‘Het belang van coaching wordt gezien, ook door organisaties, overheid en de pers’ 27 Van club naar organisatie Toen Miriam begon, hadden 1.678 coaches zich aangesloten bij NOBCO. Inmiddels zijn dat er 4.700. “Er zit een groot verschil in waar we toen stonden en nu”, vertelt ze. “Voor mijn gevoel zijn we van een club met coaches naar een organisatie gegaan. We zijn zowel intern als extern geprofessionaliseerd. In de eerste periode deden we als bestuursleden veel zelf, van strategie tot uitvoering. Door de groei van de afgelopen jaren konden we als bestuur meer ondersteuning aannemen in de rol van coördinatoren op de verschillende onderwerpen. Ook extern is de professionalisering zichtbaar, het belang van coaching is duidelijker op de kaart gezet. De vraag naar coaching neemt nog altijd toe, net als het aantal coaches.” Naamsbekendheid vergroten Vanaf de eerste dag heeft Miriam zich ingezet om samen met de andere bestuursleden het coachvak beter te maken. Ze weet nog goed wat ze in haar welkomstwoord in 2015 schreef: “Ik gaf aan dat mijn focus zou komen te liggen op het vergroten van de naamsbekendheid van NOBCO, met name bij de afnemers van coaching. En dat ik de meerwaarde van coaching voor de maatschappij wilde gaan benadrukken.” Dat is gelukt, want zowel de aanbodzijde als vraagzijde zijn enorm toegenomen. Het belang van coaching wordt gezien, ook door organisaties, overheid en de pers. “Hoe vaak we niet zijn benaderd door tijdschriften of landelijke media, om vanuit de beroepsorganisatie iets toe te lichten of onze kijk ergens op te delen. Ik was ontzettend gemotiveerd om de hele groep van professionele coaches in de picture te zetten. Ik geloof namelijk echt dat coaching als katalysator voor veranderingen een meerwaarde kan leveren. Op individueel gebied, binnen organisaties en de maatschappij.” Het werk was nooit af Bestuurslid zijn vroeg ook het nodige. Het werk werd, in geval van Miriam, gedaan naast de eigen praktijk. Dat vond ze soms lastig: “Het NOBCO-werk was eigenlijk nooit af. Altijd kwamen er nieuwe ideeën, projecten of plannen en de mails bleven binnen stromen. Als bestuurslid zijn we allemaal bevlogen en intrinsiek gemotiveerd. De combinatie van een eigen bedrijf en onze inzet bij NOBCO zorgde wel eens voor een spanningsveld. Best vaak ging er bij mij meer aandacht uit naar NOBCO. Tegelijkertijd vond ik dat niet erg en ook logisch. We zetten ons in voor een groter belang, dat is ook mooi.”
28 Online Touch Home