13

EQA met EIA embedded 3. Zien jullie verschillen tussen de nieuwe generatie coaches en die van een aantal jaar geleden? In de afgelopen jaren is de doelgroep bij ons hetzelfde gebleven. Wel merken we dat er meer vraag naar gecertificeerde coaches is vanuit organisaties. Dat geldt ook voor aankomende interne coaches. 4. Welke trends zie je in het coachvak? Naast de grotere vraag naar gecertificeerde coaches vanuit organisaties, zie ik het onderwerp stress belangrijker worden in coaching. Daarom wordt het steeds belangrijker om ook als coach meer te weten over stress en de impact daarvan. Als bijvoorbeeld een coachee in een fight-flight-freeze modus zit, dan kun je niet zomaar beginnen met coachen. Verder zie ik bij coachees en coaches een toename aan vraagstukken op het gebied van spiritualiteit, zingeving en ‘purpose’. We zullen hier in onze senior-opleiding aandacht aan besteden. 5. Hoe kijken jullie naar het embedded EIA? Toen we begonnen met onze EQA-aanvraag kwam net de ontwikkeling richting EIA-embedded op gang. In het begin kwam, naast de aanvraag zelf, veel extra werk op ons af. We zijn toen met de supervisie-opleiding gestart die bijna is afgerond. Ik kijk, ondanks de extra inspanningen, positief naar de EIA-embedded. Als je nu een opleiding doet bij een EQA-opleider dan krijg je een totaalpakket, je gaat all the way naar je EIA. Daar is bij onze deelnemers veel behoefte aan. De supervisie zelf zie ik ook absoluut als meerwaarde. Vanaf volgend jaar start de EQA met embedded EIA. Het proces van opleiding en praktijk, wat samen leidt tot EIA, is dan geïntegreerd. Als een coach aan alle criteria voldoet dan kan de EIAaanvraag bij de opleider worden ingediend. Een voorbeeld ter illustratie Huidige situatie Tom wil EIA-practitioner behalen. Hij heeft gekozen om te starten met een EQA-opleiding op practitioner niveau. Die heeft hij vorig jaar afgerond. Na de opleiding is hij gestart als coach in zijn eigen praktijk. Om in aanmerking te komen voor EIA-practitioner dient hij naast zijn EQA-diploma 100 uur coaching aan te tonen met minimaal 10 coachees. Hij toont aan regelmatig te reflecteren op het vak door middel van intervisie/supervisie (min. 4 x per jaar) en het beroep bij te houden met permanente educatie (minimaal 16 uur per jaar). Als Tom aan deze criteria voldoet meldt hij zich aan bij NOBCO om de EIA aan te vragen. Bij het aanvragen van EIA krijgt hij vanwege de EQA opleiding vrijstelling voor het aantonen van de acht EIA-competenties. BOLDCOACH A C ADEMY Nieuwe situatie Yvette wil ook EIA-practitioner behalen. Zij gaat volgend jaar beginnen aan een EQA-opleiding op practitioner niveau, die voldoet aan de embedded EIA. Tijdens de opleiding maakt zij zich de competenties op practitioner niveau eigen, doet zij praktijkervaring op, krijgt supervisie en reflecteert zij op haar ontwikkeling. Wanneer zij na afloop van de opleiding nog niet voldoet aan de vereiste drie jaar ervaring vervolgt zij haar ontwikkeling door reflectie en PE-activiteiten. Zodra zij voldoet aan alle criteria van EIA, dient ze haar aanvraag in bij de opleider. De opleider is bevoegd om haar het EIA-certificaat te verlenen. Tom doet een programma waarbij opleiding en praktijkervaring nog gescheiden zijn. Tom moet na de opleiding eigenstandig de EIA aanvragen. Yvette doet een programma waarbij de opleiding en de praktijk geïntegreerd zijn en die direct leidt tot de EIA-certificering. 13

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication