9

3. Hoe heeft jullie opleiding zich de afgelopen jaren ontwikkeld? We zijn al zo’n 15 jaar ICF-geaccrediteerd en hebben in 2017 besloten ook de accreditatie bij NOBCO/EMCC aan te vragen. De reden hiervoor is dat deelnemers die kozen voor een coachopleiding vaak niet door hadden dat ze onbewust ook kozen voor ICF. Om deelnemers de keuze te bieden voor ICF of NOBCO hebben we beide accreditaties behaald. Voor ons heeft de EQAaanvraag een ontzettende meerwaarde gehad in het ontwikkelen van het reflectief vermogen van onze deelnemers. Door het competentieframework van zowel ICF als NOBCO/EMCC zijn we meer en concreter kunnen gaan duiden welk gedrag ontwikkeld kan worden. Ook het continue reflecteren op onze opleidingen, de oefeningen, de aanpak en de output heeft onze opleidingen beter gemaakt. Leuk om dit samen met onafhankelijke partijen te doen met als continue focus het verbeteren van de coaches en het coachvak. 4.Zien jullie verschillen tussen de nieuwe generatie coaches en die van bijvoorbeeld vijftien jaar geleden? Wij zien sowieso een toename van het aantal mannen wat het vakgebied gaat betreden en dat het vakgebied steeds meer gezien wordt vanuit een ontwikkelperspectief. “Je hoeft geen probleem te hebben om beter te worden”. Ook zien we een duidelijkere grens ontstaan tussen coaching en aanverwante vakgebieden als therapie, consultancy, mentoring, training en supervisie, en het lijkt of deze vakgebieden het coachvak ook steeds serieuzer benaderen en de toegevoegde waarde van coaching omarmen. Zo zien wij een toename van het aantal therapeuten en consultants die een coachopleiding volgen. We zien daarnaast ook een steeds grotere groep mensen die geen professioneel coach willen worden, maar leidinggevende of medewerker zijn en de coachende vaardigheden meer en professioneler willen toepassen in hun werk/leven. En we zien een trend dat steeds meer bedrijven een ICF of NOBCO/EMCC-accreditatie vragen of eisen om zo het onderscheid te maken in de grote bak met coaches die ontstaan is vanuit de populariteit van het vakgebied. 5. Wat zien jullie als trend voor het opleiden van coaches in de toekomst? In een wereld waar tal van uitdagingen en problemen op de voorgrond treden, heeft coaching zich ontwikkeld als een belangrijk instrument om zowel individuen als organisaties te ondersteunen. Enkele trends die we zien in de coachingwereld zijn onder meer online coaching, focus op welzijn, diversiteit en inclusie, korte-termijn coaching en coachen van teams. Deze trends geven aan dat coaching zich blijft aanpassen en ontwikkelen om te voldoen aan de veranderende behoeften van cliënten. Enkele van de uitdagingen waar we momenteel mee te maken hebben zijn klimaatverandering, gezondheidscrisis, economische ongelijkheid, technologische vooruitgang en politieke instabiliteit. Coaching kan een cruciale rol spelen bij het aanpakken van deze uitdagingen, met name op het gebied van veranderende werkomgeving, welzijn, diversiteit en inclusie, leiderschap en technologische vooruitgang. Coaching kan bijdragen aan het verbeteren van het algehele welzijn van mensen, het ontwikkelen van effectief leiderschap en managementvaardigheden, het helpen van individuen en organisaties bij het omgaan met veranderingen en uitdagingen op het gebied van technologische vooruitgang en automatisering. Door middel van coaching kunnen we mensen helpen om beter om te gaan met de verschillende maatschappelijke uitdagingen waarmee we vandaag de dag worden geconfronteerd. Dit kan uiteindelijk leiden tot meer geluk, succes en welzijn voor individuen en een positieve verandering in de samenleving als geheel. Naarmate de wereld blijft veranderen en evolueren, zullen coaches zich moeten blijven aanpassen en ontwikkelen om effectief te blijven in het ondersteunen van hun cliënten bij het navigeren door deze uitdagende tijden. 6. Hoe kijken jullie naar het embedded EIA? Embedded EIA is wat ons betreft een zeer goede ontwikkeling waarmee we nog dichter op de ontwikkeling van de deelnemers blijven aanhaken en daarmee de kwaliteit gaan verhogen. De praktijkuren, het professionele ontwikkelmechanisme en gedegen supervisietrajecten die inzoomen op de persoonlijke werkpunten van een coach, maken dat we aansluiten bij de behoefte naar geïndividualiseerde opleidingstrajecten. Dat daarnaast een hoop onduidelijkheid weggehaald wordt, omdat de embedded EIA ook onder vlag van de opleider valt, geeft de deelnemers een mogelijkheid voor one stop shopping wat wellicht zal leiden tot meer en kwalitatief steeds betere EIA-gecertificeerde coaches. 9

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication