0

DIT NUMMER OPLEIDERS EN HUN ROL OP HET PLATFORM 16 04 08 Certificering via opleiders Interview met José Vos-Boven, bestuurslid kwaliteit en ethiek van NOBCO In gesprek met drie EQA-opleiders: Associatie voor Coaching, BGL & Partners en Bold Academy Leren van volwassenen Interview met Desirée Joosten-Ten Brinke, hoogleraar Leren van Volwassenen aan de Open Universiteit Coach. Hét magazine over coaching JAARGANG 14 NUMMER 2 2023

Inhoud 03 Voorwoord Marieke Jellema 04 Certificering via opleiders – interview met José Vos-Boven, bestuurslid kwaliteit en ethiek van NOBCO 08 In gesprek met drie EQA-opleiders: Associatie voor Coaching, BGL & Partners en Bold Academy 14 Blijf op de hoogte met de artikelen van Boom Coaching Collectie en Professioneel begeleiden 16 Leren van volwassenen – interview met Desirée Joosten-Ten Brinke, hoogleraar Leren van Volwassenen aan de Open Universiteit 20 Wetenschap – De mogelijke bijwerkingen van coaching 26 De waarde van coaching op de kaart zetten – interview met Miriam Oude Wolbers, voormalig NOBCO-bestuurslid Marketing, Public Relations, Public Affairs en Platformontwikkeling 30 NOBCO in het Nieuws 32 Agenda – haak aan bij de NOBCO-events Certificering via opleiders Interview met José Vos-Boven, bestuurslid kwaliteit en ethiek van NOBCO Pagina 04 In gesprek met drie EQA-partners: Associatie voor Coaching, BGL en Bold Academy Leren van volwassenen Interview met Desirée Joosten-Ten Brinke, hoogleraar Leren van Volwassenen aan de Open Universiteit Pagina 08 Pagina 18 Coach. Hét e-magazine over coaching verschijnt vier keer per jaar, Jaargang 14, nummer 2 NOBCO, Colofon Redactie: Geeske te Gussinklo, Miriam Oude Wolbers, Eefje Rondeel, Mariska Verduijn. Grafische vormgeving: Vincent Stolk – Concept & Ontwerp, IJmuiden Het eerstvolgende nummer verschijnt in september 2023. Heb je kopij voor de redactie? Aanleveren kan tot en met 7 juli 2023. via redactie@mos-net.nl. Overname van artikelen is toegestaan na voorafgaande toestemming van de hoofdredacteur en met bronvermelding. De meningen in dit blad zijn niet vanzelfsprekend gelijk aan de opvattingen van de uitgever. De Nederlandse Orde van Beroepscoaches is de grootste beroepsorganisatie voor professionele coaching in Nederland. Wij zijn het platform voor professionele coaching in Nederland. Onze visie is dat professionele coaching een wezenlijke bijdrage levert aan het welzijn en de ontwikkeling van mensen en organisaties. Nederlandse Orde van Beroepscoaches Postbus 1167 3860 BD Nijkerk 033-247 34 28 info@nobco.nl www.nobco.nl

voorwoord Beste lezer, Nederland polderland, het is iets waar we beroemd en berucht om zijn. Beroemd omdat we met ons gepolder oplossingen kunnen verzinnen die vanuit een hiërarchische benadering niet tot stand komen. Een mooi voorbeeld daarvan is het bij elkaar brengen van de twee meesterwerken van Rembrandt: Marten en Oopjen. Het is nu een Frans-Nederlands duo dat heen en weer reist tussen twee topmusea. Berucht is ons gepolder ook. We praten veel en schuiven grote vraagstukken over stikstof, klimaat en zorg moeiteloos heen en weer tussen mensen, afdelingen en departementen zonder dat een oplossing dichterbij komt. Wat heeft coaching hiermee te maken? Coaching en teamcoaching hebben alles te maken met het verhogen van de kwaliteit van de dialoog. De dialoog tussen mensen en de dialoog die ieder mens met zichzelf kan voeren. Coaches benaderen vraagstukken niet persé vanuit psychologische inzichten, maar vanuit de benadering dat wat zich tussen mensen afspeelt er toe doet. Ik durf te beweren dat de kwaliteit van de dialoog in een management team, tussen stakeholders en tussen mensen met verschillende belangen, hun effectiviteit bepaalt. Als de kwaliteit van de dialoog zo belangrijk is, waarom is het dan zo moeilijk om een goede dialoog aan te gaan? Ik nodig je uit om te observeren wat er gebeurt als de dialoog niet tot stand komt. Wat merk je bij jezelf en wat zie je in het team of in een debat op televisie? Ik ben benieuwd! Mijn observatie is dat als mensen gaan vechten voor hun standpunt, de ander proberen te overtuigen zonder te luisteren naar de behoefte van zichzelf of de ander, weinig vertrouwen hebben in zichzelf of de ander, denken dat hun perspectief het enige juiste is of vooral haast hebben, de dialoog niet echt tot stand komt. Ik gun ons als Nederland meer goede dialogen. En ik zou willen dat professionele coaches een bijdrage leveren aan onze maatschappij door mensen weer vaardig te maken in hun onderlinge dialoog. 3 Met hartelijke groet, Marieke Jellema

Certificering via opleiders NOBCO heeft kwaliteit van coaches hoog in het vaandel staan. Dat is een van de redenen waarom aan NOBCO-coaches wordt gevraagd om binnen drie jaar hun certificering (EIA) te behalen. Coaches met een EQA-opleiding of andere opleiding vragen deze certificering nu bij NOBCO aan. Vanaf volgend jaar worden EQA-opleidingen uitgebreid en kunnen opleiders hun deelnemers zèlf begeleiden tot en met het behalen van de EIA certificering. Dat heet het embedded EIA proces. Een gesprek over deze belangrijke ontwikkeling met José Vos-Boven, bestuurslid kwaliteit en ethiek van NOBCO, waarin we graag aan coaches uitleggen wat er mogelijk wordt voor hen, en het belang van de opleiders daarin willen benadrukken. Interview: Geeske te Gussinklo Tekst: Rosita Driessen

‘Opleiders mogen straks zelf een EIA-certificaat toekennen’ 5 Behoefte aan meer gecertificeerde coaches In de afgelopen jaren is het aantal coaches enorm toegenomen. Steeds meer coaches sluiten zich aan bij een beroepsorganisatie, zoals NOBCO. Daarmee onderscheiden ze zich als beroepscoach van de zelfbenoemde coach. NOBCO ziet het als haar taak om het beroep coach steeds verder te professionaliseren en transparant te maken wat iemand van een professionele coach kan verwachten. Certificering is daarom een van de speerpunten van het huidige beleid. Zelf EIA-certificaat toekennen José Vos-Boven is als bestuurslid verantwoordelijk voor verschillende kwaliteitskeurmerken die er zijn voor coaches. Haar inzet is erop gericht de beroepsgroep verder te professionaliseren en transparant te maken. “We zijn heel druk bezig met het introduceren van certificering via opleiders”, vertelt ze. “Dat betekent dat EQA-opleiders die aan aanvullende voorwaarden voldoen, zelf de resultaten van de student mogen toetsen en bij gebleken geschiktheid namens NOBCO een EIA-certificaat mogen toekennen. In mijn ogen is dit een hele mooie stap voor EQA-opleiders die meerwaarde aan hun diploma en opleiding willen toevoegen. Het is een kwaliteitsimpuls voor de beroepsgroep.” Meer waarde en status toevoegen Vorig jaar is binnen NOBCO de koers voor verdere professionalisering ingezet via certificering voor aangesloten coaches. De reden voor de koers is het beschermen van de beroepsgroep, vertelt José. “Dat gaat over ethiek en professioneel gedrag. Wij vonden dat wij daarin onszelf moesten reguleren, dus kwaliteit en professionaliteit gaan bieden. Daarom vragen we van onze coaches binnen drie jaar hun certificering te behalen. Tegelijkertijd zagen we eerder al dat EQA-opleiders wereldwijd meer waarde en status aan het diploma van hun opleidingen wilden toevoegen. In EMCC Global-verband ontstond hierover het eerste gesprek en in 2021 startten we vanuit NOBCO het gesprek met Nederlandse EQA-opleiders over deze ontwikkelingen en de voorwaarden om de EIA te mogen toekennen.” Intensieve samenwerking opleiders De ontwikkeling vraagt het nodige van de opleiders zelf. De EQA-coördinator van NOBCO werkte de afgelopen tijd intensief samen met de opleiders. Ze gaf uitleg over wat er nodig is en waaraan opleiders moeten gaan voldoen om de EIA te mogen toekennen. Haar inzet heeft geleid tot de plannen die er nu per opleider liggen om mee te gaan in deze ontwikkeling. “Opleiders moeten gaan investeren om hun opleidingen op een ander ni

‘Wereldwijd willen opleiders meer waarde en status aan het diploma toevoegen’ veau te krijgen. Hun trainers en supervisors moeten ook de nodige certificeringen behalen. Daartoe bieden wij als NOBCO speciale trainingen aan voor opleiders. Aan alle kanten helpen wij dus om opleiders zover te krijgen. De bedoeling is dat eind dit jaar een hele grote groep EQA-opleiders, zoals we dat noemen, ‘omgaat’ en het daarmee mogelijk is dat coaches via deze nieuwe weg hun EIA kunnen behalen.” Samenwerking tussen de beroepsorganisatie en opleiders Voor coaches die een EQA-opleiding volgen, wordt het behalen van de EIA-certificering vooral makkelijker. Nu komen coaches na de opleiding binnen bij NOBCO en moeten ze zelf op zoek gaan naar wat ervoor nodig is om te certificeren. “We zien dat ze daarin best zoekende zijn. Straks kunnen we zo’n coach doorverwijzen naar een opleiding die mag certificeren.” Afhankelijk van de ervaring en achtergrond als coach, zijn er verschillende niveaus voor certificering te behalen: Foundation, Practitioner, Senior Practitioner en Master Practitioner. Of certificering bij opleiders voor alle niveaus beschikbaar komt, dat is nog niet helemaal duidelijk. “Dat is ook aan de opleiders. Het is dus echt een samenwerking tussen de beroepsorganisatie en de opleiders.” Borging van kwaliteit Wat uit de gesprekken met opleiders blijkt, is dat ze de toetsing voor het certificaat nog spannend vinden. Volgens José hoeft dat niet spannend te zijn en ze vergelijkt het met de processen voor toetsing en verificatie die ook op een hbo of universiteit spelen. “Hiermee is zowel de inhoud op niveau aangetoond en is onafhankelijkheid en kwaliteitszorg in orde. De EQA-accreditatie wordt elke vijf jaar verlengd. Jaarlijks is er de externe verificatie van examens. Dit is te vergelijken met een examencommissie, die de kwaliteit controleert. Er wordt een steekproef gehouden waarin dossiers van studenten bekeken worden. Dus de kwaliteitsborging zit sowieso in die één keer per jaar, maar ook in hoe opleiders hun beoordelingssystemen inrichten.” Vanaf 2026 voor alle opleidingen Het is een enorme verandering voor de beroepsgroep en met name voor de opleiders. Daarom wordt vanuit NOBCO veel tijd gestoken in faciliteren en motiveren. Maar volgens José doen ze het echt ergens voor: “Ik weet zeker dat er meer gecertificeerde coaches beschikbaar komen en dat werkgevers of opdrachtgevers makkelijker een gecertificeerde coach kunnen vinden. We zijn in 2021 begonnen met deze koers en het streven is dat eind 2023 de eerste groep opleiders zelf deelnemers mag certificeren. Vanaf 2026 zal certificering via alle opleiders dan mogelijk zijn.

EIA: kwaliteitskeurmerk voor beroepscoaches EIA staat voor European Individual Accreditation en is een internationaal keurmerk voor coaches. Het wordt uitgegeven door EMCC Global, waarbij NOBCO is aangesloten. Afhankelijk van de competenties en ervaring als coach zijn er verschillende EIA-niveaus te behalen: Foundation, Practitioner, Senior Practitioner en Master Practitioner. Een EIA gecertificeerde coach laat ervaring en competenties zien, passend bij het EIA-niveau en toont aan het vak doorlopend bij te houden met bijscholing en intervisie/supervisie. Ook houdt de coach zich aan de Internationale Ethische Code en de Diversiteitsverklaring. EQA: kwaliteitskeurmerk voor opleidingen Samen met opleiders werkt NOBCO aan de professionalisering van het coachvak. Een goede opleiding is immers de start van een loopbaan als coach. Het European Quality Award (EQA-keurmerk) is, net als de EIA, een Internationaal kwaliteitskeurmerk van EMCC Global. EQA is een keurmerk voor opleidingen op het gebied van coaching en mentoring. Met een EQA-diploma toont een coach aan alle competenties van EIA te beheersen op het niveau van de opleiding. Na het voldoen aan de criteria voor praktijkervaring, reflecteren (intervisie/supervisie) en PE/ bijscholing, kan een coach de EIA aanvragen. Meer informatie over EQA vind je hier. Een NOBCO-coach neemt zijn vak serieus Gecertificeerde coaches worden op de website van NOBCO getoond. NOBCO biedt hen diverse faciliteiten, waaronder webinars, bijeenkomsten, intervisiemogelijkheden en de NOBCO Academy. Als een coach in de drie jaar geen EIA-certificering heeft behaald of hier toch niet voor kiest, dan kan de coach als communitylid aangesloten blijven en gebruikmaken van de voor deze coach relevante faciliteiten die NOBCO biedt. 7 ‘Een NOBCO-coach neemt zijn vak serieus’

drie EQA-opleiders In gesprek met EQA-opleiders zijn belangrijke NOBCO-partners. Samen met hen zorgen we voor toename van goed opgeleide coaches in het werkveld. EQA-opleidingen zijn herkenbaar aan het EQA keurmerk van EMCC. Dit keurmerk sluit aan bij de EIA-certificering voor de individuele coaches. Het e-magazine ging in gesprek met drie EQA-opleiders. Dirk Verhoeven is directeur van de Associatie voor Coaching. De Associatie biedt een divers palet aan coachopleidingen aan, met lange en korte opleidingen, professionaliseringsdagen voor coaches en een masterclass eCoaching. De opleider heeft drie opleidingen die EQA geaccrediteerd zijn (Foundation, Practitioner en Senior practitioner niveau). De opleidingen zijn tevens bij ICF geaccrediteerd. De opleider heeft ook een opleiding voor supervisoren (ESQA- geaccrediteerd). 1. Kun je kort vertellen wat belangrijke kenmerken zijn van jullie opleiding (doelgroep, aanpak, accent, methodiek)? Als Associatie voor Coaching geloven wij dat het vakgebied coachen de basis vormt voor resultaatgerichte ontwikkeling. Of het nu gaat om het versterken van individuen, teams of organisaties, coaching zorgt dat er beweging komt – “een stap voorwaarts”. Wij willen als Associatie voor Coaching daarom de plek zijn waar leidinggevenden en coaches inspiratie, kennis en vaardigheden vinden met betrekking tot het vakgebied coaching. Onze EQA geaccrediteerde opleidingen richten zich voornamelijk op het coachen van individuen. De aanpak is gebaseerd op een coachende stijl van opleiden die het beste uit deelnemers haalt. Er wordt gewerkt met echte, eigen casuïstiek en vraagstukken waar ook eigen persoonlijke ontwikkeling onvermijdelijk is. De accenten liggen op het vergroten van het bewustzijn, het creëren van een heldere resultaatvoorstelling en het nemen van zelfverantwoordelijkheid door de deelnemer voor hun eigen leerproces. 2. Jullie zijn al jaren een opleiding met EQA-keurmerk. Wat zien jullie als meerwaarde van zo’n accreditatie? Coachen is een vrij beroep en met de toename van het aantal coaches groeit ook het aantal coachopleiders. Om de kwaliteit van het vakgebied volcontinue naar een hoger plan te trekken en kwalitatief steeds betere coaches te krijgen, vinden wij ook dat we onze programma’s continue onafhankelijke moeten laten toetsen. Alleen bij ICF en NOBCO/EMCC vindt deze toetsing regelmatig plaats en worden we continue scherp gehouden of onze opleidingsprogramma’s nog steeds voldoen aan de internationale criteria van coachopleidingen en of we coaches afleveren die de coachcompetenties beheersen op de diverse niveaus. We zijn ook lid van de ACTO (Association for Coach Training Organisation). Dit is een internationale organisatie voor geaccrediteerde coachopleiders waarmee we regelmatig sparren over leren, opleiden en de toekomst van het vakgebied, en hoe we hierop kunnen aansluiten als opleidingsinstituut.

3. Hoe heeft jullie opleiding zich de afgelopen jaren ontwikkeld? We zijn al zo’n 15 jaar ICF-geaccrediteerd en hebben in 2017 besloten ook de accreditatie bij NOBCO/EMCC aan te vragen. De reden hiervoor is dat deelnemers die kozen voor een coachopleiding vaak niet door hadden dat ze onbewust ook kozen voor ICF. Om deelnemers de keuze te bieden voor ICF of NOBCO hebben we beide accreditaties behaald. Voor ons heeft de EQAaanvraag een ontzettende meerwaarde gehad in het ontwikkelen van het reflectief vermogen van onze deelnemers. Door het competentieframework van zowel ICF als NOBCO/EMCC zijn we meer en concreter kunnen gaan duiden welk gedrag ontwikkeld kan worden. Ook het continue reflecteren op onze opleidingen, de oefeningen, de aanpak en de output heeft onze opleidingen beter gemaakt. Leuk om dit samen met onafhankelijke partijen te doen met als continue focus het verbeteren van de coaches en het coachvak. 4.Zien jullie verschillen tussen de nieuwe generatie coaches en die van bijvoorbeeld vijftien jaar geleden? Wij zien sowieso een toename van het aantal mannen wat het vakgebied gaat betreden en dat het vakgebied steeds meer gezien wordt vanuit een ontwikkelperspectief. “Je hoeft geen probleem te hebben om beter te worden”. Ook zien we een duidelijkere grens ontstaan tussen coaching en aanverwante vakgebieden als therapie, consultancy, mentoring, training en supervisie, en het lijkt of deze vakgebieden het coachvak ook steeds serieuzer benaderen en de toegevoegde waarde van coaching omarmen. Zo zien wij een toename van het aantal therapeuten en consultants die een coachopleiding volgen. We zien daarnaast ook een steeds grotere groep mensen die geen professioneel coach willen worden, maar leidinggevende of medewerker zijn en de coachende vaardigheden meer en professioneler willen toepassen in hun werk/leven. En we zien een trend dat steeds meer bedrijven een ICF of NOBCO/EMCC-accreditatie vragen of eisen om zo het onderscheid te maken in de grote bak met coaches die ontstaan is vanuit de populariteit van het vakgebied. 5. Wat zien jullie als trend voor het opleiden van coaches in de toekomst? In een wereld waar tal van uitdagingen en problemen op de voorgrond treden, heeft coaching zich ontwikkeld als een belangrijk instrument om zowel individuen als organisaties te ondersteunen. Enkele trends die we zien in de coachingwereld zijn onder meer online coaching, focus op welzijn, diversiteit en inclusie, korte-termijn coaching en coachen van teams. Deze trends geven aan dat coaching zich blijft aanpassen en ontwikkelen om te voldoen aan de veranderende behoeften van cliënten. Enkele van de uitdagingen waar we momenteel mee te maken hebben zijn klimaatverandering, gezondheidscrisis, economische ongelijkheid, technologische vooruitgang en politieke instabiliteit. Coaching kan een cruciale rol spelen bij het aanpakken van deze uitdagingen, met name op het gebied van veranderende werkomgeving, welzijn, diversiteit en inclusie, leiderschap en technologische vooruitgang. Coaching kan bijdragen aan het verbeteren van het algehele welzijn van mensen, het ontwikkelen van effectief leiderschap en managementvaardigheden, het helpen van individuen en organisaties bij het omgaan met veranderingen en uitdagingen op het gebied van technologische vooruitgang en automatisering. Door middel van coaching kunnen we mensen helpen om beter om te gaan met de verschillende maatschappelijke uitdagingen waarmee we vandaag de dag worden geconfronteerd. Dit kan uiteindelijk leiden tot meer geluk, succes en welzijn voor individuen en een positieve verandering in de samenleving als geheel. Naarmate de wereld blijft veranderen en evolueren, zullen coaches zich moeten blijven aanpassen en ontwikkelen om effectief te blijven in het ondersteunen van hun cliënten bij het navigeren door deze uitdagende tijden. 6. Hoe kijken jullie naar het embedded EIA? Embedded EIA is wat ons betreft een zeer goede ontwikkeling waarmee we nog dichter op de ontwikkeling van de deelnemers blijven aanhaken en daarmee de kwaliteit gaan verhogen. De praktijkuren, het professionele ontwikkelmechanisme en gedegen supervisietrajecten die inzoomen op de persoonlijke werkpunten van een coach, maken dat we aansluiten bij de behoefte naar geïndividualiseerde opleidingstrajecten. Dat daarnaast een hoop onduidelijkheid weggehaald wordt, omdat de embedded EIA ook onder vlag van de opleider valt, geeft de deelnemers een mogelijkheid voor one stop shopping wat wellicht zal leiden tot meer en kwalitatief steeds betere EIA-gecertificeerde coaches. 9

Peter Gossen is werkzaam als trainer en supervisor voor de coachopleidingen bij BGL & Partners. Peter is als EIA Master Practitioner coach aangesloten bij NOBCO. BGL & Partners bieden een EQA coachopleiding aan op foundation als practitioner niveau. 1. Kun je kort vertellen wat belangrijke kenmerken zijn van jullie opleiding (doelgroep, aanpak, accent, methodiek)? We zijn als BGL al ruim 30 jaar actief met onze coachopleiding. BGL kenmerkt zich als een open en flexibele organisatie waar mensen zich echt welkom voelen en waar iedereen zich veilig voelt. Op dit moment bieden we een geaccrediteerde Foundation- en Practitioner-coachopleiding aan. Daarnaast geven we ook veel 3- of 4-daagse bijscholingen voor de coach. Naast open inschrijvingen verzorgen we veel coachprogramma’s op maat, onder andere voor het management van het voortgezet onderwijs via de VO-academie. De aanpak van BGL is ervarings- en praktijkgericht. Theoretische en methodische kennis wordt direct gekoppeld aan de praktijk van het zelf doen en zelf ervaren. De rode draad wordt gevormd door zelfonderzoek en reflectie. Je bent als coach tenslotte zelf het belangrijkste instrument. Het team van trainers bestaat uit ervaren professionals met verschillende expertises. Allen zijn actief werkzaam als coach en/of supervisor, wat zorgt voor kwaliteit en diepgang in hun begeleiding. 2. Jullie zijn al jaren een opleiding met EQA-keurmerk. Wat zien jullie als meerwaarde van zo’n accreditatie? Een accreditatie is een must voor elke coachopleiding. Ontwikkelen is voor een coachopleiding erg belangrijk. Je ontkomt niet aan de controle van de normering, van wat je doet. Dit moet een continu proces zijn. Als je een goede opleider bent dan sta je daarvoor open. Ondanks dat nog niet elke deelnemer voor een individuele certificering gaat letten de studenten bij de keuze van opleiding wel op het accreditatie niveau van de opleiding, naast de aandacht voor de kwaliteit van de opleiding. Ik vermoed dat het aantal studenten dat kiest voor certificering in de toekomst gaat stijgen door de eis van de beroepsorganisaties. 3. Hoe heeft jullie opleiding zich de afgelopen jaren ontwikkeld? Wij passen de inhoud voortdurend aan de actualiteit aan. Zo hebben wij bijvoorbeeld in de Foundation opleiding een paar onderdelen van RET (Rationeel Emotieve Therapie) vervangen door ACT (Acceptance and Commitment Therapy) onderwerpen. Verder evalueren we de opleiding eens in de twee jaar. Wij hebben ook een goed evaluatiesysteem waarbij zowel trainers als bijvoorbeeld de elektronische leeromgeving worden beoordeeld. 4. Zien jullie verschillen tussen de nieuwe generatie coaches en die van bijvoorbeeld vijftien jaar geleden? Wij zien zeker verschillen. De huidige coach doet veel meer online of werkt hybride. Daarnaast zien we ook steeds meer studenten die de coachopleiding doen voor de coaching skills, zonder dat ze zelfstandig coach worden. Ook de naamgeving wordt steeds diverser zoals de opkomst van de lifestyle coach. Daarnaast merken wij dat de klanten van de coach, de coachees, steeds mondiger worden en zij meer transparantie wensen over zowel de coachaanpak als over de genoten opleidingen. 5. Wat zien jullie als trend voor het opleiden van coaches in de toekomst? Als belangrijke trend zien wij een toegenomen vraag naar meer modulair onderwijs met korte trajecten. De coach kan dan zelf zijn pakket samenstellen. Voor een EIA-certificering moet je dan wel een totaal programma volgen, met alle modules en supervisie doen en bijscholing volgen. Maar studenten kunnen ook losse modules volgen. 6. Hoe kijken jullie naar het embedded EIA? Ik hoop dat opleiders dit als standaard gaan zien. Coaching is een ambacht en je moet blijven leren. Opleiders zijn eigenlijk een voorportaal voor NOBCO. Daarom zou certificering geen apart traject meer moeten zijn, maar een integraal onderdeel van het opleidingstraject. Het is een mooie manier om mensen een kijkje in de keuken te geven en ze te enthousiasmeren om door te gaan met vervolg certificeringen en te blijven doorleren. Ook na je opleiding blijf je jezelf ontwikkelen. De webinars van NOBCO zijn in dat kader ook heel waardevol.

NOBCO PE vignet voor bijscholingsactiviteiten Behalve de geaccrediteerde EQA opleidingen kent NOBCO nog een keurmerk en dat is het NOBCO PE-vignet. Het NOBCO PE-vignet wordt, op basis van een aantal criteria, toegekend aan bijscholingsactiviteiten voor coaches, zoals een workshop of training. Hiermee ondersteunt NOBCO de aangesloten coaches bij het maken van keuzes voor permanente bijscholing. 11

Ronald Rier is eigenaar van Bold Coach Academy. Bold biedt diverse trainingen en workshops aan voor professionals op het gebied van leiderschap en coaching. Daarnaast biedt de opleider een EQA-opleiding op Foundation niveau aan (onlangs geaccrediteerd) en een practitioneropleiding (in aanvraag voor EQA) waarmee een deelnemer zich verder kan verdiepen in het vak coaching. Ronald is ICF MCC- gecertificeerd en EIA-gecertificeerd Senior Practitioner coach. 1. Kun je kort vertellen wat belangrijke kenmerken zijn van jullie opleiding (doelgroep, aanpak, accent, methodiek)? Onze doelgroep bestaat uit highly skilled professionals uit het bedrijfsleven. Dat zijn vaak executives of staffs uit grote en kleine organisaties, maar ook ambitieuze zelfstandigen. Het uitgangspunt en de coachvisie van Bold is dat mensen zich kunnen ontwikkelen in vier domeinen: fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel. En dat meer bewustwording op al deze gebieden zorgt voor privégeluk en professioneel succes. Reden genoeg om daar in de opleiding aandacht aan te besteden. Voor de coach betekent dat zelfzorg en zich blijven ontwikkelen. Inhoudelijk besteden we daarom veel aandacht aan persoonlijk leiderschap met vragen als: welke thema’s spelen in je eigen leven een rol? Het idee hierachter is dat een coach de coachee zo ver kan brengen tot waar zijn eigen ontwikkeling is. Inhoudelijk kenmerkt onze aanpak zich door een interactieve manier van opleiden. Ook is er aandacht voor de structuur van gesprekken. De basis hiervoor vormen we in de EQA Foundation-opleiding. De verdere verdieping vindt plaats als deelnemers zich verder ontwikkelen in de EQA Practitioner-opleiding (momenteel in aanvraag). 2. Hoe heeft jullie opleiding zich de afgelopen jaren ontwikkeld? In de afgelopen zeven jaren zie ik vooral dat onze twee opleidingen meer op elkaar aansluiten en professioneler zijn geworden. We hadden eerst twee losse opleidingen. Een deelnemer kan nu vanuit onze Foundation-opleiding zo doorstromen in de verdieping richting Practitioner. Of kiezen voor het Foundation-examen en eerst ervaring opdoen in de praktijk. We zijn zeker nog niet klaar met ontwikkelen. We willen nu ook een verdiepende opleiding ontwikkelen als vervolg op de Practitioner-opleiding, waarmee een deelnemer het senior niveau kan behalen. De betere aansluiting van de opleidingen zagen we als een goed moment om de EQA aan te vragen. We hebben eerst EQA aangevraagd voor de Foundation-opleiding (inmiddels geaccrediteerd) en we wachten nu nog op een bericht van EMCC over onze Practitioner-opleiding. Als de senior-opleiding klaar is zullen we ook voor deze opleiding EQA aanvragen (senior niveau). We vinden kwaliteit in het coachvak belangrijk en dat begint met een kwalitatief goede opleiding. Met een EQA-keurmerk kunnen we makkelijker aan de buitenwereld laten zien dat we als opleider kwaliteit bieden.

EQA met EIA embedded 3. Zien jullie verschillen tussen de nieuwe generatie coaches en die van een aantal jaar geleden? In de afgelopen jaren is de doelgroep bij ons hetzelfde gebleven. Wel merken we dat er meer vraag naar gecertificeerde coaches is vanuit organisaties. Dat geldt ook voor aankomende interne coaches. 4. Welke trends zie je in het coachvak? Naast de grotere vraag naar gecertificeerde coaches vanuit organisaties, zie ik het onderwerp stress belangrijker worden in coaching. Daarom wordt het steeds belangrijker om ook als coach meer te weten over stress en de impact daarvan. Als bijvoorbeeld een coachee in een fight-flight-freeze modus zit, dan kun je niet zomaar beginnen met coachen. Verder zie ik bij coachees en coaches een toename aan vraagstukken op het gebied van spiritualiteit, zingeving en ‘purpose’. We zullen hier in onze senior-opleiding aandacht aan besteden. 5. Hoe kijken jullie naar het embedded EIA? Toen we begonnen met onze EQA-aanvraag kwam net de ontwikkeling richting EIA-embedded op gang. In het begin kwam, naast de aanvraag zelf, veel extra werk op ons af. We zijn toen met de supervisie-opleiding gestart die bijna is afgerond. Ik kijk, ondanks de extra inspanningen, positief naar de EIA-embedded. Als je nu een opleiding doet bij een EQA-opleider dan krijg je een totaalpakket, je gaat all the way naar je EIA. Daar is bij onze deelnemers veel behoefte aan. De supervisie zelf zie ik ook absoluut als meerwaarde. Vanaf volgend jaar start de EQA met embedded EIA. Het proces van opleiding en praktijk, wat samen leidt tot EIA, is dan geïntegreerd. Als een coach aan alle criteria voldoet dan kan de EIAaanvraag bij de opleider worden ingediend. Een voorbeeld ter illustratie Huidige situatie Tom wil EIA-practitioner behalen. Hij heeft gekozen om te starten met een EQA-opleiding op practitioner niveau. Die heeft hij vorig jaar afgerond. Na de opleiding is hij gestart als coach in zijn eigen praktijk. Om in aanmerking te komen voor EIA-practitioner dient hij naast zijn EQA-diploma 100 uur coaching aan te tonen met minimaal 10 coachees. Hij toont aan regelmatig te reflecteren op het vak door middel van intervisie/supervisie (min. 4 x per jaar) en het beroep bij te houden met permanente educatie (minimaal 16 uur per jaar). Als Tom aan deze criteria voldoet meldt hij zich aan bij NOBCO om de EIA aan te vragen. Bij het aanvragen van EIA krijgt hij vanwege de EQA opleiding vrijstelling voor het aantonen van de acht EIA-competenties. BOLDCOACH A C ADEMY Nieuwe situatie Yvette wil ook EIA-practitioner behalen. Zij gaat volgend jaar beginnen aan een EQA-opleiding op practitioner niveau, die voldoet aan de embedded EIA. Tijdens de opleiding maakt zij zich de competenties op practitioner niveau eigen, doet zij praktijkervaring op, krijgt supervisie en reflecteert zij op haar ontwikkeling. Wanneer zij na afloop van de opleiding nog niet voldoet aan de vereiste drie jaar ervaring vervolgt zij haar ontwikkeling door reflectie en PE-activiteiten. Zodra zij voldoet aan alle criteria van EIA, dient ze haar aanvraag in bij de opleider. De opleider is bevoegd om haar het EIA-certificaat te verlenen. Tom doet een programma waarbij opleiding en praktijkervaring nog gescheiden zijn. Tom moet na de opleiding eigenstandig de EIA aanvragen. Yvette doet een programma waarbij de opleiding en de praktijk geïntegreerd zijn en die direct leidt tot de EIA-certificering. 13

Artikelen in BoomCoaching en Professioneel begeleiden in relatie tot het thema opleiden Wat is leren? Isolde Kolkhuis-Tanke Onder anderen coaches spelen een belangrijke rol bij het tot stand brengen van een uitnodigende leer-werkomgeving. Hoe? Isolde Kolkhuis-Tanke reikt in haar boek In de leerstand – Hoe voortdurend blijven leren op het werk vanzelfsprekend is hiervoor praktische denk- en doe-richtingen aan. Lees meer Waarom leren belangrijk is Matthijs Steenveld Matthijs Steenveld schrijft in zijn boek Autonomie Verbondenheid Competentie Purpose over ‘goed werk’. Wat maakt dat mensen wél floreren op het werk? Wat zorgt ervoor dat mensen goed presteren? Waarom is leren belangrijk? Mensen willen groeien, ontdekken en goed functioneren. Dat vraagt om de juiste voorwaarden. Lees meer Zelf doorlopend blijven leren Marijke Lingsma Voor wie zich bezighoudt met leerprocessen in groepen, intervisiebegeleiders en studenten begeleidingskunde schreven Ger van Doorn en Marijke Lingsma het boek Intervisiecoaching. Dit boek helpt om intervisiegroepen beter te coachen naar de gewenste zelfstandigheid in het leren van en met elkaar. Lees meer Verhalend leren Veronica Waleson Om de gemoedsrust van de coachee te bevorderen zoeken coachee en coach samen naar het geïntegreerde verhaal dat ergens tussen aanpassen en verzet verborgen ligt: een vorm van dialectisch leren. Dit artikel volgt de leerdialectiek naar drie syntheses: veiligheid, zelfvertrouwen en veranderen. Lees meer Evalueren is leren Ron van Deth Evalueren is een onmisbaar onderdeel van coaching. Evalueren is leren, voor je cliënt en voor jou als coach. Doorgaans brengt dit aan het licht wat jullie al hebben bereikt, wat je cliënt helpt en wat niet. Daarmee houden of krijgen jullie de coaching op de gewenste koers. Tegelijkertijd ontvang je nuttige feedback op je functioneren als coach. Lees meer Hoe we leren Sijtze de Roos Goed om je heen kijken is belangrijk voor ons allemaal, zeker voor wie de pretentie heeft mensen bij leven, leren en werken te kunnen begeleiden. Als coach moet je scherp opletten. Dan kan het goed zijn om ook eens door de ogen van anderen te kijken, vooral die van buitenstaanders. Zo wordt het blikveld groter en het uitzicht weidser. Lees meer

Boom Coaching Collectie (voorheen Coachlink) Met Boom Coaching Collectie (voorheen Coachlink) krijg je toegang tot de inhoud van meer dan 300 coachingsboeken die je in een handomdraai doorzoekt; de nieuwste coachingstitels, maar ook de vertrouwde standaardwerken. Ze bieden je relevante en actuele kennis, expertise en tools om je verder ontwikkelen en je vaardigheden te verbeteren. De boeken lees je online, ze kunnen niet worden gedownload. Wel kun je downloads maken van bijvoorbeeld een oefening om te delen met je coachee. Als je op het printericoontje klikt, kun je de betreffende pagina plus de vier daarop volgende pagina’s downloaden. In de Collectie vind je ook meer dan 500 werkvormen, waarmee je direct aan de slag kunt. Verbinden met je vakgenoten doe je dankzij de profielen van andere NOBCO-coaches. Ben je op zoek naar een gevatte quote, inspiratie of korte bespiegelingen? Boom Coaching Collectie geeft je ook nog eens toegang tot de inhoud van alle jaargangen van de Coachingskalender. Boomcoaching is gratis bescikbaar voor NOBCO-coaches (niet-leden betalen € 21,25 per maand). 15 Professioneel begeleiden Alle NOBCO-coaches met een EIA-certificering hebben vanaf dit jaar toegang tot het kennisplatform Professioneel begeleiden. Dit platform ontsluit vele vakbladen en archieven zoals Tijdschrift voor Coaching, LoopbaanVisie en Tijdschrift Positieve Psychologie.

Leren van volwassenen Continue leren is een van de kernwaarden van NOBCO. Daarom ondersteunt de coach-community de continue professionalisering van aangesloten coaches. Permanente Educatie (PE) is een onderdeel van deze professionalisering. Expert op het gebied van PE is Desirée Joosten-Ten Brinke, hoogleraar Leren van Volwassenen aan de Open Universiteit. We gingen met haar in gesprek over het belang van een leven lang leren, hoe jongeren en volwassenen leren en welke vormen van leren er bestaan. Tekst en interview: Rosita Driessen

‘Bij leren van volwassenen speelt vooral de omgeving waarin geleerd wordt en levenservaring een rol’ 17 Op Europees beleidsniveau wordt een leven lang leren gedefinieerd als ‘alle leeractiviteiten die gedurende het hele leven ontplooid worden om kennis, vaardigheden en competenties vanuit een persoonlijk, burgerlijk, sociaal en/of werkgelegenheidsperspectief te verbeteren.’ Dat gaat dus om jongeren, maar ook om volwassenen. Zit er een verschil in hoe deze twee groepen leren en waardoor ontstaat dat verschil dan? “Vanuit meerdere invalshoeken is dat inderdaad zo”, vertelt Desirée. “Het eerste verschil is dat volwassenen een veel grotere bron van informatie om zich heen hebben waarvan ze kunnen leren. Ze hebben meer meegemaakt, waarvan ze hebben kunnen leren. Jongeren hebben die ervaring vanwege hun leeftijd automatisch niet.” Formeel, informeel en non-formeel leren Naast levenservaring is het doel waarvoor iemand leert en de omgeving waarbinnen wordt geleerd anders. “Door hun levenservaring zoeken volwassenen bij het leren meer naar oplossingen voor problemen die ze zijn tegengekomen. Dat zie je bij jongeren minder. Die leren omdat het moet en meestal in een schoolse omgeving. Dat noemen we formeel leren. Volwassenen volgen ook wel formele opleidingen, maar zij leren ook veel in non-formele of informele omgevingen. Non-formele omgevingen zijn bijvoorbeeld in-company trainingen of een cursus in de vrije tijd. Informele omgevingen zijn de gesprekken bij het koffieapparaat, op het schoolplein of wanneer je je ouders bezoekt in een verzorgingstehuis. Jongeren leren ook informeel, in de sociale omgang met medeleerlingen, maar het informele of non-formele leren is in verhouding niet zoveel als bij volwassenen.” Werking van de hersenen Er wordt vaak gedacht dat volwassenen minder makkelijk leren. Volgens Desirée klopt dat feitelijk niet, omdat de wijze waarop het brein werkt bij jongeren en volwassen identiek is: “Als we gaan leren, dan maken onze hersenen netwerken aan, zodat zaken opgeslagen worden in het langetermijngeheugen. Het aanmaken van die netwerken gaat bij jongeren en volwassenen precies hetzelfde. Alleen zijn jongeren er veel actiever mee bezig. Die zijn continu aan het leren en strategieën aan het ontwikkelen om dingen te onthouden. Volwassenen doen dat niet. Zo’n proces, waarin je dus bepaalde verbindingen te weinig aanspreekt, zorgt ervoor dat wat je geleerd hebt naar de achtergrond verdwijnt. En dus veel minder makkelijker weer uit je geheugen kan worden opgehaald.”

‘Zo’n 70% van wat we leren, doen we informeel’ Actief stimuleren Als het proces van leren voor jongeren en volwassenen gelijk is, hoe komt het dan dat de weg naar een leven lang leren voor volwassenen soms ingewikkeld lijkt? “Dat heeft te maken met aannames en verwachtingen”, vertelt Desirée. “We gaan ervan uit dat alle volwassenen, juist vanwege hun levenservaring, beschikken over zelfregulatievaardigheden. Dat ze altijd in staat zijn de juiste keuzes te maken om zich te blijven ontwikkelen. Een deel van de volwassenen kan dat ook, maar een deel ook niet. Die groep is zich er niet van bewust dat actief bezig zijn met je eigen ontwikkeling bijdraagt aan je welzijn, aan het gevoel van ertoe doen. Dat actief bezig zijn met leren, je hersenen als het ware aan het werk zetten, kun je zelf stimuleren. Door jezelf bijvoorbeeld vragen te stellen, nadat je een interessant artikel hebt gelezen. Of door iets wat je hebt gehoord door te vertellen. Daarmee leg je bewust informatie vast in je geheugen, zodat je dat op een ander moment weer op kan halen en gebruiken.” Mentale rigiditeit Kenmerkend voor leren van volwassenen is volgens Desirée dat volwassenen bij het registreren van nieuwe informatie bijna altijd kijken of ze het kunnen toepassen of gebruiken. Bijvoorbeeld als volwassenen in een opleidingstraject zitten: “Nieuwe kennis zorgt ervoor dat iemand de eigen ervaringen op een andere manier gaat bekijken. Als de nieuwe kennis bijvoorbeeld past bij problemen die ze zijn tegengekomen, dan beklijft de kennis goed. Maar als dat niet zo is, of als het niet aansluit bij ervaringen uit de praktijk, dan kan nieuwe informatie gemakkelijk terzijde worden gelegd. Mentale rigiditeit noemen we dat. Denk aan de houding ‘ik doe het altijd zo’. Iets wat we vaker tegenkomen bij volwassenen dan bij jongeren. Voor opleiders geldt dat het goed is als ze zich hiervan bewust zijn. En er aandacht aan besteden, door het gesprek erover aan te gaan. Waarom is deze nieuwe informatie nu niet toepasbaar en wanneer dan wel? Op die manier maak je de verbinding tussen de nieuwe kennis en het eigen werk of eerdere ervaringen.” Leven lang leren is voor iedereen belangrijk Samenvattend kunnen we stellen dat volwassenen in principe op dezelfde manier leren als jongeren, maar dat het de omstandigheden zijn en de wijze waarop, die het anders maken. Ook staan volwassenen anders ‘in de wedstrijd’: ze laten de eigen ervaringen en theorieën niet zomaar los. Volgens Desirée is dat ook niet nodig, het is juist verrijkend als je alles wat je leert steeds opnieuw kunt bekijken en toetsen aan nieuwe inzichten. Daarin zit volgens haar ook de kracht van jezelf blijven ontwikkelen. “In mijn ogen is jezelf continu ontwikkelen belangrijk voor iedere professional om actief te functioneren in een veranderende maatschappij, gemotiveerd te blijven in je werk en veerkrachtig te zijn. Door jezelf

formeel, informeel en non-formeel te blijven ontwikkelen, ontwikkel je mee in een omgeving die zelf ook continue verandert. Als je daar niet bewust mee bezig bent, dan blijf je op een gegeven moment hangen in een bepaalde levenswijze die niet motiverend kan zijn.” Toegankelijk en passend Blijven leren betekent voor de ene persoon een opleiding van een jaar, terwijl de andere persoon een korte cursus volgt of een dag met een collega meeloopt. We vroegen Desirée naar haar kijk op het stimuleren van de professionele ontwikkeling van coaches. “Ik snap best dat het voor iedereen die werkt, of in dit geval coaches, een grote stap is om een opleiding te gaan volgen. Want realiseer je wel dat deze groep mensen een salaris heeft. Ineens fulltime leren, dat zal niet makkelijk gaan. Een plaats onafhankelijke opleiding, te combineren met de praktijk, zal dan het meest toegankelijk zijn. Daarnaast kan ik me ook voorstellen dat er een groep ervaren coaches is, met een bewezen staat van dienst, die misschien niet zit te wachten op opleiding of toetsing. Dat ze iets moeten bewijzen wat door hun ervaring al bewezen is. Voor die groep kan een EVC-traject interessant zijn. EVC staat voor Erkennen van Verworven Competenties. In een EVC-procedure worden kennis en vaardigheden die opgedaan zijn in non-formele en informele contexten in kaart gebracht en beoordeeld. Anders gezegd: al het geleerde en alle aanwezige vaardigheden en competenties worden erkend.” We leren constant Stilstaan bij de ontwikkeling in non-formele en informele contexten, is wat Desirée betreft cruciaal voor een leven lang leren. Niet blindstaren op diploma’s of prestaties, maar bewust zijn van het feit dat we allemaal constant aan het leren zijn. “Als je specifieke doelen voor ogen hebt, dan zul je keuzes moeten maken in het leren. Welke opleiding ga je volgen of wat moet je nu doen om over vijf jaar ergens uit te komen. Maar zo’n 70% van wat mensen leren, wordt informeel gedaan. We leren dus constant, dat kunnen we niet stoppen. We leren bij iedere ontmoeting, ieder gesprek, iedere handeling. Op het moment dat je bewust bent dat je altijd leert, dan kun je er ook gebruik van maken. Daarmee werk je direct aan je eigen geluk, levensvreugde, welzijn en motivatie.” 19 Prof. dr. Desirée Joosten-ten Brinke (1967) is decaan van de faculteit Onderwijswetenschappen en hoogleraar Leren van Volwassenen aan de faculteit Onderwijswetenschappen van de Open Universiteit, waar ze in 2008 promoveerde. Haar onderzoeks- en onderwijsfocus is gericht op de kwaliteit van (digitaal) toetsen en beoordelen, EVC en formatief beoordelen. Zij begeleidt docenten en promovendi bij hun onderzoek naar deze thema’s en verzorgt trainingen voor docenten en leden van examencommissies. Ook is zij lid van de ‘Expertgroep Toetsen Primair Onderwijs’ en eindredacteur van ‘Examens, tijdschrift voor de toetspraktijk’. Noot redactie: NOBCO kent geen EVC-traject, maar geeft coaches door middel van een EIA-procedure de mogelijkheid om hun coachcompetenties aan te tonen vanuit hun eigen leerroute. Kijk voor meer informatie op www.nobco.nl

Wetenschap De mogelijke bijwerkingen van coaching Dat coaching kan leiden tot positieve resultaten is inmiddels aangetoond in verschillende wetenschappelijke onderzoeken. Maar hoe zit het met de nadelen van coaching? Is het mogelijk dat coaching ook bijwerkingen heeft? Hoewel er nog niet veel onderzoek is gedaan naar de nadelen van coaching, hebben onderzoekers inmiddels eerste stappen gezet om de mogelijke bijwerkingen van coaching in kaart te brengen. Dat is belangrijk, want inzicht in bijwerkingen kan helpen deze te voorkomen of ermee om te gaan. En daar heeft de coachee uiteindelijk alleen maar baat bij. Tekst: Eefje Rondeel

‘Een bijwerking treedt dus op tijdens professioneel uitgevoerde coaching en is niet een gevolg van een slechte of verkeerde toepassing van coaching’ Vergelijk het met een medicijn dat helpt tegen hooikoorts maar waarvan je tevens moe kan worden. Als je van tevoren weet dat je er moe van wordt kun je daar rekening mee houden. Ook in andere vakgebieden worden mogelijke bijwerkingen onderzocht, zoals in de psychotherapie. Hoewel het onderzoek naar mogelijke bijwerkingen in andere disciplines nog niet veelomvattend is, hebben onderzoekers daar vooruitgang geboekt. Zo zijn er op het gebied van de psychotherapie verschillende meetinstrumenten ontwikkeld om bijwerkingen in kaart te brengen. Uit onderzoek met die meetinstrumenten blijkt bijvoorbeeld dat cliënten zich tijdens de psychotherapie zorgen maken over de vergoeding van de therapie of meer conflicten ervaren in hun relatie. En uit een onderzoek in Duitsland bleek dat cliënten last hadden van vervelende herinneringen en meer stress ervaarden door de therapie. Ongewenste effecten van coaching Ook op het gebied van coaching zijn er inmiddels eerste stappen gezet om mogelijke bijwerkingen in kaart te brengen. Onderzoekers Carsten Schermuly en Carolin Grassman zetten een aantal jaar geleden in totaal negen studies op een rij waarin werd gekeken naar de bijwerkingen van coaching. De onderzoekers spreken van een bijwerking of negatief effect wanneer het effect ongevraagd is, schadelijk is en voortkomt uit de coaching zelf. Belangrijk om op te merken is dat bijwerkingen kunnen voorkomen naast de positieve effecten van coaching. Het gaat dus niet om het uitblijven van positieve effecten. Vergelijk het met het medicijn tegen hooikoorts. De allergische reactie verdwijnt, maar tegelijkertijd krijg je er iets vervelends bij. Uiteraard zou je ook kunnen beweren dat het uitblijven van positieve effecten onwenselijk is, omdat er altijd geld en tijd is geïnvesteerd in de coaching. Toch is dat niet wat we bedoelen met bijwerkingen. Als een medicijn niet het gewenste effect heeft, dan hebben we het immers ook niet over een bijwerking. Daarnaast is het belangrijk dat de bijwerking niet voortkomt uit wanpraktijken. Een bijwerking treedt dus op tijdens professioneel uitgevoerde coaching en is niet een gevolg van een slechte of verkeerde toepassing van coaching. Minder tevreden met het werk In één van de studies die Schermuly en Grassman bespreken in hun overzicht bleek maar liefst 70% van de coachees bijwerkingen te ervaren als gevolg van coaching. In totaal kregen 111 Duitse coachees een aantal mogelijke bijwerkingen van coaching voorgelegd, zoals “als gevolg van de coaching voel ik me minder competent in mijn werk”. Deelnemers konden aangeven in hoeverre zij het eens waren met dergelijke stellingen. Wanneer zij het helemaal niet eens waren met een stelling, dan was er geen sprake van de desbetreffende bijwerking. Waren zij het er enigszins mee eens, dan was er wel sprake van een bijwerking maar werd deze bestempeld als een bijwerking met een lage intensiteit. Als iemand aangaf het volledig eens te zijn met de stelling dan was er sprake van een bijwerking met een hoge intensiteit. De resultaten van het onderzoek, dat in 2016 werd uitgevoerd, laten zien dat de deelnemers weliswaar bijwerkingen hadden ervaren, maar dat deze een lage tot gemiddelde intensiteit hadden. De bijwerkingen die het meest werden herkend waren een verminderde werktevredenheid en het ervaren van het werk als minder zinvol. Van de coachees herkende 32% dat de tevredenheid met het werk was verminderd als gevolg van de coaching, 21

‘Niet genoeg tijd werd het vaakst genoemd door coaches als reden van de bijwerkingen’ 29% herkende het ervaren van het werk als minder zinvol als bijwerking van de coaching. Maar ook een verminderde levenstevredenheid werd genoemd, 22% van de coachees gaf aan dat de coaching daarvoor had gezorgd. Wat ook vaker werd herkend (23%) was dat er tijdens de coaching een dieperliggend probleem werd aangestipt dat niet verder kon worden uitgediept vanwege gebrek aan tijd of omdat het buiten de scope van de coaching viel. Ernstige bijwerkingen, zoals het verlies van een baan (3.6%) of ernstige mentale problemen (1.8%) kwamen bijna niet voor. Coaches zijn positiever over bijwerkingen In een andere studie die wordt besproken in het overzichtsartikel van Schermuly en Grassman, uitgevoerd in 2014, werd niet aan coachees zelf maar aan coaches gevraagd naar bijwerkingen voor hun coachees. De 123 deelnemende coaches bleken gemiddeld wat positiever te zijn als het gaat om het aantal keren dat bijwerkingen optreden bij hun coachees, en hoe ernstig deze zijn. Het kan zijn dat coaches minder goed zicht hebben op wat er speelt bij hun coachees, of dat zij wat te optimistisch zijn over de mogelijke nadelen van coaching. Dat laatste zou kunnen wijzen op een optimisme bias. Het is de neiging van mensen om zaken rooskleuriger voor te stellen dan ze daadwerkelijk zijn. Dat doen we niet voor niks: het is een soort zelfbescherming en kan als doel hebben om onszelf goed voor te doen tegenover anderen. Dat gebeurt vaak niet bewust, maar heeft wel als gevolg dat we negatieve zaken niet altijd zien, zeker wanneer deze iets kunnen zeggen over onze eigen competenties. Niet genoeg tijd Aan de coaches uit het hierboven genoemde onderzoek werd ook gevraagd wat zij dachten dat oorzaken konden zijn van de bijwerkingen. Niet genoeg tijd werd het vaakst genoemd als reden van de bijwerkingen (24%), daarna volgde dat de coachee te weinig bewustzijn had van de eigen problemen (23%). Opvallend was dat coaches de verklaringen vaker zochten bij de coachees dan bij zichzelf. Zo zou

de coachee, naast te weinig bewustzijn van de eigen problemen, verkeerde verwachtingen hebben van de coaching, psychische problemen hebben of geen duidelijk doel. Zo’n 10% van de deelnemende coaches noemde te weinig supervisie of te weinig expertise als oorzaak van de bijwerkingen. Dat coaches die oorzaken vooral buiten zichzelf zoeken kan duiden op een menselijke neiging om verklaringen voor falen of slechte ervaringen buiten onszelf te zoeken. Dat noemen we de fundamentele attributiefout: we denken graag dat de dingen die goed gaan aan onszelf te danken zijn, terwijl we geneigd zijn om te denken dat de dingen die niet goed gaan komen door anderen of de omgeving. Deze natuurlijke neiging van mensen om op die manier om te gaan met negatieve uitkomsten kan de reden zijn dat coaches de oorzaken vooral buiten zichzelf zoeken. Dat brengt wel een gevaar met zich mee, want een coach zal minder geneigd kunnen zijn om bij zichzelf te rade te gaan wanneer er sprake is van bijwerkingen voor de coachee. Het belang van een goede relatie De hierboven genoemde resultaten hebben betrekking op wat coaches zelf dachten dat oorzaken waren van de bijwerkingen. Dat zegt dus nog niet zoveel over de daadwerkelijke oorzaken van de bijwerkingen. Wanneer de onderzoekers in een ander onderzoek bekeken welke factoren daadwerkelijk voorspellend waren voor de bijwerkingen, dan kwam vooral de relatie tussen coach en coachee (de werkalliantie) en de ervaren competentie van de coach naar voren. Dat zou kunnen betekenen dat een goede werkalliantie en een competente coach de bijwerkingen van coaching mogelijk kunnen verminderen. De competentie van de coach werd in dit onderzoek overigens beoordeeld door de coachees, en is daarmee een subjectieve inschatting van hoe competent de coach in diens ogen was. Coaching als proces van verandering De hierboven beschreven bijwerkingen lijken op het eerste gezicht tegenstrijdig met de bevinding dat coaching zou leiden tot een hoger psychisch welzijn en meer tevredenheid. Uit een overzichtsartikel van Grover en Furnham uit 2016 blijkt echter dat de resultaten uit onderzoek met betrekking tot levenstevredenheid en werktevredenheid niet altijd eenduidig zijn. Zo worden niet altijd positieve effecten gevonden van coaching op werk- of levenstevredenheid. Daarnaast wordt in onderzoek naar de effecten van coaching gekeken naar gemiddelde scores van een hele groep mensen (in dit geval coachees). Hoewel die groep dan over de hele linie bijvoorbeeld een hoger psychisch welzijn ervaart als gevolg van coaching, is het mogelijk dat er enkele coachees tussen zitten die juist een lager psychisch welzijn ervaren als gevolg van coaching. Dat er bij coaching bijwerkingen kunnen optreden zoals een verminderde werktevredenheid of levenstevredenheid is wellicht minder vreemd dan het in eerste instantie lijkt. Coaching gaat immers over een proces van verandering. Een coachee kan bijvoorbeeld ontdekken dat het werk dat hij of zij doet helemaal niet goed ‘past’, of dat hij of zij eigenlijk niet leeft naar de eigen waarden of normen. Dat kan leiden tot (tijdelijke) ontevredenheid. Uitdaging voor onderzoekers Overigens brengt het onderzoeken van mogelijke bijwerkingen van een interventie de nodige uitdagingen met zich mee. Een bijwerking treedt immers op bij een goed uitgevoerde interventie en is geen gevolg van wanpraktijken. Dat betekent dat je in onderzoek naar mogelijke bijwerkingen goed moet kijken naar 23

‘Een goede relatie tussen coach en coachee kan een belangrijke rol spelen bij het verminderen van mogelijke bijwerkingen’ de kwaliteit van de coaching. Dat is niet altijd even eenvoudig na te gaan. Hoewel in sommige onderzoeken wel wordt nagegaan of de coaching succesvol was, wordt dit niet in elk onderzoek gecontroleerd. We kunnen dus nog niet met zekerheid vaststellen dat de eerder genoemde negatieve effecten van coaching inderdaad voortkwamen uit goed uitgevoerde coaching, of toch het gevolg zijn van slecht uitgevoerde coaching. Bijwerkingen voor coaches en organisaties Uit het overzichtsartikel van Schermuly en Grassman blijkt overigens dat ook coaches zelf bijwerkingen ervaren. Uit één van de studies in het overzichtsartikel, uitgevoerd in 2014, bleek dat maar liefst 94% van de 104 deelnemende coaches bijwerkingen ervaarde, variërend van onzekerheid over de eigen rol als coach tot het persoonlijk geraakt worden door het verhaal van een coachee. Het aantal bijwerkingen dat coaches ervaren was overigens hoger dan dat voor de coachees. Daarnaast werd gevonden dat coaches die meer bijwerkingen rapporteerden negen weken later slechter sliepen en meer stress rapporteerden. Ook nu ervaarden coaches overigens minder bijwerkingen wanneer er sprake was van een goede relatie tussen coach en coachee en de coach zichzelf als meer competent ervaarde. Eén van de studies uit het overzichtsartikel richtte zich tenslotte op bijwerkingen die werden ervaren door organisaties. Slechts 17% van de 49 ondervraagden gaf aan bijwerkingen te ervaren van de coaching. Zaken die werden genoemd waren problemen met de leidinggevende of dat de coachee teveel ‘vragen ging stellen’ binnen de organisatie. Het is bijvoorbeeld goed mogelijk dat een coachee als gevolg van de coaching zich veel bewuster wordt van de eigen werkomgeving of zich kritischer opstelt ten opzichte van de eigen leidinggevende. Dat komt uiteindelijk ten goede van de coachee, maar zal in eerste instantie niet altijd gewaardeerd worden door de organisatie. Meer aandacht voor bijwerkingen Kortom, ook coaching heeft een bijsluiter. De onderzoekers pleiten daarom voor (meer) aandacht voor de mogelijke bijwerkingen van coaching, bijvoorbeeld in coachopleidingen, en roepen op om het taboe op deze mogelijke bijwerkingen te doorbreken. De bevinding dat coaches de bijwerkingen bij hun coachees niet altijd herkennen of vooral toeschrijven aan de coachee, onderschrijft die oproep. Ook het ondersteunen van coaches bij het omgaan met mogelijke bijwerkingen is belangrijk, zo kan er een belangrijke rol zijn weggelegd

voor bijvoorbeeld supervisie, aldus de onderzoekers. Het onderzoek tot dusver lijkt erop te wijzen dat een goede relatie tussen coach en coachee en (een gevoel van) competentie een rol kunnen spelen bij het verminderen van mogelijke bijwerkingen. Het kan daarom zinvol zijn om aan deze aspecten extra aandacht te besteden. Het erkennen van het bestaan van bijwerkingen van coaching, om de belangen van de coachee voorop te blijven zetten is dus een eerste stap, het voorkomen en/of ermee omgaan een tweede. Gebruikte bronnen: Gerke, L., Meyrose, A. K., Ladwig, I., Rief, W., & Nestoriuc, Y. (2020). Frequencies and predictors of negative effects in routine inpatient and outpatient psychotherapy: two observational studies. Frontiers in psychology, 11, 2144. Graßmann, C., & Schermuly, C. C. (2016). Side effects of business coaching and their predictors from the coachees’ perspective. Journal of Personnel Psychology, 15, 152–163 25 Grover, S., & Furnham, A. (2016). Coaching as a developmental intervention in organisations: A systematic review of its effectiveness and the mechanisms underlying it. PloS one, 11(7), e0159137. Over Eefje Rondeel Dr. Eefje Rondeel (1982) werkt als zelfstandig docent voor verschillende onderwijsinstellingen en is als gastdocent verbonden aan de Radboud Universiteit. Vanuit NOBCO is ze redactielid van het e-magazine en tevens betrokken als co-promotor bij het dissertatieonderzoek naar effectieve bestanddelen van coaching. Samen met sociaal psycholoog Pieternel Dijkstra schreef ze het boek Evidence-based Coachen. Schermuly, C. C., & Graßmann, C. (2019). A literature review on negative effects of coaching–what we know and what we need to know. Coaching: An International Journal of Theory, Research and Practice, 12(1), 39-66. Strauss, B., Gawlytta, R., Schleu, A., & Frenzl, D. (2021). Negative effects of psychotherapy: estimating the prevalence in a random national sample. BJPsych Open, 7(6), e186.

De waarde van coaching op de kaart zetten Miriam Oude Wolbers nam op 1 april afscheid als bestuurslid Marketing, Public Relations, Public Affairs en Platformontwikkeling van NOBCO. Jarenlang zette zij zich in om de naamsbekendheid van NOBCO te vergroten en de waarde van coaching onder de aandacht te brengen. In een interview blikt ze terug op behaalde resultaten, mijlpalen en persoonlijke hoogtepunten.

‘Het belang van coaching wordt gezien, ook door organisaties, overheid en de pers’ 27 Van club naar organisatie Toen Miriam begon, hadden 1.678 coaches zich aangesloten bij NOBCO. Inmiddels zijn dat er 4.700. “Er zit een groot verschil in waar we toen stonden en nu”, vertelt ze. “Voor mijn gevoel zijn we van een club met coaches naar een organisatie gegaan. We zijn zowel intern als extern geprofessionaliseerd. In de eerste periode deden we als bestuursleden veel zelf, van strategie tot uitvoering. Door de groei van de afgelopen jaren konden we als bestuur meer ondersteuning aannemen in de rol van coördinatoren op de verschillende onderwerpen. Ook extern is de professionalisering zichtbaar, het belang van coaching is duidelijker op de kaart gezet. De vraag naar coaching neemt nog altijd toe, net als het aantal coaches.” Naamsbekendheid vergroten Vanaf de eerste dag heeft Miriam zich ingezet om samen met de andere bestuursleden het coachvak beter te maken. Ze weet nog goed wat ze in haar welkomstwoord in 2015 schreef: “Ik gaf aan dat mijn focus zou komen te liggen op het vergroten van de naamsbekendheid van NOBCO, met name bij de afnemers van coaching. En dat ik de meerwaarde van coaching voor de maatschappij wilde gaan benadrukken.” Dat is gelukt, want zowel de aanbodzijde als vraagzijde zijn enorm toegenomen. Het belang van coaching wordt gezien, ook door organisaties, overheid en de pers. “Hoe vaak we niet zijn benaderd door tijdschriften of landelijke media, om vanuit de beroepsorganisatie iets toe te lichten of onze kijk ergens op te delen. Ik was ontzettend gemotiveerd om de hele groep van professionele coaches in de picture te zetten. Ik geloof namelijk echt dat coaching als katalysator voor veranderingen een meerwaarde kan leveren. Op individueel gebied, binnen organisaties en de maatschappij.” Het werk was nooit af Bestuurslid zijn vroeg ook het nodige. Het werk werd, in geval van Miriam, gedaan naast de eigen praktijk. Dat vond ze soms lastig: “Het NOBCO-werk was eigenlijk nooit af. Altijd kwamen er nieuwe ideeën, projecten of plannen en de mails bleven binnen stromen. Als bestuurslid zijn we allemaal bevlogen en intrinsiek gemotiveerd. De combinatie van een eigen bedrijf en onze inzet bij NOBCO zorgde wel eens voor een spanningsveld. Best vaak ging er bij mij meer aandacht uit naar NOBCO. Tegelijkertijd vond ik dat niet erg en ook logisch. We zetten ons in voor een groter belang, dat is ook mooi.”

Co-creatie Haar bestuursrol heeft zich door de jaren heen ontwikkeld richting Public Relations, Public Affairs en Marketing & Platformontwikkeling. In het begin lag de nadruk op Marketing en Communicatie. Zo werd het logo aangepast en ontwikkelde ze veel producten die nog steeds worden gebruikt. “Een mooi voorbeeld zijn de NOBCO-inspiratiekaarten”, vertelt ze enthousiast. “Dit was een echt co-creatie project. We vroegen de aangesloten coaches hun mooiste foto’s aan te leveren, die ze als coach konden gaan gebruiken tijdens een coachsessie. Daaruit maakten we een prachtige kaartenset. Onze ambitie was dat bij elke HR-professional en coach deze kaarten op het bureau zouden komen te liggen. Daarnaast zijn er diverse brandingcampagnes opgezet en was NOBCO op beurzen aanwezig.” Veel aandacht in de pers Een belangrijk onderdeel van haar functie was de relatie met de pers. Miriam was als persvoorlichter de eerste contactpersoon van NOBCO. “Ik wilde een journalist zoveel mogelijk service bieden, door snel te reageren en op maat informatie aan te leveren. Hoewel het contact met de pers onvoorspelbaar en tijdsintensief was, heeft het er wel toe geleid dat we in landelijke media terechtkwamen, zoals BNR Nieuwradio en EenVandaag. Ook verschenen er veel interviews in landelijke en regionale bladen. De afgelopen jaren heb ik ook een rol vervuld in de verdere ontwikkeling van NOBCO als platform en de samenwerking met organisaties. In die rol is er meer aandacht uitgegaan naar Public Affairs, om ook bij beleidsmakers meer aandacht te vragen voor coaching.” Samenwerkingen met partners Miriam kijkt ook terug op het ontstaan van waardevolle samenwerkingen. Zoals die met grotere interne coachpools. Op dit moment heeft NOBCO een samenwerkingsovereenkomst met ABN AMRO, Intercoach, Nationale Politie en NVP, het netwerk voor HR-professionals. “De eerste interne coachpool die zich aansloot bij NOBCO vond ik een mooie mijlpaal. Ook de introductie van het NOBCO Jaarverslag zie ik als een belangrijke stap. Hiermee vergrootten we de transparantie van NOBCO als organisatie. Verder denk ik met plezier terug aan de internationale EMCC conferenties. We zaten daar als bestuur samen met collega-coaches van over de hele wereld, om kennis te delen en ervaringen uit te wisselen. Je voelt je dan als NOBCO, als Nederland, onderdeel van een grotere, wereldwijde organisatie. Heel inspirerend.” Een zaal vol HR-managers Een persoonlijk hoogtepunt was het HR Live congres, vorig jaar november. Samen met een collega-coach gaf Miriam een presentatie over het creëren van een coachingcultuur in organisaties. “Dat was voor een zaal gevuld met HR-managers, die je verder kunt helpen met hoe je zoiets doet, hoe je een cultuur creëert waarin ‘Mijn taak, de buitenwereld naar binnen halen, vond ik geweldig leuk en ga ik zeker missen. Maar ook zonder mijn bestuursrol blijf ik een ambassadeur voor het coachvak’

aandacht is voor de talenten van medewerkers. Mede gezien de huidige krapte op de markt krijgt dit onderwerp nu veel aandacht. Een ander positief resultaat vind ik dat NOBCO door onder andere de toename van het aantal coaches heeft besloten de toegangseisen voor aansluiting bij NOBCO te verhogen en in de toekomst certificering verplicht te stellen voor alle NOBCO-coaches. Een mooie stap in de professionalisering van ons vak. Het zou goed zijn als ook andere partijen in de keten certificering als eis gaan opnemen, zoals coachmakelaars, HR-professionals of subsidieverstrekkers.” Meer budget voor coaching Kijkend naar de toekomst, dan lijkt het Miriam goed als er meer budget vanuit organisaties en overheid vrijkomt, om daarmee coaching in te zetten voor de verhoging van duurzame inzetbaarheid en vermindering van verzuim. Organisaties kunnen dan meer talenten behouden en meebewegen in de veranderende wereld. “De rol van NOBCO hierin is, om professionele coaching op de kaart te blijven zetten. De markt is een wildgroei, iedereen kan zich coach noemen. Voor afnemers is het steeds lastiger om te zien wie een zelfbenoemd coach is en wie een professioneel benoemd coach. Het mooiste zou zijn als de overheid straks extra budgetten heeft die door professionele, gecertificeerde coaches kunnen worden ingezet. Maar ook een ontwikkelbudget, waarmee iedere Nederlander periodiek een gecertificeerde coach kan inschakelen, is erg wenselijk.” Succesvolle coaches ook certificeren Voor de beroepsgroep zelf ziet Miriam groeimogelijkheden. Ze vertelt over de groep succesvolle coaches die nu nog niet is aangesloten bij beroepsorganisaties: “In mijn ogen hebben we als coaches de plicht om transparantie naar de markt te bieden. Er komen steeds meer gecertificeerde coaches door alle ontwikkelingen bij NOBCO. Maar er zijn nog steeds veel coaches zonder aansluiting bij een beroepsvereniging zoals NOBCO, ICF of Noloc. Juist deze coaches willen we uitnodigen zich aan te sluiten en te certificeren om op die manier hun kwaliteiten zichtbaar te maken en de beroepsgroep als geheel te versterken.” Verder als ambassadeur van het coachvak Het waren drukke maar vooral inspirerende jaren. Miriam zal vooral het samenwerken aan grote, maatschappelijke doelen gaan missen, en de beïnvloeding van de politiek. “Mijn taak, de buitenwereld naar binnen halen, vond ik geweldig leuk en ga ik zeker missen. Maar ook zonder mijn bestuursrol blijf ik een ambassadeur voor het coachvak. Als supervisor ga ik mij inzetten voor de professionalisering van het vak. Ik ben een van de deelnemers in de supervisiepilot. We doen een internationale opleiding, waarin 26 ervaren NOBCO-coaches worden opgeleid tot supervisor. Dat vind ik heel leuk werk, omdat het bijdraagt aan de professionalisering van de aangesloten coaches. De overige tijd die nu vrijkomt ga ik inzetten voor mijn bedrijf Bloei consultancy, met nieuwe opdrachten op het gebied van individuele coaching, teamcoaching, management development en het geven van trainingen. En natuurlijk ook voor mijn hobby’s zoals lezen, fotografie en mooie reizen maken.” Buitenwereld Aan haar opvolger in het bestuur wil ze meegeven oog te blijven houden voor de buitenwereld. “Haal die ook vooral naar binnen; bedrijven die coaching inhuren, maar ook de overheid en belangenverenigingen. Zoek daarmee de samenwerking op en positioneer NOBCO als hét expertisecentrum en hét platform voor coaching waar alle partijen samenkomen. Samen ontwikkelen we het coachvak.” 29

NOBCO in het nieuws Onderzoek onder aangesloten coaches: meer events in de eigen regio Uit het recent gehouden behoefteonderzoek onder aangesloten NOBCOcoaches kwam duidelijk naar voren dat er weer behoefte is om elkaar fysiek te ontmoeten. En dan specifiek in de eigen regio. Hier is NOBCO mee aan de slag gegaan en in mei was daar de eerste Regiobijeenkomst Zuid. Er was een gastvrij ontvangst bij de Associatie voor Coaching en een geweldige gastspreker Ingrid Isphording. Ingrid nam ons mee in de wereld van de Flow Lemniscaat en liet ons zelf hiermee aan de slag gaan en ervaren hoe het werkt. We kijken terug op een zeer geslaagde bijeenkomst en gaan met vol enthousiasme door om nog meer mooie samenkomsten te organiseren. Op NOBCO.nl vind je alle aankomende events en activiteiten. Geslaagde kick-off vaksectie LHBTIQ+ Donderdag 20 april was de kick-off van de vaksectie LHBTIQ+. Met bijna 50 collega coaches kijken we terug op een geslaagd eerste event. De online bijeenkomst stond in teken van kennismaken met de thema’s en aandachtspunten. Met antwoorden op vragen als waar staan de letters LHBTIQ nu eigenlijk voor, wat is minderheidsstress en ben jij je bewust van je eigen positie als coach. De tijd vloog voorbij! Erg blij waren we met het gemêleerde gezelschap van coaches die vrijwel onbekend waren met dit onderwerp tot ervaringsdeskundigen aan toe. We hebben veel informatie en aandachtspunten op kunnen halen en gaan aan de slag met de enthousiaste reacties en input om hier een mooi vervolg aan te geven. Wil je meedenken of meer informatie ontvangen omtrent LHBTIQ+ en coaching, neem dan contact op met Brand en Martine via LHBTIQplus@nobco.nl.

Vliegende start vaksectie Vitaliteit, Stress en Burn-out Met maar liefst 188 deelnemers maakte de Vaksectie Vitaliteit, Stress en Burn-out een vliegende start met haar eerste event op maandag 17 april. Tijdens dit interactieve webinar nam Luc Swinnen de aandachtige deelnemers mee in de werking van de nervus vagus gerelateerd aan stress en burn-out Benieuwd naar de highligts? Deze zeer belangrijke zenuw met een rijk vertakt netwerk: • grijpt in bij stress met een fight/flight/freeze reactie; • geeft signalen vertraagd door aan je brein, over o.a. bloeddruk, ademhaling, spijsvertering en immuunsysteem; • én deze signalen zijn ook te voelen, door directe waarneming. Tegenwoordig zijn veel mensen deze vorm van directe waarneming echter verleerd. Direct waarnemen is tevens de ‘verklaring’ voor intuïtie/voorgevoel: je hebt het al waargenomen voordat je brein het weet! Het werd duidelijk dat luisteren naar je gevoel en lichaam ook wetenschappelijk wordt onderstreept. Meer weten? Lees het boek van Luc Swinnen “activeer je nervus vagus”. Na afloop ontving de Vaksectie VSB enthousiaste reacties van de deelnemers. “Een zeer leerzame middag” gaf bijvoorbeeld Coach Mandy Garcia aan. Uit de reacties bleek ook dat dit webinar smaakte naar meer. En dat komt goed uit, want o.a. op 10 oktober en 17 december staan meer events van deze vaksectie gepland, met bekende sprekers over de nieuwste inzichten rondom vitaliteit, stress en burn-out. Meld je alvast aan! 31

Agenda Een volledig overzicht van de geplande bijeenkomsten vind je in de NOBCO-agenda op de website. Kijk welke bijeenkomst je aanspreekt en meld je direct aan! Voor een aantal bijeenkomsten opent de inschrijving circa zes weken voorafgaand aan de bijeenkomst. Ook geldt soms een maximaal aantal deelnemers. Met jouw aanmelding ben je verzekerd van deelname. 25 t/m 29 september 2023 5 Day Sprint Challenge naar EIA-certificering Speciaal voor NOBCO coaches met een EQA-diploma zonder EIA certificering NOBCO heeft een internationaal erkend keurmerk om de kwaliteit van coaching aantoonbaar te maken: EIA-certificering. Met een EIA-certificering laat je aan de markt zien dat jij garant staat voor kwaliteit en professionaliteit. Zo draag je bij aan de professionalisering van het coachvak. En zet je een prachtige stap in je persoonlijke ontwikkeling als coach. Heb je een EQA-diploma en wil jij jouw individuele EIA-certificering behalen en doe je dit graag met wat begeleiding? Dan is de 5 Day Sprint Challenge zeker iets voor jou! Tijdens de 5DSC kom je vijf achtereenvolgende dagen van 9:00 tot 10:00 uur online bij elkaar met een kleine groep coaches én een vaste begeleider. Samen neem je alle stappen en onderdelen van een EIA-aanvraag door. Aan het einde van de week weet je precies welk EIA-certificeringsniveau voor jou haalbaar is, wat je hiervoor nog moet doen en wanneer je je aanvraag kunt afronden. Kortom, je geeft een echte impuls aan jouw certificeringsaanvraag. Meld je hier aan Heb je nog geen EQA-diploma? Dan kun je jouw voornemen om een EIA aan te vragen oppakken met behulp van de 5 Day Trail Challenge. Deze start op 9 oktober en bestaat uit vijf online sessies van 1,5 uur met tussenpozen van twee weken. Klik hier voor meer informatie. 33 10 oktober 2023 I 13.00 – 16.00 uur Lezing ‘In de ban van burn-out: hebben we steeds meer last van stress?’Vaksectie Vitaliteit, Stress en Burn-out In deze lezing staat psychiater Christiaan Vinkers stil bij hoe stress ontstaat in een individu, hoe onze binnenwereld stress kan aanjagen, maar ook over hoe onze omgeving en het overheidsbeleid invloed op stress en burn-out hebben. Wat moeten we doen om beter met stress om te gaan en handvatten te geven om alle mensen die worstelen met te veel stress te helpen? En hoe stevig is de wetenschappelijke basis van burn-out? De lezing vindt plaats in Utrecht. Ben jij erbij? Schrijf je dan hier in. Je vindt alle bijeenkomsten op de NOBCO-website. Lees meer informatie of Meld je direct aan!

Wil jij jouw professionele ontwikkeling stimuleren? Sluit je dan aan als NOBCO-coach of NOBCO-communitylid bij NOBCO! Hét platform voor professionele coaching in Nederland • Voor iedereen die beroepsmatig met coaching bezig is. • € 320,- excl. BTW per jaar. • Toegang tot alle reguliere NOBCO-activiteiten. • Mogelijkheid tot het behalen van het keurmerk voor coaches: EIA. • Begeleiding bij het halen van een EIA-keurmerk (European Individual Accreditation). • Automatische aansluiting bij de Europese koepelorganisatie EMCC | European Mentoring & Coaching Council. • Aanzienlijke korting op een beroeps- en aansprakelijkheidsverzekering. • Een persoonlijk coachprofiel via ‘Vind een coach’ met meer dan 240.000 bezoekers per jaar. • Kosteloos gebruikmaken van het online evaluatie-instrument Coaching Monitor. • Kosteloos toegang en gebruik van Boom Coaching Collectie (voorheen Coachlink), met toegang tot ruim 300 coachingsboeken. • Gebruikmaken van de door de Belastingdienst goedgekeurde DBA-verklaring voor coachingsgerelateerde diensten. Wil je meer weten over alle voordelen van een aansluiting als NOBCO-coach of NOBCO-communitylid? Klik hier

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
Home


You need flash player to view this online publication