22

Het project is inmiddels afgerond. Wat kun je vertellen over de uitkomsten? “EMCC Global heeft het project uitgebreid geëvalueerd. Daaruit bleek dat veel coachees vonden dat ze iets nieuws over zichzelf hadden geleerd en positieve resultaten hadden behaald, zoals: creativiteit, sociabiliteit, discipline, veerkracht, zelfcompassie, zelfbewustzijn, besluitvaardigheid, en prestatiegerichtheid. Coachees gaven ook aan wat zij het prettigst vonden aan de coachingsessies. Bijvoorbeeld brainstormen, het hebben van ‘aha’-momenten, momenten van diepgaand inzicht, effectieve dialoog, krachtige vraagstelling, buiten de gebaande paden denken, en de betrokkenheid van de coach bij de persoonlijke ontwikkeling van de coachee.” Er waren meer EMCC-coaches bij het project betrokken. Hoe verliep de samenwerking met collegacoaches van EMCC Global tijdens het project? “De andere coaches kwamen uit zestien landen en vijf continenten. Het was natuurlijk geweldig om samen levens in Nigeria te veranderen door het ontwikkelen van ondernemers- en leiderschapsvaardigheden bij deze jongeren. Wij werden in subteams ondersteund door supervisoren en alle supervisoren werden vervolgens ondersteund door hun supervisoren, waardoor de EMCC Global kwaliteitsnormen gehandhaafd bleven. De coaching- en supervisiesessies waren online. Het was erg leerzaam om in een kleine groep gesuperviseerd te worden. Zelf heb ik altijd één-op-één supervisie. We zaten allemaal in hetzelfde schuitje met dezelfde uitdagingen. In de groep leverde dit veel nieuwe en gemeenschappelijke leermomenten op. Buiten dat waren de sessies altijd leuk en ontspannen.” Kun je iets vertellen over je ervaringen met werken met coaches uit andere landen in het project? “Het was leuk om internationale contacten op te bouwen en te horen hoe coaches uit andere landen met de uitdagingen omgingen. Ik heb een internationale, zakelijke achtergrond en ik vond het leuk om ook meer mensen van EMCC te leren kennen. Ik had verwacht dat bepaalde contacten zouden blijven maar in de hectiek van de dag is dit niet zo gegaan. De onlineeducatiesessies over bijvoorbeeld de gedragsanalyse van TalentX leverde levendige discussies op waarbij je duidelijk de cultuurverschillen zag met bijvoorbeeld Aziaten, die ingetogener en behoudender in discussies zijn dan bijvoorbeeld Europeanen.” “Een situatie die me is bijgebleven is dat ik lange tijd niets hoorde van mijn coachee. Ik had geen idee wat er aan de hand was. Later hoorden we van de organisatie dat zes van de zestien coachees tijdens het traject waren overvallen en beroofd van hun elektrische apparaten. En zonder telefoon is er geen contact.... Vanuit de organisatie is er toen een inzamelingsactie opgezet om te zorgen dat de coachees snel weer nieuwe apparatuur hadden om met hun coach te kunnen communiceren.” Het thema van deze uitgave van het e-magazine Coach. is werken met verschillende culturen. Heb je suggesties voor het omgaan met culturele diversiteit? “Coachen is hetzelfde in relatie tot de persoon maar heel anders in relatie tot de cultuur. Coachen in een chaotisch, onstabiel, onvoorspelbaar en hiërarchisch systeem levert bijvoorbeeld moeilijkheden op bij de planning. De uitdagingen van de infrastructuur laten je weer even voelen hoe wij Nederlanders veel dingen als vanzelfsprekend beschouwen, zoals een consistente stroomvoorziening.” “Ook de vindingrijkheid en veerkracht van mensen lijken anders te zijn. Verwachtingen van de kant van de coachee over wat coaching inhoudt, vraagt veerkracht van de coach om van coach naar mentor te switchen en andersom. Voor de mensen daar is alleen al een contact

23 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication