28

Co-creatie Haar bestuursrol heeft zich door de jaren heen ontwikkeld richting Public Relations, Public Affairs en Marketing & Platformontwikkeling. In het begin lag de nadruk op Marketing en Communicatie. Zo werd het logo aangepast en ontwikkelde ze veel producten die nog steeds worden gebruikt. “Een mooi voorbeeld zijn de NOBCO-inspiratiekaarten”, vertelt ze enthousiast. “Dit was een echt co-creatie project. We vroegen de aangesloten coaches hun mooiste foto’s aan te leveren, die ze als coach konden gaan gebruiken tijdens een coachsessie. Daaruit maakten we een prachtige kaartenset. Onze ambitie was dat bij elke HR-professional en coach deze kaarten op het bureau zouden komen te liggen. Daarnaast zijn er diverse brandingcampagnes opgezet en was NOBCO op beurzen aanwezig.” Veel aandacht in de pers Een belangrijk onderdeel van haar functie was de relatie met de pers. Miriam was als persvoorlichter de eerste contactpersoon van NOBCO. “Ik wilde een journalist zoveel mogelijk service bieden, door snel te reageren en op maat informatie aan te leveren. Hoewel het contact met de pers onvoorspelbaar en tijdsintensief was, heeft het er wel toe geleid dat we in landelijke media terechtkwamen, zoals BNR Nieuwradio en EenVandaag. Ook verschenen er veel interviews in landelijke en regionale bladen. De afgelopen jaren heb ik ook een rol vervuld in de verdere ontwikkeling van NOBCO als platform en de samenwerking met organisaties. In die rol is er meer aandacht uitgegaan naar Public Affairs, om ook bij beleidsmakers meer aandacht te vragen voor coaching.” Samenwerkingen met partners Miriam kijkt ook terug op het ontstaan van waardevolle samenwerkingen. Zoals die met grotere interne coachpools. Op dit moment heeft NOBCO een samenwerkingsovereenkomst met ABN AMRO, Intercoach, Nationale Politie en NVP, het netwerk voor HR-professionals. “De eerste interne coachpool die zich aansloot bij NOBCO vond ik een mooie mijlpaal. Ook de introductie van het NOBCO Jaarverslag zie ik als een belangrijke stap. Hiermee vergrootten we de transparantie van NOBCO als organisatie. Verder denk ik met plezier terug aan de internationale EMCC conferenties. We zaten daar als bestuur samen met collega-coaches van over de hele wereld, om kennis te delen en ervaringen uit te wisselen. Je voelt je dan als NOBCO, als Nederland, onderdeel van een grotere, wereldwijde organisatie. Heel inspirerend.” Een zaal vol HR-managers Een persoonlijk hoogtepunt was het HR Live congres, vorig jaar november. Samen met een collega-coach gaf Miriam een presentatie over het creëren van een coachingcultuur in organisaties. “Dat was voor een zaal gevuld met HR-managers, die je verder kunt helpen met hoe je zoiets doet, hoe je een cultuur creëert waarin ‘Mijn taak, de buitenwereld naar binnen halen, vond ik geweldig leuk en ga ik zeker missen. Maar ook zonder mijn bestuursrol blijf ik een ambassadeur voor het coachvak’

29 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication