22

Eva van Duin en Ruud van Dun eerste en tweede winnaar NOBCO Thesisprijs Coaching 2019 Eva van Duin is de eerste winnaar van de NOBCO Thesisprijs Coaching 2019. Zij won deze prijs met haar thesis ‘De rol van werkalliantie en vervulling van psychologische basisbehoeften binnen de effectiviteit van coaching’. Ruud van Dun sleepte de tweede prijs in de wacht met zijn thesis ‘Coaching als energiebron: wat is de samenhang tussen coaching en vitaliteit en welke rol speelt de relatie tussen coach en coachee binnen de uitkomsten van coaching?’. De NOBCO sprak met de twee trotse winnaars en begeleider. Door Edith Koetsier en Lisa Petersen Eva van Duin: eerste winnaar Eva van Duin loopt tot eind mei stage bij The ME Company. Dit coachbedrijf houdt zich bezig met het coachen van twintigers en dertigers en is gespecialiseerd in loopbaancoaching en in het dertigersdilemma. Eva: “Kort gezegd heb ik onderzocht in hoeverre de relatie tussen werkalliantie en coachresultaten verklaard kan worden vanuit ondersteuning van de psychologische basisbehoeften van een coachee. Er zijn enorm veel vormen van coaching en de achtergronden van coaches zijn heel divers. Toch bestaat er binnen elke coachsetting een factor die er altijd is: de relatie tussen coach en coachee. Deze relatie, oftewel werkalliantie, is binnen coaching nog niet uitvoerig onderzocht, maar resultaten geven aan dat een goede werkalliantie samengaat met gunstigere coachresultaten. Specifieker bekeken blijkt het voornamelijk van belang te zijn dat de coachee de werkalliantie als positief ervaart en binnen de relatie de ruimte krijgt om zelfbepaald gedrag te vertonen. Zelfdeterminatietheorie Deze laatstgenoemde uitkomsten zijn in overeenstemming met de zelfdeterminatietheorie. Optimaal functioneren is volgens de theorie afhankelijk van de ondersteuning van drie psychologische basisbehoeften: autonomie, competentie en verbondenheid. Uit het onderzoek bleek dat de verbanden tussen werkalliantie en de coachresultaten geheel werden verklaard door de mate waarin een coachee zich ondersteund voelde in zijn psychologische basisbehoeften. Handvatten In het verleden ben ik zelf gecoacht en één van de belangrijkste dingen die ik uit dat proces heb meegenomen is dat de coach mij áltijd zei dat ik zelf de antwoorden in me had. Zij was enkel het instrument die handvatten bood om mijn antwoorden te vinden. Toen ik op de website van de Open Universiteit (in mijn geval de studierichting Levenslooppsychologie) het onderzoeksonderwerp ‘coaching - werkalliantie - psychologische basisbehoeften’ voorbij zag komen, voelde ik direct een klik. Vooral de ondersteuning van de psychologische basisbehoeften sprak mij enorm aan, omdat ik dit zelf in het verleden had ervaren en er echt in geloofde. Daarnaast wilde ik mij heel graag verdiepen in coaching, aangezien ik daar mijn toekomst zie liggen. Ik heb hier nog geen concrete plannen voor, maar sta zeker open voor ideeën en suggesties. Tijdens mijn onderzoek ben ik een aantal verrassende dingen tegengekomen. Allereerst had ik niet verwacht dat ik onderzoek doen leuk zou vinden. Ik zag eerlijk gezegd op tegen het hele traject. Uiteraard liep ik af en toe tegen frustratie, gebrek aan zelfvertrouwen of ‘hoe los ik dit op’- momenten aan, maar het is me alles meegevallen. Daarnaast had ik niet verwacht dat het gevonden mediatie-effect zo duidelijk uit de resultaten naar voren zou komen. Dat was super leuk! ACT-trainer Het prijzengeld wil ik graag gebruiken voor een opleiding tot ACT-trainer (Acceptance and Commitment Therapy). Ik ben al mindfulnesstrainer (MBCT) en denk dat ACT hier een mooie aanvulling op is. Ik geloof erg in de kracht van deze technieken voor gedragsverandering en denk dat het van meerwaarde is om deze kennis als bijna afgestudeerd coach-psycholoog in huis te hebben! Daarnaast moet ik bekennen dat ik van het geld een nieuw paar schoenen heb gekocht.”

23 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication