voor bijvoorbeeld supervisie, aldus de onderzoekers. Het onderzoek tot dusver lijkt erop te wijzen dat een goede relatie tussen coach en coachee en (een gevoel van) competentie een rol kunnen spelen bij het verminderen van mogelijke bijwerkingen. Het kan daarom zinvol zijn om aan deze aspecten extra aandacht te besteden. Het erkennen van het bestaan van bijwerkingen van coaching, om de belangen van de coachee voorop te blijven zetten is dus een eerste stap, het voorkomen en/of ermee omgaan een tweede. Gebruikte bronnen: Gerke, L., Meyrose, A. K., Ladwig, I., Rief, W., & Nestoriuc, Y. (2020). Frequencies and predictors of negative effects in routine inpatient and outpatient psychotherapy: two observational studies. Frontiers in psychology, 11, 2144. Graßmann, C., & Schermuly, C. C. (2016). Side effects of business coaching and their predictors from the coachees’ perspective. Journal of Personnel Psychology, 15, 152–163 25 Grover, S., & Furnham, A. (2016). Coaching as a developmental intervention in organisations: A systematic review of its effectiveness and the mechanisms underlying it. PloS one, 11(7), e0159137. Over Eefje Rondeel Dr. Eefje Rondeel (1982) werkt als zelfstandig docent voor verschillende onderwijsinstellingen en is als gastdocent verbonden aan de Radboud Universiteit. Vanuit NOBCO is ze redactielid van het e-magazine en tevens betrokken als co-promotor bij het dissertatieonderzoek naar effectieve bestanddelen van coaching. Samen met sociaal psycholoog Pieternel Dijkstra schreef ze het boek Evidence-based Coachen. Schermuly, C. C., & Graßmann, C. (2019). A literature review on negative effects of coaching–what we know and what we need to know. Coaching: An International Journal of Theory, Research and Practice, 12(1), 39-66. Strauss, B., Gawlytta, R., Schleu, A., & Frenzl, D. (2021). Negative effects of psychotherapy: estimating the prevalence in a random national sample. BJPsych Open, 7(6), e186.
26 Online Touch Home