk’. Noot redactie: NOBCO kent geen EVC-traject, maar geeft coaches door middel van een EIA-procedure de mogelijkheid om hun coachcompetenties aan te tonen vanuit hun eigen leerroute. Kijk voor meer informatie op www.nobco.nl

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication