29

lijken erop te wijzen dat dit niet zondermeer het geval is. Zo laat een studie van onderzoekers Gordon Spence en Anthony Grant uit 2007 zien dat coaching door een externe coach die een Master in de Psychologie van Coaching had afgerond effectiever leek te zijn dan coaching door peers. In totaal deden 63 deelnemers mee aan de studie. Een deel van de deelnemers kreeg coaching van de afgestudeerde coach, een ander deel van de deelnemers kreeg coaching van een andere deelnemer. De overige deelnemers ontvingen geen coaching, zij vormden de zogenaamde controlegroep. Deelnemers werden willekeurig toegewezen aan ofwel een peer coach, de externe coach of geen coaching. Zowel bij de peer coaching groep als de externe coaching groep werd er gebruik gemaakt van een oplossingsgerichte aanpak waarbij het formuleren en nastreven van doelen centraal stond. Deelnemers die externe coaching ontvingen, kregen in totaal 10 weken coaching bestaande uit sessies van 45 minuten. In de peer coaching groep kregen deelnemers eerst een workshop over de coaching aanpak. Vervolgens volgden zij gedurende 10 weken groepscoaching, aangevuld met twee korte individuele sessies met een andere deelnemer (de peer). Wat bleek? De groep die externe coaching had ontvangen boekte meer vooruitgang in het bereiken van doelen dan de controlegroep. Maar er was geen noemenswaardig verschil tussen de peer coaching groep en de groep die geen coaching ontving als het ging om het bereiken van doelen. De resultaten laten dus zien dat peer coaching in deze studie geen voordelen had ten opzichte van geen coaching. Toch moeten we deze resultaten met voorzichtigheid interpreteren. De vraag is namelijk in hoeverre er hier een goede vergelijking kan worden gemaakt tussen peer coaching en coaching door een externe coach. De peer coaching bestond voornamelijk uit groepssessies en slechts twee korte individuele coaching sessies. Ook is het de vraag of de deelnemers aan de studie daadwerkelijk ‘peers’ waren van elkaar en dus gelijk in status. Deelnemers werden namelijk niet geselecteerd op gelijkwaardigheid in status. Het zou dus zomaar kunnen dat Eric, die als sportinstructeur werkt, werd gecoacht door René, de manager van de lokale supermarkt. Of er dus daadwerkelijk sprake was van peers weten we dus niet. Verschillen in geloofwaardigheid Een andere studie die externe coaching vergeleek met peer coaching werd uitgevoerd door Christina SueChan en haar collega in 2004. Aan het onderzoek deden managers mee die een MBA (Master in Business Administration) cursus volgden. Zij werden ofwel gecoacht door een docent van de opleiding, een medestudent van de opleiding of zij coachten zichzelf. De coaching bestond uit een observatie van de managers tijdens de cursus en twee coachsessies verspreid over 13 weken. Deelnemers werden gevraagd om bij aanvang van de cursus zichzelf te beoordelen op een aantal vaardigheden. Daarna bespraken zij deze beoordeling met hun coach en bespraken zij manieren 29

30 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication