30

Mag de coach ook een computer zijn? Kan een computer een coach zijn? Of kunnen computers en artificiële intelligentie (AI) coaches een steuntje in de rug geven of coaching veel breder toegankelijk maken? Reflectievragen die bij mij opkwamen tijdens de 25e jaarconferentie van de EMCC in Dublin in april van dit jaar. Het thema van de conferentie bestond uit drie onderdelen: ‘Reflecteren’, ‘Leren’ en ‘Transformeren’. Denken over ‘coachbots’ lijkt vooral met transformeren en veranderingen te maken hebben. Maar is dat ook zo, of kunnen wij als coaches zelfs beter reflecteren op onze praktijk als een ‘supervisorbot’ ons uitdaagt? Door Nelleke van Dam Veruit de meeste impact tijdens die conferentie leek een sessie over ‘Coaching in de digital age’ te hebben, maar daar zat ik dus niet in de zaal. In de wandelgangen werd er echter wel veel over gesproken. Aanwezig en betrokken bij een heel andere paneldiscussie was David Cluttterbuck. Samen met Lise Lewis is hij een van de twee EMCC special ambassadors. Kort na de conferentie publiceerde hij een open brief waarin hij vroeg om zelf eens stil te staan bij artificial intelligence en de toekomst daarvan in coaching. Aan jou de uitnodiging er eens je eigen reflectie op los te laten. Lees de brief Coachbots kunnen duizenden vragen onthouden, precies leren welke vraag op welk moment en in welke situatie effect heeft op een coachee. Ze kunnen teamcoaches behulpzaam zijn met een eerste babbeltje maken met de teamleden - en daarmee dat identificeren of je zo’n team gaat ‘lastigvallen’ met allerlei vragenlijsten. Niet de stokpaardjes van de coach in de trant van ‘laten we eens ergens beginnen met wat inventariseren’, maar gericht voor dat ene team iets uit de kast pakken waar dát team iets aan heeft. Mij zou die keuze jaren kosten. Via algoritmes en heel veel input kunnen kostbare systemen het in een mum van tijd onder de knie hebben. Maar eenmaal aan de Coachbots kunnen precies leren welke vraag op welk moment en in welke situatie effect heeft op een coachee

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication