grote machtsafstand is men gewend om begeleid te worden door iemand met meer ervaring en wijsheid, iemand die richting en sturing geeft. De bovenstaande onderzoeksresultaten geven ook te denken: in hoeverre past de huidige definitie van coaching bij een tijdperk waarin cross cultureel werken een steeds grotere rol inneemt? Meer aandacht voor cross culturele coaching lijkt in ieder geval van belang, evenals het bewustzijn dat ons huidige begrip van coaching vooral past bij een cultuur met een kleine machtsafstand. Bij het coachen van coachees met een andere culturele achtergrond lijkt dat bewustzijn in ieder geval van belang. Het kan dan zinvol zijn voor een coach om te onderzoeken wat de coachee precies verstaat onder coaching. Welke verwachtingen heeft deze precies van de coach? En sluit dat aan bij wat de coach kan bieden? Ook kunnen aannames die een coach heeft over de culturele achtergrond van de coachee expliciet worden verkend. Het is belangrijk om die aannames telkens te checken, omdat het blindelings afgaan op de dimensies van Hofstede tot overgeneralisaties kan leiden. Tot slot lijkt het investeren in de werkrelatie meer tijd te kosten in de onderzochte Aziatische culturen, iets waar coaches die cross cultureel werken rekening mee kunnen houden. Voor een coach kan het bijvoorbeeld verstandig zijn om (nog) meer tijd en energie te investeren in een goede werkrelatie en goed af te (blijven) stemmen over wensen, verwachtingen en doelen. Voor dit artikel zijn de volgende bronnen gebruikt: Abbott, G., Gilbert, K., & Rosinski, P. (2013). Cross-cultural working in coaching and mentoring. In Passmore, J., Peterson, D.B., & Freire, T (Eds). The Psychology of Coaching and Mentoring (pp. 483500). Wiley-Blackwell. Dodds, G., & Grajfoner, D. (2018). Executive coaching and national culture in the United Arab Emirates: An interpretative phenomenological analysis. International Coaching Psychology Review, 13(1), 89-105. International Coaching Federation (2020). Defying Challenging Times. 2020 Annual Report. Geraadpleegd op 13 juli 2022, van https://coachingfederation.org/app/uploads/2021/08/ICF_2020_AnnualReport.pdf Hofstede, G. (2011). Dimensionalizing Cultures: The Hofstede Model in Context. Online Readings in Psychology and Culture, Unit 2. Retrieved from http://scholarworks.gvsu.edu/orpc/vol2/iss1/8 King, S., & van Nieuwerburgh, C. (2020). How Emirati Muslims experience coaching: An IPA study. Middle East Journal of Positive Psychology, 6, 73-96. Nangalia, L., & Nangalia, A. (2010). The Coach in Asian Society: Impact of social hierarchy on the coaching relationship. International Journal of Evidence Based Coaching & Mentoring, 8(1), 51-66. Over Eefje Rondeel Dr. Eefje Rondeel (1982) werkt als zelfstandig docent voor verschillende onderwijsinstellingen en is als gastdocent verbonden aan de Radboud Universiteit. Vanuit NOBCO is ze redactielid van het e-magazine en tevens betrokken als co-promotor bij het dissertatieonderzoek naar effectieve bestanddelen van coaching. Samen met sociaal psycholoog Pieternel Dijkstra schreef ze het boek Evidence-based Coachen.
21 Online Touch Home