31

‘Als we allemaal doen waar we goed in zijn, behalen we betere resultaten met positieve energie’ Zijn onderzoek leidde om te beginnen tot een complete, nieuwe definitie van Strength Based Coaching: Een professionele samenwerkingsrelatie tussen cliënt en coach van korte tot middellange termijn, gericht op het ontdekken, toepassen, optimaliseren en ontwikkelen van de cliënts sterke kanten en middelen voor het bevorderen van een positieve staat, gedrag en eigenschappen. Hoe werkt Strength Based Coaching in de praktijk? “Vaak is coaching erop gericht mensen die niet goed functioneren, beter te laten worden, tot op een acceptabel niveau. Maar dit kost veel moeite en leidt nooit tot een uitmuntend resultaat. Terwijl we graag willen dat mensen en organisaties excelleren. SBC gaat ervan uit dat mensen al redelijk functioneren én dat ze een aantal sterke capaciteiten hebben. De focus ligt op het optimaal inzetten van die capaciteiten. Dus we helpen mensen te herkennen waar ze al goed in zijn en dit beter te benutten. Als ik mezelf als voorbeeld neem: ik ben niet zo goed in werken met details, zoals statistiek. Ik zou mezelf kunnen dwingen om dit meer te ontwikkelen, maar met tegenzin en ik zal er nooit goed in worden. Voor mijn werk is het wel een vereiste, anders kan ik geen analyses uitvoeren. Dus hoe doe ik dit? Mijn sterke punten zijn onder meer: sociale intelligentie en het opbouwen van positieve relaties. Door deze kwaliteiten heb ik een groot netwerk en kan ik goed samenwerken. Dat doe ik dus met iemand uit mijn netwerk die uitblinkt in detailwerk. Die geeft mij inzicht in de statistieken. En op mijn beurt leg ik de grotere verbanden. Waarom zou je binnen je team doen, wat je teamgenoot veel beter en sneller kan? Als we allemaal doen waar we goed in zijn, behalen we betere resultaten met positieve energie.” Wat heeft jouw onderzoek opgeleverd? “We hebben alle literatuur over Positief Coachen doorgenomen om te zien wat werkt. In elk coachproces vonden we dezelfde vijf stappen: 1. Opbouwen van een relatie met cliënten en verduidelijken van verwachtingen 2. Vinden van de sterke punten 3. Wat willen we bereiken? 4. Een plan om daar te komen, met inzet van de sterke punten 5. Uitvoeren van het plan Vervolgens is de vraag: Hoe doe je dat? We hebben een model gemaakt dat praktische middelen biedt om elke stap uit te voeren.” “Een goede eerste stap is bijvoorbeeld de verwachtingen van je coachee vergelijken met die van de leidinggevende. Gemiddeld is er slechts 30% overlapping! Dit betekent dat mensen heel hard werken om te doen wat hun manager niet eens van hen verwacht. Als coach kun je dan een gesprek faciliteren tussen de coachee en diens leidinggevende om de verwachtingen in kaart te brengen. Waarna een coachee bijvoorbeeld een veel positievere kijk heeft op het werk.” In je onderzoek noem je socratic goalsetting, hoe werkt dat? “Het is een eliminatieproces loslaten op je goals. We hebben veel doelen, maar we hebben maar 100% energie. Als we energie aan het ene geven, nemen we het weg van iets anders. We kijken welke doelen ons het beste rendement geven op onze geïnvesteerde energie. Ik zal mezelf weer als voorbeeld nemen: ik ben aangekomen in gewicht tijdens het coronagebeuren, dus ik wil afvallen. Ik kan letten op mijn eten of naar de sportschool gaan. Maar ik haat het om naar de sportschool te gaan! Voor mij is het makkelijker en effectiever om gezonder te eten.” Wat kunnen coaches die dit lezen direct toepassen? “Oefen je vermogen om de sterke kanten van anderen te identificeren en te benutten. Wat elke coach doet is 31

32 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication