23

‘Het is niet voor niks dat emoticons zijn ontstaan. Je compenseert als het ware de ontbrekende lichaamstaal’ je wil meer weten: is diegene met iets anders bezig in het gesprek? Is de ander niet afgeleid? Non-verbale communicatie onderstreept wat je bedoelt, je mimiek geeft een betere intonatie van het bericht. Hoe meer levensechtheid je ervaart in de communicatie, hoe beter je boodschap wordt begrepen. Je hebt lichaamstaal nodig. Zorg dus dat je goed te zien bent.” En dan is het medium zelf ook een factor die meespeelt. Hoe magerder het medium, hoe moeilijker het is om de boodschap goed over te laten komen. “Bij mailverkeer gebeurt het nogal eens dat je bericht onbedoeld door de ontvanger slecht wordt begrepen. Dat heeft te maken met het feit dat een bericht soms snel en met veel afkortingen wordt opgeschreven, zoals in whatsappberichtjes. Het is niet voor niks dat emoticons zijn ontstaan. Daarmee compenseer je als het ware de ontbrekende lichaamstaal en versterk je de bedoeling van het bericht. Het voordeel van beeldbellen is wel dat je gezichtsuitdrukkingen kunt zien en je beter kunt inspelen op de emotie van de ander.” Smalltalk Een groot verschil tussen een face to facegesprek en een teams- of zoomgesprek is het ontbreken van een rustmoment. Normaal gesproken is er vooraf, tijdens of na een gesprek gelegenheid voor smalltalk of reflectie. “Bij de koffieautomaat is het moment om bepaalde uitspraken nog eens te herhalen en elkaar te vragen: heb ik dit nu goed begrepen? Bedoelen ze nu dit? Of: vind jij dat ook? Maar online gebeurt dat niet. Na het gesprek zet je de knop uit en ben je uit de sessie.” Belangrijk dus om na het gesprek nog even te kunnen nakaarten of een evaluatiemoment in te lassen. Professioneel beeldbellen 1. Zorg voor goede wifi, een goedwerkende router en genoeg bandbreedte; 2. Gebruik een koptelefoon en een goed opgestelde microfoon; 3. Koop een webcam met statiefje; 4. Koop een goede (bureau)stoel en een (beweegbaar) bureau; 5. Zorg dat je goed te zien bent (niet met je rug naar het raam). 23 Over Karel Kreijns Prof. dr. ir. Karel (C.) Kreijns onderzoekt online samenwerkend leren, de impact van elektronische communicatie op samenwerkend leren en de rol van social presence daarbij. “Voor mij is de grootste uitdaging om te onderzoeken hoe je online een goede sociale leeromgeving faciliteert waarin groepen productief worden, met hoge leeruitkomsten en producten van hoge kwaliteit als resultaat. Het afgelopen half jaar is er veel veranderd.”

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication