15

Over Judith Budde Judith Budde (Neerlandica, 1963) is, samen met René Meijer, oprichter (in 2000) en directeur van opleidingscentrum het Balkon. Ze begeleidt teams, coacht directies, leidinggevenden en professionals. Ze is een van de experts in Nederland op het gebied van Voice Dialogue en hoofdopleider van de Voice Dialogueopleidingen en -retraites van het Balkon. Ze is preferred coach van diverse grote organisaties. belangrijk en wat is dit voor energie? Hoe kan die subpersoon zich laten zien zodat de coachee bij zichzelf ontdekt: ‘Ah, zo werkt dat bij mij.’ Als het goed is loop ik mijn coachee daarbij zo min mogelijk voor de voeten.” Zijn er subpersonen waar coaches vaker dan gemiddeld last van hebben? “Ik denk dat veel coaches een bovengemiddeld sterk ontwikkelde helpende kant hebben die er graag voor anderen is. En verder zijn er natuurlijk coaches in alle soorten en maten: rationele, sensitieve, rustige, drukke. We zullen als coach vooral ‘last’ hebben van subpersonen die op onze coachstoel komen zitten om ons ergens voor te behoeden: bijvoorbeeld een kant die onzeker wordt, als hij bang is dat de coachee niets aan jouw coaching heeft; een kant die veel vragen gaat stellen, als de coachee zwijgzaam is. Enzovoorts.” Helpt het als je als coach je eigen subpersonen kent? “Ja, je wordt een betere facilitator naarmate je zelf meer sessies hebt ondergaan en je eigen innerlijke repertoire beter leert kennen.” En als je er toch niet uitkomt met je dilemma? “Als je niet uit een vraagstuk komt, kan het zijn dat je nog niet alle ikken gehoord hebt. De tijd is nog niet rijp, er zijn nog kanten die je aan het woord moet laten. Vaak ontdek je dan wat maakt dat je nog geen knoop kunt doorhakken. Soms zijn de tegengestelde krachten in ons simpelweg even sterk of ben je nog niet klaar om het verlies te dragen dat een bepaalde keuze met zich meebrengt.” Bekijk hier Lezen ‘Ik (k)en mijn ikken’ – Karin Brugman, Judith Budde, Berry Collewijn. ‘Coachen met Voice Dialogue. Handboek voor begeleiders’ – Judith Budde, Karin Brugman. Beiden uitgeverij Thema, Zaltbommel. 15 Oefening 1 In beeld brengen Neem een vel papier en schrijf in het midden een dilemma. Daaromheen teken en schrijf je al je innerlijke reacties: ik wil heel graag… Maar wat als… etc. etc. Zet dichtbij wat zich sterk laat horen en verder weg wat minder luid klinkt. Zo krijg je al je innerlijke reacties in beeld. Oefening 2 Begin maken met Voice Dialogue Werken met Voice Dialogue begint ermee dat je als coach je aandacht richt op WIE in je coachee aan het woord is in plaats van wat je coachee zegt. Probeer dat eens uit tijdens een gesprek en benoem de kanten die je hoort. Bijvoorbeeld: ‘Ik hoor dat een deel van jou het graag heel goed wil doen. En een ander deel wordt heel erg moe van al dat presteren, klopt dat?’

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication