32

‘Vaak is coaching erop gericht mensen die niet goed functioneren, beter te laten worden. Maar dit kost veel moeite en leidt nooit tot een uitmuntend resultaat’ eerst naar de klant luisteren. Je kunt luisteren met de intentie om iemands sterke kanten te ontdekken. Het werkt zelfs met iemand die gefrustreerd is en praat vanuit het perspectief van het slachtoffer. Bijvoorbeeld: als iemand klaagt over zijn manager en hoe afschuwelijk hij zich daardoor voelt op het werk, dan kun je hem helpen om van slachtoffer-perspectief naar overlevings-perspectief te gaan, wat een interventie op zich is. Je kunt vragen: ‘Wauw, hoe ben je hier doorheen gekomen? Welke capaciteiten heb je gebruikt om in deze omstandigheden te werken, waar haalde je je waardering vandaan?’ De klant verlegt de aandacht van het probleem naar diens eigen capaciteiten om ermee om te gaan.” Is niet elke coaching aanpak in principe positief? “Mensen praten veel over sterke kanten in coaching. Maar weten ze ook echt wat dat zijn? En hoe ze die moeten inzetten? Vaak wordt geprobeerd dingen vanuit een positief perspectief te kaderen, maar het komt uiteindelijk toch weer neer op dingen die fout zijn verbeteren. Wat coaching op basis van kracht onderscheidt van andere modellen, is dat we altijd veel ‘quick wins’ behalen. Positieve psychologie in het algemeen is opgebouwd rond het op korte termijn bereiken van resultaat. ‘Quick wins’ komen het coaching proces ook op de lange termijn ten goede omdat men merkt dat het werkt en gemotiveerd blijft.” Hoe past de ‘strength based’ aanpak binnen andere manieren van coachen? “Elke coach heeft een paradigma van waaruit hij of zij werkt. Dit paradigma is een lens waardoor je dingen interpreteert. Er zijn geen puristen, iedereen gebruikt wel aspecten uit andere paradigma’s. De op kracht gebaseerde aanpak is makkelijk te integreren in andere benaderingen, omdat het erg doelgericht is en veel tools biedt. Als je een gedragscoach bent, ga je ervanuit dat de uitkomst van elke interventie aangeleerd gedrag is. Dus kun je met de klant sterke kanten identificeren met vragen als: hoe heb je jouw sterke kanten in het verleden toegepast? Hoe kun je daar meer mee doen? En zo vanuit kwaliteiten gedrag aanleren dat op sterke kanten is gebaseerd. Of neem bijvoorbeeld familieopstellingen. Je zou kunnen vragen naar de sterke kanten van je ouders en kijken wat dat voor jou betekent. Welke rol spelen de sterke familietrekjes in jouw ontwikkeling?” Wat weten we nog niet over Strength Based Coaching? “We weten wat positief coachen is en hoe we ermee aan de slag kunnen. Er is erg weinig empirisch materiaal dat de effectiviteit van coachinterventies toetst. In het algemeen en dus ook van SBC. Ik zou veel meer willen weten over de effectiviteit van individuele tools. Dus isoleer één bepaald middel van het proces, om te toetsen of het echt werkt. Bijvoorbeeld de techniek van je best-mogelijke-zelf. Probeer de-best-mogelijke versie van jezelf voor te stellen zo’n, pak ‘m beet, vijftig jaar later. Vertel me hoe die persoon in het leven staat en wat zijn de stappen om daar te komen. Dit is een hele bekende techniek. OK, maar hoe werkt deze techniek op zichzelf staand? Is het effectief of niet? En op lange termijn? Wat ik ook zou willen weten, is hoe SBC zich manifesteert in een teamgerichte setting. Dus die vragen willen we nog beantwoorden in de toekomst”

33 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication