45

“ We móesten overschakelen op digitaal - en dat kònden we! ” Noordwest Academie ziet het meest in een combinatie van werken leervormen. “Vaardigheden oefenen kan natuurlijk alleen in ons skillslab of in de praktijk. Met elkaar casuïstiek uitwerken gaat het beste in de klas, net als het trainen van communicatieve vaardigheden waarbij lichaamstaal en gelaatsuitdrukkingen zo’n belangrijke rol spelen. Hoe ga je om met een moeilijke patiënt, met een lastige collega - of juist met eentje die je héél aardig vindt?” “Onze verpleegkunde-opleidingen worden al gekenmerkt door blended learning: deels in de klas, met verschillende werkvormen, en deels op verschillende afdelingen. Dat willen we uitbreiden met nog meer hybride leren. Dus in de praktijk met werkbegeleiders en docenten werken aan een nog betere aansluiting op de behoeften van de student. Om dat mogelijk te maken willen we een derde leerafdeling in het ziekenhuis starten.” Zo’n verscheidenheid aan leervormen sluit volgens Donga het beste aan bij een generatie die is opgegroeid met beeldschermen. “De hele dag in een klaslokaal zitten past niet meer in onze tijd. We weten bovendien dat breinleren beter beklijft als het wordt afgewisseld met andere leervormen zoals praktijkonderwijs, een oefening of een spel. Online les voegt een nieuwe dimensie toe aan ons aanbod. Bovendien heeft het een praktisch voordeel. Meer digitaal onderwijs leidt tot minder bewegingen, transport, ruimtebeslag en reistijd voor leerlingen en docenten.” DIGITAAL LEREN 45

46 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication