32

verandering. Zij hebben dus tegelijkertijd redenen om wel én om niet te veranderen. Als je als coach dus de coachee probeert te overtuigen, dan gaat de coachee als logische tegenreactie juist redenen vertellen om niet te veranderen. Vervolgens noemen we dat vaak ‘weerstand’, maar we vergeten dat we dit zelf hebben opgeroepen. Dus wat staat ons te doen als we willen dat mensen deugen? Het antwoord is simpel: mensen behandelen alsof ze deugen. Motiverende en oplossingsgerichte gespreksvoering In literatuur over motiverende gespreksvoering wordt vaak Goethe geciteerd: ‘Als je iemand behandelt zoals hij is, dan zal hij blijven zoals hij is, maar als je hem behandelt alsof hij is wat hij zou kunnen zijn, zal hij worden wat hij zal kunnen zijn.’ Iemand die dit in de praktijk toepast is dirigent en muziekleraar Benjamin Zander. Hij geeft zijn leerlingen bij voorbaat een ’A’, op voorwaarde dat ze hem een brief schrijven hoe die ‘A’ er aan het eind van het studiejaar uit zal zien. Telkens weer is hij verrast door de groei die zijn leerlingen hierdoor laten zien. Insoo Kim Berg, de grondlegster van oplossingsgerichte gespreksvoering adviseert om altijd de perceptie (de eigen waarheid) van de ander te respecteren en om bij negatief gedrag een gesprek te beginnen met: ‘Je hebt vast goede redenen om …’ De meeste coachees deugen Als ik nu Bregman, Goethe, Zander en Kim Berg mag geloven lijken zij allen te zeggen: de meeste coachees deugen. Om deze, toch wat abstracte, stelling iets concreter te maken heb ik drie adviezen voor elke coachende professional. Ze zijn niet nieuw, maar krijgen in het kader van Bregmans boek wel een geheel nieuwe lading. Ze zijn ook niet per se waar, maar ik durf te stellen dat ze wel een groot verschil maken voor hoe mensen zich bejegend voelen en hoe zij zich vervolgens gaan gedragen. Pas als echt het tegendeel blijkt, is het raadzaam om je positieve aanname te herzien. In elk geval weet je dan zeker dat jij dit gedrag niet zelf hebt opgeroepen! Hier komen ze: 1. Ga ervan uit dat de coachee de waarheid spreekt en respecteer deze. 2. Ga ervan uit dat de coachee positieve intenties heeft. 3. Ga ervan uit dat de coachee competent is. Hoe meer moeite je met deze uitgangspunten hebt, hoe liever ik zou zien dat je het boek van Bregman leest. Maar omdat ik ook weet dat het zinloos is om je te overtuigen, kies ik hier liever voor een provocatieve aanpak. Met een liefdevolle twinkeling in mijn ogen en waardering voor jou als collega-coach zeg ik: laat het boek maar in de boekhandel liggen. Zonde van je geld. Je hebt er toch geen tijd voor. En als je al de tijd kunt vinden: je zult het boek niet begrijpen. BRONNEN Bregman, R. (2019). De meeste mensen deugen. Uitgave van De Correspondent. Kim Berg, I. & Szabó, P. (2011), Oplossingsgericht Coachen. Uitgeverij Thema, Zaltbommel. Miller W.R. & Rollnick S. (2005) Motiverende gespreksvoering. Een methode om mensen voor te bereiden op verandering. Uitgeverij Ekklesia. Sergio van der Pluijm studeerde Algemene Sociale Wetenschappen en is oprichter van Bureau Bewezen Effect. Van daaruit verzorgt hij met een klein team impactvolle trainingen in motiverende en oplossingsgerichte gespreksvoering en ACT. Over de eerste twee methoden schreef hij een boek in de reeks Coachen 3.0. Het derde deel van deze coaching-trilogie is in de maak en zal gaan over ACT (Acceptance and Commitment Therapy). Meer info: www.bewezeneffect.nl

33 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication