18

“ Ik heb de eerste student al gehad die ik zelf ter wereld heb helpen brengen Het schortte aan vakinhoudelijkheid, en daar kon de nieuwe opleiding Verpleegkunde In de Praktijk in voorzien.” Ze ging voor drieënhalve dag aan de slag als docent bij de VIP. En ze vond het geweldig. Of ze de praktijk niet miste? “In het begin wel. Aan het bed maak je elke dag het verschil. Je kortetermijndoel is: voor déze patient ga ik het goed doen. Als teamleider ben je al meer bezig met langetermijndoelen. Maar bij de opleiding kijk je echt naar de toekomst en zie je het resultaat pas later.” Haar ogen stralen als ze vertelt over het werk. De verhalen buitelen over elkaar heen. “Je voedt ook op, werkt toe naar een beroepshouding. Dat begint de eerste dag al. Hebben we koffie gedronken, dan zorg je dat de bekertjes worden opgeruimd en de stoelen aangeschoven. Je zorgt voor een schone werkomgeving, dat moet vanzelfsprekend worden.” Ze past witte pakken met de verpleegkundigen in opleiding, en stelt dan voor om een rondje door het 18 DE OVERSTAP ” ziekenhuis te lopen. “Daar gaan ze dan, onwennig. Vaak op nieuwe schoenen. En dan zeg ik: Zie je dat de mensen nu anders naar je kijken? Zij weten niet dat je voor het eerst zo’n pak draagt. Jij bent nu al gastheer, gastvrouw hier. Misschien vraagt iemand je zo de weg. Daarom geef ik ze een kaartje in hun zak, zodat ze de weg weten. Ik leer ze trots te zijn op hun beroep. En dan zie je ze groeien. En helemaal als je na vier jaar kijkt. Dan trekken ze letterlijk met het witte pak de verantwoordelijkheid aan die bij het vak hoort.” Natuurlijk is Judith niet alleen maar te vinden in de Noordwest Academie. “Ik ben nog regelmatig in de praktijk voor beoordelingsgesprekken en dan tref ik nog veel gezichten van vroeger. Ja, veertig jaar... Het is wel heel mooi om je carrière zo te eindigen, om alles wat ik geleerd en ervaren heb nu aan de jongere generatie te mogen overdragen.” En dan, lachend: “Ik heb de eerste student al gehad die ik zelf ter wereld heb mogen helpen brengen.”

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication